Bukefalos 28 år!

ni med täckes klippta hästar

B

blondi3958

Har ni halstäcken på?
Jag skall klippa min häst snart, tar lite tid att få tag på en klippmaskin på landet ;)
Förr när hästarna var klippta så hade ingen halstäcke på.
Är det ett mode, eller fryser verkligen hästen om halsen :confused:
Skall jag införskaffa mig ett nytt täcke och hals för att vara på den säkra siden eller är det bara att vänta och se och klä på ett tjockare täcke utan hals :confused:
 
Det beror väl på hur frysen din häst är... mitt arabsto fryser jämt så d vintrar hon fått så mycket päls att hon behövt bli rakad så har hon alltid haft halstäcken...men däremot min ponny som aldrig fryser har inte behövt d..hon har klarat sig utmärkt iaf... o d flesta andra hästar ja vet klarar sig utan..

men som sagt d beror väl på hur mycket just din häst brukar frysa..
 
jag har inte märkt att han har frysigt någon gång, men jag har aldrig klippt honom förr.
Nu har han ju en björn päls :crazy:
 
nämen e han inte extremt frusen av sig så skulle ja iaf ha testat utan först... för annars kan han ju få lättare att frysa sen pga att han e van att d e mycket varmare pga täcken mm...
 
håller med ovanstående! ha inte hals på täcket till en början, så får du ju se hur pass frusen han är. om du sätter på det direkt så kanske han vänjer sig vid det och blir frusen mycket lättare i framtiden... :smirk:
 
Jag har klippt min ena häst och den går utan halstäcke. Håret på halsen växer dock ut mycket fortare när det är kallt och han iinte har halstäcke.
Jag anser däremot att halstäcke är en mode-grej och överskattat. Hästar som verkligen kan behöva det är tuna (araber?) som är mycket frusna och eventuellt tävlingshästar som absolut inte får få päls som är lång. Nu för tiden har nästan alla halstäcken för att "alla har det"... Känns onödigt att kosta på sig ett sådant tycker jag! :bump:
 
jag tror också att det är lite mer som en modefluga, men man vill ju ändå höra runt lite :smirk:
 
Men tycker du det är onödogt när dte är mellan - 30 till - 40 grader, och hela halsen är klippt?

Jag har en kallblodstravare och stallet är mittemot ishotellet, just nu jobbar snökanonerna dygnet runt, vilket ger en mycket fuktig luft. Då blir det sviinkallt, och hon är ju helt på klippt halsen, jag vill inte släppa ut henne utan halstäcke då.

Okej om det är - 10 grader, det är ju inget problem, men från - 15 och kallare vill jag att hon skall ha täcke, för jag har ju klippt bort en viktig del av pälsen, annars skulle det väl inte vara päls där??
Kanske är jag daltig?
 
Jag har ingen halsdel och har aldrig haft
Just nu när det är flera grader +, så har jag inte ens täcken som går längre fram på halsen.

När det blir minusgrader har jag dock täcken i modellen som kallas "täcker halva halsen". Men det är då ingen lös halsdel, och den är bara framskruren på ungefär halva halsen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 113
Senast: Ise
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 328
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp