Jag förstår hur du menar men jag tror inte det. Jag skrev ju "nästan". Jag kan ta en öl nån gång per år eller så, och jag vill gärna smaka på drinkar, avec och liknande. Jag tycker det är kul att göra drinkar osv så är ändå ganska intresserad av alkohol trots att jag knappt dricker själv.Tror du inte att du inte blir ifrågasatt eftersom du inte dricker alls? Jag tror det är lite grejen. Nu dricker jag inte alls och det känns enklare att stå för och för andra att förhålla sig till än att dricka ibland. Och att man avstår även om man inte kör bil/tränar/ska upp tidigt osv ibland, men inte alltid, gör det där lite socialt knepigt.
Nu dricker jag inte kaffe eller te heller och jag upplever absolut att man kan bli ifrågasatt på lite liknande sätt som alkohol. Dessutom socialt knepigt för folk vet inte vad de ska bjuda på. "Vatten går bra" är ju mitt standardsvar eftersom jag också tycker det är godast, men många verkar uppfostrade med att vatten inte är tillräckligt och känner sig ofta inte tillräckliga som värd för att de bara får erbjuda vatten. Sen kan man ju diskutera/känna om det är mitt ansvar att de känner sig tillräckliga.. men jag är uppfostrad till en people pleaser och trots att jag jobbar hårt för att inte vara det så blir såna situationer ibland märkbara. Upplever dock att kaffenormen inte är lika stark längre trots att jag jobbar med riktiga kaffenördar.
Jag kan förstå om man relaterar det till kaffe eftersom jag känner lite samma, det blir liksom svårt för det känns lite "fult" att bjuda på vatten. Jag har alltid lite te hemma samt saft men om någon ändå vill ha vatten har jag med tid bara landat i att om hen vill det så det ju lugnt och om jag som värdinna känner någon sorts "skam" över det så är det på mig och jag får komma över det ungefär.
Jag kan förstå att liknande kan uppstå om man kanske normalt dricker vin när man ses i X sällskap men så plötsligt tackar man nej och värdinnan står med inget annat att erbjuda än kranvatten. I en sådan situation kan jag tycka det vore fint att höra av sig innan och säga att bara så att du vet dricker jag inte alkohol just nu men vatten går bra/jag tar med eget bara för att värdinnan ska känna sig mer bekväm. Obs att nu menar jag ett sällskap där man känner varann, är det en bjudning eller liknande där man inte känner till varandras preferenser sedan innan tycker iaf jag att det är självklart att man har alternativ både med och utan alkohol, det hade jag haft iaf.