Bukefalos 28 år!

Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

*kl*

Angående det någon sa om vilket hus som tog bilder med finast färger. Mycket hänger ju på objektivet då..
Har själv en nikon D80, pappa har en D200 och några andra analoga.
Alla i min familj kör nikon, och både min far och en av mina bröder är utbildade fotografer. Även jag jobbar som fotograf.
Hum, att canon har många billiga objektiv tycker jag inte är en fördel, man får vad man betalar för! :p
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Intressant i sammanhanget är ju också att även Nikons billigare objektiv t.ex. 18-55 anses som extremt prisvärt och presterar mycket bra optiskt medans canons motsvarighet är kännt för att vara ganska dåligt ;):D
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Exakt!
Man får bättre objektiv för pengarna hos nikon,så som jag uppfattat det.

Detta är tydligen speciellt sant med deras kit objektiv. canons är tydligen skräp medans mitt redan trogna 18-135 klarar det mesta med bravur. Perfekt allroundobjektiv att börja med. nu efter någon månad vill jag ju självklart ha ett bättre efter att ha kännt på pappas dyring.. men sådan lyx har inte jag råd med. 20'000:- är mycket pengar för mig.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

ja, vilken tur att alla tycker och tänker olika..

och jag tror nog att även proffs utrustning slits, men kanske inte lika lätt som billigare alternativ.. :cool:
inget håller i evigheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

ja, vilken tur att alla tycker och tänker olika..

och jag tror nog att även proffs utrustning slits, men kanske inte lika lätt som billigare alternativ.. :cool:
inget håller i evigheter.

En stor skillnad är att proffsutrustning är gjord för hårdare slitage.
om slutaren för en konsumentkamera görs för 10-20-30000 slutningar, så är en proffs gjord för 50-100 000 slutningar
De är tätare, de har kraftigare chassi och bättre elektronik.

det finns skillnader i allt och för att få något billigare så måste man dra ner på något.

men några evigheter klarar inte många saker.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

En stor skillnad är att proffsutrustning är gjord för hårdare slitage.
om slutaren för en konsumentkamera görs för 10-20-30000 slutningar, så är en proffs gjord för 50-100 000 slutningar
De är tätare, de har kraftigare chassi och bättre elektronik.

det finns skillnader i allt och för att få något billigare så måste man dra ner på något.

men några evigheter klarar inte många saker.

Nu är det dock så att många D2Xs slutare klarar över 400,000 exponeringar ;)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

En stor skillnad är att proffsutrustning är gjord för hårdare slitage.
om slutaren för en konsumentkamera görs för 10-20-30000 slutningar, så är en proffs gjord för 50-100 000 slutningar
De är tätare, de har kraftigare chassi och bättre elektronik.

det finns skillnader i allt och för att få något billigare så måste man dra ner på något.

men några evigheter klarar inte många saker.

Vill också tillägga att både Eos 1Ds Mark 3 och D3 är testade för över 300,000 exponeringar!

Utöver antalet exponeringar har du helt rätt! Rejälare byggen, metall och inte plast! Dessutom är det mer poäng att reparera ett proffshus OM något skulle gå sönder.

Sen så finns det ju tokar som jag som kommer att byta slutare när den på min D50 ger upp, visserligen kommer jag byta på min D200 när den ger upp också.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Men för att komma till någon slags sammanfattning så kan man säga såhär:

Om du skall satsa pengarna på enbart en sak, så köp dyr och bra optik istället för proffshus, för proffshus kräver riktigt bra optik för att leverera den kvalité som de kan. Det är bättre att en enklare kamera får ett bra objektiv och bildkvalitén blir riktigt bra!

Så köp en D40 eller 400D och köp istället till dyrare optik, sen finns det billig optik som presterar kanon, typ både canons och nikons 50mm 1.8 är helt grym optiskt, likaså 85mm 1.8 osv. De passar sig mycket bra på proffshus också! Om man nu kan tänka sig fasta objektiv, annars börjar väl zoomarna blir bra i optisk kvalité från cirka 4-5 tusen och vill man ha bra bygge så får man lägga en 15 lax.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

*KL*

Tack så mycket för alla svar! Har fortfarande inte bestämt mig ännu , men eftersom att jag har en canon just nu så lutar det lite ditåt. Men det är sånt som märks. ;)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Jag har en Nikon D40x som jag är supernöjd med! Rekommenderar den verkligen!
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Jag har en Nikon D40x som jag är supernöjd med! Rekommenderar den verkligen!

Jag kan bara hålla med även om min saknar x:et. Köpte den nu i veckan och har börjat lekt med den. Det är verkligen en grym känsla att ta kort med den!!

Jag är supernöjd och har fått många väldigt bra bilder, trots att jag mest använder autoläget än så länge.

/Jonaz, som dock är vänsterhänt och därmed kikar med vänster öga och får då näsan på LCD-skärmen. Alltid ska man bli diskriminerad ;)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Är oxå vänsterhänt, med alla problem det medför. Men man är inte automatiskt vänsterögd bara för att man är vänsterhänt enligt jaktkompisarna. I vilket fall sm helst trodde jag att Nikon satte displayen mitt under sökaren.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

/Jonaz, som dock är vänsterhänt och därmed kikar med vänster öga och får då näsan på LCD-skärmen. Alltid ska man bli diskriminerad ;)

jag är högerhänt och får också näsan på skärmen.
tror inte det har med märke eller modell att göra, näsan sticker helt enkelt ut för mycket från ansiktet:)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Är oxå vänsterhänt, med alla problem det medför. Men man är inte automatiskt vänsterögd bara för att man är vänsterhänt enligt jaktkompisarna. I vilket fall sm helst trodde jag att Nikon satte displayen mitt under sökaren.

Hm, ser nu att displayen faktiskt är helt centrerad.. Då är det nog jag som är ganska klumpig med stor näsa :p :angel:

/Jonaz
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

jag får näsan i displayen på min 400D också.. fast bara en kant... :angel:
vilken tur att man har en duk så man kan rengöra displayen :p
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

KL

Alltså hur håller ni kameran egentligen? :rofl:
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Testade precis med min gamla hederliga analoga kamera, och kan heller inte förstå hur man får näsavtryck på kameran. Och då har jag ändå en rätt stor kran. Iofs, kanske är det som är min räddning, försökte jag hålla kameran så att jag fick näsan mot bakstycket, hamnade ögat för långt från kameran. ;)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Men för att få ögat precis på plats måste ju näsan pressas bort.
Så funkar min näsa. Men som sagt tidigare i tråden - man kan ju putsa skärmen med en duk sen:cool:

/Jonaz
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 693
Senast: Jeffery
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 419
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 254
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp