Bukefalos 28 år!

Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Har precis samma problem som dig..
har haft det sen i julas(:rofl:)

Nikon D40 är det som verkar mest aktuellt för mig.
Mest pga. att dom på dom flesta ställena är billigare :)

Kommer följa denna tråden.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

KL

Det jag ställer mig tveksam till när det gäller D40:n är att den inte har AF-motor vilket gör att objektivutbudet sägs bli betydligt mindre än med kameror som har det redan i kamerahuset, men jag vet inte... Gör det någon större skillnad egentligen? Vad menas med AF-motor ö.h.t.? (Jag har förstått att af står för autofokus, men vad det egentligen menas förstår jag inte riktigt.)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

*kl*

Trådkapar lite, hoppas att det är ok

Det är ju jämt Canon och Nikon som är i fokus.. men hur är det med märken som Olympus? Suger dom helt, eller är det bara ett lite mindre känt märke (inte lika inna mao)?

Hur är säg Olympus E-410 jämfört med EOS 400D och D40x, kvalitetsmässigt på både foton och kameran i sig?
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Olympus har en mycket mindre sensor än Canon och Nikon (Nikon har störst av dessa kameror och sedan Canon och sist olympus) vilket leder till sämre bildkvalité i många fall! T.ex. brusar mycket mer på höga isotal! Personligen skulle jag aldrig valt olympus av den anledningen!

Det pratas mycket om Canon och Nikon helt enkelt för att systemen är störst (Flest objektiv och tillbehör) och märkena är de två största på marknaden! Det är enklast att hitta begagnade objektiv till Canon och Nikon t.ex.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

För min del valde jag en kamera som hade minsta fördröjning från avtryck till att bilden togs. Bra om man inte bara vill ha bilder av hästar som landar efter hoppen. Tror att Canon & Nikon är dom bästa på det.
Själv råkade jag välja Nikon D80, men hade nog varit lika nöjd med D40 eller Canon.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

KL

Det jag ställer mig tveksam till när det gäller D40:n är att den inte har AF-motor vilket gör att objektivutbudet sägs bli betydligt mindre än med kameror som har det redan i kamerahuset, men jag vet inte... Gör det någon större skillnad egentligen? Vad menas med AF-motor ö.h.t.? (Jag har förstått att af står för autofokus, men vad det egentligen menas förstår jag inte riktigt.)

det här kommer inte bli ett problem för dig.
Är du intresserad av gamla objektiv så bör du skaffa dig en häftigare kamera.
Men alla nya objektiv har af-motor, speciellt de du kan tänka dig att ha med d40'n,

det sin gäller är att styrningen för autofikousen, sitter numera oftast i objektiven, förr satt den i kamerahuset.
när man gjorde mindre hus så flyttade motorn ut i objektiven.
d40'n saknar alltså den gamla finessen med inbyggd motor, vilket gör den mindre och smidigare.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Har sett jämförelsebilder mellan just dessa kameror men tyvärr hittar jag inte de bilderna nu. Personligen tycker jag då att Canons bilder blir snyggare.. något med färgerna som är annorlunda. Jag hade lätt valt Canon 400D!
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Jag vill också ha en systemkamera :( *hypnotiserar Zandrix så jag får hennes* :love:
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Har sett jämförelsebilder mellan just dessa kameror men tyvärr hittar jag inte de bilderna nu. Personligen tycker jag då att Canons bilder blir snyggare.. något med färgerna som är annorlunda. Jag hade lätt valt Canon 400D!

Smaken är som baken!
Personligen tycker jag att D40 ger snyggare bilder än 400D ;)

Men sen beror det nog på vem som står bakom kameran också :idea:
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Hur stort minneskort behövs om man tänker sig köpa D40. Är 1 GB okej eller ska man satsa på 2GB på en gång?

SDHD, vad är det?

/Jonaz, som snart ska köpa :angel:
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

skall du fota med raw så är det en fördelmed stora kort, det finns egentligen aldrig nackdelar med för stora....
köp ett två eller fyragigs...
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Hur stort minneskort behövs om man tänker sig köpa D40. Är 1 GB okej eller ska man satsa på 2GB på en gång?

SDHD, vad är det?

/Jonaz, som snart ska köpa :angel:


SDHC är ett vanligt SD kort fast med större kapacitet, 4 gig och uppåt, medan vanliga SD kort är max 2 gig. Annars är det ingen skillnad, men det är viktigt att kameran stöder det för att det skall fungera, vilket D40 gör!

Kör ett 4 gigs så behöver du förmodligen aldrig byta! Det sitter i kameran hela tiden, tryggt och fint :smirk:
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

större minne mer pengar.. ska du köpa ett minneskort med mycket minne är det bättre å köpa flera mindre, flera 2-4 gigs. tänk om du köper ett med större minne och så går det sönder.. då är allt borta..
har du istället flera så måste alla gå sönder fr att allt ska vara borta.. det är bra å tänka på.. för jag personligen ställer mig å byter oftare för å vara på den säkra sidan.. det finns ju minneskorts fodral så ligger dom säkert också ;)

men än så länge fotar jag inte så ofta så jag behöver stora minnen, har bara ett 2 gigs minne nu ^^
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

större minne mer pengar.. ska du köpa ett minneskort med mycket minne är det bättre å köpa flera mindre, flera 2-4 gigs. tänk om du köper ett med större minne och så går det sönder.. då är allt borta..
har du istället flera så måste alla gå sönder fr att allt ska vara borta.. det är bra å tänka på.. för jag personligen ställer mig å byter oftare för å vara på den säkra sidan.. det finns ju minneskorts fodral så ligger dom säkert också ;)

men än så länge fotar jag inte så ofta så jag behöver stora minnen, har bara ett 2 gigs minne nu ^^

Det är ju två olika syner på det där!

Antingen köper man flera små för att om ett går sönder så förlorar man inte alla bilder!

Men å andra sidan så är det mindre risk att kortet pajar om man slipper byta ute i fält och utsätta det för väder och vind!

Säkert 50/50 där ute vad folk tycker, som med det mesta andra :D
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

japp.. alla tycker olika.. så därför berättar jag det jag tycker så kanske någon annan håller med och tycker det är smart... :D
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

större minne mer pengar.. ska du köpa ett minneskort med mycket minne är det bättre å köpa flera mindre, flera 2-4 gigs. tänk om du köper ett med större minne och så går det sönder.. då är allt borta..
har du istället flera så måste alla gå sönder fr att allt ska vara borta.. det är bra å tänka på.. för jag personligen ställer mig å byter oftare för å vara på den säkra sidan.. det finns ju minneskorts fodral så ligger dom säkert också ;)

men än så länge fotar jag inte så ofta så jag behöver stora minnen, har bara ett 2 gigs minne nu ^^

nackdelen med att byta minneskort är att du både sliter på minneskorten och kamerakontakterna för kortet.
risken att du får in skit i kameran på fältet är också överhängande, men som du skrev, de kan ju gå sönder och då har man förlorat allt.
risken är nog att de går sönder lättare utanför kameran...

sedan finns det sd kort med wifi, så slipper man kontakter helt...
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Jag råkade köpa kamera idag... :o
Blev en Nikon D40 med 18-55mm objektiv. Betalade allt som allt med väska och minneskort 2 GB (ett snabbt sa han) och en väska 500€. Hade ett presentkort som jag vunnit på jobbet på 50€ så 450€ betalade jag. Dessutom när jag efter lite om och men fick kameran på utlämningsstället i butiken fick jag med ett fint stativ, ett minneskort och en väska. Så väskan jag köpte ska jag lämna tillbaka, eller ge till en kompis som funderar på samma kamera eller Canon 400D.

Tycker att jag gjorde ett ganska bra köp för ca 4.250 inkl 2 minneskort, väska och stativ. Jag är nöjd.

Nu ska bara batteriet ladda så att jag kan börja leka med den också.

Tänk vilka griller som Bukefalos kan sätta i mitt huvud :eek:
Å andra sidan har jag velat ha en bra kamera länge. Vi får hoppas att jag gillar denna.

Stort tack Stormogul för hjälp med en massa frågor!

/Jonaz
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Jag råkade köpa kamera idag... :o
Blev en Nikon D40 med 18-55mm objektiv. Betalade allt som allt med väska och minneskort 2 GB (ett snabbt sa han) och en väska 500€. Hade ett presentkort som jag vunnit på jobbet på 50€ så 450€ betalade jag. Dessutom när jag efter lite om och men fick kameran på utlämningsstället i butiken fick jag med ett fint stativ, ett minneskort och en väska. Så väskan jag köpte ska jag lämna tillbaka, eller ge till en kompis som funderar på samma kamera eller Canon 400D.

Tycker att jag gjorde ett ganska bra köp för ca 4.250 inkl 2 minneskort, väska och stativ. Jag är nöjd.

Nu ska bara batteriet ladda så att jag kan börja leka med den också.

Tänk vilka griller som Bukefalos kan sätta i mitt huvud :eek:
Å andra sidan har jag velat ha en bra kamera länge. Vi får hoppas att jag gillar denna.

Stort tack Stormogul för hjälp med en massa frågor!

/Jonaz


Grattis!
Du gjorde lätt ett kap om du fick med väska, två minneskort och ett stativ! Grattis! När batteriet laddat så ut och plåta med dig :banana:
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

jo, visst. men säg nått som inte slits nu för tiden...
vore allt hårt som sten.. och tål allt.. då skulle företagen inte gå runt för männsikorna aldrig behöbver köpa nya saker..

och som ni säger.. är man ute å fotar i regn och slask inte kommer hem på flera dagar så är det bäst med ett stort.. men det var ju inte direkt det jag såg framför mig då jag sa att många små är bättre än ett stort..

och saker kan gå sönder även om man har ett stort.. de beror helt på kvaliteten på produkten...
 
Senast ändrad:
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

jo, visst. men säg nått som inte slits nu för tiden...
vore allt hårt som sten.. och tål allt.. då skulle företagen inte gå runt för männsikorna aldrig behöbver köpa nya saker..

och som ni säger.. är man ute å fotar i regn och slask inte kommer hem på flera dagar så är det bäst med ett stort.. men det var ju inte direkt det jag såg framför mig då jag sa att många små är bättre än ett stort..

och saker kan gå sönder även om man har ett stor.. de beror helt på kvaliteten på produkten...

Proffshusen t.ex. D2X, D2Xs, D2H, D2Hs, D3, D200,D300, Eos1D mark 2 och 3, Eos 1Ds mark 2 och 3 osv är ju byggda för att palla hårt bruk.

De är ju knappast små dock, men storleken har inget med styrkan på husen att göra i detta fallet.
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 693
Senast: Jeffery
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 419
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 254
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp