Bukefalos 28 år!

Normalt vätskeintag/dygn??

taccotad

Trådstartare
Hur mycket vatten är det normalt för en hund att dricka/dygn?
Jag har aldrig tänkt på det, men när mina föräldrar lånade vår hund tyckte de att han drack onormalt mkt.
Detta är en korsning springer spaniel/golden retriever, en aktiv och pigg hund. Han man varit ute och gått ca 1 timme dricker han ca 1.5 liter i ett svep.
Han har en 3 liters skål, vissa dagar tömmer han den och andra dagar dricker han bara halva. Oftast dricker han runt 3 liter på ett dygn.
Är det onormalt mkt? Han ska ändå till veterinären av en annan anledning men vi tänkte passa på att fråga vet samtidigt angående drickandet.
 
Sv: Normalt vätskeintag/dygn??

Nu har jag inteexakt koll på hur mycket våran dricker men det blir nog åt det hållet. Jag tror även att hanhundar dricker mer än tikar. Min mans syrras tik dricker nästan aldrig vatten utan nöjd med det de häller i maten åt henne. Det är nästan bara på sommaren som hon dricker ur vattenskålen, hon har alltid tillgång förstås ändå.
 
Sv: Normalt vätskeintag/dygn??

det var ju skönt att höra! Kan tänka mig att mina föräldrar jämförde med deras gamle golden som varken åt eller drack..... och då är det riktigt stor skillnad med min hund!
Nu några dagar ska jag ha stenkoll på vad han dricker så ska vi se hur det blir....
 
Sv: Normalt vätskeintag/dygn??

50-60 ml /kg/dygn om de dricker över 100 ml/kg/dygn så räknas det som onormalt mycket.
 
Sv: Normalt vätskeintag/dygn??

Kissar hunden mer än normalt?
Jag antar eftersom du inte skrivit det att den kissar normalt och inte gör på sig inne :o ...
Skulle det vara fallet så kan det handla om UVI men så länge den mår bra så tror jag inte att det skall vara några problem :)
 
Sv: Normalt vätskeintag/dygn??

Det stämmer precis på min hund. Hon dricker lite över 2½ liter om dagen, och väger en bit över 50 kg.
Nu har vi inte varit sådär superaktiva på sistone, har haft så mycket att göra inför flytten, och då dricker hon lite mindre..
 
Sv: Normalt vätskeintag/dygn??

Rekommenderat är ½ liter vatten / 10 kg hund.
Glöm ej att räkna in vätskan i maten. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 685
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 809
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 853
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp