Bukefalos 28 år!

Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jag vet en affär i Sverige som säljer "hund på burk".. :grin:
Om du vill kan jag ju köpa en burk och skicka till dig så kan du få smaka, kanske blir det din nya favoriträtt?

Nej fy fan...
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jag kan förstå din sida med.
Det Är slöseri. Tyvärr påverkar det inte mitt val om vad jag kommer göra med mina hästar när tiden är inne.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Ja karenstiden påverkar möjligheten och var inget jag räknade in i frågan när jag först skrev och frågade om varför det inte var ok att äta hästen efter avlivning.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tydligen rätt svårt att förstå skillnaden på rovdjur och bytesdjur?

Nej, jag är inte intresserad av att äta rovdjur i någon form, burk eller annan.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Och enligt mig är det att behandla att ge antibiotika. Om det sedan gjort någon skillnad att börja en månad tidigare är omöjligt att säga. Med facit i hand borde man börjat behandlingen tidigare om inte annat för att konstatera att inget kunde göras och låtit hästen somna in och slippa sina plågor. Å andra sidan hade ni inte köpt hästen kansek den fortfarande haft ont.

Då skriver jag såhär för att förtydliga; Vet. sa att man skulle gjort det där för minst ett år sen för att det skulle gå och rädda henne, så jag vet att det inte hade gjort någon skillnad att börja 4 veckor tidigare.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Vinna, så bra att ni köpte hästen. Annars hade den ju gått där i hagen med smärtor till den dött. Ni räddade den ju faktiskt ifrån det och det var ju iaf bra.

Trösta mamsen nu och ta och veterinärbesikta nästa gång. Det är ju en sån liten peng det handlar om.

/Gg
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jaaaa, jag tror att man kan få en gårdsbesiktning för runt 700 kronor idag.
Den som inte kan lägga ut det ska ju inte skaffa... (ja ni vet hur meningen slutar!) :D
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Då skriver jag såhär för att förtydliga; Vet. sa att man skulle gjort det där för minst ett år sen för att det skulle gå och rädda henne, så jag vet att det inte hade gjort någon skillnad att börja 4 veckor tidigare.

Sorry, jag är inte tankeläsare, jag kan inte veta vad veterinären sagt om du inte skriver det.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Vilket trevligt inlägg bland många ilskna röster.

Till TS: Jag gillar också tanken på att ni faktiskt såg till att förkorta hästens lidande (eftersom förra ägaren tänkt låta hästen bara gå och ha ont). Och jag tror att din mamma lärde sig något av affären. Det är lätt att vara blåögd, och ibland går det vägen, ibland inte. Jag tror att man alltid lär sig av sina misstag, och i ert fall var det ju inte så mycket pengar. Nästa gång blir det nog både veterinärbesiktning och kvitto... Hoppas din mamma hittar en ny kärlek - och att hon får en frisk och sund häst denna gången (utan fel som en veterinär lätt skulle ha upptäckt)!
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jag tycker inte ni ska ha några pengar, ni valde sjælva risken nær ni køpte hæst såppas lættvinnt.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Hund på burk?
Är det ens lagligt?

Ingen aning! Det är en affär som bara säljer utländsk mat. Så maten är inte från Sverige utan importerad ifrån något annat land.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Det är inte olagligt att äta hund (så länge det inte är grannens då) om den uppfyller svenska kvalitetskrav.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Precis vad jag känner också Gullegryn !
Det var nog en av era uppgifter här i Livet att köpa denna Häst som annars hade plågats ! Trist att det blev så . Men jag är glad för hästens skull att den hamnade hos er !

Hej från Hambo
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Det är alltid bra att låta en veterinär kolla upp tex tänderna på gamla hästar.

Men det är väldigt lätt att vara efterklok- i synnerhet om man inte köpt häst förut.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Helt sant, å andra sidan så är jag lite inne på Hambos linje.
Hade TS mamma inte köpt hästen så hade ju uppenbarligen säljaren valt att behålla hästen och låta den lida... Kanske var det lika bra att TS inte gjorde den där besiktningen, så hästen fick somna in!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 693
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 921
Övr. Hund Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna... Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa...
Svar
3
· Visningar
1 335
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp