Bukefalos 28 år!

Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

OCH NI SOM TROR ATT ALLT HANDLADE OM PENGAR, DÅ HADE VI VÄL BARA LÄMNAT TILLBAKA HÄSTEN ISTÄLLET FÖR ATT LÄGGA UT PENGAR PÅ NÖDSLAKT???
Och du tror att säljaren bara hade tagit tillbaka den så där utan vidare? Då har du mycket kvar att lära dig om hur saker och ting fungerar i den här världen.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

OCH NI SOM TROR ATT ALLT HANDLADE OM PENGAR, DÅ HADE VI VÄL BARA LÄMNAT TILLBAKA HÄSTEN ISTÄLLET FÖR ATT LÄGGA UT PENGAR PÅ NÖDSLAKT???

Nej det är inte bara att lämna tillbaks den och enligt dig handlar åtminstone denna tråden bara om pengar.

Finns det något vi kan göra för att få förra ägarna att betala en del(helst allt) av det som vi lagt ut på henne under 7 veckor. Finns det chans att vi vinner ett mål om vi väljer att gå vidare med detta??

Nu tycker jag att en del är väl hårda mot er, det blir så när man tänker på hur häststackaren har lidit och så blir frågan från dig, hur får jag tillbaks mina pengar? Jag tror säkert ni har gjort ert bästa, men många här hade även om de köpt hästen gjort annorlunda. Det är säkert inte roligt att tänka på men hade ni sett till att undersöka hästen redan när ni upptäckte problemen, man kan ju få lugnande i vilda djur på 100 meters avstånd då går gör det frågan är bara hur, och vilka resurser som behövs, så hade den kanske levt idag. Ni visste ju heller inte hur illa det var men det är en klen tröst.

Det är bara att gå vidare, sluta att skylla på f.d ägaren och vara glada att hästen inte lider mer. De pengar ni lagt ut lär ni aldrig se röken av och det rör sig om för låga summor och på på tok för stor risk att försöka den rättsliga vägen. Allt f.d ägaren behöver göra är att säga att de påpekade att det var problem med munnen men att de inte hade råd och därför sålde hästen billigt och ni lovade att fixa, så har de vänt på hela frågeställningen. Ord kommer att stå mot ord, inga papper, ingen besiktning och muntliga avtal och dessutom tveksam hantering av problemet från er sida.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tråkigt att ni fick ta i de värsta bitarna med hästägande så fort! Tycker verkligen synd om er!

Hoppas ni inte tappar sugen utan hittar er gula drömponny så ni får njuta av en fin sommar!
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tråkigt att det gick så snett.

När ni nu letar häst nästa gång (för jag hoppas att ni inte ger upp utan letar vidare) - ta då hjälp av någon som är duktig på hästar så ni undviker de ärsta fällorna. Det ÄR jättesvårt att köpa häst, och det är alltid bra att ha någon som är rutinerad att diskutera med. Har ni ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa er, hör med någon ridskola i närheten om det finns en instruktör ni kan ta hjälp av. Han/hon ska förstås ha ersättning för den tid han/hon lägger ner på att hjälpa er, men det är det ju värt för att slippa att återigen stå där med en häst man tycker mycket om men som inte är användbar för det syfte ni tänkt.
Det är också jätteviktigt att låta besikta den häst ni fastnar för. Ni vill ju veta att hästen är OK och att ni kan ha glädje av den framöver.

Lycka till!
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Säljaren sa att hon kunde ta tillbaka hästen så ja, i detta fall kan jag säga att det hade varit det billigaste för oss, men inte rätt mott hästen så därför lämnade vi inte tillbaka henne
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tråkigt att det gick så snett.

När ni nu letar häst nästa gång (för jag hoppas att ni inte ger upp utan letar vidare) - ta då hjälp av någon som är duktig på hästar så ni undviker de ärsta fällorna. Det ÄR jättesvårt att köpa häst, och det är alltid bra att ha någon som är rutinerad att diskutera med. Har ni ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa er, hör med någon ridskola i närheten om det finns en instruktör ni kan ta hjälp av. Han/hon ska förstås ha ersättning för den tid han/hon lägger ner på att hjälpa er, men det är det ju värt för att slippa att återigen stå där med en häst man tycker mycket om men som inte är användbar för det syfte ni tänkt.
Det är också jätteviktigt att låta besikta den häst ni fastnar för. Ni vill ju veta att hästen är OK och att ni kan ha glädje av den framöver.

Lycka till!



Hej, nu skyller jag inte bara på dig, men det är lite kränkande att tro att vi aldrig köpt häst innan bara för vi lyckades få detta problemet. Jag har två hästar själv, och fjordingen var mammas. Båda mina hästar är jäg väldigt nöjd med, ingen av dom är besiktiade, och vi har inte mer än kvitto på dom. Dock, jag är travmänniska, har bara köpt travhästar innan, det är inte riktigt samma med kontrakt då.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Nej det är inte bara att lämna tillbaks den och enligt dig handlar åtminstone denna tråden bara om pengar.



Nu tycker jag att en del är väl hårda mot er, det blir så när man tänker på hur häststackaren har lidit och så blir frågan från dig, hur får jag tillbaks mina pengar? Jag tror säkert ni har gjort ert bästa, men många här hade även om de köpt hästen gjort annorlunda. Det är säkert inte roligt att tänka på men hade ni sett till att undersöka hästen redan när ni upptäckte problemen, man kan ju få lugnande i vilda djur på 100 meters avstånd då går gör det frågan är bara hur, och vilka resurser som behövs, så hade den kanske levt idag. Ni visste ju heller inte hur illa det var men det är en klen tröst.

Det är bara att gå vidare, sluta att skylla på f.d ägaren och vara glada att hästen inte lider mer. De pengar ni lagt ut lär ni aldrig se röken av och det rör sig om för låga summor och på på tok för stor risk att försöka den rättsliga vägen. Allt f.d ägaren behöver göra är att säga att de påpekade att det var problem med munnen men att de inte hade råd och därför sålde hästen billigt och ni lovade att fixa, så har de vänt på hela frågeställningen. Ord kommer att stå mot ord, inga papper, ingen besiktning och muntliga avtal och dessutom tveksam hantering av problemet från er sida.

Tillägg; vet inte om du läst med, vi ägde henne bara 7 veckor dessutom


Det hade inte gått att rädda henne i vilket fall som helst, eftersom hon hade tandrester av en utslagen tand kvar(i underkäken) tanden i överkäken var inte underhållen, vilket betyder att den var ca 3cm för lång. Dessutom misstänkte vet. tumörer.
Ni tycker att jag har hanterat hennes tandproblem dåligt, men vad skulle jag ha gjort då?? TVINGAT vet att fixa henne?? Inte ens vet trodde att det var något farligt när hon kollade henne första gången! och då använder vi ändå en vet från atgkliniken i Romme
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tillägg; vet inte om du läst med, vi ägde henne bara 7 veckor dessutom


Det hade inte gått att rädda henne i vilket fall som helst, eftersom hon hade tandrester av en utslagen tand kvar(i underkäken) tanden i överkäken var inte underhållen, vilket betyder att den var ca 3cm för lång. Dessutom misstänkte vet. tumörer.
Ni tycker att jag har hanterat hennes tandproblem dåligt, men vad skulle jag ha gjort då?? TVINGAT vet att fixa henne?? Inte ens vet trodde att det var något farligt när hon kollade henne första gången! och då använder vi ändå en vet från atgkliniken i Romme

Jag fattar inte heller Lobelias inlägg...
Vadå "kanske levt idag"?? Med en mun som som hämtad ur någon av SAW-filmerna men med tumörer i såren dessutom. Näää, det orsakar ju hästen mer lidande att genomgå smärtsamma behandlingar med slangmatning i värsta hand än att helt enkelt ta bort hästen.
Jag tycker TS gjorde helt rätt val och jag förstår frustrationen över att inte kunna göra något åt dessa okunniga säljare som bara struntat i hästen pga ekonomisk oförmåga.
Usch för sådana människor, de står inte högt i kurs hos mig iaf. :mad:
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Veterinären började en behandling, rimligen gjorde h*n en bedömning att det hade en chans att fungera varför testa annars? Denna behandling kunde ha börjat långt tidigare (4-6 veckor eller så) då hästen troligen såg betydligt bättre ut i munnen, en månad kan göra mycket. Det rörde sig vad jag förstod om troliga tumörer och inte konstaterade.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jag kanske är hjärtlös nu men...

Spelar det roll vad som händer med kroppen efter att hästen är död?
Om säljaren gått med på att betala ifall det varit billigare, men hästen sen blivit mat... vad spelar det för roll egentligen?
(och nu undanber jag mgi alla vegitarianers protester om att det är ett liv...).

Så länge själva avlivningen gårrsmärtfritt och lugnt till så spelar det ju ingen roll om hästen bräns eller blir mat?
Ska man se det ur ett perspektiv så är det bättre att den blir mat, då tas den tillvara.

Missförstå mig rätt, den dagen mina ska somna in kommer de inte bli mat, men då väljer jag själv att betala mer för att få hästarna avlivade på ett sådant sätt så jag kan begrava dom.

Hade det däremot varit tvivel om själva avlivningen skulle gått smärtfritt till, eller stressigt, då hade det varit en annan sak.

Ja, jag förstår dig, jag skulle inte heller vilja att min nyinköpta häst (har ingen men om jag haft) skulle bli mat vid avlivning.
Samtidigt så har ni satt er i en sitts där ni är rätt chanslösa, inget kontrakt, ingen besiktning och inte ens ett kvitto.
Då får man inte så många val heller tyvärr.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Veterinären började en behandling, rimligen gjorde h*n en bedömning att det hade en chans att fungera varför testa annars? Denna behandling kunde ha börjat långt tidigare (4-6 veckor eller så) då hästen troligen såg betydligt bättre ut i munnen, en månad kan göra mycket. Det rörde sig vad jag förstod om troliga tumörer och inte konstaterade.

vet gav oss antibiotika till munnen i förhoppning om att det skulle bli mindre svullet så man iaf kunde se, och för att hästen skulle kunna öppna munnen överhuvudtaget, vilket hon knappt kunde.
Så egentligen påbörjades ingen behandling utan bara medicinering för att kunna kolla vad det var.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jag kanske är hjärtlös nu men...

Spelar det roll vad som händer med kroppen efter att hästen är död?
Om säljaren gått med på att betala ifall det varit billigare, men hästen sen blivit mat... vad spelar det för roll egentligen?
(och nu undanber jag mgi alla vegitarianers protester om att det är ett liv...).

Så länge själva avlivningen gårrsmärtfritt och lugnt till så spelar det ju ingen roll om hästen bräns eller blir mat?
Ska man se det ur ett perspektiv så är det bättre att den blir mat, då tas den tillvara.

Missförstå mig rätt, den dagen mina ska somna in kommer de inte bli mat, men då väljer jag själv att betala mer för att få hästarna avlivade på ett sådant sätt så jag kan begrava dom.

Hade det däremot varit tvivel om själva avlivningen skulle gått smärtfritt till, eller stressigt, då hade det varit en annan sak.

Ja, jag förstår dig, jag skulle inte heller vilja att min nyinköpta häst (har ingen men om jag haft) skulle bli mat vid avlivning.
Samtidigt så har ni satt er i en sitts där ni är rätt chanslösa, inget kontrakt, ingen besiktning och inte ens ett kvitto.
Då får man inte så många val heller tyvärr.


anledningen till att vi valde nödslakt med bräning var för att det inte finns några som helst behandlings journaler på henne så vi kan se vad hon har fått för mediciner. Dessutom avslutade hon en behandling med antibiotika på tisdagen, vilken det var 7 dagars slakt karens på, vet kom på onsdagen och då fick hon även smärtstillande i ett försök att få upp munnen(gick inte) så det känns inte rätt att slakta en häst för kött med mediciner i kroppen.
Dessutom, var hon livrädd för transporter så vi kände att vi inte ville tvinga upp henne på en transport det sista vi gjorde.

ang valet att bränna henne; vi hyr bara gården vi bor på, och äger ingen egen mark, dessutom måste man söka tillstånd för att få begrava en häst, vilket vi inte heller "hann" då vi beslutade att nödslakta henne på onsdags eftermiddagen och på fredags morgonen var hon borta.
Eftersom hon inte klarade av att äta hö då det antagligen stack henne i varbölderna så kände vi att vi inte kunde vänta med slakten heller
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Och enligt mig är det att behandla att ge antibiotika. Om det sedan gjort någon skillnad att börja en månad tidigare är omöjligt att säga. Med facit i hand borde man börjat behandlingen tidigare om inte annat för att konstatera att inget kunde göras och låtit hästen somna in och slippa sina plågor. Å andra sidan hade ni inte köpt hästen kansek den fortfarande haft ont.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jag tycker att det är viktigt att ni kollar upp hur ponnyn har det som lämnades ensam kvar på gården och anmäler till länsstyrelsen om ni misstänker vanvård, tydligen hade ju inte ponnyn blivit skodd på länge.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

För mig spelar det stor roll om hästen bränns eller blir mat. Jag skulle själv aldrig äta häst eftersom att hästar betyder lika mycket för mig som exempelvis hundar och katter och jag skulle aldrig ens tänka tanken på att äta min hund eller katt. Jag skulle heller aldrig behöva tänka på att min älskade häst, hund eller katt blev uppäten av någon annan.. därför spelar det roll om hästen bränns eller blir mat. Hur andra väljer att göra är upp till dom men för mig spelar det stor roll.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Jämförelsen haltar eftersom vi inte äter rovdjur i Sverige (dit katter & hundar hör). Själv tycker jag det är ett oförsvarbart slöseri och högmod att förkasta bra mat (som dessutom i flertalet fall haft ett mycket bra liv) för att vi har gullfaktorn.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Ja visst det är samma för mig med, men nu var TS i ett läge där det var ekonomiska frågetecken.
Hade du haft kor hade du antagligen (som mig) inte velat äta kökött heller?
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

KL fast diskusionen om att äta eller inte äta hästen känns absurd, hästen vas sjuk och gick nyligen på antibiotika, fått lugnande mm, så det är förmodligen karens och den borde inte användas till livsmedel.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tillstånd för att få gräva ner häst på gården kan man ansöka om akut, på en dag. Det är ju för sent för det nu men då vet du tills nästa gång om det skulle vara så.

Jag skulle gissa på att den som då skulle slaktat för kött "billigt" är en sådan som bultar hästen hemma på din gård, eller vart det nu passar, och sedan tar hand om köttet själv.
Då är det ju upp till denna om den vill ha mediciner i köttet, personligen skulle jag inte vilja äta häst övht och definitivt inte med medicin i köttet.

Men det var ju ur det ekonomiska perspektivet jag pratade nu och där har inte vad jag skulle göra något intresse utan det är upp till vad den som är beredd att betala för avlivning väljer att göra.

Nu valde ni ju avlivning och bränning, hoppas allt gick väl.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Nej, om jag hade haft kor och grisar så hade jag förmodligen inte ätit det köttet heller. Helt riktigt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 788
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 982
Övr. Hund Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna... Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp