Bukefalos 28 år!

Nu behöver vi lite hjälp (långt)

V

Vinna

hejsan!

För 7 veckor sedan köpte vi en 23 årig fjording vid namn Sabina, hon såldes p.g.a "skillsmässa" men det funderade mamma inte vidare på(köptes till mamma) Ingen vet besiktning gjorde vi, dels p.g.a. det låga priset(3000:-) och dels för hon var så gammal. Sagt och gjort iaf så köpte vi henne, mamma i sin glädje skriver inget köpekontrakt(eller kvitto). Vi red hem henne(ca 1 mil bara) eftersom hon enligt förra ägaren varit med om en olycka som föl i transport(ärr på vänster sida på mulen) och var rädd för att åka. När vi tränsade henne samma dag så blödde hon lite i mungipan, ingen som reagerade över det, utan vi trodde helt enkelt allihop att hon bara hade bitit sig.

När hon hade varit hemma ett par dagar så märkte vi mer och mer att hon luktade illa i munnen, vi trodde det var en rutten tand, så började rida och köra henne i grimma helt enkelt(väldigt snäll gammal dam!) vet. kom och vaccinerade(vilket förra ägaren inte gjort på dom 2åren hon har ägt) första vaccinationen var hon lite svår att hålla och ville inte riktigt vara med, men inget vi reagerade så mycket över.
Bokade tid för nästa vaccination och då även en tandkoll.
Vet kom tillbaka och vaccinerade, men när lugnande skulle sprutas in så sprang hästen över mig tre gånger. Så vi gav upp och hon kom igen förra måndagen, då fick vi lyckats spruta henne och när vet kollar in i munnen och sen ber mig kolla så får jag värsta chocken, stora varbölder, rester av en gammal tand som blivit utslagen och jätte infekterat, tanden i överkäken var inte skött och var minst tre cm långre än vad den borde vara, så fick 7 dagars antibiotika kur från atg kliniken(alla vet hur dyrt det är) så jag tog från förra onsdagen till i tisdags och sprutade henne varje kväll, ett rent helvete, men för hennes skull så gjorde jag det, vi hoppades ju alla på att hon skulle bli bra.
I onsdags kom vet igen, Sabina fick lugnande och smärtstillande.
Hon hade inte svarat på antibiotikan över huvudtaget, varbölderna såg värre ut(hon slutade äta hö dom sista dagarna, gjorde nog sjuh*lvetes ont) och vet misstänkte även tummörer i såren.
På vet rekomendationer så var nödslakt bokad tills i morse,
Vi åkte upp och pratade med dom gamla ägarna igår kväll, mamma ville berätta för dom precis hur hon kände(grundlurad). Men förra ägaren förnekar att hon visste något(vet sa till oss att hon hade varit så i munnen MINST ett år), mamma hade förhoppningar på att dom iaf kunde betala nödslakten, men dom erbjöd sig inte ens att betala en del, utan började yra om att dom kände någon som kunde göra det gratis(inget är gratis och jag ville inte ens tänka på vad som händer med hästen sen) Till saken tillhör även att när vi tog hem henne så var det 16-17 veckor sedan hon blev skodd sista gången enl hovslagare.

Finns det något vi kan göra för att få förra ägarna att betala en del(helst allt) av det som vi lagt ut på henne under 7 veckor. Finns det chans att vi vinner ett mål om vi väljer att gå vidare med detta??

Tacksam för svar
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Trist!

Men hur kan man köpa en häst utan köpekontrakt och kvitto?
Vad har ni då som bevisar att hästen är er?

Har ni gjort ägarbyte?

Annars borde ju den gamla ägaren stå som ägare på hästen , tycker jag.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Hej!

Med tanke på att ni köpt hästen helt utan vet.besiktning och felet synts om ni gjort en tror jag inte ni har en chans.

Bara lära sej av misstaget och gå vidare- man vet.besiktigar alltid innan köp, oavsett kostnad.

/Lavinia, som beklagar att det gick som det gick
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

ägarbytet är gjort gentemot fjordhäst föreningen. dock skrev mamma och gamla ägaren aldrig några papper mellan sig
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tyvärr kanske det blir lärpengar, om inte förra ägarna veknar. Vilket jag inte tror.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

nej, det lär dom ju inte göra eftersom allt ska vara så billigt som möjligt för dom.. tycker synd om lilla ponnyn dom har kvar själv på gården bara, han har ju inte sett hovslagare sen sabina gjorde det heller..
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Ni köpte alltså en fjording för 3000:- och ni tycker ni har gjort ett klipp.

Struntar i vet.bes, pga pris och ålder vilket borde varit ett tydligt tecken till ATT göra en vet bes.

Skriver inget kvitto. Varför?

Märker att hon blöder i mungipan men kollar inte upp det.

Märker att hon luktar konstigt ur munnen misstänker en rutten tand och kollar fortfarande inte upp det. Åter igen varför?

Fortsätter rida.

Tar ut vet men vacc bara, väntar ett antal veckor tills nästa gång han kommer ut ni kollar inte i munnen, han kommer en tredje gång och då upptäcker vet. stora sår o bölder.

Kollade ni överhuvudtaget över hästen innan ni köpte den?
Är man någorlunda erfaren kan man faktiskt kolla hur hästen ser ut att må, känna igenom ben, rygg, kolla i munnen m.m.
Hovarna borde ni också sett skicket på.

Kanske låter hård i tonen men ärligt talat ni borde kollat mer på hästen än på prislappen.

Tror inte ni har en tillstymmelse av en chans att få någonting då ni har brustit ordentligt i er undersöknings plikt.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Blev nödslakten genomförd som den skulle? Så att inte pengatvisten skjuter upp lidandet för den stackars hästen?
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Finns det något vi kan göra för att få förra ägarna att betala en del(helst allt) av det som vi lagt ut på henne under 7 veckor. Finns det chans att vi vinner ett mål om vi väljer att gå vidare med detta??

Min gissning: NEJ, inte en chans. Ni har inte fullgjort er undersökningsplikt.

Varför gå vidare med en stämning? Vad kostar nödslakten; 5000-7000 kr? Plus veterinärkostnader. Det är väl inget som är värt att lägga massa advokatkostnader och dylikt på?

Ni har köpt en jättegammal häst för bara några tusenlappar; redan där borde ju varningsklockorna ha ringt om ni var rädda för veterinärkostnader osv...
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Först av allt vill jag bara säga att det hela är väldigt tråkigt/ledsamt för både hästen och er.

Jag tror inte heller att ni har en chans att gå vidare med det här, det skulle varit upp till förra ägarens samvete att lösa frågan. Även om hästen var billig borde ni kollat upp den lite före köpet, kanske tillsammans med en mer erfaren person. Tänder är just en sådan sak som kan vara en äldre hästs svaga punkt.

Jag överlät själv en äldre häst gratis till en god vän och deras flicka en gång (efter att hon varit medryttare på den i ett par år). Inte långt efter överlåtelsen visade sig hästen ha tandproblem, troligtvis p g a ett slag mot tänderna i tidigare år som vi inte kände till. Vi åkte då gemensamt till en veterinärklinik med kompetens på tänder och de behandlade honom framgångsrikt och gav oss råd om skötsel/foder fortsättningsvis. Skadan gick på vet. vårdsförsäkringen. Med rätt skötsel av tänderna och rätt foder levde hästen sen ett bra och aktivt liv i mer än fem år ytterligare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Finns det något vi kan göra för att få förra ägarna att betala en del(helst allt) av det som vi lagt ut på henne under 7 veckor. Finns det chans att vi vinner ett mål om vi väljer att gå vidare med detta??

Tacksam för svar

Inte en chans. Ni har gjort alla missar man kan göra och nu får ni stå för konsekvenserna.

Även äldre hästar bör veterinärbesiktas innan köp just på grund av en sån här sak. Trist att behöva avliva en häst för att man inte kom på att kolla tänderna på den.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Som andra har skrivit redan så finns det inget att gå vidare med. Ni har köpt och godkänt "varan" som den var för det första. För det andra har ni inte reklamerat "varan" till säljaren med en gång ni upptäckte fel d v s att den blödde ut munnen. "Felet" skulle också ha undersökts med en gång och inte bara antagits att hästen bitit sig. Inte heller skulle ni ha fortsatt rida hästen utan att det retts ut. Så att bara ta bort bettet och rida bettlöst utan att undersöka munnen på en så gammal häst är inte riktigt trevligt mot hästen. Gamla hästar = lika med sämre eller dåliga tänder och kräver extra omsorg p g a det.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Det är väl inte alls säkert att säljaren hade en susning om att hästen hade problem i munnen.

Så att kalla sig "grundlurad" är väl dumt. Kalla er i stället orutinerade hästköpare.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tycker synd om er och hästen. Men ni verkar bra folk som tänker på hästen i första hand nu... Tur att ni avliva hästen själva. Allt blir dyrt, men tänker ni på hästen så var det tur att ni kom..

En sak som ni faktiskt kan göra är att anmäla till länsstyrelsen om den andra ponnyn. De viste säkert om det med tänderna... Usch och stackars häst... Tyvärr tror jag nog inte ni kan göra så mycket åt det andra mer än att vara glada över att ni hjälpte ponnyn..

JAg köpte en fjording 20 år i feb billigt. Vi skrev kontrakt men ej vet besiktning.. Men man gör inte vet bes på en så billig häst.. JAg har inte blivit lurad. Även min jag köpte för 25 000 köpte jag utan vet bes. Så det gör många.. Där imot på de kontrakterna man skriver ut på nätet så ska den gammal ägaren intyga att hästen är frisk, där kankse man hade kunnat ta de på om ni skrivit ett sånt. DÅ hon borde vetat att hästen haft det i ett år annars är det djurplågeri och då kan hon få böta..
Även om du har kvitto kontrakt och vet besiktning så kostar det att gå vidare med det.
Om ni skulle förlora kan ni stå med en räkning på ett antal tusen till.. DÅ den som förlorar får betala.. Så det är svårt hur ni än gjort...
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Tycker synd om er och hästen. Men ni verkar bra folk som tänker på hästen i första hand nu... Tur att ni avliva hästen själva. Allt blir dyrt, men tänker ni på hästen så var det tur att ni kom..

En sak som ni faktiskt kan göra är att anmäla till länsstyrelsen om den andra ponnyn. De viste säkert om det med tänderna... Usch och stackars häst... Tyvärr tror jag nog inte ni kan göra så mycket åt det andra mer än att vara glada över att ni hjälpte ponnyn..

JAg köpte en fjording 20 år i feb billigt. Vi skrev kontrakt men ej vet besiktning.. Men man gör inte vet bes på en så billig häst.. JAg har inte blivit lurad. Även min jag köpte för 25 000 köpte jag utan vet bes. Så det gör många.. Där imot på de kontrakterna man skriver ut på nätet så ska den gammal ägaren intyga att hästen är frisk, där kankse man hade kunnat ta de på om ni skrivit ett sånt. DÅ hon borde vetat att hästen haft det i ett år annars är det djurplågeri och då kan hon få böta..
Även om du har kvitto kontrakt och vet besiktning så kostar det att gå vidare med det.
Om ni skulle förlora kan ni stå med en räkning på ett antal tusen till.. DÅ den som förlorar får betala.. Så det är svårt hur ni än gjort...
Jag vill inte vara elak eller dum mot dig men jag tror att du måste läsa på lite om både det ena och andra. TS har inget att komma med utan har hel enkelt gjort en dålig affär. Att ens tänka tanken att försöka driva det här vidare är helt utesluten för det finns inget att driva. Kommer bara att kosta ännu mer för TS med familj.

Sedan kan de ju verkligen diskuteras om TS bryr sig om hästen. När man inte undersöker den efter att den fått blod i munnen vid tränsning och luktar illa i munnen. Man lägger större vikt vid vaccination och att säljaren inte gjort det än att undersöka om hästen är frisk. För mig låter inte det som någon verkligen bryr sig om hästen.
Vi har heller inte fått svar på om den verkligen blivit avlivad. Vilket den kanske inte med tanke på att TS tycker en penicillinkur är dyr. En normal avlivning går på runt 4000 - 5000 om man inta kan gräva ner hästen hemma.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

De visste säkert om det med tänderna...

JAg köpte en fjording 20 år i feb billigt. Vi skrev kontrakt men ej vet besiktning.. Men man gör inte vet bes på en så billig häst..

Tja, eftersom TS inte hade kunskap att öppna munnen på hästen och titta efter är det väl lika sannolikt att de förra ägarna inte heller visste bättre.

Och vadå "gör inte besiktning på en billig häst"?
Visst, men kan strunta i besiktningen om man är villig att riskera att hamna i precis den här situationen, d.v.s. att hästen visar sig vara obrukbar. Annars är det ju precis tvärt om: Ju billigare (och äldre) häst desto viktigare är det att besikta hästen. Köper man en häst i syfte att rida den är det väl bätre att kolla huruvida den är ridbar innan man genomför köpet.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Ursäkta en dum fråga, men hur är man funtad om man stoppar in ett bett och RIDER en häst som blöder i munnen? När man inte ens har en aning om VARFÖR och VARIFRÅN (i munnen) den blöder? För mig helt obegripligt.

Med den låga tröskeln tycker jag det låter väldigt märkligt att du anser att ägaren borde begripa bättre.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Skit i att bråka, nödslakt (iaf till skara sanitetsslakteri) går på drygt 4500. Så i slutändan kanske ni lagt ut 10 000 fö hästen? Det är ändå ett relativt billigt misstag i hästvärlden. Strunta i att bråka och se till att avliva hästen innan den blir ännu sämre. Då gör ni iaf den en tjänst.

Sen tycker jag väl att det var fel av förra ägarna som ens sålde hästen, en såpass gammal häst ska inte behöva byta hem.. Men tror inte dom lurat er, verkar som dom var rätt okunniga med och var den inte riden på länge har dom antagligen inte märkt nått.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Det finns inget ni kan göra. Ni har inget kontrakt. Ingen veterinärbeskiktning. Inget som bevisar att hästen var i det dåliga skickat när ni köpte henne. Tyvärr! Bara att bita i det sura äpplet och vara glad att man inte betalade 30.000:-.
 
Sv: Nu behöver vi lite hjälp (långt)

Så, nu blir svaret som ni alla väntat på; hon blev nödslaktad i morse precis som jag och mamma bestämde i onsdes när vet gav oss diagnosen. Pengar har inget att göra med saken över huvudtaget, vi hade gärna stoppat upp hur mycket som helst om vår älskade häst hade kunnat blivit bra.
Slakten gick på 4600 och allt sköttes hemma på gården, det känns viktigt för oss att hon inte skulle gå vidare till kött.
Nu ska vi se om jag lyckas svara på allt;

tiffy vi köpte inte alls en billig häst för det skulle så vara!! hade hon kostat 20 så hade vi köpt henne ändå eftersom mamma blev kär vid första ögonkastet, hästen hade både gått som handikapps häst och läromästare inom western.
Blöder ur mungipan gjorde hon endast när vi tränsade henne dagen vi hämtade henne, och efter den dagen så red och körde jag bara i grimma(så nej, jag plågade inte hästen) och anledningen till att det tog sån tid att kolla tänderna på henne är för att hon helt enkelt var livrädd för sprutor, det gick inte att få i henne lugnande dom första gångerna vi försökte, vilket jag förklarade i första inlägget.
Hovarna kollade vi självklart, hovslagaren fanns på plats dagen efter vi hämtat hem henne. Hon var fin för övrigt, kollade igenom hästen.
Och vi gick INTE på prislappen, vi tog henne för det var kärlek vid första ögonkastet..

Wbanna Vi struntar i vad veterinärskostnaden hamnar på, har man skaffat ett djur ska man kunna sörja för det. Visst, pengarna svider, men hästen ska ha det bra!

Lovisaleonora_ Vi hade lite svårt att gå ut på trafikerad väg med hästen utan bett i munnen med tanke på vad som kan hända när man inte känner hästen. Dock var det FÖRSTA OCH ENDA GÅNGEN MED BETT I VÅR ÄGO


Ägaren har själv sagt(vi var där i torsdags kväll) att hon har kännt att hästen luktat illa, men inte haft råd att ta ut vet.(då ska man inte ha häst!) och tio timmar innan nödslakten skulle komma så ville dom börja klydda med att någon annan skulle göra det(för det var såååå mycket billigare) dock kunde hon inte svara på vad han gjorde med hästen efteråt (dom vi valde bränner och har mycket gott rykte så jag känner mig trygg med det valet) det vi egentligen bara ville var att dom iallafall kunde erbjuda sig att betala en del, men nejnej, det skulle bara vara billigt.
Föredetta ägaren sa även att hon inte borde sålt hästen om hon hade vetat om att vi skulle slakta(vadå? tror hon att vi gjorde det för skojs skull eller??:confused: ) och att hon skulle behållt den hemma, så i hennes ägo hade hästen fått gå och ha ont.

OCH NI SOM TROR ATT ALLT HANDLADE OM PENGAR, DÅ HADE VI VÄL BARA LÄMNAT TILLBAKA HÄSTEN ISTÄLLET FÖR ATT LÄGGA UT PENGAR PÅ NÖDSLAKT???
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 908
Övr. Hund Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna... Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa...
Svar
3
· Visningar
1 335
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp