Nu jävlar har jag fått nog!

M

maboroshi

Inte nog med att nya köparen visade sig vara ett svin. De jag köpte hästen av är nu på mig och påstår att jag förfalskat hans vaccinationsintyg! Jag köpte hästen i slutet av dec och de påstår att jag skulle skrivit dit tre vaccinationer som var i mars och oktober 2003 bla. Varför i helvete skulle jag göra det? De påstår att jag undernärt hästen dessutom fast han såg ut som ett ök när han kom och jag var den som gav honom mat och mineraler mm. Dessutom skulle jag förstört hästen mer (de påstod att han var ok när han köptes av mig men han visade sig ha spatt på BÅDA bak och markerade halt alla fyra) fast jag inte ens red honom mer än 3 ggr och då i skritt i skogen! Dessutom köpte jag specialskor åt honom mm och gjorde fan allt för honom.

Vad fan ska jag göra? Har ni nummer till BRA advokater i sthlm som man kan nå omgående? Denna Deckeman är upptagen på annan ort.

För övrigt reas nu denna "tävlingshäst" ut på bukefalos som dessutom är triangelmärkt och som jag sålde som sällskap då han behövde VILA. Han tvingas nu hoppas och gå hård dressyr och dessutom ska han tydligen bli drogad och grejjer för att inte känna av detta.. Vad fan ska jag göra? Ni får gärna även maila mig om detta eller skicka pm.

Jag har inte ens råd med min egen hyra för jag gjorde allt för den hästen och nu måste jag sälja alla mina möbler mm för att ha råd med en jävla advokat.. inte bara mot en människa utan två!
 
För att tillägga har jag vittnen i stallet som kan intyga att hästen jag köpte var i allt annat än bra skick när han kom för man såg alla ben på den hästen! Dessutom var han stressig och vävde enormt mycket vilket blev bättre med tiden. De vet även om att jag köpte dyrare specialfoder för just honom så han skulle lägga på hullet vilket han gjorde och vi ökade sakta foderstatet försiktigt så han skulle klara det. Alla i stallet tom hjälpte mig med att hjälpa honom att bli bra..

Hade veterinären ute som klargjorde att hästen skulle vila och detta gjorde att jag tog beslutet att han skulle få åka till mindre stall och just vila.. dock visade sig ägaren vara hästhandlare och hela den historien finns i en annan tråd.
 
Jag har inte följt din tråd så jättenoga så om jag upprepar något som någon annan redan sagt så får du ursäkta.

Går det inte att polisanmäla om dom rider hästen hårt?
Om veterinären har sagt att han ska vila och du kan får veterinären i fråga att styrka detta så borde du kunna polisanmäla dom som har hästen nu OM dom rider honom.

Vad du ska göra åt förra ägarens skitsnack vet jag faktiskt inte. Be dom dra åt helvete? :devil:
Du har inga foton på hästen som kan bevisa att han var i dåligt skick när han kom till dig samt att han var bättre när han lämnade dig?

Tycker förbannat synd om dig som hamnat i denna sits, för att inte tala om den stackars hästen!


//MDusty
 
Jag vägrade ju fota honom bara för han såg ut som ett vrak :( Däremot har jag ju stallägarens vittnesmål (travtränare med stc som bevakar henne så hon är seriös till 100%) och de som har häst där. Vi stod och bara stirrade på honom dagen efter han kom och det var ingen vacker syn när man tog av täcket :( och jag bir tokig snart för får inte tag i nån advokat eller någonting.
 
Du har inte råd med din hyra, men i en annan tråd berättar du hur du har köpt fem täcken till hästen, beställt allt nytt och inte sparat på slantarna.

Börjar lukta lite oseriös trådskapare om detta... :mad:
 
Nej jag har inte råd med min hyra längre! För nu har jag en jävla massa problem pga denna hästköpare. Tidigare hade jag pengar. La ut massa pengar på foder, utrustning mm och min egen lägenhet och kläder åt mig.. det tog dock tvävändning nu då jag fick detta på halsen. Så nej är inte oseriös om du trodde det. Idagsläget får jag sälja av massa saker pga att jag ska ha råd men det gör inte att den häsdt jag har får det sämre då jag låter honom få det bra men bryr mig inte om mig själv.. sådan är jag.
 
Men om du inte ens har hästen kvar och inte hittat någon advokat hur har din ekonomi kunnat bli körd i botten :confused:. Vad har kostat pengar sedan du sålde hästen?
 
Jag har betalt flytten för den, skoningen av specialskor precis innan, vet besiktningen, sen har jag nu lagt ut på min andra häst tandläkarkostnader mm

En gång i tiden (förra året) hade man det bra men ända sen januari har jag haft det svårt. Därför jag ens sålde honom som sällskap för jag inte skulle ha råd med två och han förtjänade mindre och lugnare stall än där vi stod. Och enligt köparen skulle han få det..
 
Men du, du kan väl knappast lasta köparen för utgifter du haft innan du sålde hästen. Köpeskillinge bör i varjefall ha täckt de uppräknade utgifterna det var väl 5000 eller hur?
 
Köpte en häst men fick en vecka senare hem min gamla från fodervärden som blivit försummad där. Så då blev det problem. Bara tänkt ha en och det var fullblodet.
 
Du kommer förresten själv med en osanning, eller om du ljög tidigare. Säljaren informerade om att hästen hade spatt enligt ett tidigare inlägg, det var ett faktum du redan visste och du brydde dig inte om att kolla upp hästen trots detta. Om du brytt dig om att ta reda på vad spatt innebär så hade du snabbt kunnat konstatera att det vanligaste är att båda benen är drabbade.
 
Inlägget om alla dina inköp är lagt idag, jag förstår fortfarande inte hur du kan lägga så mycket pengar (som ju varit "manna från himlen") på täcken etc när du inte ens verkar ha en ordentlig buffert för dina egna kostnader.

Och ja, jag tycker att man som seriös hästägare ska ha en rejäl buffert för oförutsedda utgifter. Äger man två hästar (även om den ena är på foder) får man ju dimensionera sin buffert efter två hästar.
 
Det har du helt rätt i och håller med dig på det. Och ja det inlägget skickadfes idag men ville bara fråga om andra gjort sådana impulsshoppingrundor förut. Sa inte att jag shoppade igår utan för en tid sedan vilket var i September då jag bara hade en häst. Den som var ute på foder och jag hälsade på och var och red honom och han fick då sina nya saker.

Och ang spatthästen.. ja jag visste att han hade spatt men då han mest var tänkt som skogsridningshäst och jag fick provrida homom i alla gångarter mm så trodde jag han skulle hålla för att skritta i skogen (har själv ryggskada och kan inte träna mm). De visade sig dock undanhållit att hästen haft mycket djupa problem med spatten och han hade blivit triangelmärkt.. Den hästen gav jag dock mitt allt för och gjorde vad jag kunde för han skulle få det bra.. men jag misslyckades bevisligen.
 
Det enda du kan göra är att lära dig av ditt misstag och gå vidare i livet. Det var ju du som inte kollade upp hästen och jag fattar inte vad du är ute efter, man måste tänka efter före. :confused: Det var en risk du tog och den risken gick åt skogen.
 
fast hur kan de undanhålla en triangelmärkning?? :confused:
Den syns ju klart och tydligt på hästens vänstra lår.
Så antingen är hästen triangelmärkt eller ej.
 
Anklagar man andra för att vara oseriösa och ruinera ens ekonomi, påstår att man vill göra det bästa för hästen och säljer den nästan omedelbart, då bör man nog själv hålla sig strikt till sanningen och inte skylla ifrån sig. Risken är att folk inte riktigt vet vem det är som ljuger mest.

Sanningen i det här fallet ligger nog närmre att du fick panik när du fick hem häst nummer två och behövde bli av med en snabbt pga ekonomin. Då är det lätt att tro på folk som lovar guld och gröna skogar.
 
Jag är inte enig med dig i ditt agerande i fråga om spatthästen.

Visst har den säljare du köpt hästen av ditt inlägg att döma varit oärligt, och nuvarande ägare verkar ju inte särskilt rolig. Ändå förstår jag inte hur du kan sälja vidare en häst som bevisligen är så dålig. Hade han inte förtjänat att sluta sina dagar? För det rör sig väl inte om pengar för din del? Att du försökte rädda hem det som räddas kunde genom att sälja honom?!

Hästens lidande hade varit över om du tagit bort honom istället för att sälja vidare. DET är bortom allt tvivel.
 
Vi har tidigare haft en häst i stallet som blivit triangelmärkt utan att det syntes. Ägaren hade kvar hästen tills den dog så hon brydde sig inte om att göra om den.
Vet dock inte vad som "gick fel" eftersom den inte syntes..

/cranberry
 
Måste säga att det verkar väldigt oigenomtänkt att köpa häst både på det sättet (utan vet bes) och med de förutsättningar (ekonomi på gränsen o annan häst ute på foder o som bevisligen kunde komma hem när som helst).

Du måste väl ha tänkt LITE framåt när du köpte fbl-valacken? Jag menar, du hann ju bara ha honom någon månad... Skumt...

Och vad i all världen skulle du med FEM nya täcken till om du inte har någon buffert?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 626
Senast: athena
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 349
Senast: Lobelia
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 557
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp