Nu jävlar har jag fått nog!

Ganska svårt att få ett perfekt hull på en kraftigt undernärd häst på någon månad. Är individen dessutom stressig, så blir det ännu svårare. Detta betyder ju dock inte att vederbörande inte FÖRSÖKT få upp hästen i hull under perioden alltså kan den ha varit tunn även nu när den såldes.
 
Vi hyr ut stallplatser och alltid när det kommer en ny häst så fotograferas den fram/bak och från sidan, likaså när hästen flyttar. då har vi alltid bildbevis på hur hästen ser/såg ut. Vi gör likadant när vi själva skaffar oss en ny häst eller säljer den...
 
Nej triangelmärkningen syns inte på alla hästar... De två senaste jag sett bli märkta syns det inte på, en skimmel och en ljust gulbrun häst.

Däremot kan man KÄNNA märkningen.
 
Jag har faktiskt en svart häst som märkningen (frys-) inte syns på heller. Så visst misslyckas de ibland.
 
Du köpte medvetet en sjuk häst utan att vetrinärbesikta den - då får du ju skylla dig själv!
Säljer du sedan en häst så måste du inse att du förverkat din rätt till nämda häst - du kan inte göra någonting!
Det hade troligitvis varit humanare för den stackars hästen att bli slaktad iställer för att jönsa runt som "sällskapshäst" :mad:
 
Hallå där, JAG har inte köpt någon häst obesiktad,. Inte mig denna tråd handlar om :mad:
 
escodobe är proffs på att svara fel person :angel: ;) :crazy: Hon klickar på svaraknappen på den sista som skrev, sen får man gissa vem hon skriver till :D
 
jag tycker det är lite läskigt att läsa om dina fotovanor... :crazy:

har ni haft mycket problem med inackorderingar? försäljningshästar? eller liknande eftersom ni anser er tvingade att fota ur alla vinklar för att ha "bevis" :confused:
 
Ni skriver att ni vet hur hästen såg ut när hon köpte den och hur den såg ut när den såldes, då kan ni ju säga om det var så att hästen verkligen var mager, eller om den var på väg att bli i bra hull!


Som det är nu så får jag som läser denna tråd för första gången känslan av att ni ger en hint om att trådskaparen ljuger om uppfodringen av hästen!



Fbl. hästar kan ju vara knepiga att få upp hullet på, speciellt krubbitare, där problemet med krubbitning kan vara stress eller magproblem och även om det är stress kan det sätta sig på magen!









En liten undran även, om hon skriver en tråd där hon undrar vad hon kan göra, nu när hon blir beskylld från två håll, och det (om jag förstått det rätt) finns en tråd där ni redan diskuterar allt som rör hästens såsom spatt, undernärd mm. (det som denna tråd enbart har diskuterats trotts att det inte var det, tror jag, som trådskaparen ville diskutera) kan man inte då diskutera dessa frågor under den redan befintliga tråden (ej denna alltå) och försöka svara på hennes ursprungsfråga i denna tråd!



Tror ni henne inte? Ok, men förstör inte hennes tråd med att spåra ur den!


Hon har det säkert jättejobbigt nu, och även om det blev fel när hon köpte hästen så ville hon säkerligen väl!


Den som kan säga att den aldrig felat får kasta första stenen!



Tycker verkligen synd om denna trådskapare som blivit påhoppad då hon antagligen känner sig totalt förstörd över hästen!



Tänk er in i hennes situation, skit i allt det som var innan med att hon skulle ha tittat upp, inte köpt och gud vet vad. Se på vad som hänt, och tänk er själv hur ni måste känna er!


Jag kan leva mig in i det! :(
Kan ni?






Till trådskaparen (som jag missade namnet på), Kan du inte be hon som äger stallet, samt några som har häst i stallet att ringa både den som sålde hästen till dig och den nya köparen och be dom berätta vad dom såg! Om det var så att hästen var i uruselt hull när du köpte den, låt dom då säga det till den som sålde hästen åt dig, och låt dom även säga till den nya ägaren att hästen gått upp i hull (om den har det) när du ägde den men att det inte är bra för hästen att bli uppfodrad för snabbt!


Vill du ha information om varför man inte ska öka vikten för fort, ring Svenska Hästars Värn, de vet "allt" om sånt!





Men framför allt, be veterinären som undersökte hästen att ge dig ett intyg om han sett hästen två gånger med lång period emellan!



Och informera vet. om att hästen blir riden nu, det kan ju hända att han måste anmäla sådant när han gett "ridförbud" på hästen!
 
Bra svarat!! Jag kan ärligt säga att jag säkert skulle ha gjort likadant som tjejen ifråga. Det är bara genom misstag man lär sig.

Ibland kan man tro att folk härinne är födda proffs? Att de aaaldrig skulle ha gått på samma sak.
Ponera att trådskrivaren är ung? Finns det inte utrymme för misstag då?
 
Vi har tidigare haft en häst i stallet som blivit triangelmärkt utan att det syntes. Ägaren hade kvar hästen tills den dog så hon brydde sig inte om att göra om den.
Vet dock inte vad som "gick fel" eftersom den inte syntes..

OM veterinären inte trycker tillräckligt hårt med järnet så kan den bli väldigt 'osynlig'. Kompisen har en fux som märkningen iofs syns på om man TITTAR efter den, men där håren inte blev vita, utan det bara syns som en lite triangel i pälsen. Men man ser den inte om man inte tittar specifikt efter den. Den är dock inte SVÅR att upptäcka, räcker med att rykta hästen så der man den när man håller på, men den skriker inte ut T-märkt på långt håll som en vit triangel gör.
 
Ändå förstår jag inte hur du kan sälja vidare en häst som bevisligen är så dålig. Hade han inte förtjänat att sluta sina dagar? För det rör sig väl inte om pengar för din del? Att du försökte rädda hem det som räddas kunde genom att sälja honom?!

I vissa trådar ylas det högt och lågt om att det är heeemskt elakt att slakta en häst som kan leva vidare, i andra trådar ylas det om att det är elakt att INTE slakta en häst som kan säljas vidare?

Jag kan förstå trådskrivaren. Hästen håller bara för promenadhäst, men kan utan att lida gå som det. Hon hittar vad som verkar vara ett bra hem och säljer. Och är nu förtvivlad över hur det egentligen blev, att den stackars hästen far illa. Ser inget konstigt i det, och inget felaktigt beslut ang att sälja heller.

Fast det här är anledningen till att jag INTE säljer hästar som inte är friska, oavsett om de är symptomfria eller ej. Vilket jag fått BRUTALT mycket skit för och kallats slaktfanatiker. Men hellre det än att riskera att en enda häst hamnar i en sådan här situation. När man sålt har man förlorat kontrollen och kan bara se på. Tyvärr.

Ang advokater (till trådskrivaren) så slå upp ett nummer av Ridsport, annonsdelen så hittar du annonser till advokater/jurister som 'kan häst'
 
Jag har alltid varit av åsikten att det är bättre att ta bort hästen än att sälja vidare om man inte känner nya ägaren VÄLDIGT väl. Handlar det om en häst som har någon form av funktionshinder skulle jag inte sälja vidare ö h t, låna ut på foder om det var aktuellt att inte ha kvar den men låta den vara i livet.

Jag behöver inga jurister, jag har mitt "stall" med experter i form av hovslagare, veterinärer och advokater. Som känner mig och min inställning.
 
Egentligen bordedet ju gå att anmäla. Djurplågeri är olagligt och att rida en häst mer än den klarar är väl ändå djurplågeri, och att sen droga den dessutom?! Kolla om det är dopingklassat så har du ju desto större anledning att anmäla!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 626
Senast: athena
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 346
Senast: Lobelia
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 557
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp