Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Bejbie: Det jag ville ar väl mest at reagera av mig och om jag skulle prata med henne eller bara hoppas att hon inte behandlar min häst så.

älgen: Kan du förklara vad som är mitt fel då? Hjälp mig att förstå ist!!
Och om den andra hästen. det är inte bara jag, veterinären har sagt det, fodervärden tykcer också så, men hästens ÄGARE (som köper täcken till hästen 1 gång i halvåret, och är snor rik och mest har en häst för att ha det, hon klarar inte av han på några sett och vis och är rädd för honom) vill inte inse någonting eller kolla upp det. Det är inte normalt att gå från att börja träna trampningar till att nästa dag köra rodeo vid uppsittning och vid minsta försöka att samla och fatta galopp.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

MEN: Jag vill inte diskutera någon annans häst här! Jag borde inte nämnt den hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om jag hade vart den andra tjejen hade jag bett om att få ha min häst i en annan hage då din häst inte kan hanteras av andra än dej :devil:

Så hon kan hämta sin häst i lugn och ro nästa gång...
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Min häst går inte i samma hage?

Och alla andra kan hantera honom. Ingen tycker att han är jobbig alla tycker han är snäll som ett lamm.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Min häst går inte i samma hage?

Och alla andra kan hantera honom. Ingen tycker att han är jobbig alla tycker han är snäll som ett lamm.

Oki ändra så den går i din hage då så hon slipper den "stressade" hästen (som jag trodde var din) ... Så kan hennes gå med din välhanterade häst ist...
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Förstår inte riktigt vd du antyder tyvärr?...

Den andra hästen ska flytta till en annan som sak ta hand om han några månader då fodervärden ska jobba i Norge. Men den hästen behöver vi inte diskutera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hade den "stressade" hästen vart min hade jag inte vänt mig hit utan letat efter nån proffesionell som kunde undersöka den
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hade aldrig i livet låtit en sådan människa hantera min häst. Hade sagt rakt ut till henne att hon var alldeles för hårdhänt och sedan hade jag åkt ut till stallet och plockat in min egen. Sedan hade jag berättat för henne vad hon bör göra istället.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hade aldrig i livet låtit en sådan människa hantera min häst. Hade sagt rakt ut till henne att hon var alldeles för hårdhänt och sedan hade jag åkt ut till stallet och plockat in min egen. Sedan hade jag berättat för henne vad hon bör göra istället.

Lite sånna känslor jag har också...... Men jag ska gå igenom lite med henne idag om jag träffar henne.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

TACK FÖR HJÄLPEN ALLESAMMANS!! :bow:
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det enda rätta och som redan föreslagits är att samla alla till ett möte och gå igenom de olika hästarna. Vilka kan inte vara ute själva och vilka som kräver lite extra, samt alla rutiner som ni som redan "bor" där tar för givet. Som ny i ett stall kan man inte känna till allt och jag tror nog tjejen uppskattar att ni tar er tid så det inte blir fel.
Borde vara rutin i alla stall faktiskt.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Bejbie: Det jag ville ar väl mest at reagera av mig och om jag skulle prata med henne eller bara hoppas att hon inte behandlar min häst så.

älgen: Kan du förklara vad som är mitt fel då? Hjälp mig att förstå ist!!
Och om den andra hästen. det är inte bara jag, veterinären har sagt det, fodervärden tykcer också så, men hästens ÄGARE (som köper täcken till hästen 1 gång i halvåret, och är snor rik och mest har en häst för att ha det, hon klarar inte av han på några sett och vis och är rädd för honom) vill inte inse någonting eller kolla upp det. Det är inte normalt att gå från att börja träna trampningar till att nästa dag köra rodeo vid uppsittning och vid minsta försöka att samla och fatta galopp.

Det jag ville komma till är att det kan finnas flera rätt likväl som flera fel. Olika sätt helt enkelt.
Hästen som trängde sig i grinden var ju inte ens din? Ägaren kanske rentav uppskattar att hästen schasas iväg istället för att en människa ska komma ikläm?

Hurvida någon anser sig ha råd att köpa nya täcken till hästen eller ej är definitivt inte din buisness!
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Lite sånna känslor jag har också...... Men jag ska gå igenom lite med henne idag om jag träffar henne.

Var stallet ditt? Isf skulle du gått igenom stallreglerna redan vid inflytten. Är det inte ditt stall är det stallägarens uppgift.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Kan mycket väl vara så!

Hon är tre år äldre än mig tror jag, vilket gör att jag inte riktigt vågar om ni förstår. Men det är ju ändå min häst och jag känner han bäst så får försöka tro på mig själv lite mer tror jag haha!!

Det jag är rädd för är att låta som en "översittare", snobb, en som alltid vet bäst......

Jag tror att det beror mycket på hur man lägger fram det. Ge konstruktiv kritik och bemöt henne på ett bra sätt. Du kan alltid lägga fram det genom att berätta att din häst har dåliga erfarenheter och så, lägga fram det som att du pratar om hantering av hästen med alla nya som kommer till stallet. Jag tror att det kommer lyckas om du lägger fokus på hästen istället för på att hon har "gjort fel", det är ju främst då folk mulnar :)

Jag tror mer på att ta upp det med just henne än att ha ett stort stallmöte just eftersom du skriver att det enbart är hon som känner sig osäker omkring din häst. Lycka till!
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men nog får väl TS berätta om hur hon vill att man ska handskas med hennes häst?

*kl*

Om jag stod i samma stall som den här tjejen skulle jag berättat för henne om min häst "by the way" vet vi inte vad pålle varit med om. Så här och så här har det varit och vi har provat det och det men då har det blivit så här.Nu har jag/vi upptäckt att det fungerar om man gör si och så här. När man gör annorlunda någongång tar det si och så lång tid att komma tillbaka till ruta ett. o.s.v

En av mina fröknar är också väldigt speciell men det var aldrig några problem när vi stod inackorderade. Alla i stallet var informerade om alla hästars olika små egenheter och alla jobbade för att det skulle bli så lika vid all hantering som möjligt. En av de installade unghästarna hade en mognadsperiod då hon testade alla ramar och då la vi om schemat så just hon hanterades av ännu färre en tid.

Jag tror ledordet är rak kommunikation och att man talar om hur man själv önskar att det ska vara och att man är öppen för att det kanske inte alltid kan bli exakt så.

Om någon häst uppför sig illa vid hantering tycker jag att man i första hand får lösa den akuta situationen efter bästa förmåga. Sedan tar man upp händelsen med hästägaren för att få information om hur man ska handskas med det om situationen upprepas, samt ser till att alla som hanterar hästen får samma information.

// Jimma
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Varför inte bara säga
- Du jag skulle vilja att du gjorde si och så när du hanterar min häst och sedan förklara varför!

Sen är det så att en häst går faktiskt inte sönder om man skulle göra fel en eller två gånger. (Ja förutsatt att de inte misshandlar hästen totalt)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det där om att ha en lätthanterlig häst. Var det riktat om min häst? :)


Jag vet inget om din häst. Jag bara skriver att ska man stå i kollektivstall med en massa andra som sköter insläpp/utsläpp får man se till att ens egen häst fixar det utan att bli stressad.

Det betyder inte att främmande folk får klappa till din häst med en kvast, givetvis.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det här är något stallägaren måste styra. Kan inte stallägaren kalla er alla till ett möte där ni går igenom vad som gäller på anläggningen? (vilket jag egentligen tycker ska göras innan en ny flyttar in) Då behöver man inte peka ut någon eller påpeka vad som ev gjorts fel utan man talar om hur man vill ha det istället. Då vet alla hästägare vad som gäller och får rätta sig där efter.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Ja, men den hästen som blev bortmotad i grinden VAR inte TS häst....
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
854
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 600
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp