Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
On topic: Någon som har gjort egna inbjudningskort? :)

Har inte gjort det än, men ska göra. Hur långt i förväg ska man skicka ut inbjudningar? Tänker att vi skickar ut save the date i början på 2015.

OT, visst bor du utanför Uppsala, Skyttorp? Eller har jag tagit helt fel? :)

Har inte gjort det än, men ska göra. Hur långt i förväg ska man skicka ut inbjudningar? Tänker att vi skickar ut save the date i början på 2015.

OT, visst bor du utanför Uppsala, Skyttorp? Eller har jag tagit helt fel? :)

Kul! Hur har du tänkt göra dem? Jag skulle vilja göra någon illustration själv, men har inte bestämt riktigt hur det ska se ut. Vi har förvarnat alla muntligen, gifter oss i början på augusti och tänkte skicka ut inbjudningar typ i mars tror jag.

Jag bor utanför Uppsala men i Alunda :)

Idag var jag förbi guldsmeden och fick min och sambons ringstorlek (jag snodde en gammal ring han hade, är jag en dålig människa då? :o) mätta, så nu vet jag vad jag ska kika efter :bump: Och så passade jag naturligtvis på att prova massor av ringar när jag ändå var där, hittade en jättesnygg vigselring (är det för tidigt att titta på sådana när sambon inte ens vet att vi tänkt förlova oss? :angel:) och fick lite mer koll på vad jag vill titta efter.

Funderade dock på förlovningsringar i titan (sååå snygga, och rätt lagom om vi inte ska ha dem så länge) men fick mig en tankeställare när expediten nämnde att de är svårare att klippa upp om man ramlar och bryter handen typ. Har ni era ringar på er i stallet?

@nejlica Åhh spännande!

Jag var hos guldsmeden i en timma i veckan och mätte och klurade. Kommer ju ärva en vigselring som är gammal och vill ha något som passar till = inget standardsortiment funkar. Tror guldsmeden kan göra något passande i alla fall så känns väldigt bra :)

Nu kommer vi nog inte gifta oss förrän våren/sommaren 2016 men eftersom jag troligtvis kommer planera allt själv gäller det väl att börja i tid..

Hur gör ni för inspiration? Köper bröllopstidningar? Läser bloggar? Fantiserar allt helt fritt?
Och hur är det med bestman och tärn-kläder, vem betalar dem?

@nejlica Jag har inte på mig ringen i stallet. Inte heller när jag tränar, jobbar i trädgården, bakar osv. Dels är jag rädd om ringen och dels tänker jag mig att det nog är lite obekvämt att ha en ring på fingret när man typ lyfter en tung skivstång :p

Jag var hos guldsmeden i en timma i veckan och mätte och klurade. Kommer ju ärva en vigselring som är gammal och vill ha något som passar till = inget standardsortiment funkar. Tror guldsmeden kan göra något passande i alla fall så känns väldigt bra :)

Åh, vad roligt med en ärvd ring, har du någon bild på den? // nyfiken

Tror att jag hittat ett par ringar åt oss nu! Är inne på enkla silverringar som vi sedan byter ut till bröllopet och hittade ett par snygga frostade.
Funderar dock på vad som är snyggast till sambon, 4 eller 6 mm (hade 5 mm funnits i den modellen hade jag valt det utan att tveka)? Kupad (som matchar min) eller rak? Vad har era killar på händerna?

@nejlica Ska försöka med bild.. min sambo kommer få en kupad ring som matchar min fast utan diamanter och lite bredare. Tror vi ;)

p1040737_544b86332a6b229020b01206.jpg

Det här är alltså min blivande vigselring. Kupad, fast inåt, rak men lite avfasade kanter, linjer på tvären och med tre diamanter i stjärnfattning. Min morfar köpte denna ring till min mormor när de varit gifta i... kanske 20 år? Mamma var med och valde ut ringen då, tror vi räknade att hon var 10-15 år.

Förlovningsringen kommer vara smalare och med en diamant, annars samma modell.

Jag tänkte göra egna inbjudningskort först, jag köpte massa material att prova med och hade mig och blev sur för att det inte var perfekt och ändrade mig i fråga vad jag ville göra en gång i timmen (det här pågick väl under två månader). Till slut beställde vi förtryckta från nätet, det blev lite lättare för alla inblandade :D

@nejlika min guldsmed sa förresten att hon kunde beställa standardringar i alla storlekar och varianter, jag kommer bland annat ha en annan höjd på min. Så 5 mm (vilket jag också tänkt till sambon) borde inte vara omöjligt :)

@Inglorion Var hela paketet färdigt eller typ klistrade du dem på finare papper eller nått? Blev det dyrt? Kostar ju lite att pysslar själv också..

Åh, vad skönt att höra! Blev lite orolig att man måste boka kyrka och såntdär flera år i förväg typ... (fast ni kanske inte gifte er i kyrkan?) Jag tänker mig att vi gifter oss i maj eller juni... Ska bara fria först, så att jag kan börja diskutera det med sambon också :angel:
Jo i kyrkan! Bokade i maj, men fanns många tider!:) vill man ha en speciell som är populär och inte flexibel med datum kan de bli svårare förstås!

@tolksele det var helt färdigt, förtryckta namn även (man skickar med en lista med namnen man vill ha tryckta, beställde kanske 10 extra utan namn på ifall vi skulle få för oss att bjuda någon mer). Vi behövde bara sticka ner korten i kuverten.

Det blev i alla fall inte dyrare än att göra dem själv, och min stress nivå sjönk lite vilket var värt rätt mycket.

Måste erkänna att beslutet om att beställa korten togs då jag hade beslutat mig för att överge alla "klistra massa saker på ett kort" fantasier. Jag hade tagit beslutet (och även inhandlat materialet) att istället göra inbjudningarna på OH papper.

Genomskinligt ni vet, skulle ju se fränt ut. Nu slapp jag ju klistra och ha mig och bli sur för att det inte såg tillräckligt bra ut, att skriva ut en massa inbjudningar skulle ju vara enkelt.

Sen bröt jag ihop för att jag såg framför mig hur jag skulle få skriva ut varje enskild inbjudan för sig (pga tryckta namn). Det skulle spruta bläck överallt, saker skulle fastna i skrivaren, och till sist skulle skrivaren helt enkelt sluta fungera. Si så där i ett lagom kritiskt ögonblick, ungefär som när jag skulle skriva ut min kandidat uppsats med enbart tre timmar kvar tills deadline.

Tror det tog mig 30 min att lyckades beställa kort efter den visionen.

Då har jag fått anledning att putta upp tråden :o

Nu ligger väl själva dagen D en bit fram i tiden men ändå, det kommer att ske :bump:.
Jag var väl lite yrvaken i morse när sambon frågade men ja...min dag har varit i stil med :bump: :banana: . Det har googlats fram och tillbaks på diverse olika sidor med klänningar och budgetar.
Jag ska bli fru :eek: (av både praktiska och romantiska anledningar :p)

@nejlica Åhh spännande!

Nu kommer vi nog inte gifta oss förrän våren/sommaren 2016 men eftersom jag troligtvis kommer planera allt själv gäller det väl att börja i tid..

Hur gör ni för inspiration? Köper bröllopstidningar? Läser bloggar? Fantiserar allt helt fritt?
Och hur är det med bestman och tärn-kläder, vem betalar dem?

För att få inspiration missbrukar jag Pinterest, har lyckats få en ganska klar bild av tema, hår och frisyr. Klänning har jag fortfarande ingen aning om, måste prova en massa!
Undrar också över kläder till bestman och tärnor, vi kommer ju till viss del vilja bestämma vad de ska ha på sig, kan man då kräva att de ska betala det själv? Känns snålt...

Vi har bokat catering nu också, kommer förmodligen bli tvårätters + tårta. Tycker det känns överflödigt med både dessert OCH tårta.

Inbjudningskort kommer vi förmodligen göra själva, om vi har tålamod till det. Gifter oss i augusti och kommer skicka inbjudningskort i mars.

Jag var precis och hämtade min vigselring, efter att bokstavligt ha snubblat över den i en antikaffär när jag var på promenad runt stan igår. Vi gifter oss inte fören nästa sommar så det kändes som lite väl tidigt egentligen, men jag har haft en väldigt exakt inre bild av vad jag ville ha och så hittade jag precis det - och i min storlek också. Det enda som behöver göras är en ordentligt rengöring och gravyr (precis som att förlovningsringarna behöver lämnas in för att putsas upp sen).

"Nackdelen" nu är att jag överväger att föreslå bröllop imorgon, känns olidligt att lägga ett så fint smycke i en låda i flera månader till :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II