Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förrätt: Finger food - vindruvor med ostkuber, ngt med vegansk skagenröra kanske (evtl har det uppstått en viss besatthet kring den) osv. Tar gärna emot tips
@nejlica
Det här receptet har jag gjort och det var fantastiskt gott! Passar bra i glas så man ser hur fint det är
Allt går att förbereda dagen innan utom att bränna av marängen. Jag gjorde till fyra personer då, så minskade ner lite och hade större glas/skålar
https://tidningenhembakat.se/recept/choklad-hallonfrestelse/
Vi gjorde mini-hasselbackspotatisar (av sådana där delikatesspotatisar man köper i påse) ett år, med Creme Fraiche, kaviar och hackad rödlökVar en stor hit (så jag funderar på det i år igen
) Laktosfri Fraiche och tångkaviar så uppfyller de nog alla preferenser!
Förrätt blir 3 olika sorters krustader fyllda med nån röra, lutar åt skagen och 2 till. Efterrätt blir fryst cheesecake med pepparkakor![]()
Det är egentligen tänkt som knytis men jag höll på att få en aneurysm över att jag satte fredag som sista svarsdag och en av gästerna gnällde över att jag föreslog att dela upp huvudrätt, nåt snacks och läsk på dem(hen ansåg det skulle va rättvisare om alla tog med sitt eget dricka för det gör ju de som vill ha alkohol under kvällen, jag kontrade med att hen missförstått detta med knytis och läsk är betydligt billigare än vin, öl och whisky). Så jag har planerat varmrätten utifall det behövs och i så fall blir det min paradrätt fläskfilé i ugn(i folie) med egengjord chilibearnaise, klyftpotatis också har jag tänkt någon sallad med melon, vindruvor el liknande till
-------------------
Hur gör ni andra med snacks under kvällen? Jag är rädd att någon ska bli hungrig, det är ju ganska många timmar![]()
Ongarna och deras tjat om SÅS! Du tycks dela den erfarenheten?Fen såsälskande dito
vaddå ungar?! Jag äter inget utan en redig sås! Eller ketchup. Gaah jag har verkligen samma matpreferens som en 5-åring. Snart börjar jag köpa mat på burk till spädbarn. ( vilket är det godaste jag vet sorgligt nog). Kanske ska slå till på en sån liten rackare till nyår?!Ongarna och deras tjat om SÅS! Du tycks dela den erfarenheten?
Det där är en spaghettipumpa. Fruktköttet blir lite trådigt och smaken är neutral, nästan som nudlar (och de är så jag använder den).Haha, lyckades hitta sorten på Coop idag. Priset var ett annat. Men nu kan ni se hur den lille rackaren ser ut och vad den heter.Muscatpumpa alltså. Någon mer som testat? Visa bifogad fil 23168
Fast såsen är många gången pricken över i:et. Tänk er en köttfärslimpa utan brunsås till! Jag vet det går knappt.vaddå ungar?! Jag äter inget utan en redig sås! Eller ketchup. Gaah jag har verkligen samma matpreferens som en 5-åring. Snart börjar jag köpa mat på burk till spädbarn. ( vilket är det godaste jag vet sorgligt nog). Kanske ska slå till på en sån liten rackare till nyår?!
Ongarna och deras tjat om SÅS! Du tycks dela den erfarenheten?
Jag har minnen av en trerättersmiddag när min unge var ca 5. Tursamt nog ingick någon sorts sås i alla tre rätterna, vilket var i princip det enda den eländiga ungen åt.En äter bara sås och en äter bara såssanerat. Så de kan dela på en portion. Ganska praktiskt egentligen. Förr delade de på pizza, en åt fyllningen och den andra botten.
Ps. Och f.ö. kan jag stava, jag har bara för tjocka fingrar för mobilen. Så det så.
Haha man hade ju hoppats! Själv sitter jag "ensam" på nyår. Eller inte. Ska till resturangen min sambo jobbar på. Alltid nån stammis man känner därHaha, ska vi på samma kalas?![]()
Jisses så gott det där lät!! Mums!@nejlica
Vi brukar göra schnitzel av ankbröstDela varje bröst i två, panera i panko, stek i smör.
Du kan även göra andskav. Låt andbrösten tina lite och skär dem i så tunna skivor som möjligt, stek dem i smör med kantareller, krydda med salt och svartpeppar, häll på grädde. Smaksätt med soja och gärna en skvätt cognac och salt och peppar om det behövs.Är gott ihop med färsk pasta och en god sallad.
Haha man hade ju hoppats! Själv sitter jag "ensam" på nyår. Eller inte. Ska till resturangen min sambo jobbar på. Alltid nån stammis man känner därmen äter nog hemma först.
Sambon jobbar så även om jag åker dit och dricker så kan han köra hem sen haha
Här blev dock Hasselbackarna utbytta mot potatisbakelser med västerbottensost.
Sneglade på lamm först men maken har gett mig lammlagningsförbud ett tag så då blev det oxfilé.
Så märkligt det där... jag är köttätare och verkligen "en av all dom" som tror att vi svälter ihjäl om vi inte äter kött... men lamm alltså... jag har aldrig gillat smaken och skulle nog hellre bli vegetarian än äta kofta![]()