Nyårsmeny

Om vi orkar så gör vi baconlindad tuppbröstfilé med potatisgratäng till.
I nuläget lutar det dock åt att vi gör tacos istället :p.
Vi har med andra ord ingen tradition på nyår.

Förrätten är inte bestämd ännu. Till huvudrätt blir det grillad oxfilé med potatisbakelse, eventuellt nobisås el rödvinssås. Efterrätt vitchokladsås som någon tipsade om i tråden.

Skulle gärna vilja ha någon grönsak till huvudrätten, gärna något fräscht. Hur gör ni andra med den gröna biten till huvudrätten?

Förrätten är inte bestämd ännu. Till huvudrätt blir det grillad oxfilé med potatisbakelse, eventuellt nobisås el rödvinssås. Efterrätt vitchokladsås som någon tipsade om i tråden.

Skulle gärna vilja ha någon grönsak till huvudrätten, gärna något fräscht. Hur gör ni andra med den gröna biten till huvudrätten?

Jag gör som sagt ljumma grönsaker, jag tycker det är trevligt på vintern.

Blir bara maken och jag i år, och jag vet ännu inte riktigt vad vi ska äta..... Skulle vara gott med en RIKTIGT mumsig efterrätt dock.... :d Vi åt skumtomtepannacotta på julafton för första gången, och maken blev barnsligt förtjust. Jag tyckte också att det var gott, om än lite i sötaste laget. Men jag tänker att man skulle kunna utveckla rätten, med till exempel en syrlig hallonsås eller ett lager mörk chokladganache ovanpå pannacottan.....

Sällskapet hade tänkt äta oxfilé i smördeg med gorgonzola, kom ihåg att du skrev om vegetariska recept som lät gott.
Har du ett beprövat recept? Ost och svamp är världens godaste kombination! Var hittade du receptet med Halloumi och ölsvampen?
(Ute i sista minuten.)

Har inte prövat det än, men här är receptet:
https://vegokak.se/nyar/nyar-halloumi-wellington-med-olkokt-lok/

Vad det gäller smördegspajerna så är brukar vi köra på det här receptet med lite olika fyllning:
https://vegokak.se/paskrecept/vegokaks-lattlagade-veganska-paskbuffe-del-1-av-3/

Visst var det någon här som hade ett litet recept på typ ostfyllning med västerbottenost att hälla i krustader?? Jag kommer inte ihåg var jag såg det någonstans.

Visst var det någon här som hade ett litet recept på typ ostfyllning med västerbottenost att hälla i krustader?? Jag kommer inte ihåg var jag såg det någonstans.
Jag brukar bara riva Västerbottensost och lägga i Krustader. Vispa ihop 1 ägg och 1 dl Creme fraiche och fyll upp krustaderna. Grädda till fin färg i 200 grader. Toppa med hackad rödlök och vispad Creme fraiche eller gärna med löjrom.

Jag älskar Västerbottenost till sånt här. Smält lite smör och pensla krustaderna invändigt och ställ i kylen. Ta 100 gram ost och 1dl creme Fraiche. Riv osten lite grovt och lägg creme Fraiche i en kastrull. Värm sen på låg värme och blanda i osten rör tills osten smält. Smaka av med lite cayennepeppar eller chilipeppar om du vill ha lite het touch på det supergott om du till.ex. väljer räkor till. Men isåfall vill jag verkligen betona att du tar lite het krydda och smakar av så det inte tar över. Fyll formarna med så mycket så att du får plats med den tänkta toppingen och ställ in i kylen och låt ostkrämen stelna. Sen tar du ut dem ur kylen en stund innan gästerna kommer och lägger på toppingen.

Det var jag se ovan!

Jag älskar Västerbottenost till sånt här. Smält lite smör och pensla krustaderna invändigt och ställ i kylen. Ta 100 gram ost och 1dl creme Fraiche. Riv osten lite grovt och lägg creme Fraiche i en kastrull. Värm sen på låg värme och blanda i osten rör tills osten smält. Smaka av med lite cayennepeppar eller chilipeppar om du vill ha lite het touch på det supergott om du till.ex. väljer räkor till. Men isåfall vill jag verkligen betona att du tar lite het krydda och smakar av så det inte tar över. Fyll formarna med så mycket så att du får plats med den tänkta toppingen och ställ in i kylen och låt ostkrämen stelna. Sen tar du ut dem ur kylen en stund innan gästerna kommer och lägger på toppingen.

Det var jag se ovan!
Taack! 😍

Jag ska till en kompis på ett väldigt avslappnat nyårsfirande där huvudrätten blir tacos 😁. Efterrätten blir Bananoffiepaj som tydligen ska vara väldigt gott. Jag ska stå för förrätt eller iaf före-huvudrätten-snacks och tänkte bjuda på chips som dippas i creme fraiche och rom.

Angående romen så har jag inte bestämt om jag ska köpa tångrom eller riktig vara. Om jag inte köper tångromen vad borde jag satsa på för rom då?

Dom andra dricker inte alkohol så jag gissar att vi dricker läsk? Jag kommer ta med mig Richard Juhlin bubbel till tolvslaget iaf.

Hur bra är egentligen fryst kaviar? Det låter för mig som det bara skulle bli en enda sörja av det när det tinar, fryser inte kornen sönder?

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Fritid Vi håller på att planera semestern och kommer att vara mycket i stugan på Väddö. Det är såklart trevligt att hålla till på tomten och...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V