Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Här blir det lugnt, vi kör plockmat, italienskt stuk med coppa och en del annat smarrigt och så lite oliver, soltorkade tomater, mozarella och surdegsbröd till. Sen kör vi cheesecake med lime till efterrätt. Så har vi köpt vin och champagne med.
 
Pomme duchesse (utan ägg, så spritsat och gratinerat potatismos :p), tomat fylld med en röra med röda linser eller bara ugnsbakad, en sallad med gröna linser, äpple och en senapsvinägrett samt någon slags sås (vin om du har).
Har du någon trevlig idé om röran?

Min karl har ganska svårt för linser och bönor så jag har inte experimenterat så mycket med just detta utan ätit på sidan av så just detta känner jag mig väldigt osäker på men det lät som en spännande mix.
 
Har du någon trevlig idé om röran?
På rak arm hade jag nog stekt vitlök, rödlök, selleri och röda linser i olivolja. Sedan på med rött vin eller röd balsamvinäger och vatten i omgångar. När linserna är mjuka i med kapris och soltorkade tomater. Har man svårt för linser kanske det blir bättre av blanda ut dem med fler grönsaker, t ex grovt riven zucchini?
 
På rak arm hade jag nog stekt vitlök, rödlök, selleri och röda linser i olivolja. Sedan på med rött vin eller röd balsamvinäger och vatten i omgångar. När linserna är mjuka i med kapris och soltorkade tomater. Har man svårt för linser kanske det blir bättre av blanda ut dem med fler grönsaker, t ex grovt riven zucchini?
Han äter inte gärna zucchini heller såklart :p det andra tror jag att han får ner dock. Jag ska ta och prova lite och se om jag kan få ett okej på det.
 
Nu har vi handlat till nyårsmiddagen. Det blev ett ovanligt litet sällskap i år, fem pers, så då styrde vi upp hela middagen istället för att köra traditionellt knyt.

Vi är bara svenskar, men då vi befinner oss i Italien blir det italienskt stuk på menyn:

Antipasto
Tallrik med charkuterier och kokta, marinerade kronärtsskockhjärtan

Primi (brukar alltid vara pasta men inte nu)
Spenatrisotto

Secondi
Ugnstekt vaktel fylld med kryddor
Romersk vintersallad (apelsin, fänkål och olivolja)

Dolci
Färsk ananas
Diverse italienska kakor
Choklad

Till detta rödvin, sannolikt någon Chianti. Men jag tror jag vill ha vitt, Verdicchio eller Frascati till risotton. Spumante till efterrätten. Limoncello och kaffe naturligtvis.
 
Jag har också köpt en massa zucchiniblommor jag skulle vilja snika in någonstans. Men än vet jag inte var eller hur de ska tillagas:rofl:. Men de är så fina!
 
Trams. Jag har inte hänvisat till nån statistik. Människan är inte utvecklad för det första.

Att äta bra kräver kunskap. Punkt.

Jag anser bara att det var trams att påstå att en komplett måltid måste bestå av animalier. Hela poängen.


Sedan och det är ju rätt intressant. Om vi vill ha ett långsiktigt miljöriktigt jordbruk så måste vi lägga av att äta fläsk o fågel.
Och istället äta mera rött kött. Ty det är ju endast får o nötkreatur som kan omvandla växtfibrer från de odlingar vi måste ha för att dels bibehålla matjorden och dels på sikt förbättra den, till mat, o kläder/skor etc.

Att säga att man är vegetarian samtidigt som man vill ha ett miljöriktigt jordbruk rimmar illa.
Framförallt här i Sverige där mycket av betesmarken inte går att producera annan än grönfoder på och att endast mulen kan skörda detta rationellt.

Så ni därute, ät er blodiga biff med andakt, om den är svensk o kravmärkt gör ni en välgärning;)
 
Jag reagerade på att den ena efter den andra räknade upp köttfilé och skaldjur. Nog för att hummer och oxfilé är väldigt vanligt på nyår men jag visste inte att det var en sådan dominerande tradition (variationen består av räkor och fläskfilé). Som sagt så verkar folk äta mer varierat och mindre traditionellt på julafton än på nyår. Julafton uppfattar jag annars som mer behäftad med väl definierade mattraditioner.

Efter att förut ha jobbat en herrans massa år i mataffär kan jag ju säga att i princip alla äter hummer till förrätt och oxfilé till huvudrätt :D

Till största delen är det nog handelns fel. Hummer och oxfilé säljs jättebilligt. Alla butiker har erbjudanden på minusmarginal (dvs butiken förlorar på varje såld hummer/oxfilé). Där jag jobbade var det varje år tävling vilken butik i kedjan som kunde sälja minst antal humrar och oxfileer på extrapris (och något annat istället då).

För konsumenterna blir det ju då så att mat som man inte anser sig ha råd med i vanliga fall blir överkomligt till nyår. Då är det nog inte så konstigt att folk väljer just det till nyår. Jag är övertygad om ifall dyr svamp och tryffel, eller någon fisk, som marknadsförts på samma sätt skulle det vara det som "alla" åt till nyår.

Det som är lite roligt är nog snarare att många nog inte anser sig ha några mattraditioner på nyår, trots att man nästan äter samma sak varje år :)
 
Vi ska ha krustader till förätt, hemmagjord skagenröra med lite rom och citron på toppen, samt med skinkröra då vi har en skaldjursallergiker i sällskapet.
Sedan blir det fläskfile med pepparsås och klyftpotatis. För mig som inte äter kött blir det ungsbakad lax med romsås ( och lite skagen rester gissar jag, mums!). En sallad med apelsin, äpple, spenat, tomat och rödlök samt lite nybakat bröd.
Efterrätt blir Twixcheesecake, önskemål från sambon som fyller år på nyårsdagen.
 
Jag har också köpt en massa zucchiniblommor jag skulle vilja snika in någonstans. Men än vet jag inte var eller hur de ska tillagas:rofl:. Men de är så fina!
Visste inte ens att man åt dem så jag var tvungen att googla. Tufft! Det ska jag prova nästa sommar när det är dags att odla. Tänka sig vad man lär sig på buke.
 
Jag reagerade på att den ena efter den andra räknade upp köttfilé och skaldjur. Nog för att hummer och oxfilé är väldigt vanligt på nyår men jag visste inte att det var en sådan dominerande tradition (variationen består av räkor och fläskfilé). Som sagt så verkar folk äta mer varierat och mindre traditionellt på julafton än på nyår. Julafton uppfattar jag annars som mer behäftad med väl definierade mattraditioner.

Kan inte svara för andra men baktanken med fläskfilen på vad som skulle vara våran nyårsmiddag var för att flickvännen älskar kött. Detta gav mig fritt spelrum men efterrätten som är helt dominerad av vad jag tycker om. För 2 år sedan satt jag med pasta och en skål lyxiga praliner till efterrätt.
 
Vi ska lyxa till det rejält vi.
Det blir tacos :D På egen lammfärs, det är lite lyx.
Har gjort Ahlgrens bilar-shots (mao bilar+vodka) som tillbehör.
Så spännande ska vi ha det.
 
Här blir det nog en ohelig allians av förrätter i form av indiska snacks, papadums, mango chutney och olika toast med bla. löjrom och rostbiffsröra. Middag blir konjaksmarinerad rostas med hasselbackspotatis. Funderar fortfarande vad jag ska ha för sås till.
Efterrätten är reda klar; Panacotta på mandellikör. Serveras med körsbär marinerade i rom.
 
Vi ska lyxa till det rejält vi.
Det blir tacos :D På egen lammfärs, det är lite lyx.
Har gjort Ahlgrens bilar-shots (mao bilar+vodka) som tillbehör.
Så spännande ska vi ha det.


Shots på bilar? Låter.... Skumt och som om det ser äckligt ut. Berätta mer, pretty please!
 
@Hyacinth Haha, jag hatar Ahlgrens bilar så ja, det är vedervärdigt :p Har helt enkelt lagt bilarna i flaskor, slagit på vodka och skakar om emellanåt. Det måste stå ganska länge om bilarna ska lösas upp, så än så länge är det klumpar av bilgodis som flyter runt i färgad vodka.. Men det kommer nog bli bra!
 
Men det kommer nog bli bra!

Hoppet är det sista som lämnar människan? :D

Kan rapportera att två av tre rätter är avätna. Mycket gott. Valnötterna i salladen kunde jag leva utan, men det funkar. Den karamelliserade rödlöken var to die for, verkligen. Nu ska jag låta mandelpotatisstompet lägga sig innan jag går på semifreddon. Lite vin till går säkert ner...

(om häxan väcker mig imorgonbitti vid ankomst kommer jag att mörda fanskapet)
 
Ehhh jag äter eventuellt det min arbetsgivare bjuder på, annars köper jag något eget. Lättätet (lunchrast på nyår brukar inte riktigt vara våra vanliga 30 minuter..) och sen mycket godis och cola så att jag håller mig förhållandevis trevlig :angel:
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
706
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MissFideli
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
306
Senast: vilde
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
798
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp