Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Det är väldigt mycket djur i tråden annars måste jag säga.
:down:

Nu blir vi ju bjudna på middag, så just i år kan jag ju inte riktigt svara för den planerade middagen, vet inte ens vad det blir :p
Men annars, rent generellt när vi ska laga någon extra lyxig middag blir det antingen något som tar lång tid eller som är lite dyrare (skulle det vara billigt och gå fort äter vi det så ofta att det inte känns speciellt längre... ;) ) Eftersom vi försöker hålla oss till att köpa svenskt kött blir således en bit fint kött också väldigt dyrt och bara något vi kostar på oss vid speciella tillfällen liksom. Eller som älgsteken vi tog fram ur frysen och lagade i fjol, det var något vi hade en bit utav och ville äta vid speciellt tillfälle.

Sen handlar det väl om dålig fantasi också :o Senaste gångerna vi har haft folk på middag har jag/vi bjudit på vegetariska måltider, men jag har inte riktigt lyckats få till den där extra lilla lyxiga känslan över måltiden. Förrätt brukar vara relativt enkelt, efterrätt är ju såklart inga problem men jag måste definitivt jobba lite på huvudrätterna. Får se om jag hittar några försökskaniner :angel:
 
Trams. Jag har inte hänvisat till nån statistik. Människan är inte utvecklad för det första.

Att äta bra kräver kunskap. Punkt.

Jag anser bara att det var trams att påstå att en komplett måltid måste bestå av animalier. Hela poängen.

Människan liksom schimpansen har en matsmältningsapparat där kött o växter processas . Utvecklingen är väl det skeende som händer när en art skaffar sig utseende och förmågor. Men det är klart jag kan ju ha fel ;)
Och sedan har du rätt, människan är inte utvecklad, hon står fortfarande liksom alla biologiska varelsen under utveckling ;)
 
jag har inte riktigt lyckats få till den där extra lilla lyxiga känslan över måltiden
Jag brukar tänka dyra kryddor, generöst med färska örter och pilliga saker.

Förra året åt jag gratinerad portabello toppad med belugalinser och risotto till det. Något år innan palsternacksgratäng med sesampanerade rödbetsskivor och svampsås. I år gör jag kantarellpaj på egenhändigt plockad trattisar, det är verkligen lyx för mig!
 
Jag behöver hjälp! Jag kommer mest troligt inte att kunna ta mig iväg och handla innan nyår, och inte för att jag brukar fira med någon särskild entusiasm, men lite roligare mat än den vanliga linsgrytan hade ju varit trevligt och jag har noll idéer. Så, någon som ser en potentiell nyårsmiddag för en vegetarian ibland dessa festliga ingredienser?

Potatis, ris, pasta, quinoa, bulgur. Röda + gröna linser, många sorters bönor, knäckebröd. Havremjölk, havregrädde, lite creme fraiche, smör. Tomater, morötter, lök, äpplen, diverse frysta grönsaker + vanligt förekommande kryddor, mjöl etc. Finns säkert ngt mer också, är inte hemma i mitt eget kök så jag har lite dålig koll på förråden.
Pomme duchesse (utan ägg, så spritsat och gratinerat potatismos :p), tomat fylld med en röra med röda linser eller bara ugnsbakad, en sallad med gröna linser, äpple och en senapsvinägrett samt någon slags sås (vin om du har).
 
Jag tycker, apropå @tranis inspel, att det är intressant och överraskande att köttbit plus något med potatis plus sås dominerar så mycket. Att finmaten är så köttig och i total avsaknad av grönsaker. Särskilt efter alla animaler många av oss nyss åt till jul.

(Jag är inte vegetarian.)
 
Jag tycker, apropå @tranis inspel, att det är intressant och överraskande att köttbit plus något med potatis plus sås dominerar så mycket. Att finmaten är så köttig och i total avsaknad av grönsaker. Särskilt efter alla animaler många av oss nyss åt till jul.

(Jag är inte vegetarian.)

Traditionalister. Jag tycker även hummer är klart överrepresenterat :d. Och det är inget jag äter många gånger per år.

Sedan är inte avsaknaden av grönsaker något som drabbar just mitt bord. Men visst finns det nåt slags omedveten värdering i att presentera rätten som "oxfile med potatisgratäng" eller "gratinerad hummer" och inte beskriva tillhörande rödvinssås, tomatsallad, tzatziki och cole-slaw. Eller för den delen gratinerade fänkålen, parmachipsen och grönsalladen till hummern.

Både köttet och hummern är trots allt en liten del av den totala rätten.
 
kl

Vi kommer bjuda på detta i morgon
Tilltugg till fördrinken: crostini med pesto, gurk-och morotsstavar med dipp
Förrätt: sallad med parmesan, breasola och hemmagjord äppelchutney
Varmrätt: smörstekt gös med kantareller, pressad potatis och vitvinssås
Efterrätt: hjortronpaj med grädde som är smaksatt med cointreau

Ser att ni har diskuterat priser här, jag fick en överraskning när sambon kom hem med gösfiléerna i dag, 502 kr/ kg..., vi blir 6 personer, så 1.5 kg inhandlades, men det är bara nyår en gång per år. Jag äter inte kött, men fisk, så breasolan finns inte med på min sallad.
 
Well, jag gillar det klassiska och traditionella med skaldjur till förrätt, oxfilé och potatisgrejs till varmrätt och typ creme brulee till efterrätt. Detta trots att jag äter väldigt mycket vegetariskt och har varit vegetarian i flera år tidigare. Jag tycker helt enkelt inte att paj, risotto eller typ bönbiffar är lika gott som oxfilé. Tycker det är lite tröttsamt att gnälla på andras matvanor, särskilt när maten en gång om året är just maten en gång om året.

Något som däremot kan vara värt att fundera på är vad man äter för kött: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3490393
Blir lite ledsen av att se så många människor stå och rota i kyldisken med Oxfilé 199:-/kg från Brasilien. Men jag förstår det med. Det är lätt för mig att sitta på mitt välutbildade arsle med hyfsad inkomst och stort matintresse och gnälla på vad andra käkar.
 
Har fixat med snittar idag med, tunnbröd med philadelphia pepparrot, rökt hamburgerkött och ruccola, sviiingott. Och vegetarisk variant med pesto och enbart pepparrotsost och ruccola. Funderade på vad som hade kunnat funka med pepparrotsosten som är vegetariskt men kom inte på något. Det ska ju vara något salt och lite umamigt - kanske hade stekta välsaltade champinjoner fungerat? Eller nån som har nån bra idé?
 
Här blir det fisk. En färsk laxsida med pressad potatis, romsås och en fräsch sallad med granatäpple. Enkelt, men väldigt gott tillsammans med ett svalt, vitt vin (enligt mig då förstås).

Till förrätt ville maken ha en klassiker: toast skagen. Så vi ska försöka oss på att göra hemmagjord sådan för första gången.

Efterätt får vi se, tror det blir frozen cheesecake med hjortron. Smidigt med sådant som går att förbereda redan ikväll.
 
Här blir det pastagratäng med ädelostsås som sambon gör på färsk pasta. Gudomligt god! :d
Och jag gillar inte ens ädelost...

Sedan blir det nog nån av Haägen-Dazs (Stavning= ???) supergoda glassar till efterrätt.
 
Jag tänkte festa loss på lutfisken här i min ensamhet. Den har fått stå kvar eftersom jag haft så mycket annat att äta. Bjöd vänner på tacos (det som ligger längst bort från julmat i min värld :) ) häromkvällen och det som blev över har jag varierat i ett par dagar nu.

Så - lufisk, en god bechamel och potatis från grannens odling. Tvivlar på att någon annan skulle vilja dela denna festmåltid med mig?
:D

Ha ha! Du snackar med tjejen som önskade sig lutfisk till middag varenda födelsedag som barn. :D
Jag älskar lutfisk. :D
 
Tycker det är lite tröttsamt att gnälla på andras matvanor, särskilt när maten en gång om året är just maten en gång om året.
Jag reagerade på att den ena efter den andra räknade upp köttfilé och skaldjur. Nog för att hummer och oxfilé är väldigt vanligt på nyår men jag visste inte att det var en sådan dominerande tradition (variationen består av räkor och fläskfilé). Som sagt så verkar folk äta mer varierat och mindre traditionellt på julafton än på nyår. Julafton uppfattar jag annars som mer behäftad med väl definierade mattraditioner.
 
Hos oss blir det rödlökspannacotta och ostron med champagne till förrätt. Till huvudrätt hummer thermidor med en bra bourgogne. Efterrätt blir créme brulée med god frukt och en dessertvin av någon typ. Inte helt bestämt mig ännu. Som lunch på nyårsafton blir det gulasch efter förmiddagens fiske.

Har utökat förrätten med blinier, eftersom vi fick en bytta löjrom:)

Har gjort käcka havreflan till desserten och köpt hallon, mango och björnbär.

En sallad med bland annat granatäpple till skrythummern.
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
706
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MissFideli
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
306
Senast: vilde
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
798
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp