Bukefalos 28 år!

nyinflyttad katt i lägenhet.

jos

Trådstartare
fick nyss flytta min tilda från stallet, hem till lägenheten, av olika anledningar.

jag bor på tredje våningen, och balkongen känns jäkligt riskabel... :crazy: brukar man kunna lita på att de kan hålla balansen på så smala (7-8 cm) räcken? än så länge får hon inte vara därute ensam, men man märker att hon vill ut, sitter gärna i fönstret och känner vinddraget och så.

..vilket för mig till min andra fråga. typ. om man ska *hrm* ha katten kopplad ute på gräsmattan, räcker det med enbart halsband+koppel, eller måste man ha sele för att vara säker på att katten inte drar sig ur och springer bort?
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

ja, misstänkte det. vi har inte lyckats hitta nån smidig konstruktion än bara. :p
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

Sele är allra säkrast. Men du får inte ha katten bunden utan uppsyn. Så du måste vara med om du ska ha henne sittandes på gräsmattan i koppel.
Näta in balkongen. Balansen kan dom säkert hålla när det är vindstilla, men däremot är dom inte alltid så vaksamma när det flyger förbi en fågel eller en fluga som dom ska slå efter. I Stockholm är det så vanligt med utramlade katter som kommer in till veterinären att dom börjat kalla det "Flygande Katt-syndromet". Dom kan bryta ben, skada urinblåsan och bäckenet bl.a. Dyra skador att fixa.

Mina skulle aldrig få vara ute utan nät, trots att jag bor på nedersta våningen.
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

Vi är flera som har nätat in. Berätta hur balkongen ser ut, så ska nog nån av oss ha en bra lösning. Prata med hyresvärden/boföreningen först bara, man får inte alltid näta in sin balkong.
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

ja, det är klart jag är med henne därute.

balkongen är som en betongbur med plåtfront. på sidorna sitter dock en rad krokar - för tvättlina. antagligen blir det bara hönsnät som vi fäster nedanför räcket och som får luta lite inåt - upp till krokarna. om nån förstår. :p

(jos är sämst i världen på att förklara saker.)
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

Det blir säkert bra. Jag byggde en "bur" av 3 ramar som jag satte svetsnät mellan. Men min balkong är öppen åt 3 håll. Jag fick näta in för hyresvärden, men inte fästa i fasaden eller räcket med skruv/spik.
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

okej. det är nog samma här, man få väl knyta fast istället. har sett att andra har burade balkonger i området iaf.
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

Är det samma ägare på dom husen så är det nog inga problem. Jag har fäst med buntband, men spikband funkar också.
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

jag såg just din lösning i en annan tråd och det ser ju faktiskt jättesmidigt ut! såg inte vidare komplicerat ut att göra heller, så om du inte misstycker kanske jag lånar din idé. :)
 
Sv: nyinflyttad katt i lägenhet.

Kul att du gillade den! Jag är supernöjd själv. Självklart får du låna den! Jag var lite inne på att göra ena sidan öppningsbar av brandsäkerhetsskäl, men eftersom jag bor på botten så kan jag ta fönstervägen istället. Gör man ramar så kan man ju göra precis vad man vill. Och lättare att anpassa efter balkongens storlek. Samt om man måste byta ut nätet så gör man det ju bara i den ramen.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 095
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 685
N
Övr. Katt Jag bor i hyreslägenhet och har problem med en granne i samma hus, dock annan trappuppgång. Eller egentligen inte problem kanske. Men...
Svar
15
· Visningar
1 724
Senast: NataliTM
·
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: Freydis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp