Bukefalos 28 år!

Nyinriden unghäst som börjat krångla, tips?

Spraka

Trådstartare
Har precis köpt en häst. En nyinriden unghäst på 5år. Riden sammanlagt i ca 12 veckor.
Han kändes väldigt stabil vid provridningen, både på banan och vid uteritt ensam.

Tog hem han och det fungerade utan problem de första 3 turerna ute i skogen ensam. Reagerade inte på nått. Han var som när jag provred han. Väldigt stabil och gick fram och tittade endast på saker.

Nu för några dagar sedan var han som förbytt. Blåste upp sig redan vid sadlingen och blev spänd. Hann knappt sitta upp förrän han drog iväg med mig och gick inte att kontrollera mycket alls. Red han på en volt för att få ner han i tempo men hoppade tillslut av och ledde hem han då han bara blev värre och värre.

Hur ska jag göra nu för det inte ska bli likadant igen och varför blev han så? (vet bes utan anm). Har bara haft han en vecka och jag har inte mycket erfarenhet av unghästar.
 
Du har köpt en bebis som med nöd är inriden, bebisen har fått flytta, fått nya människor och nya kamrater. Ärligt talat skulle det vara konstigt om hästen inte reagerade. Den behöver tid att smälta allt nytt, smälta inridningen och landa på nya stället. Det behövs flera veckors vila om inte månader och sedan kan ni börja på ny kula.

Eftersom du själv är ny inom unghästridnign behöver du dessutom hjälp, stöd, undervisning mm så att ni får en bra nystart och utveckling tillsammans.
 
Har precis köpt en häst. En nyinriden unghäst på 5år. Riden sammanlagt i ca 12 veckor.
Han kändes väldigt stabil vid provridningen, både på banan och vid uteritt ensam.

Tog hem han och det fungerade utan problem de första 3 turerna ute i skogen ensam. Reagerade inte på nått. Han var som när jag provred han. Väldigt stabil och gick fram och tittade endast på saker.

Nu för några dagar sedan var han som förbytt. Blåste upp sig redan vid sadlingen och blev spänd. Hann knappt sitta upp förrän han drog iväg med mig och gick inte att kontrollera mycket alls. Red han på en volt för att få ner han i tempo men hoppade tillslut av och ledde hem han då han bara blev värre och värre.

Hur ska jag göra nu för det inte ska bli likadant igen och varför blev han så? (vet bes utan anm). Har bara haft han en vecka och jag har inte mycket erfarenhet av unghästar.

Kan helt enkelt vara träningsvärk, men också en sadel som inte passar. Jag har haft "förbytta" hästar av båda dessa skäl... Dvs, vila honom, ta det sedan lugnt när du ska rida nästa gång o dubbelkolla så sadeln passar! :)
 
Börja med mycket markarbete. Det är något som jag tycker (och har varit för mig) viktigt i hanteringen med unga hästar. Du skall vara ledaren.

Även jag tycker att du ska kolla så att sadlen passar.
 
Jag tycker också att du ska låta hästen vara ett tag. Den har fått ett nytt hem och en ny flock som den ska hitta sin plats i. Den är nyligen inriden och måste hinna smälta det också. Det är nog lite kaos i huvudet på lilla hästen just nu. Låt den få vila ett tag, börja sedan med pyssel och kravlösa promenader innan du sätter igång den igen framåt hösten kanske. Tråkigt kanske att inte kunna rida sin nya häst som man sett fram emot men det här är nog det bästa för hästen på lång sikt.
 
Har precis köpt en häst. En nyinriden unghäst på 5år. Riden sammanlagt i ca 12 veckor.
Han kändes väldigt stabil vid provridningen, både på banan och vid uteritt ensam.

Tog hem han och det fungerade utan problem de första 3 turerna ute i skogen ensam. Reagerade inte på nått. Han var som när jag provred han. Väldigt stabil och gick fram och tittade endast på saker.

Nu för några dagar sedan var han som förbytt. Blåste upp sig redan vid sadlingen och blev spänd. Hann knappt sitta upp förrän han drog iväg med mig och gick inte att kontrollera mycket alls. Red han på en volt för att få ner han i tempo men hoppade tillslut av och ledde hem han då han bara blev värre och värre.

Hur ska jag göra nu för det inte ska bli likadant igen och varför blev han så? (vet bes utan anm). Har bara haft han en vecka och jag har inte mycket erfarenhet av unghästar.

Jag tar emot hästar på träning, både oinridna och inridna och börjar träningen dagen efter dem anländer. Har hittills inte stött på något problem pga flytten.
Unghästar är ganska "ombytliga", ena dagen är de stencoola och nästa dag kan de vara lite mer spända och är då ryttaren spänd eller bara "sitter upp" kan de "flyga i luften", vilket troligtvis hände i ditt fall.
Med unghästar är jag noga med rutiner. Jag "checkar av" från marken innan jag sitter upp. Kan ibland räcka med att ledträna ett varv i paddocken och bara kolla av dagsformen. Jag sitter alltid upp i paddocken och det gör jag endast för att det är på rutin och gör hästarna tryggare: de vet vad som ska hända och vad som förväntas.
Om jag har en häst som är lite extra spänd en dag så tränar jag från marken, ex. longering (om den behöver springa av sig), flytta undan, böja halsen osv tills hästen känns avslappnad och som vanligt igen; då sitter jag upp :)

Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare/instruktör som själv jobbar mycket med unghästar. Finns några som åker ut till kunder också :) När jag red in min första unghäst hade jag instruktörshjälp flera dagar i veckan och det behövs! Det är lite speciellt med unghästar och utbildning men väldigt kul !
 
Har precis köpt en häst. En nyinriden unghäst på 5år. Riden sammanlagt i ca 12 veckor.
Han kändes väldigt stabil vid provridningen, både på banan och vid uteritt ensam.

Tog hem han och det fungerade utan problem de första 3 turerna ute i skogen ensam. Reagerade inte på nått. Han var som när jag provred han. Väldigt stabil och gick fram och tittade endast på saker.

Nu för några dagar sedan var han som förbytt. Blåste upp sig redan vid sadlingen och blev spänd. Hann knappt sitta upp förrän han drog iväg med mig och gick inte att kontrollera mycket alls. Red han på en volt för att få ner han i tempo men hoppade tillslut av och ledde hem han då han bara blev värre och värre.

Hur ska jag göra nu för det inte ska bli likadant igen och varför blev han så? (vet bes utan anm). Har bara haft han en vecka och jag har inte mycket erfarenhet av unghästar.
Jag tycker att du bara ska låta honom landa, ta det lugnt tills han fått ta in det nya stället. Sen får man vara noga med att vara lugn och ge honom tid, ge honom det stöd ovh tryggheten han behöver. Låt honom lära känna dig och stället :)
 
Även om hästen är riden innan så ger ju 12 veckor inga stora starka muskler. En ny ryttare, och ny sadel också kanske, belastar på ett annat sätt än den som red in. Människor är ju olika stora och är balanserade på olika sätt. Detta gör ofta att hästar får lite träningsvärk när de byter ryttare. Om hästen reagerade direkt du la på sadeln kan det vara så att den hade ont helt enkelt.

Eller så var den streassad av nåt helt annat och hade inte mognaden att koncentrera sig på sin uppgift just den dagen. En av mina blir helt jobbig att ha och göra med om det gått en älg förbi hagen strax innan jag tror att jag ska rida tex.
 
Han reds in förra våren -13. Vilade hösten/vintern och sattes igång nu denna våren igen.

Har inga problem med han när man har sällskap med av en annan människa som går bredvid.
Det är när jag är själv med han.
Då går han runt och runt och det tar evigheter innan jag kan hoppa upp på han (ibland går det inte alls). Så fort jag lägger tyglarna över huvudet och går mot sadeln för att sätta foten i stigbygeln så backar han och går runt mig så jag inte kommer åt.

Väl uppe i sadeln så är han spänd och vill springa iväg innan man hunnit sätta sig tillrätta.

Han går jättebra när jag har en annan människa med, är lugn och låter mig hoppa upp även om personen inte håller i han.

Hur kan jag till en början träna han så att han inte backar och går runt mig när jag ska upp i sadeln?
 
Ta god tid på dig, stanna, ställ tillbaka hästen där du vill ha den, upprepa tills han jlararav att stå stilla. Har tränat detta medpall på mina, upplever att uppsittningsmomentet går mer friktionsfritt på så sätt.
 
Om hästen har hunnit bli inriden haft drygt ett års vila och sedan blivit igångsatt så saknar den troligen nästan helt ridmuskler och är knappast van att bli riden mycket.

Den kommer att hålla på att stöka tills du visar att du är värdig att lita på, och även från ryggen, först då kommer den att kunna slappna av och låta dig visa vägen. Inser du att du har en bebis inte en ridhäst? Du behöver inrikta dig på att ta hand om, visa vägen och utbilda hästen och samtidig visa att du är en trygg och pålitlig ledare.

Som sagt, låt hästen landa först, ta sedan hjälp av en tränare/instruktör.
 
Har precis köpt en häst. En nyinriden unghäst på 5år. Riden sammanlagt i ca 12 veckor.
Han kändes väldigt stabil vid provridningen, både på banan och vid uteritt ensam.

Tog hem han och det fungerade utan problem de första 3 turerna ute i skogen ensam. Reagerade inte på nått. Han var som när jag provred han. Väldigt stabil och gick fram och tittade endast på saker.

Nu för några dagar sedan var han som förbytt. Blåste upp sig redan vid sadlingen och blev spänd. Hann knappt sitta upp förrän han drog iväg med mig och gick inte att kontrollera mycket alls. Red han på en volt för att få ner han i tempo men hoppade tillslut av och ledde hem han då han bara blev värre och värre.

Hur ska jag göra nu för det inte ska bli likadant igen och varför blev han så? (vet bes utan anm). Har bara haft han en vecka och jag har inte mycket erfarenhet av unghästar.

Ja och detta kan pågå ganska länge, unga hästar får lite konstiga idéer och måste kolla vad som gäller för dagen. Vissa är mer utmanande än andra, och då kan jag personligen tycka att de är betydligt enklare som 5-åringar medan 6 år verkar vara någon slags trotsålder för många hästar då de oftare ifrågasätter saker och ting i mer utsträckning än tidigare.

Vår egen häst i för det mesta en cool kille, men rätt som det är så ser han spöken i varje buske och saker som alltid funnits på ett ställe blir plötsligt jätte läskiga och man gör bäst i att göra sig ännu större. Gärna då med uppblåsningsmetoden, så ska man vara spänd och konstig också för då försvinner säkert problemet..... Den där människan med sina konstiga krav.

För det är en sak jag upptäckt med honom, han vet att han inte rår på mig och försöker då köra med skrämseltaktik när han vill slippa undan. Funkar det då? Nä.....

Men som sagt, vissa hästar kan bli mer utmanande än andra, och har man inte någon tidigare unghästvana så är det allt bra med lite stöd och support genom en instruktör
 
Han reds in förra våren -13. Vilade hösten/vintern och sattes igång nu denna våren igen.

Har inga problem med han när man har sällskap med av en annan människa som går bredvid.
Det är när jag är själv med han.
Då går han runt och runt och det tar evigheter innan jag kan hoppa upp på han (ibland går det inte alls). Så fort jag lägger tyglarna över huvudet och går mot sadeln för att sätta foten i stigbygeln så backar han och går runt mig så jag inte kommer åt.

Väl uppe i sadeln så är han spänd och vill springa iväg innan man hunnit sätta sig tillrätta.

Han går jättebra när jag har en annan människa med, är lugn och låter mig hoppa upp även om personen inte håller i han.

Hur kan jag till en början träna han så att han inte backar och går runt mig när jag ska upp i sadeln?
Hur gör du när du sitter upp? Räcker med att man satt sig lite "hårt" en gång och sen börjar unghästen krångla vid uppsittning. Unga höstar "tål" inte så mkt som en ridhäst och man måste vara smidig.

Vid uppsittning på unghäst är jag super noga med att de står still, har kontakt med munnen och mjukt "hänger" jag på hästen. Är den orolig korrigerar jag direkt och berömmer när den är stilla. Är hästen trygg sätter jag mig sedan mjukt ner på hästen. Sätter i stigbygeln innan jag sätter mig.
 
Betrakta hästen för vad den är en unghäst. Då måste du ju rida på ett sådant sätt så att du får en hållbar ridhäst. Det tar tid. Det tar 1 år för leder och ligament att anpassa sig för ridning, dvs att leder och ligament har styrka för ridning och kommer att hålla. Mitt förslag sälj hästen om du vill ha en ridhäst nu. Finns så mycket fina ridna hästar till bra pris.
 
Kan tillägga att det kan snabbt bli en ond cirkel om det blir krångel vid uppsittningen en gång.

Min ena står inte still ännu (hon är inte rädd men väldigt villig...) när jag är själv men för att inte gå för fort fram så har jag nu någon på marken som står å pratar med henne. När jag sitter i sadeln och är uppe, DÅ får hon en liten godisbit, så småningom kommer medhjälparen fasas ut men godiset vara kvar, så hon lär sig att vänta på det goda o inte på att springa ;)

Vår andra unghäst blev helt enkelt rädd vid ett tillfälle. Han började gå iväg innan jag var helt uppe, jag tog tag i tygeln för att bromsa (vuxna hästar brukar ju då bara stanna) men han blev superädd och skuttade iväg. Gångerna efter så var det svårt att sitta upp och då var det tålamod och lugn som hjälpte... :)
 
En häst som är riden så pass lite är inte mogen att bli riden på det sätt du gör. Om den är riden i 12 veckor så får du räkna med att den är mer eller mindre helt grön. Inget i ridnignen är befäst efter så kort tid och den har inte heller styrkan att bära upp sin ryttare. Tänk även på att det tar lång tid att bygga upp hållbarheten i lederna.
Jag har en 4 åring som jag började rida in förra våren (egenuppfödd) henne har jag varit nogran med att inte rida för mycket och hon har fått långa vilperoider. Just nu rider jag ungefär 2 ggr/vecka och promenerar ute på vägar och i naturen 6-8 km 2-4 ggr/vecka. Jag är ute efter att bygga upp en stark häst så att vi kan ha glädje av varandra i många år framöver.
Mitt tips är att du sänker kraven. Din häst är inte mogen för så mycket arbete. Ge er tid att lära känna varandra från marken.
 
Jag tycker dessutom att man bör tänka på att många islandshästar har en exteriör som faktiskt gör att de behöver gå som handhäst etc länge. Då tänker jag på de många "typiska" femgångarna med ganska långa bakben, mycket pass och inte den bästa ryggen. Nu är det inte säkert att din häst är femgångare och långa ben det är ju ingen som vet.

Som jag förstått det på Island går de ju mycket som handhäst och i flock.
 
Jag missade att det dessutom var en islandshäst. Då tycker jag verkligen att TS ska sakta ner rejält. Min unghäst är av relativt snabbväxt ras och den är långt ifrån färdig.
 
Åh det finns ju så mycket trevliga ridna, ibland välridna, ridhästar ute på annons.

Islandshästar är kallblod är man oerfaren så ska man rida erfarna hästar även ifall de erfarna hästarna inte har den woaw-faktorn som en ung talangfull häst har. Det är väl ridningen man är ute efter oftast och sällskapet med hästen.

Det finns så mycket trevligt hästfolk inom islandshästvärlden så det finns säkert någon som hjälper dig att byta häst. En erfaren hästhandlare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 151
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 194
Senast: mackan
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 534
Senast: MalanMjöl
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 908
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp