Det är jättetråkigt när arrangörer inte har kunnig hästkontrollant. Har faktiskt inte själv varit med om att det är en random mams som inte kan något. Det finns en jättebra guide för hästkontrollanter på förbundets sida och de jag träffat, och ffa de jag själv har på våra tävlingar, är jättenoga och petar runt i munnen. Faktiskt mer än många dressyr öd som hellre fikar

.
Vad gäller programmen så tycker jag att linjerna med ökningar på böjt spår gynnar mjukare och mer balanserade upptag än alla dessa diagonaler. Upptagen från diagonaler i lätt klass är i princip alltid helt ur balans, hästarna faller isär och ryttarna drar stopp. På böjt spår använder de vägen och får dessutom rida tempoväxlingar iställer för att öka-upptag-avbrott. Så det är definitivt något som gynnar bättre ridning.
Det är mindre skritt där bara gångarten bedöms. Tex ingen ökad skritt i flera program utan skritten rids på volt och det görs skänkelvikningar. Dvs mer fokus på ridningen än bara att visa upp "titta vilken fancy skritt".
Kan fortsätta med ddt blir en novell

.