Nyttiga och GODA pannkakor?

Ah, den missade jag, det är nog inte helt lätt att få dem nyttiga och goda med få kalorier. Socker och fett är smakbärande. Lycka till.

Nej, det är tyvärr en utmaning, men har ju kommit många bra tips i tråden :D Vad äter du till dina kesoplättar?
 
Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).

Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.

Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
Hur har du gjort dina bananpannkakor? Kanske du bara
använt fel recept?
 
Det är inte omöjligt. Det jag använde var
2 ägg
1 banan
1/2 tsk vaniljsocker
Stekte sen i smör- och rapsolja.
Testa:
1 mosad banan
1 ägg
1 kopp havregryn
1 tesked vaniljsocker

Mosa ihop, blir det för tjockt spä ut med lite mjölk, sojamjölk, mandelmjölk eller vad du nu föredrar på den fronten.

Vid stekning tänk amerikanska pannkakor dvs cirka 10cm i diameter och tjockare. Servera dem sedan med blåbär, hallon eller annat du tycker passar på toppen :)
 
Äggen är väl det i pannkaka som har minst kalorier och dessutom ett hyggligt proteininnehåll (dvs mättnad som också ger mindre sötsug).
Ja, men de har fortfarande inte mindre kcal än äggersättning så om det är det en är ute efter så. Jag gör pannkakor med havremjöl, äggersättning, och ibland lite proteinpulver om jag känner mig petig, men helt ärligt, all mat kan inte vara någon nyttighetsbomb alltid. Det frågades efter färre kcal och jag skrev en förändring som ger färre kcal.
 
Har du provat socca? En typ av flatbread/pannkaka gjord på kikärtsmjöl, gärna bakad i gjutjärnspanna i ugnen. Man kan variera den i oändlighet och göra den riktigt matig, och det är enbart kikärtsmjöl och vatten i dem så de är lätta att räkna kalorier med. Jag brukar hacka i en massa örter och äta dem med grönkål, feta-kesoblandning, inlagd rödlök, citron, och hackade nötter.
 
Alltså det är ju mest ägg och smakar inte pannkaka riktigt. Men jag gillar oopsies och brukar kalla dem en korsning mellan omelett och amerikansk pannkaka om jag måste förklara dem.
Men någon ersättning för pannkakor är de ju inte egentligen. Men kanske ett alternativ?

https://mittkok.expressen.se/recept/oopsies/

Ersätter man philadelfia med Willys 4% färskost blir det väldigt låg kcal i alla fall.
Äter gärna med mosade hallon, ev lite lite tillsatt sötningsmedel i hallonmoset om det är sura hallon.
Men tänk på att det finns en liten risk för magsjuka av frysta utländska hallon som inte upphettats så om du använder sådana så gör gärna moset genom att hetta upp i kastrull.
Om frysta hallon:
https://www.livsmedelsverket.se/liv...ning-hygien-forpackningar/tillagning/koka-bar
 
Har du provat socca? En typ av flatbread/pannkaka gjord på kikärtsmjöl, gärna bakad i gjutjärnspanna i ugnen. Man kan variera den i oändlighet och göra den riktigt matig, och det är enbart kikärtsmjöl och vatten i dem så de är lätta att räkna kalorier med. Jag brukar hacka i en massa örter och äta dem med grönkål, feta-kesoblandning, inlagd rödlök, citron, och hackade nötter.

Recept? :)
 
Ungefär lika delar vatten och kikärtsmjöl, fast det beror hur tunna du vill ha dem och hur klibbigt ditt mjöl är. Om du tänker steka dem som amerikanska pannkakor kan det behövas lite mer mjöl. En del brukar ha i en tesked olivolja för smaken: det gör dem lite krispigare i kanterna vilket är gott om man äter dem som mat istället för efterrätt. En liten nypa salt, vispa ihop, låt svälla i en halvtimme (gärna i kylskåp), och laga. Smeten sväller gärna längre så du kan vispa ihop den på morgonen medan kaffet bryggs och låta den står kylskåpet till lunchdags.

Om du vill ha örter i så blir smeten bara godare om du vispar i dem från början. Timjan är en hit, likaså rosmarin.

I min erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan olika märken kikärtsmjöl. Så du kan få prova dig fram tills du får rätt konsistens.

Om du vill baka din socca i ugn, värm först gjutjärnspannan. Jag brukar ha en ganska varm ugn, 475 F (c 250 C) och låta pannan stå inne en stund innan jag tar ut den, spritsar den med olja, och häller i soccasmeten. Det blir inte bra med bakad socca i kall panna - det räcker inte att ugnen själv är varm.

Om du tänker steka den kan du med fördel göra små på plättjärn! Eller om du gör en jättetunn på en STOR stekpanna kan du rulla ihop den med fyllning och äta den som en wrap. Slå in den i folie bara. Bra utemat om man skall ut på tur!
 
Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).

Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.

Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
Brukar slänga i lite olika mjöl och något lite grövre malt. Tycker inte mjölk o ägg är onyttigt.
 
Har provat dessa, och det var inte heller så dumt. Inte som vanliga men rätt okej. Tyvärr råkade jag äta alldeles för mycket grädde till så det blev ändå en massa kalorier :o
Ok. Grövre mjöl gör att du äter färre. Men självklara lösningen är ju att inte ha grädde till. Nästa steg är skippa sylten.

Ost har en väninna, en kollega har keso o bär. Stekta päron tycker jag är gott. Jag har inte grädde om det inte är speciellt.
 
Ok. Grövre mjöl gör att du äter färre. Men självklara lösningen är ju att inte ha grädde till. Nästa steg är skippa sylten.

Ost har en väninna, en kollega har keso o bär. Stekta päron tycker jag är gott. Jag har inte grädde om det inte är speciellt.

Till vanliga pannkakor äter jag varken sylt eller grädde, de är så goda ändå :love:
 
Jag älskar mer "matiga" pannkakor. Denna gör jag i min blender (lite mindre modell): 1 ägg, 2dl mjöl, 2dl mjölk, lite salt och sen trycker jag ned typ så mycket spenat som får plats i behållaren och kör igång. Steker, och på har jag keso, vårlök, mer spenat, tomat, gurka och salladskrydda.
 
Till vanliga pannkakor äter jag varken sylt eller grädde, de är så goda ändå :love:
Då är de nog bättre att äta än alternativen.

Kalorier vet jag inte, men pannkakor vann i näringsinnehåll (pga mjölk o ägg ) över både makaroner o köttbullar o falukorv o pulvermos i -mat för barn i panik test i någon barntidning för hum 7 år sedan 😆

Tycker alla alternativen presenterade verkar mindre nyttiga än originalen. Men de är nog goda 😃
 
Kesoplättar är gott tycker jag!

Ägg, keso, lite mjöl. Blanda, stek i små plättar. Jag tycker att de är lite svåra att vända så jag gör dem rätt små.

Det här har blivit en succé. Äter dem tillsammans med lite vaniljkvarg. Tänkte jag skulle lagt upp en bild men jag lyckades göra sönder ungefär alla i vändningen idag fast jag tidigare varit ganska bra på det...

Tack snälla för tips :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 535
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 844
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp