Bukefalos 28 år!

Nyttiga sötsaker?

Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har testat den kesellan men gillade den inte. Men har hört att man kan blanda fun light i typ vaniljyoghurt. Är det gott?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det är väldigt proteinrik isländsk yougurt. Finns i kyldisken vid yougurt, kvarg osv. Finns naturell, men jag föredrar de smaksatta.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har så lätt för att hamna i en situation där jag alltid äter samma frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat i flera veckor. Vågar inte ta något annat så kör samma hela tiden.

Så det är bra om jag har typ 3 alternativ på frukost, mellanmål och kvällsmat så kan jag variera mig lite. Det är lite trist att käka samma mat vareviga dag i veckor.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Har läst hela tråden men ser på de senaste svaren att ingen har riktigt uppmärksammat ditt senaste inlägg.
Måste bara tala om att du har gjort en extrem förbättring med dagens kostintag!
Idag har du ju faktiskt ätit mat, visserligen "skräpmat" men mycket hellre det än att inte äta någon mat alls.
Kort sagt, en eloge till dig för denna dagen så hoppas jag att du kan fortsätta på detta spåret :)

Tack :)

Inte den bästa maten men som du säger så var det mat. Första maten på flera veckor så bättre det än godis.
Nu gick det inte lika bra ikväll. Valde att fylla kaloriintaget med kakor istället för yoghurt som jag hade tänkt från början. Men innan åt jag 5 mål godis och nu åt jag 3 mål mat och 2 godis. Så det är en färbättring. Dessutom har jag klarat mig med bara 3 pepsi max idag som jag skulle. Från 5-6 som jag brukar dricka.
Jag hoppas det går hela vägen denna gången. Imorgon ska jag försöka att bara äta sötsaker en gång och en bättre frukost.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Håller med de andra om yoghurt+bär. Jag är väldigt förtjust i att blanda vaniljyoghurt och hallon (mycket hallon!).
Smoothies är himla gott, tex mixade hallon, vaniljyoghurt och lite flytande honung är :d Annars är det gott att mixa vaniljyoghurt och sharonfrukter (brukar ta 2 st frukter, 1-1,5dl yoghurt och lite mjölk för att det inte ska bli så tjockt).

Mer mat är tex:
-kyckling (filéer i bitar) i kokosmjölk med mangochutney, röd- eller grön curry och frysta grönsaker i. ris till
-köttfärsbiffar med ordentligt med kryddor i (inte så de är starka, men så de smakar något), gärna till potatis+morötter i ugnen (dessa kryddar jag dock ordentligt med olivolja med chilismak och en 1-2 vitlöksklyftor).
-laxfiléer i ugnen med en röra av creme bonjour gräslök, dill, citronpeppar och lite chili ovanpå laxen, och när det är 5-10min kvar lägger jag nån skiva vanlig ost över röran som ett "lock". Detta till potatismos eller vad man nu vill ha.
-kycklingfiléer (välkryddade) i ugnen till en sallad av körsbärstomater i blandade färger, sugarsnaps, gurka, paprika (detta i en salladsdressing -de som säljs i påse).
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Du kan säkert mer om kost än vad jag kan, men försök att tänka på att om du äter en stadig frukost med rätt innehåll så ökar chanserna betydligt för att du får mindre sötsug. Jag var på en frukostföreläsning senast i förmiddags där föreläsaren förklarade sambandet mellan sötsuget och insulinet på ett väldigt pedagogiskt vis, just att om blodsockret är jämt så går inte reptilhjärnan (som oftast står för sötsuget) in och väljer vad vi ska äta.

Tillägg: jag tycker också du är duktig som tar tag i dina dåliga vanor, bra jobbat!!

Röker du?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Bra att du ätit mat ! Även om det inte är världens nyttigaste så ändå mat !!

Jag blev så inspirerad av denna tråd att jag köpte det godaste till frukost, jag ska lyxa i blåbär i min morgon yoghurt ! Blåbär och vanilj yoghurt är jättegott tycker jag.

Några andra goda varianter på frukost är fullkornsbröd med ost och massor av grönsaker på, det brukar se ut som värsta dagobertmackan, men jag älskar verkligen ost sallad och paprika på mina mackor.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Tack :)

Nej, slutade för många år sedan (2005), så min enda last är godis och pepsi max... Och jag tror det är lättare att sluta med godis än pepsi max för min del.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

tack för alla mattips. Alla föll mig i smaken så kommer testa dom.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Blåbär är jättegott. Imorgon blir det antingen gröt med äppelmos eller yoghurt med hallon/blåbär till frukost.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Måste bara säga vad duktig du varit idag och dina planer för imorgon bitti också!

Om man vill lyxa till en fruktsallad med lite gott kan man ha lite glass eller vaniljsås till :d
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Efter vad alla skriver för recept och tips på frukostmat, lunchmat m.m. så inser jag att jag är väldigt selektiv med vad jag äter. Jag äter ju samma saker hela tiden och är rädd för att prova på nya saker.

Förhoppningsvis ska jag klara av att utmana mig lite och pröva andra saker. Allt ni föreslår låter väldigt gott men så är det rädslan för nya saker som sätter stopp.
Börjar med en vettig frukost imorgon och så får jag se om det flyter på hela dagen. Mina kakor är snart slut så sen är det ju "bara" att ge fan i att köpa nya. Lättare sagt än gjort, det hjälper ju inte att jag jobbar i en matbutik.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

tack för alla mattips. Alla föll mig i smaken så kommer testa dom.

Fördelen med dem är (förutom att det är gott) att de inte kräver så mycket tidsmässigt heller. Det som tar mest tid är rotfrukterna i ugnen men "arbetstiden" man lägger på dem är inte många minuter :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Du kan ju göra en deal med dig själv att tex testa en ny sak i veckan. Tänk på att det oftast smakar bättre andra eller tredje gången du testar.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Hur mycket är det i en sån där? 1-2 dl? Tänkte om det räcker med en sån till ett mellanmål?

Vill testa alla smaker utom naturell. Det smakar aldrig bra vad det än är.

Är dom krämiga eller mer drickbara?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har faktiskt köpt glass till jordgubbarna på fredag. Visserligen lättglass men ändå lite lyx. Att klara såna högtider är jättesvårt. Vill äta av allt men kan inte. Och gör jag det så äter jag allt. Allt eller inget typ.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

De är väldigt krämiga.
400 gram är det i en förpackning. Väldigt mättande, tycker jag.

Och ja, välj en med smak. Eller ta en naturell och smaksätt själv med sylt eller bär.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det är perfekt för mig som inte orkar stå i köket en längre stund. Gillar mat som lagar sig själv så som i ugn. Man gör förarbetet och sen sköter det sig själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 283
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 377
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp