Bukefalos 28 år!

Nyttiga sötsaker?

Sv: Nyttiga sötsaker?

Då är det mer än en portion i förpackningen i alla fall.

Ska nog testa den med hallon och granatäpple först. Den lät god.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det kan jag göra. Min behandlare sa att jag skulle sätta ribban lågt denna gången för jag brukar gå all in och sedan slutar det med en krasch.


kl

Har världens abstinens efter pepsi max just nu! Bara druckit 3 burkar av dom 5-6 jag brukar dricka och det märks väldigt tydligt. Skulle kunna häva i mig 2 burkar till nu på en gång. Tog ett glas vatten istället med det hjälpte föga. Förstår dom som försöker sluta med knark :crazy:
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Zink dämpar sötsuget så jag hade börjat med någon form av zinktillskott om jag var du! :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Har provat både Linas och city gross egna. Åt Linas med familjen men då var jag i en bra matperiod och city grosskassen smakade jag bara en rätt ur.
Skulle gärna vilja testa fler men det får bli när jag klarar av att äta det dom serverar. Annars är det väldigt enkelt att använda sig av. Slippa planera tusen maträtter.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Finns det i en vanlig matbutik eller är det en hälsokostbutik som gäller?
Hur snabbt ska det ge effekt? Tänkte om man måste vänta ett par dagar eller om det handlar om veckor.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det kan jag göra. Min behandlare sa att jag skulle sätta ribban lågt denna gången för jag brukar gå all in och sedan slutar det med en krasch.


kl

Har världens abstinens efter pepsi max just nu! Bara druckit 3 burkar av dom 5-6 jag brukar dricka och det märks väldigt tydligt. Skulle kunna häva i mig 2 burkar till nu på en gång. Tog ett glas vatten istället med det hjälpte föga. Förstår dom som försöker sluta med knark :crazy:

Det är nog klokt sagt av din behandlare. Bättre lyckas med småsaker än att inte lyckas alls.

Kan du göra nåt för att inte tänka på de pepsi max som du i vanliga fall skulle druckit nu? Promenad, yoga? Nåt för att få tankarna på nåt annat.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har inte läst alla inlägg men fick ett infall. Har du provat att fjällvandra? Altså verkligen vandra med all mat på ryggen och bo i tält. Är du ute en vecka utan sockertillgång så är du av med sockerberoendet.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Vi har placerat ut pepsi maxen över hela dagen så jag skulle slippa abstinens. ½ burk till frukosten ( :crazy: ), ½ till lunch, 1 på eftermiddagen och 1 på kvällen.

Just denna veckan kan jag inte promenera på kvällarna men nästa vecka jobbar min man dag så då går det. På förmiddagarna jobbar jag mån-ons-fre och sen blir det stallet direkt efter det så halva dom dagarna är fyllda med saker så då tänker jag inte på pepsi max. Resten av dagarna har jag inte så mycket att fylla ut med men ska ta längre promenader med hästen nu när värmen kommit till oss så det blir en timma extra i stallet i alla fall. Kvällarna är värst. Då har jag inget mer att göra än att kolla på tv.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Nej det har jag aldrig gjort. Då skulle jag definitivt inte kunna dricka pepsi max, lär bli tungt att konka runt på 42 burkar :p

Har ingen möjlighet att göra något sånt just nu då jag ska jobba hela sommaren men i september så har jag inget att göra igen så då har jag mer tid att ägna mig åt något sånt. Om jag inte kan åka över en helg men det har väl inte lika stor effekt tänker jag.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Skyr är en underbar yoghurt. Tyvärr så finns det bara naturell i 400g, de smaksatta kommer i endast i 160gram. Jag tycker att de är perfekta som mellis eller frukost om jag inte hinner äta något hemma.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Då är det mer än en portion i förpackningen i alla fall.

Ska nog testa den med hallon och granatäpple först. Den lät god.

Som någon annan skrev så är de smaksatta Skyren lagom för en portion. Ligger dessutom sked i förpackningen så det är väldigt praktiskt att ha med till stallet tex.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Till frukost äter jag en bovetebulle (hembakad, utan socker) med leverpastej & tomat (ena halvan), ost & tomat (andra halvan). Till det ett glas multivitamin (brustablett) och en kopp kaffe med mjölk.

Ett bra mellanmål som funkar är de små burkarna med yoghurt tillsammans med en matsked müsli, just nu blir det Pauluns Kakao & hallon som faktiskt är mycket nyttigare än det låter.

Sedan försöker jag (som du) att dra bort ris, pasta och i mitt fall också potatis ur dieten. Vitt mjöl är jag också försiktig med. Sockerberoende är ett starkt missbruk, det finns mycket att läsa om det och jag tror du hade investerat tiden väl om du lånat hem böcker för att lära dig mer om vad du fajtas med. Det är inte lätt, och framförallt inte enkelt. Det är mycket som vi inte tänker på som triggar suget och gör det extremt svårt att fortsätta i rätt riktning.

Det gäller att ha rätt redskap om det ska gå vägen, och visst hoppar man av bussen då och då, men det är bara att hoppa på igen och fortsätta färden. Ibland vill man ju helt enkelt ta en paus och kolla på något intressant ställe (!), då gäller det att jag verkligen inser att det kommer att bli skitsvårt att pallra sig på bussen igen - men det måste göras!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Rekommenderar återigen att du lär dig lite om hur hjärnans belöningssystem fungerar, hjärnkoll på maten böckerna är rätt bra, lättlästa också. Vissa sötningsmedlen påverkar blodsockret, vilket ger ökat sug, bra att ha i åtanke. Ska se om jag hittar referenserna igen.
Tror du skulle tjäna mycket på att lära dig mer om hur kroppen fungerar när det gäller näring och ätande, utöver kaloridelen. Det är inte bara ren kaloriförbränning som spelar in i kroppen, det är en hel del hormoner också som påverkas olika av vad och hur vi äter och hur vi förbränner de olika näringsämnena. Kunskap är ett bra vapen, även om suget finns är det lättare att göra bättre val.

Jag är sockerknarkare. Ska jag hålla det borta måste jag undvika alla kolhydrater med för högt gi, har jag åkt dit är det strikt lågkolhydratmat som gäller eftersom allt tryggar suget. Frukostflingor innehåller mycket socker och tryggar suget och blodsockersvängningarna, bättre med gröt och ett ägg då. Juice påverkar också blodsockret mycket. Bröd är det grovt bröd som gäller, med fullkorn, helst surdeg då det påverkar blodsockret minst. Ju jämnare blodsocker ju mindre sug.

Men som sagt, mitt bästa råd är att du läser på och lär dig själv!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Missade du min spenat smoothie?? :-)
En rejäl näve babyspenat, en banan, valfri frukt eller bär.
Kör i mixern och häll på youghurt till bra konsistens!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Ska jag vara ärlig så låter det inte speciellt gott :o
Hur smakar det och vad tillför spenaten? Smak?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Frukosten är det enda som gått bra idag. Det blev en skål yoghurt med hallon och blåbär samt ett glas juice. Nu är jag inte speciellt mycket för juice men enligt min behandlare måste jag dricka antingen ett glas mjölk eller ett glas juice till frukost. Vatten duger inte säger hon.

Annars har det varit godis, kakor och chips resten av dagen precis som vanligt...

Tänkte gjort en tonfisk/äggsallad innan men var för lat för det. Det är lättare att bara slänga i sig 3 chokladbitar.
Men nu kokade jag en massa ägg ikväll så nu finns det ingen ursäkt för att inte äta en vettig lunch imorgon. Så 2 mål mat borde bli bra imorgon. Bättre än inget.

Det har gått förvånansvärt bra med att bara dricka 3 burkar pepsi max idag. Är på sista nu och känner att jag klarar mig på den. Kanske kan dra ner till 2 nästa vecka :)

Kollade förresten på valnötterna i affären idag och nej, det kan jag bara inte äta. 685 kalorier per 100 gram :crazy: Skulle ju inte kunna äta mer den dagen om jag åt den 100 grams påsen dom låg i...
Kanske senare om några månader när jag lyckats ändra mina vanor mer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 283
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 377
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp