Oändligt mycket värk

Det är mycket dålig netikett att be någon googla sig blå när man påstår något på ett seriöst forum.

Buke är ett seriöst forum, där sådant som forskningsrapporter hålls högt. Källa till påståenden brukar ges.

Det är därför jag befinner här i stället för på Flashback eller Facebook
Jag orkar faktiskt inte. Energin för veckan är slut efter ett tandläkarbesök. Det här är sådant man läser på om man är intresserad och man frågar de som kan. Jag har inga länkar sparade eftersom det här är sådant jag har läst de senaste 15 åren och diskuterat med läkare lika länge. Du kan glömma bort informationen i inlägget om det känns bättre.
 
Jag orkar faktiskt inte. Energin för veckan är slut efter ett tandläkarbesök. Det här är sådant man läser på om man är intresserad och man frågar de som kan. Jag har inga länkar sparade eftersom det här är sådant jag har läst de senaste 15 åren och diskuterat med läkare lika länge. Du kan glömma bort informationen i inlägget om det känns bättre.
Men spara lite ork då till nästa vecka då jag ex väntar gärna- det är ju bara "en enkel googling bort", måste vara mkt lättare för dig som vet att det är enkelt än några andra här som får leta?
 
Det kan jag inte svara på. Däremot vet jag att nästan alla sjukdomar blir värre av klimakteriet och att det är viktigt för alla att få den hjälp man behöver. Idag vet man att klimakteriet sätter ner livskvalitén enormt mycket för snittkvinnan (endel har det helt överjävligt medans andra knappt märker av det) men att hon trots det viftas bort av vården. På sin höjd sätts antidepressiva in ofta helt i onödan. Kvinnan söker då ofta för trötthet, svårt att sova, uppgivenhet, smärtor i kroppen och allmän sjukdomskänsla och när de vanliga proven tas och provsvaren kommer tillbaka som normala så är det inte mer med det utan kvinnan får ett hurtigt, ut och motionera eller liknande. Efter bara några veckor med HRT så brukar det ha vänt. För endel tar det såklart längre tid och det kan ta tid att hitta rätt medicin och dos men vändningen brukar vara väldigt tydlig. Men, det är ju bara kvinnor som drabbas av klimakteriet och som alla vet så är kvinnor inte så viktiga. Därför kan det vara enormt svårt att få hjälp och framförallt om man hamnar i klimakteriet tidigare än vad snittet ligger på. Så, jag tycker inte att klimakteriet/förklimakteriet ska viftas bort när det handlar om kvinnor. Det är ett så enkelt blodprov som kan påvisa om man närmar sig eller är i klimakteriet och även om det inte säger hela sanningen då de värdena kan svaja så är det ändå en fingervisning. Hormoner är vad som styr vår kropp, varför skulle då avsaknaden/obalansen av just kvinnliga könshormon gå obemärkt förbi?
Hur menar du med att ''kvinnor inte är viktiga ''?
 
Jösses vilken hög dos.
60*2
Nåja hoppas den hjälper
Min man har samma diagnos som du och arcoxia hjälpte honom jättemycket. Han åt samma dos förut, utan dom kunde han knappt ta sig till toaletten själv. Nu är han nere på en halv 60 om dagen efter att han börjat äta glutenfritt. Minsta lilla gluten han får i sig så måste han ta full dos igen.
 
Jag har ingen aning om vilket yrke du har, men går det så kan det lindra lite att få längre lunchrast. En stund med avslappningsövning och sen vila -helst inte på egen bekostnad men i värsta fall, för det är ju bättre än att gå i väggen. En del reumatiker mår bättre om dom slutar med till ex griskött och äter mycket nyttigt fett av olika slag. Diskutera med andra som har erfarenhet av det.
 
Som användare av Eterecoxib (Arcoxia), kan jag berätta att det finns en obehaglig biverkning som är vanlig vid långtidsanvändning i lite högre doser: Yrsel.
Det kan bli rejäl yrsel, så att man inte fungerar ordentligt.

För att bli av med yrseln behöver man pausa användandet.

Så om Arcoxian hjälper, försök sänk dosen, och när det känns bra, lägg in en paus minst tre-fyra dagar bara för att slippa biverkningar.

Det är alltså en anti-inflammatorisk medicin med relativt lång effekt. När medicinen tagit ner inflammationen, så tål de flesta pauser, det kan ta en vecka eller mer innan inflammationen "flammar upp" igen.

2x60 är väldigt mycket.
 
Män får fortfarande mer, dyrare och bättre vård än kvinnor. Hade kvinnor setts som likvärdiga mannen hade kvinnovården inte sett ut som den gör. Det är vidrigt.
Vad har du för källa på det? Vet flera kvinnor som får väldigt bra och dyr behandling. Dock är dessa riktigt sjuka och behöver vård som kostar pengar. Men visst får dom bra vård. I allafall här i Skaraborg.
 
Jag har ingen aning om vilket yrke du har, men går det så kan det lindra lite att få längre lunchrast. En stund med avslappningsövning och sen vila -helst inte på egen bekostnad men i värsta fall, för det är ju bättre än att gå i väggen. En del reumatiker mår bättre om dom slutar med till ex griskött och äter mycket nyttigt fett av olika slag. Diskutera med andra som har erfarenhet av det.
Många reumatiker mår ju mycket bättre utan gluten och fläsk.
 
Är tyvärr rätt känt att kvinnovård oftast är eftersatt. BB läggs ned, förlossningsskador tas inte alltid på allvar, en kvinna ska stå ut med menssmärtor trots den är onormalt smärtsam osv.
Jo, detta med BB och förlossningsskador var ju på tapeten ett tag. Men det har ju blivit nyckel bättre senaste året bara. Att BB läggs ner är ju ett beslut som våra politiker tar. Själva står vi och tittar på liksom.
 
Vad har du för källa på det? Vet flera kvinnor som får väldigt bra och dyr behandling. Dock är dessa riktigt sjuka och behöver vård som kostar pengar. Men visst får dom bra vård. I allafall här i Skaraborg.
Trodde det var så allmänt känt att det inte behövdes en länk till det numera? Jag skrev ett arbete om det på min utbildning till medicinsk sekreterare 2012-2014 redan tex. Tror att arbetet skrevs hösten 2012. Ingen nyhet precis.

Det jag skrev om handlade om en vc i Skåne som arbetade för att göra vården mer jämlik. Inte bara kvinnor fick felaktig vård pga könet utan även män till viss del, tex psykisk vård för deras del.
 
Jag har ingen aning om vilket yrke du har, men går det så kan det lindra lite att få längre lunchrast. En stund med avslappningsövning och sen vila -helst inte på egen bekostnad men i värsta fall, för det är ju bättre än att gå i väggen. En del reumatiker mår bättre om dom slutar med till ex griskött och äter mycket nyttigt fett av olika slag. Diskutera med andra som har erfarenhet av det.
Är tyvärr inte möjligt
Är bara en dag jag kan vila lite extra.
Äter knappt griskött.
Gluten är mycket mindre då jag inte äter bröd längre
 
Vad har du för källa på det? Vet flera kvinnor som får väldigt bra och dyr behandling. Dock är dessa riktigt sjuka och behöver vård som kostar pengar. Men visst får dom bra vård. I allafall här i Skaraborg.
Angående systemisk underdiagnosticering och -behandling av kvinnor (väl beforskat område):

Hematologi
Kardiologi
Generellt
Artikel om vanliga områden för och mekanismer bakom underdiagnosticering av kvinnor

Nu är detta gjort med en snabb googling, och innehåller de första träffarna på Female medial disadvantage och women underdiagnosed. Det är ett välkänt fenomen. Dock vet jag inte hur mycket det studerats i Sverige, men eftersom det anses orsakas av att forskningen skett övervägande på den först identifierade fenotypen av presentation och att den ofta är på män så borde det forskningsunderlag våra läkare har att tillgå skilja sig då medecinvetenskapen är internationell.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 345
Senast: Sassy
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 631
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
24 944
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok I en månads tid har de varit väldigt jobbigt.. Ångest, svårt att sova, magen har krashat, tinnituss(?) kommer och går.. o huvudvärk...
Svar
7
· Visningar
780
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp