Oändligt mycket värk

Alltså det där är ju en sanning med modifikation. Nu känner jag inte till reumaforskning, men gällande terminal cancer så har spontan utläkning konstaterats i forskningen i flera hundra år innan det börjat forskas på fenomenet i större skala. Varför skulle autoimmuna sjukdomar vara annorlunda bara för att vi inte förstått det ännu?

Och nu spinner jag vidare:

Här är en intressant artikel (ej forskningsartikel), populärvetenskaplig från KI som mot slutet beskriver ett projekt som undersöker om personer som testar positivt för de autoantikroppar som är kända att orsaka ledgångsreumatism redan innan de fått symptom kan få lindrigare eller utebliven sjukdomsdebut genom tidiga insatser, vilket forskaren har som hypotes.

Jag menar absolut inte alls att kronisk sjukdom är lättvindigt, bara att de autoimmuna sjukdomarna är delvis komplexa och det finns (som tur är!) mer att lära sig som gör att dagens sanningar inte nödvändigtvis behöver stämma i framtiden.

Dessutom gällande ordet kronisk, så finns ingen svensk vedertagen definition, men den amerikanska gör gällande att det är ett tillstånd som sträcker sig över minst tre månader.
Ja det är så många områden idag där det upptäcks nya saker och det är fantastiskt. Oavsett vad så ser vi hur lite vi kan men nyfikenheten är så stor att vi fortsätter. Det gör människan så häftig och såklart handlar det om överlevnad.

Jag fick själv diagnosen ”en inflammatorisk sjukdom” men inte mer specifikt än så för 10 år sen, för de såg bara att det fanns en process i kroppen. Det har inte hänt så mycket mer sen dess i mina papper så vi får se vad framtiden kommer med.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 177
Senast: Sassy
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 547
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
17 18 19
Svar
379
· Visningar
23 571
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok I en månads tid har de varit väldigt jobbigt.. Ångest, svårt att sova, magen har krashat, tinnituss(?) kommer och går.. o huvudvärk...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp