Oändligt mycket värk

Det är inga "trista" symtom TS beskriver och har, det är riktig riktig och illa svår värk. TS värk försvinner inte mirakulöst vare sig med hormoner, ingefära, nyponextrakt, magnettäcke, veg kost eller nåt annat alla hokuspokussare tror som har läst att "många" blivit mirakulöst friska av diverse olika sätt.
Personligen är jag jäkligt trött på alla som tror på skriverier i media, eller reklam om hur illa sjuka blir friska bara de gör något av ovan förslag eller nåt annat.

TS; ibland måste man ta en sjukskrivning- även om du inte vill- för att läkare osv ska förstå allvaret i din smärta. Det finns ju risker med din smärta, ex att andningen påverkas hur gärna du än inte vill och att kroppen knyter sig o du får inflammationer på andra ställen i kroppen ex senfästen, inte heller kul. Obs menar intte att det gäller dig men det finns risker.
Förstår inte din aversion om saker som har fungerat på vissa? Det är liksom inget hokuspokus.
 
Ja, jag har anhöriga som blev av med reumatism när de lade om kosten och livet.
Nja, dom kanske blev av med värk, annan typ av ledvärk t.ex artros.
Men du blir inte av med reumatism (om det är en äkta reumatism), det är en kronisk sjukdom.

Däremot så är många tarmsjukdomar autoimmuna sjukdomar, precis som de olika reumatiska sjukdomarna är. Så dom har troligen ett samband, men forskningsmässigt så är man inte klar med de studierna än.
 
Förstår inte din aversion om saker som har fungerat på vissa? Det är liksom inget hokuspokus.

Nej inga svårt sjuka som här med svår smärta blir mirakulöst friska , det var det jag svarade på- många som anser sig bli friska av ex ingefära har inte riktig diagnos i botten men är egendiagnostiserade och anser sig bli bra fast de egentligen inte varit direkt sjuka, man har inte svår sjukdom bara för lite värk dessutom finns antagligen en massa anledningar till man kan bli något bättre.
 
Ja, jag har anhöriga som blev av med reumatism när de lade om kosten och livet.

Nej de blir inte av med reumatismen så, reumaläkare är tydliga med att det fungerar inte så dessutom har det gjorts minst ett forskningsprojekt med veg kost i kombo med glutenfritt och ingen blev frisk.

Det enda som kan ske om någon får kraftig ledvärk att det kan gå tillbaka " av sig självt" men då är det ingen riktig RA och det ska ske inom året annars är det kört.
 
Nja, dom kanske blev av med värk, annan typ av ledvärk t.ex artros.
Men du blir inte av med reumatism (om det är en äkta reumatism), det är en kronisk sjukdom.

Däremot så är många tarmsjukdomar autoimmuna sjukdomar, precis som de olika reumatiska sjukdomarna är. Så dom har troligen ett samband, men forskningsmässigt så är man inte klar med de studierna än.
De har blivit av med det. Finns bevis.
 
Jag tror inte spondylartrit kommer att magiskt läkas med glutenfri kost.
Däremot kan jag bli mer smärtfri.
Det är ju en fördel för diabetesen med.
Nu har jag varit rätt ok under dagen
Hoppas att det blir ännu bättre med mer arcoxia.
Nu ska jag snart ta kvällsdosen och hoppas få sova i natt
 
Som användare av Eterecoxib (Arcoxia), kan jag berätta att det finns en obehaglig biverkning som är vanlig vid långtidsanvändning i lite högre doser: Yrsel.
Det kan bli rejäl yrsel, så att man inte fungerar ordentligt.

För att bli av med yrseln behöver man pausa användandet.

Så om Arcoxian hjälper, försök sänk dosen, och när det känns bra, lägg in en paus minst tre-fyra dagar bara för att slippa biverkningar.

Det är alltså en anti-inflammatorisk medicin med relativt lång effekt. När medicinen tagit ner inflammationen, så tål de flesta pauser, det kan ta en vecka eller mer innan inflammationen "flammar upp" igen.

2x60 är väldigt mycket.
För min man hade inte det fungerat. Han blev jättedålig om han glömde medicinen en dag. Hans läkare var även noga med att säga att det var väldigt viktigt att han inte gjorde uppehåll utan att han åt den regelbundet i minst 1,5år innan han kunde prova att trappa ut 🤔 just för att inflammationen skadad lederna så och bildade som brosk(minns inte rätta namnet på det). Tack och lov har han sluppit yrsel.
 
Jag tror inte spondylartrit kommer att magiskt läkas med glutenfri kost.
Däremot kan jag bli mer smärtfri.
Det är ju en fördel för diabetesen med.
Nu har jag varit rätt ok under dagen
Hoppas att det blir ännu bättre med mer arcoxia.
Nu ska jag snart ta kvällsdosen och hoppas få sova i natt
Att äta glutenfritt är ju ändå rätt enkelt. Så kan ju helt klart vara värt att prova! Här har det ju fungerat över all förväntan och är så himla tydligt hur det påverkar smärtan.
 
De har blivit av med det. Finns bevis.
Dom skulle jag vilja se, faktiskt.
Kroniska sjukdomar fungerar inte så.

Jag har även Celiaki (+ flera reumatiska sjukdomar på det) och vet att kroppen i det fallet "lagar sig själv" (d.v.s. den uppför sig som om den vore frisk) när man utesluter gluten, men du blir aldrig frisk.
D.v.s. äter jag gluten igen så blir tarmen sjuk igen och ju mer/oftare jag äter gluten eller ju oftare jag fuskar, desto mer påverkas tarmen för varje gång och till sist dör tarmluddet och kroppen klarar inte av att laga det - då är den biten av näringsupptaget i tarmen död för alltid.
Tricket är att ingen vet var i tarmen olika näringsämnen tas upp, så det går inte att säga att upptaget för c-vitamin har dött eftersom tarmluddet dog 3 cm in i tarmen, det är ett lotteri som inte vetenskapen har koll på. Vill man verkligen vara med om den ryska rouletten? Inte jag iallafall...
 
Att äta glutenfritt är ju ändå rätt enkelt. Så kan ju helt klart vara värt att prova! Här har det ju fungerat över all förväntan och är så himla tydligt hur det påverkar smärtan.

Men även det är svårt att veta exakt vad som är vad- om man äter glutenfritt- ändrar man kosten överlag till det bättre eller äter man exakt samma kost som förut fast glutenfritt? för att förtydliga, man kan äta mkt pizzor, kebabrullar, hamburgare osv , mindre bra mat som kanske inte är helt 100 för sjukdomen och man kanske inte ersätter det med glutenfritt ev för att det inte smakar lika bra eller är meckigare. Så kosten kanske blir nyttigare överlag.
 
Men även det är svårt att veta exakt vad som är vad- om man äter glutenfritt- ändrar man kosten överlag till det bättre eller äter man exakt samma kost som förut fast glutenfritt? för att förtydliga, man kan äta mkt pizzor, kebabrullar, hamburgare osv , mindre bra mat som kanske inte är helt 100 för sjukdomen och man kanske inte ersätter det med glutenfritt ev för att det inte smakar lika bra eller är meckigare. Så kosten kanske blir nyttigare överlag.
I vårat fall har den inte ändrat sig för övrigt. Han har bara bytt ut bröd, pasta, öl mot glutenfria alternativ. Råkar han få i sig gluten, även i liten mängd, så blir han dålig i lederna dagen efter och måste öka medicinen.
 
F
Dom skulle jag vilja se, faktiskt.
Kroniska sjukdomar fungerar inte så.

Jag har även Celiaki (+ flera reumatiska sjukdomar på det) och vet att kroppen i det fallet "lagar sig själv" (d.v.s. den uppför sig som om den vore frisk) när man utesluter gluten, men du blir aldrig frisk.
D.v.s. äter jag gluten igen så blir tarmen sjuk igen och ju mer/oftare jag äter gluten eller ju oftare jag fuskar, desto mer påverkas tarmen för varje gång och till sist dör tarmluddet och kroppen klarar inte av att laga det - då är den biten av näringsupptaget i tarmen död för alltid.
Tricket är att ingen vet var i tarmen olika näringsämnen tas upp, så det går inte att säga att upptaget för c-vitamin har dött eftersom tarmluddet dog 3 cm in i tarmen, det är ett lotteri som inte vetenskapen har koll på. Vill man verkligen vara med om den ryska rouletten? Inte jag iallafall...
Varför skulle du äta gluten?
 
Som användare av Eterecoxib (Arcoxia), kan jag berätta att det finns en obehaglig biverkning som är vanlig vid långtidsanvändning i lite högre doser: Yrsel.
Det kan bli rejäl yrsel, så att man inte fungerar ordentligt.

För att bli av med yrseln behöver man pausa användandet.

Så om Arcoxian hjälper, försök sänk dosen, och när det känns bra, lägg in en paus minst tre-fyra dagar bara för att slippa biverkningar.

Det är alltså en anti-inflammatorisk medicin med relativt lång effekt. När medicinen tagit ner inflammationen, så tål de flesta pauser, det kan ta en vecka eller mer innan inflammationen "flammar upp" igen.

2x60 är väldigt mycket.

Du kan väl inte sitta där på ett forum på nätet och ge någon medicinska råd att gå emot vad hennes läkare har sagt! TS läkare har nog koll och har hen inte det så får TS söka sig till en annan läkare. Hon ska inte följa råd hon sett någon skriva på ett forum!
 
Arcoxian har gjort underverk
Vore dock fel att säga att jag är smärtfri, men så mycket bättre.
Har dock ilningar i bröstet och lätt yrsel.
Om det är relaterat till arcoxia eller inte vet jag inte.
Idag hade jag skyhögt bs på morgonen så är hemma idag.
Och nu när bs är på väg ner så kommer huvudvärken som ett brev på posten
Nåja det går framåt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 545
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
17 18 19
Svar
379
· Visningar
23 562
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok I en månads tid har de varit väldigt jobbigt.. Ångest, svårt att sova, magen har krashat, tinnituss(?) kommer och går.. o huvudvärk...
Svar
7
· Visningar
765
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag borde sluta vara här för gott. För jag sjunker bara djupt ner i depression när jag är här. Varje gång. Börjar fundera på att hänga...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
12 551
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp