Oändligt mycket värk

Du menar att jag ska hänga ut någon här? Med diagnoser, blodprov osv?
Bara för att några här verkar tro att en kronisk sjukdom inte kan ”gå över”?
Det är kanske möjligt att symtom lindrats genom kost ect. men det är inte samma sak som att sjukdomen "gått över". Har vårdpersonal som varit ansvarig för personen sagt att sjukdomen är botad uttryckligen?
 
Du kan väl inte sitta där på ett forum på nätet och ge någon medicinska råd att gå emot vad hennes läkare har sagt! TS läkare har nog koll och har hen inte det så får TS söka sig till en annan läkare. Hon ska inte följa råd hon sett någon skriva på ett forum!
Varför inte? Jag har exakt samma sjukdom som TS (och en del annat), och det verkar som TS har råkat ut för B-laget bland läkare.

Gör du alltid exakt som läkare säger i alla lägen? Har du en kronisk sjukdom?

Biverkningen "yrsel" nämns inte så ofta av läkarna. Jag upptäckte den biverkan och en del andra biverkningar "den hårda vägen" för snart tio år sedan.

Får man yrsel av medicinen (och nu pratar vi ordentlig yrsel), så kan man bli riktigt rejält rädd.

Ingen, säger ingen, av mina reuma läkare de senaste 5-7 åren anser att Eterocoxib (Arcoxia) är en lämplig medicin att långtidsanvända, de ser detta mer som en korttidsanvändning att använda vid smärttoppar. Med kort tid menar jag i det här fallet användning under några veckors tid, kanske en månad.

Eterocoxid är huvudsakligen symtomlindrande, alltså en riktigt stark smärtstillande medicin med inflammationsdämpande effekt, "Ipren på steroider" så att säga. De modernare biologiska medicinerna angriper inflammationerna mer i grunden.

De reumaläkare jag har kontakt med, vänder sig hellre mot moderna biologiska mediciner, som har färre biverkningar och som angriper inflammationstillstånden snarare än skyler över det.
 
f
Det är kanske möjligt att symtom lindrats genom kost ect. men det är inte samma sak som att sjukdomen "gått över". Har vårdpersonal som varit ansvarig för personen sagt att sjukdomen är botad uttryckligen?
Ja. Detta då personen var 20-25 år och idag är personen nästan 70. Och prover visar att det inte finns någon reumatisk aktivitet/inflammatorisk process alls. Inte en behandlingsdag sedan dess.

Så jag tycker inte det är något konstigt alls.
Det vore mer konstigt om någon inte blivit frisk på denna jord. Vi vet mycket, men inte allt.
 
f

Ja. Detta då personen var 20-25 år och idag är personen nästan 70. Och prover visar att det inte finns någon reumatisk aktivitet/inflammatorisk process alls. Inte en behandlingsdag sedan dess.

Så jag tycker inte det är något konstigt alls.
Det vore mer konstigt om någon inte blivit frisk på denna jord. Vi vet mycket, men inte allt.
...Eller så fick personen fel diagnos, då för ca 50 år sedan (om personen är i 70 års-åldern nu).

De diagnostiska metoderna har utvecklats enormt det senaste halvseklet, för att inte tala om behandlingsmetoderna.

På 1970-talet hade vi en betydligt kortare medellivslängd, och man dog av tillstånd som idag botas fullt ut.
 
f

Ja. Detta då personen var 20-25 år och idag är personen nästan 70. Och prover visar att det inte finns någon reumatisk aktivitet/inflammatorisk process alls. Inte en behandlingsdag sedan dess.

Så jag tycker inte det är något konstigt alls.
Det vore mer konstigt om någon inte blivit frisk på denna jord. Vi vet mycket, men inte allt.
Jag tror att du trollar, dricker silvervatten och bär foliehatt.
Du har din argumentation i andrahands-uppgifter och ställer dessa mot oss som lider av dessa sjukdomar på riktigt. Sluta nu :mad:
 
Varför inte? Jag har exakt samma sjukdom som TS (och en del annat), och det verkar som TS har råkat ut för B-laget bland läkare.

Gör du alltid exakt som läkare säger i alla lägen? Har du en kronisk sjukdom?

Biverkningen "yrsel" nämns inte så ofta av läkarna. Jag upptäckte den biverkan och en del andra biverkningar "den hårda vägen" för snart tio år sedan.

Får man yrsel av medicinen (och nu pratar vi ordentlig yrsel), så kan man bli riktigt rejält rädd.

Ingen, säger ingen, av mina reuma läkare de senaste 5-7 åren anser att Eterocoxib (Arcoxia) är en lämplig medicin att långtidsanvända, de ser detta mer som en korttidsanvändning att använda vid smärttoppar. Med kort tid menar jag i det här fallet användning under några veckors tid, kanske en månad.

Eterocoxid är huvudsakligen symtomlindrande, alltså en riktigt stark smärtstillande medicin med inflammationsdämpande effekt, "Ipren på steroider" så att säga. De modernare biologiska medicinerna angriper inflammationerna mer i grunden.

De reumaläkare jag har kontakt med, vänder sig hellre mot moderna biologiska mediciner, som har färre biverkningar och som angriper inflammationstillstånden snarare än skyler över det.
Är inte tanken att jag ska äta Eteroxib nån längre period utan fram till MR den 28 i första hand.
Ev tills den 29 dec då jag ska till reumatologen
 
Är inte tanken att jag ska äta Eteroxib nån längre period utan fram till MR den 28 i första hand.
Ev tills den 29 dec då jag ska till reumatologen
Det låter bra!

Hoppas att du får "rätt" läkare, för det finns ju hjälp att få.

Man behöver känna sig trygg med sina läkare, och känna att de står på ens sida, när man har kroniska sjukdomar.

När jag först fick Arcoxia (fanns bara det märket då, patenten satt fortfarande) så var det underbart!

Den enda medicinen som hjälpte tillräckligt, och som inte tog kål på magen.
 
f

Ja. Detta då personen var 20-25 år och idag är personen nästan 70. Och prover visar att det inte finns någon reumatisk aktivitet/inflammatorisk process alls. Inte en behandlingsdag sedan dess.

Så jag tycker inte det är något konstigt alls.
Det vore mer konstigt om någon inte blivit frisk på denna jord. Vi vet mycket, men inte allt.
Du tror inte att det är större sannolikhet att personen aldrig hade reuma, utan något annat liknade som inte är obotligt?
 
Bara för att sådana fall isf skulle dokumenteras mkt noga dessutom redovisas för i olika facktidningar för läkare.
Alltså det där är ju en sanning med modifikation. Nu känner jag inte till reumaforskning, men gällande terminal cancer så har spontan utläkning konstaterats i forskningen i flera hundra år innan det börjat forskas på fenomenet i större skala. Varför skulle autoimmuna sjukdomar vara annorlunda bara för att vi inte förstått det ännu?

Och nu spinner jag vidare:

Här är en intressant artikel (ej forskningsartikel), populärvetenskaplig från KI som mot slutet beskriver ett projekt som undersöker om personer som testar positivt för de autoantikroppar som är kända att orsaka ledgångsreumatism redan innan de fått symptom kan få lindrigare eller utebliven sjukdomsdebut genom tidiga insatser, vilket forskaren har som hypotes.

Jag menar absolut inte alls att kronisk sjukdom är lättvindigt, bara att de autoimmuna sjukdomarna är delvis komplexa och det finns (som tur är!) mer att lära sig som gör att dagens sanningar inte nödvändigtvis behöver stämma i framtiden.

Dessutom gällande ordet kronisk, så finns ingen svensk vedertagen definition, men den amerikanska gör gällande att det är ett tillstånd som sträcker sig över minst tre månader.
 
f

Ja. Detta då personen var 20-25 år och idag är personen nästan 70. Och prover visar att det inte finns någon reumatisk aktivitet/inflammatorisk process alls. Inte en behandlingsdag sedan dess.

Så jag tycker inte det är något konstigt alls.
Det vore mer konstigt om någon inte blivit frisk på denna jord. Vi vet mycket, men inte allt.
PersonEN? Tidigare var det flera som i mer än en person, alltså "de"?

Jag gissar på att diagnosen var felaktig istället för att personen blev magisk frisk...
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 184
Senast: Sassy
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 555
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
17 18 19
Svar
379
· Visningar
23 573
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok I en månads tid har de varit väldigt jobbigt.. Ångest, svårt att sova, magen har krashat, tinnituss(?) kommer och går.. o huvudvärk...
Svar
7
· Visningar
768
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp