Och vart är hoppsporten på väg?

Spöet.

En förlängning av armen, som ska andvändas som en skänkel,
inte för att bestraffa hästen.
Många av er på bukefalos säger att ni andvänder det som en
förlängning av armen, men hur många andvänder det egentligen
för att ge hästen ett rapp då och då?
 
Angående klubbtävlingarna så har vi faktiskt en klubb i närheten,
som på sina klubbtävlingar lät en sextonårig ponny gå 3 rundor
i första klassen och 4 i andra. :(
 
Alla unghästar inom western och många många andra rids på tränsbett. Eller inget bett alls.

Det du kanske har sett i globen osv är i princip de bästa i sverige, och de rids på stång + en hand.
Dessutom så styr man då inte hästen med better, utan via neckrein och skänklarna.
Så det så..!
 
För ett tag sedan var jag på lokal/regional tävling där många ryttare fick tidsfel trots att de inte alls red i undertempo. Det tycker jag är diskutabelt, det uppmuntrar orutinerade ryttare att rida hafsigare än nödvändigt. Många hinder står på relaterade avstånd till varandra och ofta är avståndet inte så lätt byggt, vilket det borde vara. Avstånden bör stämma bra i alla lätta klasser som ju är utbildande för både häst och ryttare.
:bow:
 
Det är väll inga problem med att rida sin häst med grimma och ingeting annat.
Jag kan rida min häst utan någonting på alls.
MEN än häst har nerver precis som en människa, och på tävling så blir de spända, nervösa och otroligt koncentrerade.
De kan lyssna för mkt på ryttaren och bli för känsliga på signaler som inte är meningen att hästen ska lyssna på, sedan så kan hästen bli så koncentrerad på ett hinder att det är de ända den är 100% koncentrerad på. Då måste man kunna "väka" upp hästen utan att störa dens koncentration, men samtidig få den att börja lyssna igen.

De som tävlar vet vad jag pratar om, de som inte tävlar regelbundet har svårt att förstå och det märker jag!!
 
Rider själv utan sporrar och spö när jag rider hemma, har sporrar när jag tränar för tränare, och sporrar och spö när jag tävlar.
Spöet brukar jag aldrig behöva använda, men den är där i fall den skulle behövas!

En häst ska reagera på minsta signal, men som jag har skrivit innan så kan signalen behövas försärkas på en tävling.
 
Ja jag spöar upp min häst en gång om dagen, så att hon ska veta vem det är som bestämer :devil:
(ironisk inlägg)

Hade jag försökt lösa problem med mitt spö, så hade jag leggat och krälat på marken...

Dock fins det människor som tror kan kan lösa problem genom att ge hästen "smisk", men när man som människa mognar och börja förstå och lyssna på sin häst, så inser man att det är inte så man löser problem.
Problem löses genom samarbete med hästen!
 
JA kan ju säga att det är även delvis därför som jag inte gärna rider med spö.. Jag är "upplärd" med att man SKA slå hästen så fort den gör nått dumt vilket gjorde att jag slog hästen mer än nödvändigt förrut. Men eftersom jag är just upplärd på detta sätt så tänker man inte alltid när man har ett spö i handen... Tyvärr, därför ridet jag aldrig med spö i onödan. Det kan va när ja hoppar som ja kan peta till hästen löst på bogen om den vägrar för de hästar ja har hoppat tror annars att man tillåterdem att vägra om man inte petar dem med spöt... :confused:

Uscha.. Stackars pålle :(
Vilken fruktansbärt sjuk ridskola!!!!
Ja menar så mkt hopapr den ju inte ens på lektioner iaf inte på samma sätt...
 
Vill minnas att de flesta då red på hackamore, men var missnöjda med det, eftersom det är svårare att svänga med ett hack.

Och då med kombinationsbettet så fick man ju mindre "bett", vilket är det hästen ju inte trivs med, men mindre "hack" när man vill svänga.

Men att rida på ett sådant måste ju vara lika svårt som att rida på kandar, och inget som ska göras av oerfarna.
 
Här har vi ngn som vet vad den snackar om! ÄVEN i praktiken! Tack för ett bra inlägg! :bow:

Banka är ngt man i det längsta ska undvika anser jag, och som du säger, försök och BANKA i revbenen på en känslig häst som har "taggat upp" på en tävling!
Halleluja, luuuuuuftfäääärd! Och som avslutning en häst som förmodligen blir spänd som en stålvajer, och ÄNNU mer oemottaglig för ryttarens hjälper...
 
Det finns ringa intresse för stilhoppning!
För några år sedan var det stilbedömning inbakade i de vanliga klasserna, men de ser man inte numera.
Man kvalade på "vanlig" tävling, och gick sedan till distriktsfinal, där vinnarna gick till riksfinal.

Själv så är jag en sådan hoppryttare som alltid på dessa stilbedömningar låg högt i poäng.
Vann gjorde jag dock inte, men var ofta tvåa slagen med en eller två poäng.
Red ngn distriktsfinal också.
Märkte faktiskt inte att domarna dömde godtyckligt, för jag hade ungefär samma poäng vilken domare det än var.

Klasser med ren stilbedömning de ggr jag sett dem, har inte heller lockat många startande.

Men med handen på hjärtat, nu när min ekonomi är tightare, så är stilhoppning INTE ngt jag prioriterar!
Visst, det är smickrande att jag får höga stilpoäng och protokoll på vad som är bra respektive dåligt, men satsa på att åka på distriktsfinaler?! Näää...
 
ja jättebra idé med stilbedömning. Som i USA, equitationklasserna.

Femåringarna som tagit sig till Falsterbo är nog de som håller längst, det är de starkaste/mest lämpade individerna som håller sig framme. Det är många många topphästar idag som har gått bra på årgångstävlingar etc tidigare. De mediokra hästarna kommer aldrig så långt fram.
Jag tycker att det räcker gott om en häst håller för topp-prestationer tills den är 15-17, sen kan den gott få trappa ner. Det är mycket begärt att en 24åring skall ut och tävla.

Hur den håller beror mycket på uppfödning, muskelsammansättning, exteriör, olyckshändelse-skador osv.

Men låt oss arbeta för fler stilbedömningar (inte bara i ponnyklasser utan även på häst och en bit upp i klasserna)och utarbetade regelverk för sådana och domarutbildning!!
/P
 
ja jag har sett några westernhästar i Globen en gång och de såg inte så roliga ut..
Hästar (inte bara westernhästar på stångbett) styrs med hjälp av vikt och skänkel, ja.
/P
 
hej kopparberg, här sitter jag och funderar på mer stilbedömning och precis skriver du "nej, nej"!
Men då, för några år sedan, fick man ju anmäla extra och betala extra för att delta i "stilen" som var en egen klass i klassen. Tänk om det BARA fanns stilbedömningsklasser, tror du inte att folk skulle komma då?
(jag anmälde mig aldrig till stilklasserna, för jag tyckte inte att jag red snyggt, hela jag var ful, etc etc... men om jag inte FÅR välja skulle jag hellre vara med än att avstå helt!)

/P
 
är vi inte elaka mot hästarna bara genom att rida på dem överhuvudtaget?
visst, jag förstår vad du vill få fram, en del ryttare är inte direkt vänliga mot sina hästar, men jag tror inte hästarna lider alltför mycket av att ryttarna t.ex. pekar ut med tårna o sätter sporrarna i sidan på hästen över hindret.....om hästen inte trivdes med det skulle den troligen vägra hoppa.....det är vad jag tror i alla fall.. :smirk:
 
På slutet när det var detta V75 hoppet, så var den anmälningsavgiften inbakad i klassens anmälningsavgift, så då var alla anslutna.

Jag har ngn enstaka gång sett klasser med enbart stilbedömning, men det har inte dragit VÄRST mkt starter!
Och förmodligen är det ingen efterfråga på det heller, eftersom det ju inte anordnas sådana!

Tex dessa stilbedömningar för ponny ansågs ju till slut bara som JOBBIGA för de arrangerande klubbarna!
Minns att de tom "smög" in det på tävlingsdagar... :crazy:
Jag anmälde till två klasser på en ridklubb.
I proppen stod det tidsschema och vilka klasser som var den dagen.
I ryttarmeddelandet hade plötsligt då en stilbedömningsklass, vill minnas att det var för ridskoleryttare lagts in!
MITT emellan de två klasser jag (och X antal andra...) skulle rida!
Jag var bara EN av de som muttrade då kan jag säga! :mad:
För JISSES vilken tid det tog!
Det var ponnyer som skulle ha kategorier, protokoll som skulle skrivas i osv.

Jag var en av dem som bet ihop och muttrade i tysthet, men jag kan tänka mig att många INTE "muttrade i tysthet" den dagen...

Jag skulle inte anmäla till en stilhoppningsklass.
Kanske om det i framtiden BARA finns sådana, men fram tills dess vill jag tävla på tid...
 
men jag tror inte hästarna lider alltför mycket av att ryttarna t.ex. pekar ut med tårna o sätter sporrarna i sidan på hästen över hindret.....

Du tror inte att hästen "lider" av det??? :smirk:
 
MEn vart tror ni sporren sitter egentligen??? På den bilden Rodrigo har vridit tån lite kommer sporren INTE rätt in i hästen. Sporren sitter mitt på hälen inte på insidan hälen. För att få sporren rätt in i hästen måste du vrida om hela benet och knäet och det gör han knappast!!
 
Näe men hon skrev ju typ "Jag tror inte att hästen lider av att få sporren i magen över hindret"
Det var det jag reagerade på.
Och jo-OM man pekar ut mkt med tårna så kommer sporren I magen på hästen. Inte på Pessoa kanske då han är ganska lång, men om man rider på en stor häst och/eller om man är en liten ryttare då blir det så!

Man har sporren "på" baksidan av stöveln, viker man tårna mkt utåt och har skänkeln på rätt plats så resulterar det i att sporren åker in i magen på hästen.
Kanske inte mkt, men man ser ju det om man kolla på dem som hoppar.
På vissa ekipage så kan det tom bli så Även om ryttaren itne pekar ut med tårna!!!

Tro mej jag har sett det många många gånger på massa olika ekipage där ryttarena verkligen rider super :smirk:
Man måste INte vrida in hela benet!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 800
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 758
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 482
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 736
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp