Och vart är hoppsporten på väg?

okej okej.. fel av mig.. svårt att förklara ibland. :crazy:

ber om ursäkt.

jag menar, att om det vore så illa skulle nog inte hästen hoppa. Men i så fall lider hästen säkert lika mycket av en bankande skänkel när man rider dressyr, eller om den får ett spö bakom skänkeln.
Jag tror inte att det är så illa om man råka komma åt med sporren under hoppet.
 
Nej om man bara snuddar lite med sporren så är det nog inga problem så länge hästen gillar att hoppa, men om man som vissa (oftast omedvetet) gör, så gör sporren mer än snuddar...
Många ryttare slår ju även sina hästar om de vägrar...
Vad skulle du helst göra - bli slagen eller hoppa?
För de flesta hästarna som tävlar älskar ju att hoppa, även om de kanske inte alltid trivs med sin ryttare så gör de allt bara för deras passion tiull hoppningen...
Och ja, jag tror att den lider lika mkt i dressyren, eller annan ridning om man sparkar med skänkeln.
Så länge man bara snuddar med spöet tror jag att de flesta hästar inte tycker att det är så farligt, men det är ju baraa ett fåtal ryttare som gör det.
Övervägande delen av alla som rider slår ju sina hästar!!
Inte mkt kanske.
Ett rapp nångång(löst), det kanske int eär så farligt för hästen, men ett rapp för ryttaren gör att den gör om det!
För hästen SKa ju lyda annars är den ju värdelös :smirk:
Så tycker ju de flesta...
Även om alla innerst inne vet att det är de som är "värdelösa" istället.....

Nu menar jag itne det här inlägget direkt till dej utan till alla...
 
för å vara lite provocerande här.. när du skriver "ett rapp nångång (löst), det kanske inte är så farligt för hästen", undrar jag inte om det inte är bättre å ge dem ett hårdare rapp så slipper man göra om det gång på gång.
 
och så har hästarna det på enav klubbarna en bit härifrån. Inte ovanligt att vissa ponnyer får gå både 2-3 rundor i varje höjd dvs 20,40,60 och 80. Kanske inte långa rundor eller särskilt svåra MEN olika ryttare med spark och slag...Det är inte heller särskilt kul för tjejerna som tävlar eftersom hästarna tröttnar efter ett tag och vägrar ut sej.
Vi är några som protesterat när vi sett det men som privatryttare har man inte rätt att ha åsikt..
Ägarens döttrar tävlar i eliten i hoppning. Kan ju känna att de borde veta bättre.
 
"Och när ryttarna dessutom har tårna pekandes utåt i alla hopp, ja då förstår jag varför dom inte reagerar tillräckligt snabbt i svängarna utan sporrar."

Sporrar har man väl också till för att förfina hjälperna, inte för att hästen är skänkeldöd... alla gånger.
 
jag måste säga att jag faktiskt håller med dig Gunvor på vissa punkter, men inte på alla... men vi har ju alla människor rätt till våra åsikter!
 
jag testade först att rida min häst på ett tre delat.. visst hade det fungerat bra om alla hästar är så känsliga i munnen som du säger... men nu råkar det vara så att dom inte är det.. jag va till tandläkaren med henne och det visade sig att hon så ofta hade tagit bettet och försökt att sticka så att hon nu hade fått gropar i tänderna. Gropar som gjorde det väldigt enkelt för henne att ta bettet och sticka.. och det här var hos de förra ägarna, alltså inget som jag kan göra åt. sen tycker jag att det är bättre att använda ett skarpare bett och slippa slita sönder munnen.. det behöver jag knappast göra med ett pelham..

Har du aldrig tänkt på de hästar som faktiskt trivs med ett skarpare bett.. de som blir gladare och hoppar bättre med det.. jag tror att var och en borde känna sin häst så pass väl att de vet vad den trivs bäst med.. och såna som du borde tänka efter VARFÖR dom använder skarpare bett, kanske finns det en väldigt bra anledning, en anledning som du inte har en aning om.

jag vill inte att folk ska döma mig och min ridning på grunder som dom själv har hittat på.

jag använder det som min häst trivs bäst med, om det nu råkar vara ett pelham så får det vara det då..

western är inte direkt en "oskyldig" sport.. där kan man verkligen funder på varför man måste klippa bort känselhåren pga att det blir snyggare så. och det här är bara ett exempel.

//johanna :confused:
 
Att andvända spöet på det sättet är mer vanligt än man tror. Särskilt inom ponnyhoppningen (eliten). :(
 
Men om hästen stannar, varför stannar den?
Den kan ha kommit fel på, eller vad som helst. Hur som helst är det sällan hästens eget fel, utan oftast ryttarens. Är det inte ryttaren som borde bli tillpetad av spöet då? :confused:
 
Precis.
Därför blir man lite förundrad när man ser det bettet på klubbtävlingar. :crazy:
 
Ja, men jag anser inte att man borde rida med sporrar om man inte kan låta bli att "hugga hästen" vid varje hopp. Kolla in nästa gång det är hästhoppning på TV. Hur många klarar det?
 
Så du menar att du inte kan rida din häst på vanligt bett?
Då är det nog din ridning du bör kolla över. Det är i ytterst
få fall det är bettet det är fel på.
 
Jag kollar in väldigt många detaljer när det är hoppning på tv och inte ser jag någon arg häst som surar över sporrar som hugger? Hade ryttarna gjort det å hästen mått dåligt av det hade dne inte hoppat.
 
Jag har ibland slått till mig själv med spöet!
Det kan jag göra när jag blir förbannad över hur klantigt jag har ridit..

Så jag får pisk när jag gör fel, och hästen får pisk när den gör fel!
 
Guud vad alla blir sura över en fråga... Om hon (Gunvor) tycker så får hon väl göra det! Håller iaf med till stor del!
 
Du klagar alltid på alla andra!!! Gör du bättre själv eller?? Det är omöjligt för dig att rida själv eftersom du är felfri!!!
 
Det är väl klart som korvspad att man får ifrågasätta saker man inte håller med om!!! Och ja, det är väl helt uppenbart att det finns ryttare (både elit och gräsrötter) som inte rider på bästa sätt. Men efter att ha läst inläggen i den här och den tråden som ligger under dressyr måste jag säga att jag har svårt att förstå din attityd Gun. För att förändra saker och ting räcker det inte att gå fram som en ångvält och bara lyfta fram de negativa aspekterna! Inte många är villiga att lyssna och ta åt sig om allt man får höra är hur dålig man är! Tala om opsykologisk argumentation!
Jag tror att många här inne skulle bli mer välvilligt inställda om du presenterade dina åsikter på ett trevligare sätt! För som sagt, du har ju rätt i en hel del, men jag för en har svårt att ta till mig med tanke på hur militant du låter. En positiv attityd får också positivt gensvar! :)
 
ALLA kan INTE rida ALLA hästar med VANLIGT TRÄNSBETT!!! det är min personliga åsikt. å jag anser mig själv inte som bättre för att jag rider min på tredelat. min häst är en liten lydig häst som inte blir för stark å skenar iväg när jag hoppar. skulle min kompis rida sin stora häst på ca 177 eller hur hög han nu är, som väger säkerligen nått på 600kg på tävling, hoppning ,så flyger hon runt som en vante å får dra å slita i honom för å försöka ha någolunda koll. men har hon ett pelham om jag inte minns fel kan hon rida honom mkt mjukare. hon rider markarbete på tredelat å hoppar hemma med det men får byta på tävling.

hästar är ju alla olika å reagerar på olika sätt, vissa kan du hoppa med vanligt hemma men när de kommer ut på tävling så tänder de till. så vad är felet med att betsla upp om det innebär en mjukare ridning å kontroll?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 818
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp