Och vart är hoppsporten på väg?

Är din erfarenhet inom hoppning så stor då, eftersom du tydligen vet allt om felen där ?
 
Dom sista tävlingarna jag varit ute på nu både ponny (som suporter) och storhäst både lokal och regional status tycker jag att det uppmärksammats mer och mer att folk använder spöt fel i vissa fall. Dommarna har varit snabba och hårda med att säga till många av dom har bara accepterat ETT slag.

Sen det här med benskydd att man har det bara för att det är snyggt?? Bara för att hästen inte slår på sig hela tiden så kan ju faktiskt olyckan vara framme när man minst anar det. Jag rider alltid med benskydd efter att min häst en vinter snubblade på plan mark med broddar och trasade upp hela insidan av frambenet (5 månaders konvalisent)
Sen har jag "finare" skydd som jag bara använder på tävling men alla vill väl vara så snygga som möjligt när man visar upp sig offentligt eller??

Bett är ju en hel djungel men som många sagt alla hästar kan inte ha vanliga tränsbett så är det bara alla människor passar inte i samma typ av skor. En av mina kusar är lugnet själv hemma men på träningar och tävlingar blir han förbytt han piper och bockar och tycker livet är störtqul :)

Några som skrev att grimma och hack funka utmärkt. Skulle vilja se nån hoppa i grimma ute på ett WM tex bland folk, tält hundar ja allt som finns på en tävlingsplats. Bäst att ta ut begravningsbyrån direkt iaf om det var mina grabbar :)

//LINDA
 
Det är bra att domarna har börjat uppmärksamma detta med spöanvädning. Men jag tycker att det tyvärr tenderar att de säger till när man använder spöet RÄTT och inte när man använder det fel. Lägger man det bakom skänkeln så blir det ett jävla liv, men på bogen tycks det ofta vara okay. Själv anser jag att det är precis tvärt om. Då spöet är en framåtdrivande hjälp som och då läggs det bakom skänkeln där motorn sitter. Inte på bogen, då blir det bara en bestraffning som gör onödigt ont.
 
Hmm, det var mer allvarligt att lägga detta på hoppning eftersom det förekommer grovare bakom lodplanen i hoppsporten. Det är flera hopryttare som rider hästarna bakom lodplanen O tror att de jobbar bakifrån. En häst kan hoppa bra med bakben men sedan inet använda dem i själva markarbetet. Jag är då en utav de fåtal som inte rider omkring med alla konstiga saker, exakt samma saker som i dressyren om man räknar bort dressyrssadeln O lägger till hoppsadeln ;) Jag håller med dig om att det är på stört för många som bara rider, kutar, spöar O grinar när de inte klarar det. Det är inte kul att vara på en liten klubbtävling där ponnyryttarna börjar grina O spöa upp hästen när de har rivit ett hinder som helt är deras fel. Detta förekommer även i "större" fast då mest bland B-ponnyerna. Jag var på ett meeting i somaras O kan konstatera att ALLA O jag menar ALLA b-ponny ryttare red ut från banan, hoppa av hästen O gav den till sin pappa, O om det inte hade gått något bra så började de grina. Visst grina kan de väl göra, men ska man inte visa lite respekt O skritta av hästen O klappa den? :confused:

Dressyrmupp
 
Jag promenerar ofta och skrittar av dotterns ponny då hon kommer ut från hoppbanan. Hon vill se hur det går för resten av klassen, hur kompisarna löser klurigheter på banan, heja på dom och hur hennes tid håller. Hon hoppar av direkt och lämnar ponnyn till mig, vad är det för hemskt med det? När klassen är klar kommer hon och tar ponnyn igen.
 
Man kan inte klandra små barn för vad det gör för fel, det är de vuxna och tränarna man ska klandra.
Barn gör så som de är lärda.
Barn kan inte själv förstå att de är de som gör fel, och hur ska de veta det om ingen säger det till dem???
 
hellre sitta av och lämna hästen till en vuxen som promenerar den och gå en bit bort och grina (låter rätt sunt tycker jag), än att bestraffa och korrigeringsrida!!
 
Snuffsan O Splittan: Alla gör inte så, det finns flera trevliga små ryttare som är underbara att se på som är harmoniska O så. Men sedan finns det rötägg. Om man inte vet hur man behandlar en häst så ska man itne ha någon! :mad:

Dressyrmupp
 
Jo, det finns många duktiga ryttare.
Men de som beter sig dåligt, är oftast dåligt fostrade gentemot hur man ska bete sig mot sin häst.
 
felet var inte att de lämnade över hästen till sin mamma Elr pappa, felet var det att om de var sura så hoppade de bara av, släppte hästen hos någon O gick därifrån.De klappade inte ens hästen. De som är så borde stanna kvar hos hästen, klappa den lugna ner sig. Inte bara hoppa av O dra. De flesta föräldrarna visste inte ens vad de skulle göra. De såg alldeles förvirrade ut.

Dressyrmupp
 
Är man nu så sur och missnöjd som du säger är det kanske bättre att lämna ponnyn till besvikelsen lagt sig.

Som sagt, min dotter och många med henne hoppar av och lämnar över ponnyn för att kolla hur det går på banan. Det är inte för att man är missnöjd, utan för att se hur det går för resten av klassen. Det är väldigt vanligt att ponnyryttare gör på det sättet.

Sen måste jag säga att jag inte alls känner igen det du skriver om föräldrar som inte vet vad de ska göra. En och annan sådan har man sett, speciellt på ridskolehoppningar eller möjligen lägre klasserna på lokaltävlingar, men de är väldigt sällsynt med ponnyföräldrar som inte kan hålla barnets ponny.
 
Nu har du nog misstolkat mig. Visst ska de inte stå vid hästen O vara sur, men då tycker jag iaf att de kan visa lite bättre uppförande. Det är väl helt enkelt olika i olika delar utav landet. Det jag blev mest förvånad över var att det ändå var en reginal tävling där b-ponnyryttarna red LB, LA och MSV B! Då tycker JAG att de ska kunna hantera en rivning eller två. Sedan om de vill kolla banan är en annan sak. Men du skulle nogförstått om du var där.

Dressyrmupp
 
håller med dej till en viss del o andra till en viss del.

bort med skarpa bett o hårda händer!!!

nu har tänkt. :angel:

vi säger så här:
en stark häst blir riden på vanlig engelsk nosgrimma o vanligt tränsbett
och drar i väg med ryttaren i skogen tex. den stannar inte förrän några rejäla drag i tyglen efter 25m.

nästa gång har samma häst lika dant MEN med ett pelhamsbetts med två tyglar i stället.
den drar i väg i skogen o stannar efter 15 m.


vilket e egentligen värst?
e det någon skillnad EGENTLIGEN?
pelham e starkare o man behöver inte ta i
ett vanligt tränsbett e "snällare" o man behöver ta i om hästen sticker.

när hästen drar iväg e det ingen skillnad.

:confused: :smirk:
 
Tja, hoppsporten på elitnivå är blodigt allvar.

Att vinna är pengar och hästar och sponsorer och välrykte, så då betslas det upp, hästarna måste vinna om ryttaren ska ha jobbet kvar!

Egentligen inga bra idoler och alltför få som tar sig tid att grundligt träna lydnad på sin häst, men det är tydligen så det ska vara nuförtiden, lodplanet, pelham eller gag eller kombinationsbett, en massa massa tyglar och vi får inte glömma fårskinnspaden som ska på i tid och otid.

Det har börjat bli rullbandsträningar i stora träningscenter, skrittmaskiner och 50 hästar till en enda ryttare att ta itu med. Ryttaren varken hinner eller har vilja eller ork att ta itu med samtliga hästar individuellt. De ska hoppa högt, utan att riva, gå med näsan mellan benen och framförallt VINNA och det så fort som möjligt.

För att inte skrämma upp er - ALLA gör absolut inte så, men det är tyvärr en klar majoritet som står för det dåliga ryktet inom dagens hoppsport. Kolla toppryttarna på Eurosport om ni inte tror mig, räkna själva ut procenten som INTE kan klassas in i denna kategori...
 
För det första har ingen av dem vi ser på Tv knappast 50 hästar att rida. För det andra vad gör det om de rider med ett bett med mer hävstång på tävling? De rider ju med det för att kunna använda så fina hjälper som möjligt, dessutom rids hästarna i vanliga fall med tränsbett. Med de tekniska banor som är i dag krävs det en mkt välriden häst för att överhuvudtaget ta sig igenom, och tänk då på de bästa som det dessutom ser så lätt ut för! Nä, vore jag häst skulle jag hellre ha en skicklig ryttare och stång i munnen, än en mindre bra och vanligt bett.
 
Du har så rätt så!

Känner två st som jobbar hos en stor ryttare i Tyskland.
De får bara rida hästarna på rakt spår, efter som de går i rund skritt maskin ofta.
Hästarna ÄR mkt stela, men ändå så gör de bra resultat på tävlingsbanorna!!
Hur nu det hänger ihop, det vet jag inte, men ryttarna måste vara skickliga som kan rida stela hästar upp i de höga klasserna!
 
Förstår inte varför ett kombinationsbett skulle vara så skarpt eller varför det är så motstånd mot det om det nu fungerar bättre än ett vanligt bett, som i många fall INTE är mindre skarpt än den hand det sitter i!!!!!!!

Kan ju tillgägga att de flesta hoppryttare red på antingen hackamore med lååånga skänklar eller KANDAR förr i tiden och det är väl i all fall inte speciellt mindre skarpt än dagens bett.

Fårskinn under sadeln har funnits i alla år, alltså ingen nyhet :devil:

Skrittmaskin, ja jag tycker det är super :D Har eller använder ingen själv men har varit på stall där den hjälper en hel del till att få grundkonditionen på hästen i form av skritt!!!! Och hästarna rids ändå, det är ju inte som så att de skippar ridningen för att de går i walkern UTAN det är ett kompliment!!!! Vilket inte alla förstår :devil:

Sedan så är det som så att varje ryttare har ju inte mer än ett par elithästar och de hästarna rider de själva :) Och de andra som de har är oftast unghästar som de har anställda som rider och ev tävlar. Se på Roffe och Tops, jag menar kan man ha en bättre anställd än han till att rida sina "andra" hästar :devil:

Förstår inte varför det är så stort motstånd mot elitryttare :confused: :confused: Skulle vara intressant om det dök upp en sådan här tråd om hobbyryttaren som förstör mycket fler hästar än elitryttaren/sporten gör!!!!! :bump:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 916
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 899
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 510
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 766
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp