Bukefalos 28 år!

Ökning av importer!?

Sv: Ökning av importer!?

Mycket intressant diskussion och viktig sådan också! Jag tror att det är mycket viktigt som uppfödare att ha en bra kontakt med en bra unghästutbildare. Men hur får man det? Tänarportalen har ju en hel del unghästutbildare anslutna till sig, men vad jag ar hört är det ganska dyrt att vara med där, så många skippar nog det. Har själv genom bekanta fått kontakt med en mycket duktig unghästutbildare vad det gäller dressyrsidan, men letar fortfarande en kontakt för hoppträningen.
 
Sv: Ökning av importer!?

Låter inte riktigt som sanning mer som vinklign :crazy:

De flesta unghästar går på lösdrift i Tyskland betydligt oftare än vad de gör i Sverige.

Att de sedan står mer på stall när de väl är tävlingshästar i högre klasser har inget med hållbarheten att göra för en växande unghäst.

Det finns säkert rötägg där som i alla andra länder, men jag har inte stött på några unghästar som står på stall

Jag citerar ur boken "Unghästar" av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg: "I de stora hästuppfödarnationerna England och Irland ses det som en självklarhet att unghästar praktiskt taget växer upp utomhus, medan man t ex i Tyskland och Holland förespråkar mera stallvistelse. Så har också de tyska hopphästarna en medelålder på endast 7,5 - 8 år..." (s. 31).

Jag vet ju inte om detta är sant, men varför skulle författarna ljuga om något sådant? Jag har också läst i andra tidningar om att medelåldern för tyska halvblod ligger runt 12 år. Om det är sant eller inte vet jag inte, jag har ju inte läst de undersökningar som ligger bakom dessa siffror. OM det är på detta viset är det allvarligt och därför vill åtminstone inte jag stödja denna hästhållning genom att köpa tyska importer.
Och jag tycker att Sverige generellt har god djurhållning som bör stödjas. Därför vore det väl utmärkt med ett bättre utbildningssytem för våra unghästar.
 
Sv: Ökning av importer!?

*kl*

Det är en viktig diskussion tycker jag med.
Vill slänga in ett påstående:

Jag tror att pengar är en av huvuddrivkrafterna i detta.

I tyskland, holland, österrike, belgien och även till viss del danmark är land, mark något ytterst värdefullt. Att äga mark är få förunnat. Antigen har man ärvt det eller också köpt för mkt dyra pengar.
Även om en gård kan vara dyr även här så går det inte att jämföra.

En tysk arbetskollega som besökte mig hemma sa att tyskar som har häst är förmögna, har man flera hästar är man rik och de som har hästar hemma... för dem är pengar inget som helst problem. Detta kom från en kille som tillhör de mer välbetalda i företaget om man säger..

Om man nu funderar på detta...
Dels finns det pengar "bakom" hästägande på kontinenten. Pengar att betala en unghäst utbildare, men även pengar att tjäna för en dito. Dvs det finns en fungerande marknad.
Det finns säkert också en ganska stark drivkraft att bli av med sina uppfödningar innan de blir för många, på ofta begränsad yta. Utbildad häst - lättare att sälja.... alltså..

Ser man det här (uppe) så finns det många som inte utbildar sina unga hästar som sig bör. Många hästar får "gå och dra" mer eller mindre hela unghäst perioden. Det tror jag också har att göra med pengar. Man har råd att ha dem hemma på gården då de inte kostar nästan något att ha. Man tar in eget hö och tröskar egen havre. Eget stall som är avskrivet för länge sedan. Man kanske skor själv, de tider på året man absolut måste. Försäkrar lågt och betalar nästan bara lite avmaskning och mineraler. Överdriver lite men... det finns många sådana här uppåt. Även riktigt fina med kanonstam.
Man har råd att ha hästen hemma men man har inte råd att skicka bort dem för 6000:- månaden för att bli tränad. Det här låter kanske underligt för en som inte har insikt i svensk hästhållnings bredd men är realitet.
Man väntar bara på att "få lite mer tid" så skall jag ta itu med inridning, inhoppning eller vad det nu är.
Är inte själv fri från skuld, vi har en jättebäbis på gården som lider av just detta (ovan). (Har i f s ingen plan på att sälja honom, men ändå.)

Det här är något att tänka på i vår diskussion. Vi kan inte sätta oss på en pidestal och säga att så som de gör i tyskland så bör vi också göra. Förutsättningarna här är helt annorlunda. Vi måste hitta vår egen form. Vilken den är? Ja... ett par ideer har jag... ;)
 
Sv: Ökning av importer!?

Bara för att påpeka så var det inte länge sedan som Sverige hade låg medelålder.

Tyskland har man oftast unghästarna på lösdrift, jag skrev inte att alla hade det men det förekommer i större utsträckning än här i Sverige.

Att man har lösdrift på Irländska hästar är ju knappast någon nyhet för där är det ovanligare med stall

Boken du hänvisar till är utgiven -99 och säkert skriven innan dess. Du skriver själv att du läst att medelåldern är 12år det är rätt stor skillnad från 7år.

Rent spontant skulle jag säga att de Tyska hästarna har det betydligt bättre än de irländska/Engelska vad det gäller hästhållning
 
Sv: Ökning av importer!?

Ett utmärkt förslag är ju att själv rida in hästen och sedan vid tävlingar sätta upp en catchrider, detta är väldigt vanligt här nere i skåne och har ju själv använt mig av en sådan då jag var tvungen att op min ena arm precis innan falsterbo.

I mitt fall rörde det sig om ett par hundra kronor per start och jag anser att det var väl värda pengar
 
Sv: Ökning av importer!?

ibland märker man att dom har dåligt självförtroende o har svårt att lita på människor.

Detta har jag oxå lagt märke till, det är himla jobbigt för många av dem.

tyska importer tycker jag bäst om,många är framavlade efter elithingstar och många är välridna och mkt trevliga.

OBS! Bara min egna uppfattning

Irländare (ponny)bruka vara väldigt duktiga på att hoppa, men verka bara blivit ridna rakt fram och fort går det oxå:D mkt stressade och rädda för spöt:confused:

Holländarna bruka oxå vara duktiga på att hoppa, ngt bättre på markarbete ngt lugnare men ofta hårda i munnen....

Sen kommer hästarna från Ungern o Polen osv inget jag skulle vilja ha eller rekomendera
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 616
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 329
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp