Bukefalos 28 år!

Ökning av importer!?

Sv: Ökning av importer!?

KL

Efter ett tags frånvaro från Buke så läser jag till min glädje (?!) att ni ffa håller ångan uppe och har den ena goda tanken efter den andra. Jag reflekterade och reagerade när JB tog upp frågan om att sälja häst vid hingstvisningen.

Om jag minns rätt så sa han ungefär att "uppfödare samlar på de "vardagliga" hästarna och begär runt 100.000 - medans de riktigt bra och unika hästarna tar de inte rätt betalt för, utan runt 150.000 - det är för lite skillnad i pris". Han menade att det är bättre att släppa iväg en vardaglig häst med en eventuell förlust och ha råd att satsa på den mer talangfulle.

Tyskarna (men även holländarna) är mkt slipade i detta tänkande - vilket gör att det är en annan typ av omsättning. En ökad rörlighet bland hästarna kanske inte är fel?

// I
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag tror att det beror på unghästutbildningen. Köper du tex en tysk 5 el 6-åring så är de grymt välridna, och har rutin upp i högre klasser. Köper du en svensk lika gammal ska du ha tur om den har varit ute alls. Har den gått högre klasser är den svindyr, för då kommer den från elitryttares stall. Om jag ska hårddra...

Det finns för få ryttare som kan utbilda unghästarna, eller har jag fel?

jag tror att du har alldeles rätt :bow: jag är ute på en hel del lokala hoppningar med min unghäst nu o det är inte så roligt att se hur unghästarna rids. många utav dem kommer knappt över ett enda hinder på framhoppningen (väl inne på banan kommer de med lite tur över några.. ;)). många utav dem har mkt dåligt förtroende för sin ryttare (med all rätt :smirk: ) o ser inte alls färdiga ut för uppgiften.. många utav dessa hästar är säkert riktigt trevliga o bra hästar, men kommer aldrig att få visa det...

vi behöver verkligen fler duktiga unghästpiloter i sverige! det skulle var det absolut bästa sättet att marknadsföra de svenska hästarna.. bättre utbildade unghästar blir bättre tävlingshästar o sen ger det ena det andra... :idea:
 
Sv: Ökning av importer!?

Har själv en importerad dressyrhäst. Anledningen till att köpte importerat är att de är välhanterade och välridna.
Provade många hästar innan jag bestämde mig men hade jag haft möjlighet hade jag kunnat köpa flera stycken.
Dessutom till mycket bättre priser än svenska hästar.
Sen kanske inte de bästa hamnar här, men de är fortfarande så pass bra att en hobbyryttare, som jag, tycker det är fantastiska hästar!
 
Sv: Ökning av importer!?

Det är bara att titta på auktionerna i Tyskland. Visst säljs det miljonhästar där, men också 4- och 5-åriga hästar för ca 80 000-100 000 tusen. Då är de utvalda av förbundet, röntgade och välridna. Samma sak med fölauktionerna. För de pengarna man betalar får man många gånger mera häst än här hemma, även om det inte är Tysklands bästa hästar.
 
Sv: Ökning av importer!?

*kl*
ni som importerar då, vart hittar ni hästarna :) ??
 
Sv: Ökning av importer!?

Det är lugnt, du behöver inte hålla med mig.
Min erfarenhet är att bra hästarna i Tyskland kostar.
En talangfull 4-åring för minst 100 000-150 000kr är ett fullkomligt vettigt pris.

De högst medelmåttiga 4-åringarna som inte är några skönheter och inte har flashig stam kan du hitta billigt, 25 000-80 000kr. De är då iaf väl grundutbildade, till skillnad från Svenska 4-åringar.


Sedan finns det fina hästar som pga diverse problem (beteendestörningar som luftsnappning, vävning osv. Röntgenförändring) slumpas till Sverige.

Har ett självupplevt ex.

Väl grundutbildad 4- årigt Holsteiner sto e Loutano-Capriol-Calypso II.
Vacker som en dag, otroligt feminin och ädel.
Superpsyke.
Ämne för både hoppning och dressyr.
Ett sådant sto jag har svårt att se att tyskar skulle släppa.

SLUMPADES bort för 35 000kr år 1999/2000, då var hon dessutom betäckt med klasshingst.

De fruitcakes som importerade henne till Sverige köpte även en en annan häst och de trodde i sin vildaste fantasi att de fått betala så lite för att de köpte två hästar.
Nu skulle hem och tävlas några klasser för i Sverige skulle det gå plätt lätt att sälja sådana hästar för minst 100 000kr.
För tyskarna vet ju inte vad de håller på med, skänka bort så kalasfina hästar för så lite pengar!
Tur att det finns svenskar som har förstånd att förstå hästars riktiga ekonomiska värde ;)

Stoet hamnade sedan i min ägo, för igångsättning och sedan försäljning.
Jag insåg snabbt vilken otroligt fin häst jag fått i mina händer och slängde snabbt in ett bud.
I samma veva blev hästen halt.
Problemet?
Smetfull med förändringar bägge fram och i ryggen.

Så visst går det att hitta pärlor för lite pengar.
Klasshäst för 35 000kr som fungerade under 6månaders ridning.
Medelmåttorna, de som blir en schysst tävlingskompis med varierade resultat upp till max msv, och som inte har utseendet för sig, de går att hitta billigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ökning av importer!?

Jag importerade mitt sto från Danmark som blev imorterat från Tyskland. Där finns också mycket att välja på då det finns många hästhandlare.
Man kan tro att hästarna blir dyrare om de ska säljas vidare genom ytterligare ett försäljningsstall än om man köper direkt från tex Tyskland.
Det behöver inte bli dyrare eftersom dessa försäljningsstall köper ofta många hästar åt gången.
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag tycker att båda mina ser bra ut och hoppar bra

De kostade inga 100'kr som 4åringar

Den store tycker JF och PE mfl kan gå svår hoppning den lilla går nog 140.

Jag vet flera bra hästar till salu i Tyskland för betydligt billigare pris än +100'kr som 4åringar.

Det beror ju helt på var du hittar dem i Tyskland. Och sedan så är de hästar som de anser bra nog en bra bit över vad som klassas bra i Sverige således blir de hästar de anser ligga under bra väldigt bra för Svenska ryttare ;)

Ser man på Irland så kan man hitta OS hästar för en väldigt billig peng :D
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag säger inte att det är så, men löjligt är det inte alls. Vet du vad medelåldern är bland svenska halvblod....?
(Försäkrade skall tilläggas då den infon kommer från förs. bolag.)

Har för mig att medelåldern ligger på 15år i Sverige nu. Jag ville bara påpeka att de flesta i toppen är ju Tyska och de som går WC brukar ju vara äldre än 7år :D

Det stämmer, delvis. För naturligtvis beror det också på HUR hästen arbetar. Men det vet ju du.
Men visst kan man träna sig till en hållbar häst. Snacket som fanns förr, om att en häst bara har "så eller så många språng" i sig tror jag äntligen vi tagit livet av.

Självklart är det så. Men jag tycker att kunskapen att träna en ung häst i Tyskland är väldigt stor. De rider ju inga riktiga klasser utan har ett väldigt bra unghästsystem just i tävling

I övrigt tror jag det finns en skillnad i geografi, vilket kanske är naturligt. För det ni beskriver känner jag inte igen här uppe. Inte ens i högre klasser. Tvärt om tycker jag många i 1.40-1.50 har fött upp och ridit in sina egna hästar. Så gäller många från tex Bollnäs, Sundsvall och Umeå som rider upp till svår klass.

Håller med dig fullt ut i detta. Jag ser ingen status i att ha en importerad häst. De flesta rider ju på individer och där spelar det ingen roll varifrån den kommer så länge den är bra.

Har själv ridit på egna uppfödningar upp i svåra klasser.

Handlar om pengar och intresse tror jag. Här finns inte pengarna att köpa svårklass hästar (ens unga), istället har man intresset att ta fram hästen själv. Vilket många gör framgångsrikt. Och sedan ofta säljer söderut....

Stämmer säkert bra också :D
 
Sv: Ökning av importer!?

jag tror att du har alldeles rätt :bow: jag är ute på en hel del lokala hoppningar med min unghäst nu o det är inte så roligt att se hur unghästarna rids. många utav dem kommer knappt över ett enda hinder på framhoppningen (väl inne på banan kommer de med lite tur över några.. ;)). många utav dem har mkt dåligt förtroende för sin ryttare (med all rätt :smirk: ) o ser inte alls färdiga ut för uppgiften.. många utav dessa hästar är säkert riktigt trevliga o bra hästar, men kommer aldrig att få visa det...

vi behöver verkligen fler duktiga unghästpiloter i sverige! det skulle var det absolut bästa sättet att marknadsföra de svenska hästarna.. bättre utbildade unghästar blir bättre tävlingshästar o sen ger det ena det andra... :idea:

Tack och lov för att jag bor här nere ;)

För detta känner jag inte igen, utan snarare tvärtom här nere brukar unghästarna vara mer felfria än vad de "äldre" är i klasserna och man ser inte så dålig ridning på dem som man ser i avd A
 
Sv: Ökning av importer!?

Nu är då frågan hur detta påverkar aveln.

Vad görs och vad händer när det blir en sån här ökning av importer? (I och med att vi helt vetenskapligt kommit fram till att det är mode att rida importhäst...)

Det innebär ju att det blir färre köpare till de svenskuppfödda hästarna. Med andra ord måste de säljas billigare osv.

Hur ser det ut på ponnysidan? Har det alltid importerats lika mkt under åren, eller har det gått upp och ner det också?

Att det är fler importerade än svenska unghästar på en normalstor tävling kan väl inte vara så lyckat. Det här är inte i Skåne heller, så inte har vi nära till gränsen. Att norrlänningar i lite mindre mån köper importerade hästar är kanske lite logiskt. Det kostar ju lite att forsla upp dem dit inte minst.

Jag har iaf inte tidigare sett så här många importer på en vanlig regional tävling...
 
Sv: Ökning av importer!?

Och sedan så är de hästar som de anser bra nog en bra bit över vad som klassas bra i Sverige således blir de hästar de anser ligga under bra väldigt bra för Svenska ryttare ;)

Där har du en poäng och för min del kollar jag på dressyrhästar och där tycker jag det skiljer sig mellan hopphästar och dressyrhästarna som säljs från tyskland till sverige.

Jag hade aldrig kunnat köpa min häst så billigt i Tyskland som jag gjorde i Sverige.
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag har sett detta under många år. Roffe red nästan ingen svensk häst den sista tiden han var i Sverige och letade han häst så fanns det ingen som höll måttet här i Sverige som de som han importerade

men om man ser rent avelsmässigt så är det väl bra, de flesta hingstar som används i aveln idag är ju knappast Svenska heller, se bara på Cardento, Robin Z, Cortez och Irco Marco etc

Så länge det gör att man sätter mer krav på sin avel så gynnar det ju bara framtiden.

Kan ju bara gå till mig själv som antagligen betäcker min irländare med en fransos :crazy:

På min tid så var de flesta ponnyer antingen okända, connemaror eller importer, då pratar jag 80-tal
 
Sv: Ökning av importer!?

Den medellivslängden kan inte stämma. Jag har varit så mycket där nere , och det verkar absurt. De tar mycket väl hans om sina hästar!

Däremot så tycker jag att det borde finnas mer utrymme till att se till individer. De hästar som inte passar systemet och håller måttet just då (växtfaser och annat tas inget hänsyn till, och viloperioder är oftast obefintliga - det går inte att sälja en häst som vilar.) säljs billigare helt enkelt.

Men, som jag skrev ovan. Hästar i Tyskland är affärsverksamhet och det ska gå med vinst. Det har alltid varit så här. Hur många i Sverige som håller på med hästar går egentligen med ordentlig vinst?

Det är helt enkelt en annan kultur. I vissa fall på individens bekostnad! Men sen finns det så pass mycket mer hästar där, så de kan sålla hårdare och därmed få fram bättre djur.

Och även där finns det ju människor som inte behöver elithästarna, och tar hand om dem som inte passar tex. Ludger.

Vad gäller uppfödning med foder och utevistelse för unghästar osv tycker jag ibland det kan vara bättre i Tyskland än i Sverige. Svenskt djurskydd säger ju inget om hur hästarna ska utbildas. Det är ju ASVH (och Swede Horse) som sätter riktlinjerna, och där försöker vi ju ändå att hålla jämn takt med Europa...

Min källa är boken om Unghästar av Ingrid Andersson mfl. Om det inte är sant det som står där, kan jag ju inte svara på. Jag har hört att utevistelse inte är något som hästarna i Tyskland har särskilt mkt, och det påverkar ju både hästarnas hälsa och psyke. Något sådant synsätt på djur vill ialla fall inte jag stödja. Å andra sidan kan jag ha helt fel, jag har inte besökt Tyskland och har inte sett deras hästhållning i praktiken. Jag delar inte heller deras syn på affärsmässighet, jag tycker att man kan ha både etiska och moraliska skäl även om det gäller affärer. Djurens väl och ve måste gå före pengar, så enkelt är det för mig. Om man vill tjäna pengar bör man nog syssla med annat än hästar. jag tycker alltså att den utvecklingen är fel.
Däremot tycker jag att du har en poäng i att vi nog har problem med vår unghästutbildning. Det verkar inte finnas tillräckligt med duktiga unghästutbildare i Sverige?
 
Sv: Ökning av importer!?

Min källa är boken om Unghästar av Ingrid Andersson mfl. Om det inte är sant det som står där, kan jag ju inte svara på. Jag har hört att utevistelse inte är något som hästarna i Tyskland har särskilt mkt, och det påverkar ju både hästarnas hälsa och psyke. Något sådant synsätt på djur vill ialla fall inte jag stödja. Å andra sidan kan jag ha helt fel, jag har inte besökt Tyskland och har inte sett deras hästhållning i praktiken. Jag delar inte heller deras syn på affärsmässighet, jag tycker att man kan ha både etiska och moraliska skäl även om det gäller affärer. Djurens väl och ve måste gå före pengar, så enkelt är det för mig. Om man vill tjäna pengar bör man nog syssla med annat än hästar. jag tycker alltså att den utvecklingen är fel.
Däremot tycker jag att du har en poäng i att vi nog har problem med vår unghästutbildning. Det verkar inte finnas tillräckligt med duktiga unghästutbildare i Sverige?


Låter inte riktigt som sanning mer som vinklign :crazy:

De flesta unghästar går på lösdrift i Tyskland betydligt oftare än vad de gör i Sverige.

Att de sedan står mer på stall när de väl är tävlingshästar i högre klasser har inget med hållbarheten att göra för en växande unghäst.

Det finns säkert rötägg där som i alla andra länder, men jag har inte stött på några unghästar som står på stall
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag håller med dig om att detta BORDE påverka aveln. Men sen är jag inte säker på att det påverkar den enskilda uppfödaren på ett konstruktivt sätt, mer än att de känner en hopplöshet av att de inte blir av med sina avkommor, vilket antagligen leder till att de ger upp... tyvärr.

Så istället för att konkurrera med "produkterna" utifrån så vidhåller nog allt för många hästägare/uppfödare sitt krav på önskat pris och får tyvärr svårt att sälja. Det står ett antal hästar i ålder 5-6 som aldrig riktigt fick chansen med en duktig "pilot" på ryggen. När de sen blir sålda - kommer belastningsproblem som ett brev på posten - och då ifrågasätter vi hållbarheten på hästen :cool:

Så vad gör vi? Köpare / Säljare /Ryttare .... vad vill vi?

Är vi beredda att betala ett högre pris för en produkt som (kanske) är mindre utbildad? Bara för att trygga vår inhemska avel? Vad får det "kosta" ?

// I
 
Sv: Ökning av importer!?

Att sätta upp en catchrider kostar inte speciellt mkt till tävlingar. Däremot så borde man ju självklart ha någon form av utbildning själv hemma för att få hästarna hanterade och inridna.

Personligen så hade jag kunnat tänka mig att betala mer för en unghäst som försökt kvalat till championaten.

Det finns så många olika sätt att visa fram sina hästar men det gäller också att man inte tror att det bara går att föda fram och sedan att de skall sälja sig själva utan utbildning
 
Sv: Ökning av importer!?

Håller helt och hållet med dig!

Vill minnas att JB sa något om att "den tiden är förbi" när det gick att sälja 2-4 åringar som inte var hanterade.

Jag betalar gärna mer för en häst som varit ute och deltagit i olika arrangemang - det ser jag som en kvalitetssäkring -

// I
 
Sv: Ökning av importer!?

Tror ingen ryttare är beredd att betala mer bara för att rida svenskt. Dessutom många gånger sämre utbildat. Det rimmar ju inte det minsta! :crazy:

Med andra ord så måste något göras vad gäller utbildningen.

Hur löser man det på bra sätt egentligen? Det finns väldigt få elitryttare i Sverige, och att anlita dem innebär för det första att det kostar jättemycket och för det andra att det är deras hästskötare som rider dem då de är ute och tävlar hela tiden.

Men det finns ju många ryttare som rider 1,30-1,50 och som utbildat sina hästar själva. Som säkerligen skulle kunna ta en unghäst/år mot skälig betalning och % vid försäljning.

Frågan är hur dessa kontakter skulle kunna knytas? Det finns en urdålig koppling mellan vanliga uppfödare och vanliga ryttare. Proffsryttarna och de största uppfödarna har ju kontakter, hopphästklubben osv osv.

Hur många som föder upp hästar kan utbilda dem till annat än 3-årstest? Hur många rider själva championaten?

Många tankar!

Vart tar de lovande hästarna vägen? Intervjun med Royne i Ridsport för inte så länge sen var bra. "Det finns många bra hästar, men då gäller det att få upp bra ryttare på dem också". Han såg dem som lovande hästar som 4 och 5-åringar, ett eller två år senare var de inte lika lovande längre...
 
Senast ändrad:
Sv: Ökning av importer!?

Bra tankar!

Särskilt den om duktiga ryttare som har en bred och gedigen erfarenhet av att utbilda unghästar - men som inte har ett "topp" namn! Nu har ju de ryttare som rider mkt unghäst "stallet fullt" och kan välja sina individer - så visst borde det finnas utrymme att fylla på med ryttare därunder.

De behöver ju nödvändigtvis inte leva på sin ridning på heltid - utan varje häst som en duktig pilot tar sig an är ett framsteg.

Jag hör ofta bägge sidor - att det inte finns ryttare (vilket det finns) - och att de ryttare inte får hästar (vilket också är fel) - men däremot finns det ingen bra kontaktyta dem emellan -
Så var skapar man den? EN seriös kontaktyta - tidning / internet????

// I
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 616
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 329
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp