Bukefalos 28 år!

Ökning av importer!?

Cyllene

Trådstartare
Visst måste det importeras fler ridhästar nu än förr, eller hur ser det ut?

Jag var och tävlade (unghäst) i helgen. Regional hoppning och det var från 1 m upp tom 1,30. 8 klasser under 2 dagar.

Under dessa två dagar startade i avdelning B 38 svenskfödda hästar och 49 importer!!!

Är det så här det ser ut i hela landet?

I 1,20 och 1,30 var det i princip bara importer.

Vad beror det på? Ska det vara så här? Är man "medvetna" om att det ser ut så här?

Jag tror att det beror på unghästutbildningen. Köper du tex en tysk 5 el 6-åring så är de grymt välridna, och har rutin upp i högre klasser. Köper du en svensk lika gammal ska du ha tur om den har varit ute alls. Har den gått högre klasser är den svindyr, för då kommer den från elitryttares stall. Om jag ska hårddra...

Det finns för få ryttare som kan utbilda unghästarna, eller har jag fel?

Sen självklart inte enbart positivt att de går mycket fortare fram i Tyskland än här...

Jag har ju gjort lite bakvänt och sålt min unghäst i Tyskland. Som 4-åring gick han sina starter i 1 m och var väl i princip klar för 1,10 i höstas. Icke - redan i januari nu går 5-åringarna 1,20 och kanske 1,30 i Tyskland. Jag förklarade då att han inte var klar för mer, att vi går lite mer långsamt fram med unghästarna i Sverige. Fick då en idiotförklarande blick och en fråga om vi hade extremt gott om pengar i Sverige, eftersom vi har råd att inte utbilda dem tidigt så de går att sälja. Alltså ju högre utbildad häst desto mer pengar och lättare att sälja... Strictly business med andra ord.

Nu svammlade jag iväg. :cool: Men jag blev ändå förvånad när jag såg alla dessa importer!

/C (som ju också red import)
 
Sv: Ökning av importer!?

Visst har tyskarna rätt i att en ung o utbildad häst är lättare att sälja o du får mer pengar för den. På samma sätt resonerar hästfolket i holland o på irland men även vårat travfolk i sverige.

Tycker själv att det är trevligt att rida importerade hästar o se hur dom är utbildade o så men ibland märker man att dom har dåligt självförtroende o har svårt att lita på människor.

På våran ridskola köper dom nästan bara in importer men då är dom inte så himla utbildade, och visst har antalet av dom ökat!
 
Sv: Ökning av importer!?

Kan tillägga att många av de svenskfödda var efter Cardento och Feliciano. Några yngre efter QE, en e Baloubet, en e Cortez och en e Irco Mena, en e Ragazzo, en e Roderik.

Tre importer e Landor S! En hingst som faktiskt är tillgänglig här.
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag tycker den utvecklingen är ledsam. Genomsnittslivslängden för tyska hopphästar är väl 7-8 år?!
Så tråkigt när allt bara handlar om pengar, och djuren blir lidande. Just därför köper jag ingen import, utan gynnar svensk uppfödning när jag köper häst ( bara två gånger hittintills dock). Jag tycker Sverige har generellt bra djurskydd och hantering.
 
Sv: Ökning av importer!?

Den medellivslängden kan inte stämma. Jag har varit så mycket där nere , och det verkar absurt. De tar mycket väl hans om sina hästar!

Däremot så tycker jag att det borde finnas mer utrymme till att se till individer. De hästar som inte passar systemet och håller måttet just då (växtfaser och annat tas inget hänsyn till, och viloperioder är oftast obefintliga - det går inte att sälja en häst som vilar.) säljs billigare helt enkelt.

Men, som jag skrev ovan. Hästar i Tyskland är affärsverksamhet och det ska gå med vinst. Det har alltid varit så här. Hur många i Sverige som håller på med hästar går egentligen med ordentlig vinst?

Det är helt enkelt en annan kultur. I vissa fall på individens bekostnad! Men sen finns det så pass mycket mer hästar där, så de kan sålla hårdare och därmed få fram bättre djur.

Och även där finns det ju människor som inte behöver elithästarna, och tar hand om dem som inte passar tex. Ludger.

Vad gäller uppfödning med foder och utevistelse för unghästar osv tycker jag ibland det kan vara bättre i Tyskland än i Sverige. Svenskt djurskydd säger ju inget om hur hästarna ska utbildas. Det är ju ASVH (och Swede Horse) som sätter riktlinjerna, och där försöker vi ju ändå att hålla jämn takt med Europa...
 
Sv: Ökning av importer!?

Tre importer e Landor S! En hingst som faktiskt är tillgänglig här.
[/QUOTE]

Gemene tävlingsindivid är inte intresserad av stam utan av individ.
Jag tror att utvecklingen beror på att många tror att en häst från Tyskland, Holland eller Belgien är bättre.
Därutöver, om jag lyssnar på snacket bland tävlingsindivider så är det lite status att köpa importerad häst.

Har bekanta som köpt dressyrhäst i Tyskland.
Hästarna de kom hem med var inte bättre än min (svensk välstammad talang) men däremot dyrare och väl grundutbildade unghästar.

Något de däremot är otroligt duktiga på i Tyskland är att sälja och sätta kunden i fokus.
Mina bekanta är vanliga svenssons som hade runt 100 000-150 000kr att köpa häst för.

De blev av en "försäljningsguide" körda till olika uppfödare och försäljningsstall.
Blev bjudna på fika, frukost, lunch och middag.
Samtliga hästar var klara att ridas fram direkt när de anlände och allt var tip top.
Hästarna visades först av duktiga ryttare och sedan fick spekulanterna rida de hästar som verkade intressanta.
Hästar och utrustning hade tävlingsfinish, förrutom att hästarna dessutom hade vita lindor.
På de flesta hästar fanns en nyligen gjord röntgen osv.

Så ska det se ut.

Fast visst går det att hitta mer fynd i Tyskland.
Det finns så många fler hästar och som du nämnt så satsar de på att utbilda dem ordentligt.
Något jag uppskattar är även att de verkar duktiga på hästhantering för de flesta importer jag träffat har varit mkt lätthanterade.
 
Senast ändrad:
Sv: Ökning av importer!?

Jag har väl under årens lopp säkert visat ett 30-tal hästar för kunder (från ganska många olika länder) i Tyskland.

Aldrig utan att hästen är tvättad, flätad och om det är en gångartshäst lindad. Alla hästar kan man visa röntgenbilder på, förutsatt att vi haft dem hos oss ett tag.

Det här är inget konstigt för mig!? Varför inte göra så här? Klädbutikerna lägger ju inte alla kläder i en skrynklig hög och förväntar att du själv ska fatta att det ÄR en snygg klänning som passar dig...

Sen kommer de kanske tillbaks fler gånger och provar, och man visar hästen naken, lös i ridhus osv. Men första intrycket ska alltid vara proffsigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ökning av importer!?

Jag håller fullständigt med dig och eftersom jag själv är pedant, och inte ens äger en färgad vojlock, så visar jag alltid häst i toppskick.

När jag själv letat häst i sverige får jag räkna med att:
-vänta på att hästägaren skall anlända
-vara beredd på att någon annan visar hästen som inte vet var utrustningen finns
-jag får vara beredd på att själv få hämta in hästen från hagen
-jag får vara beredd på att det inte finns vettig paddock/ridhus att testa hästen i.
-jag får vara beredd på att hästen har glapp/tappsko

När jag ber om en video får jag vara beredd på att jag enbart får se hästen springa i ett ridhus eller i en hage.

Själv skickar jag video med hästen uppställd där jag läser upp relevant info, löshoppat och under ryttare.
Så gör jag.

Fast bes och röntgen väntar jag med till det verkligen finns en s e r i ö s köpare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ökning av importer!?

Det du beskriver är jättevanligt, särskilt vid köp av yngre häst!

Ska vi sätta ihop ett startkit i att sälja häst? :)

Skicka med vita schabrak, lindor, gummisnoddar, en borste, kanske en klippmaskin samt en liten instruktionsbok i vad spekulanten vill höra och se?

Fast det innebär att någon måste utbilda hästen också, och det blir svårt att skicka på posten...
 
Sv: Ökning av importer!?

Det du beskriver är jättevanligt, särskilt vid köp av yngre häst!

Ska vi sätta ihop ett startkit i att sälja häst? :)

Skicka med vita schabrak, lindor, gummisnoddar, en borste, kanske en klippmaskin samt en liten instruktionsbok i vad spekulanten vill höra och se?

Fast det innebär att någon måste utbilda hästen också, och det blir svårt att skicka på posten...

:D
Det behövs!!
Kom på en annan sak när du nämnde "unghäst".
Något man får vara beredd på när man kollar inriden unghäst är att få höra att den inte är skodd men ändå så ömfotad att det inte är någon ide att jag provrider.
 
Sv: Ökning av importer!?

Eller en häst som är inriden men som ändå inte går att provrida (av icke nämnd anledning).

Du förväntas alltså köpa den inridna unghästen efter att ha tittat på när uppfödaren rider den!

Med andra ord åkte jag inte ens dit... Det fanns säkert en smart tanke med det, men med tanke på hur mycket hästar det finns till salu så valde jag andra!
 
Sv: Ökning av importer!?

Vi har nog kläckt nöten med varför det är så mycket importer! :)
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag håller med er om att hästar bör visas på ett proffsigt sätt inför spekulanter. Framför allt hästar som är ridna.
Men när man säljer föl, åringar, 2-åringar så är det inte alltid så lätt. Ofta ligger kanske annonsen ute under en längre tid och unghästarna måste ju få gå på bete och kan inte alltid vara nybadade och nyfrisserade. Dock brukar jag rykta dem i förväg och visar upp dem på ridbanan både lös och vid hand, samt om de är lite äldre löshoppad nåt språng, samt att de får med en video där jag samlat lite snuttar på dem under uppväxten och tex vid fölvisning och löshoppning och sånt, samt kopia på protokoll vidfölvisning.

En gång (på sommaren) ringde dock en spekulant och fråfage om hon kunde komma förbi om en timme för hon var på hästköparresa i krokarna. Visst sa jag och hann precis springa ut och hämta en dammig och halvsovande 2-åring i hagen som inte hade nån vidare lust att visa upp sig. Men det får ju spekulanten ta med så kort varsel tycker jag.
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag tror nog att de flesta här förbereder sina unghästar väl inför försäljning. Det är iaf bilden jag fått!

Om jag ser till min umgängeskrets så köper de just importerade 4-, 5- eller 6-åringar, det är där de största skillnaderna i utbildningsnivå ligger. Det är som No1 skrev tävlingsryttare som inte har lust att börja med 2-åringarna.

Sen har de också lite dålig koll på stam, det spelar inte så stor roll. Visserligen får den gärna vara efter flashig hingst, men möderne är helt ointressant. Jag brukar kräva att de går och hämtar passet så jag får se! :D Ofta blir jag helt chockad när det visar sig vara helt suveränt fantastiska hästar de köpt, för inte så stor peng.

Har ett litet exempel på det, och jag vill fortfarande stjäla hästen. Personen köper en importponny till barnen. Den hoppar bra. Det visar sig att den är reggad KWPN. Den föddes som tvilling och blev därför väldigt liten, det fick de reda på när de köpte den. Jag tittar i pappren. Hrm!! Jag får en tanke! Mailar VDL i Holland. Jodå! Den är uppföd hos dem. Kommer från en av deras starkaste stofamiljer. Flera syskon går internationell hopning inklusive tvillingbrodern!! :eek:

Nu är det så illa att den rackarns ponnyn faktiskt är ett sto! Dessutom så hoppar den som ett as och vann senast Msv A för kat D. Alltså helkört att jag ska få loss den och avla på den... :(

Nu tappade jag bort mig igen. Men det handlade iaf om importer! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ökning av importer!?

Ja, det kan jag nog tänka mig att det är skillnad på utbildningsnivån. Men sen kommer det ju en hel del "sk*t" hit också och det är ganska inne att importera som nån annan skrev.
 
Sv: Ökning av importer!?

Det håller jag helt med om. Samma sak här som med aveln, de släpper inte det absolut bästa hit för billiga pengar om det inte är nåt lurt!
 
Sv: Ökning av importer!?

Har ett litet exempel på det, och jag vill fortfarande stjäla hästen. Personen köper en importponny till barnen. Den hoppar bra. Det visar sig att den är reggad KWPN. Den föddes som tvilling och blev därför väldigt liten, det fick de reda på när de köpte den. Jag tittar i pappren. Hrm!! Jag får en tanke! Mailar VDL i Holland. Jodå! Den är uppföd hos dem. Kommer från en av deras starkaste stofamiljer. Flera syskon går internationell hopning inklusive tvillingbrodern!! :eek:

Nu är det så illa att den rackarns ponnyn faktiskt är ett sto! Dessutom så hoppar den som ett as och vann senast Msv A för kat D. Alltså helkört att jag ska få loss den och avla på den... :(

Nu tappade jag bort mig igen. Men det handlade iaf om importer! ;)


Ja, den kan jag tänka mig att du vill lägga vantarna på :D
De hade alltså inte ens en aning om att det egentligen inte var en pnny utan ett halvblod de hade köpt??
 
Sv: Ökning av importer!?

Jag tycker den utvecklingen är ledsam. Genomsnittslivslängden för tyska hopphästar är väl 7-8 år?!
Så tråkigt när allt bara handlar om pengar, och djuren blir lidande. Just därför köper jag ingen import, utan gynnar svensk uppfödning när jag köper häst ( bara två gånger hittintills dock). Jag tycker Sverige har generellt bra djurskydd och hantering.

Detta är ju bara en skröna att det skulle vara så.

Alla hästar jag mött (dvs importer) har avrit utmärk hanterade och haft väldigt bra förstoende för människor

Att genomsnittsåldern för Tyska hästar skulle ligga på 7-8år är bara löjligt att tro.

Ju tidigare en häst arbetas dessto bättre håller den för framtiden
 
Sv: Ökning av importer!?

Gemene tävlingsindivid är inte intresserad av stam utan av individ.
Jag tror att utvecklingen beror på att många tror att en häst från Tyskland, Holland eller Belgien är bättre.
Därutöver, om jag lyssnar på snacket bland tävlingsindivider så är det lite status att köpa importerad häst.

Har bekanta som köpt dressyrhäst i Tyskland.
Hästarna de kom hem med var inte bättre än min (svensk välstammad talang) men däremot dyrare och väl grundutbildade unghästar.

Fast här håller jag inte med dig. Jag tycker att hästarna i tex Tyskland är bättre än de svenska. Och nej de är absolut inte dyrare. Det gäller bara att ha rätt kontakter och leta på rätt ställen.


Jag såg på ca 40st hästar här i Sverige innan jag vände mig till England och köpte en Irlänsk import för att tävla fälttävlan på. Irland producerar fortfarande de bästa fälttävlanshästarna.

Och tittar man utomlands så är det fortfarande de Tyska hästarna på topp i hoppning, knappast något man kan bortse från.

Ser man till bruksproven så kan man tydligt se att de Svenska hingstarna inte går upp till importerna, tyvärr kan man ju säga.
 
Sv: Ökning av importer!?

Att genomsnittsåldern för Tyska hästar skulle ligga på 7-8år är bara löjligt att tro.

Jag säger inte att det är så, men löjligt är det inte alls. Vet du vad medelåldern är bland svenska halvblod....?
(Försäkrade skall tilläggas då den infon kommer från förs. bolag.)

Ju tidigare en häst arbetas dessto bättre håller den för framtiden

Det stämmer, delvis. För naturligtvis beror det också på HUR hästen arbetar. Men det vet ju du.
Men visst kan man träna sig till en hållbar häst. Snacket som fanns förr, om att en häst bara har "så eller så många språng" i sig tror jag äntligen vi tagit livet av.

---------------------

I övrigt tror jag det finns en skillnad i geografi, vilket kanske är naturligt. För det ni beskriver känner jag inte igen här uppe. Inte ens i högre klasser. Tvärt om tycker jag många i 1.40-1.50 har fött upp och ridit in sina egna hästar. Så gäller många från tex Bollnäs, Sundsvall och Umeå som rider upp till svår klass.

Handlar om pengar och intresse tror jag. Här finns inte pengarna att köpa svårklass hästar (ens unga), istället har man intresset att ta fram hästen själv. Vilket många gör framgångsrikt. Och sedan ofta säljer söderut....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 616
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 329
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp