Bukefalos 28 år!

Öronkupering straffbart?

Fast om den är liten så får man väl helt enkelt anse att den är värd att gå i avel trots att öronen inte är perfekta. Då VET man ju vad man avlar på istället för att svagheten döljs.
Beror ju på rasen med. Hos dobermann tex är det ju skitsamma om folk tejpar eller inte för vad som nedärvs kommer vi aldrig veta så länge det är så många som kuperas.
Vi vet ju liksom inte hur deras öron och svansar hade sett ut ändå.
 
Fast om den är liten så får man väl helt enkelt anse att den är värd att gå i avel trots att öronen inte är perfekta. Då VET man ju vad man avlar på istället för att svagheten döljs.
Tror nog att @FrauleinLeo anser att han är värd att gå i avel oavsett. Det är väl att övertyga precis alla andra som blir svårt. Speciellt när rasen i fråga har denna specifika kravlista:
Öronen skall vara upprättstående och ganska stora i förhållande till hundens storlek. Öronspetsarna skall vara lätt rundade. Öronen skall vara måttligt breda vid basen och placerade så långt tillbaka på skallen att de kan läggas platt mot nacken när de viks bakåt. Avståndet mellan öronen skall vara ca 9 cm. Öronen skall bäras så att öronspetsarna befinner sig strax utanför en tänkt linje dragen från nosspetsen genom ögonens centrum
Krav ner på centimeternivå! :crazy:

Det kan ju bli ett himla liv på folk inom vissa rasklubbar och sådant när någon avlar på något som inte anses vara "rastypiskt". Man kanske inte vill bli utfryst eller bortjagad bara för att man anser att rasens hälsa är viktig. Men jag har egentligen ingen aning om hur det ser ut inom just denna ras.
 
Jag tycker i det här fallet att du gör helt rätt, ville bara säga det. Kan man få in en hund i aveln som är frisk, bra byggd och breddar genbasen genom att sätta en tejbit på ett vingligt öra för att" bedra" idioterna som tycker att stående öron är viktigare än allt det andra, så är det helt okej för mig. Vet man som hanhundsägare om detta också, och bryr sig om att avkommorna ska vara så korrekta som möjligt, så väljer man väl exempelvis en tik som inte har gigantiska öron osv?

Jag tycker alltså att enstaka tejpbitar i någon vecka eller två på liten skruttvalp vars brosk inte stelnat är helt okej. Tejpning av typen hårt lindade öron i konstiga toarulle-ställningar i månader är skräp.

Tack! Nu är ju tejpning ovanligt i rasen (däremot vanligt utomlands, där det även i många raser används som nån form av "förebyggande syfte" :cautious:) och jag behövde ju tack och lov aldrig tejpa, men jag vet i alla fall att jag inte är främmande för det i framtiden. Eftersom han har amerikanska linjer så vet man ju ibland inte riktigt hur det kan vara ställt med öronen eftersom de tejpar allting därborta.
 
Fast om den är liten så får man väl helt enkelt anse att den är värd att gå i avel trots att öronen inte är perfekta. Då VET man ju vad man avlar på istället för att svagheten döljs.

Hur får jag in honom i avel i en ras där utställningsmeriter premieras högst, om jag inte kan ställa honom? Jag hade ju blivit ratad av varenda en, intressanta linjer eller inte. Jag tappar ju dessutom då förtroende och tillit, och mitt inflytande försvinner. Därmed också mina försök att få fram mentalitet och arbetsegenskaper som viktiga verktyg i avelsarbetet.
 
En sak jag faktiskt har funderat över, såna raser som fått öronen kuperade i så många år, som standard, varför har man inte istället avlat fram ståndöron? Det borde väl ändå inte vara alltför omöjligt arbete, eller? Totalt obegripligt för mig att man inte börjat med sånt istället för att sätta system i att kupera varenda hund i rasen.
 
En sak jag faktiskt har funderat över, såna raser som fått öronen kuperade i så många år, som standard, varför har man inte istället avlat fram ståndöron? Det borde väl ändå inte vara alltför omöjligt arbete, eller? Totalt obegripligt för mig att man inte börjat med sånt istället för att sätta system i att kupera varenda hund i rasen.
För att till exempel dobermanöron skulle se ut som galna paraboler ut om de skulle stå upp utan kupering.
 
Inte utan att korsa in någon annan ras - och då är hundarna ju inte rasrena längre.
Nä, men det borde ju ha kunnat göras kontrollerat i ett avelsprogram, om det var så man ville ha dem, eller redan från början (osäker på hur länge man kuperat dem).
 
Då är det ju ännu mer obegripligt att man inte från början avlade dem med ståndöron.
Dom avlades ju fram som skrämma folk hundar så tyskarna tyckte nog dom såg farligare ut med kup öron och om jag minns rätt är det ingen av ras hopakoket i dobbisar som har ståndöron.
 
Då är det ju ännu mer obegripligt att man inte från början avlade dem med ståndöron.
Det fanns väl inga hundar med ståndöron som passade herr Dobermanns krav. Man kuperade dessutom på ett helt annat sätt från början, när det fanns praktiska orsaker till kuperingen istället för rent estetiska.

Förr:
dobermannhistory.jpg

Nu:
18147d1345088332-proper-head-america-euro-differences-argo_main1.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 551
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 665
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 105
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Red_Chili
·

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp