Okej, nu förstår jag ingenting

Alexandra_W

Trådstartare
Kort historik om det nu mot all förmodan finns NÅGON som lyckats missa det. Hästen ifråna är 9 år, utdömd 10 maj -04 pga en skelettdefekt i hasleden som ger kronisk hälta. Upptäcktes augusti -03. jag har valt att T-märka och se om jag kan hitta en promenadhästnivå/promenadkörhästnivå där han är nöjd. Detta med mer än gott stöd från vet.

Vision är ju arbetsnarkoman och normalt alltid 'pigg och arbetsvillig'. Ingen skillnad hem eller bort utan brukar alltid tuffa på i frisk fart (men inte hetsigt). Behöver aldrig underhållsdriva i någon gångart, driver jag är det för ökad samling etc eller för att få ihop lite mer. Men jag ger kommandor skritt, trav eller galopp och sen fortsätter han tills jag säger något annat. brukar aldrig kännas annorlunda eller slöare eller någonting efter vila, oavsett hur lång.


Nu ´de två gångerna (sen utdömningen) när jag ridit så har han varit som en seg kola i början. Segat sig fram i skritten som en ridskolehäst och stannat flera gånger. Förra gången stannat och 'frågat' om vi inte ska gå hem. Men idag nästan istadigt velat vända hem. Det var då jag gav honom en rejäl spark i magen för att uttrycka det rakt på sak.

Sen traskade han på utan tjuvstopp men jag fick underhållsdriva en del för att inte få snigelskritt. Dock öronen framåt och så. Och huvudet gick som en annan pejl och kollade på saker.

Dessutom är skritten otäckt oren i början, han kändes rejält diagonalhalt VB - HF. Inte bara lite utan så att jag i alla andra lägen omedelbart skulle satt av, lett hem och bokat kliniktid.

På asfalten hade en döv hört hur oren skritten var och om jag så haft en känsellös bak hade jag känt hältan.

Jag provade en liten bit trav ganska omgående och då försvinner de tydliga hältorna och förutom att han är liteframtung och kort så är den ren. Flöt med lätthet i zickzack fram och tillbaka över vägen i skänkelviktning vilket han borde reagera kraftigt på om han hade oont i VB (och/eller HF).

Dock fanns det inte mycket register i traven, men han är INTE igång och betesfet så hade han haft det skulle jag blivit rejält förvånad.

Efter kanske 30 minuter lossnade skritten lite och blev både längre och mjukare. Kvar fanns den lilla rörelsestörningen från VB som jag nog får 'leva med'.

Provade mer trav på hemvägen och upp kom formen (jag bad inte om det) och när jag provade driva samlade han (då avbröt jag). Fortf kort och stum men inte minsta tendens till orenhet.

Det var då jag mot bättre vetande tog en galopp. Vägrar fatta höger men fattar rent och direkt vänster och galopperar lugnt och fint men på tre - fyra spår (baken till vä). Kändes helt ren (bara 'sned' då pga dubbla spår). Jag provocerade honom lite genom att prova samla den, inte ett omslag eller taktmiss däremot när det blev jobbigt så bröt han av men det är ju att han är ur kondition. red på framåt ett par språng - helt ren, inga omslag men dubbla spår.

Efter det så blev han lite för 'tänd' och racerskrittade mest och när jag försökte få honom att lugan sig började han passa. Inte bara passartat utanb riktig pass (i skritt). himla bekvämt måste jag säga men inte riktigt vad jag tänkt mig.

Ganska snubblig fram i skritten hemåt.

han hade lugnat sig lite när jag kom till asfalten igen och det hördes inte minsta orenhet och det enda som kändes var den lilla rörelsestörningen.

Gallan ökade INTE trots provokationerna, normalt ökar den bara av en skrittur.

Några teorier? Det stämmer liksom inte på en enda liten punkt.

Klart är ju att det endera värmer ur, eller att han 'biter ihop' =( (Svårt att säga med honom liksom) men VAD fan är det som isf värmer ur?
och varför är skritten så katastrofal inledningsvis fast traven är okej?

Nånstans blir det ologiskt utav bara fan?

han har ju hela tiden varit okej i skritt förrutom nu precis innan ÅB. Det främsta tecknet har varit att galopperan krånglat massor (omslag, kors, dubbla spår, felfattningar, byten hejvilt etc). När han varit rejält dålig har traven blivit överilad och han har hängt sig på handen.

men nu är det i princip omvänt? Jag fattar ingenting.
 
jag orkade inte läsa igenom hela.. men jag höll på att tappa andan när jag läste nått om att du gav honom en rejäl spark i magen???!! :confused:
varför inte kliva av och kolla vad som är problemet med hästen? Han kanske har ont?!
??
 
Jag läste allt och reagerade också väldigt starkt "rejäl spark i magen". Varför inte titta vad det är som stör din häst istället? Eller hoppa av och leda honom en bit? I alla fall så verkar det som om din häst är både stel och han väldans ont i VB. Du säger att han blir framtung, avbelasta bakbenen? Vad som är konstigt är att han inte reagerar i traven, det håler jag med om, då traven är den slitsammaste gångarten av dom alla..
"Han gick i form, men jag bad inte om det" tror iunte att han gick i form, det måste han ha stöd från dig för att göra, men han kan ha kråmat sig. Varför är han T-märkt? Har han problem med ben? rygg? Det där med galoppen beror oftast på ryggen, att sadeln sitter fel t.ex..
Om han är t-märkt så lär han ju inte ha nå mkt muskler, då passar kanske inte sadeln längre..
 
Hmm, det känns nästan som om dom som inte har följt din historia om V från början nog inte ska yttra sig i frågan, med tanke på de svar du fått.

Jag kan bara utgå från min häst, hon är lugnare ju mindre ont hon har. Men i ditt fall kanske det inte är riktigt det sambandet, skulle inte tro det. Är han nöjd med att bara gå i hagen nu? Jag menar, han kanske är lat och vill gå och jäsa i hagen, jobbigt och usch att röra sig, han är ju otränad. Det kan kanske förklara varför han skärper sig efter en åthutning.

Men konstigt är det att han är så halt i skritt först, men ok i trav, och sedan värmer ur, för som du säger, vad finns att värma ur? Men du, har du provat byta sittben i traven? Jag märker själv att jag automatiskt får ett bekvämare ben jag sitter ned på i traven, om hästen skulle vara ofräsch i andra sidan. Men är hästen bakhalt kan den ju ändå dölja ett bakben ganska bra, om man förutsätter att frambenen är ok. Fast snett borde han gå i alla fall. Ja jag har inga svar alls, bara svamlar. Du får väl fortsätta prova dig fram lite grann och se om det blir skillnad när han varit igång någon vecka, du vet ju om hur han ser ut invärtes och det är ju som det är med det.
 
jag orkade inte läsa igenom hela.. men jag höll på att tappa andan när jag läste nått om att du gav honom en rejäl spark i magen???!!
varför inte kliva av och kolla vad som är problemet med hästen? Han kanske har ont?!
??

Om du bara bemödat dig om att läsa igenom hela hade du haft svar på dina frågor?
 
Varför inte titta vad det är som stör din häst istället?

Det är ju det kag försökte komma fram till. Om det är bara 'jag är rätt loj och lite lat för tillfället' eller omd et är jag 'jag vill inte, det här är obekvämt/gör ont'. Och alternativen var att säga till honom att skärpa sig, eller gå hem. och som jag skrev senare så gå hem ger liksom ingenting i nuläget tyvärr. Jag skrev också att jag i alla andra lägen skulle gjort just det. Missade du det?

I alla fall så verkar det som om din häst är både stel och han väldans ont i VB.

I den inledande skritten verkar det så ja, men inte i trav och galopp, och sen värmer det ur som sagt. Och jag får inte riktigt ihop VAD det är som värmer ur. Är det stelhet så borde den ju rimligen märkas i trav i början med liksom? Väldans ont i VB har han inte, däremot är det inte helt okej.

"Han gick i form, men jag bad inte om det" tror iunte att han gick i form, det måste han ha stöd från dig för att göra, men han kan ha kråmat sig.

NU citerar du något jag inte ens sagt? Jag skrev: "Provade mer trav på hemvägen och upp kom formen (jag bad inte om det) och när jag provade driva samlade han (då avbröt jag)."

FORM går han alltid i, han får inte lalla runt några längre sträckor utan att gå i en form som är skonsam mot honom. Dvs han går i unghästform. Däremot så kom formen upp och blev högre, och när jag drev svarade han med att samla (istället för att öka som var min tanke). Stöd från matte har han jämt, och det handlade inte om att han plötsligt började gå i form bara ändå, utan att han var muukare och trevligare och kom upp i formen. Jag vet inte hur mycket du ridit, men jag ser inga konstigheter med det? Förutom då att det inte riktigt var vad jag önskade.


Varför är han T-märkt? Har han problem med ben? rygg?

Läste du inlägget så stod det i andra meningen: "utdömd 10 maj -04 pga en skelettdefekt i hasleden som ger kronisk hälta."

Det där med galoppen beror oftast på ryggen, att sadeln sitter fel t.ex..
Om han är t-märkt så lär han ju inte ha nå mkt muskler, då passar kanske inte sadeln längre..

Sadeln passar, galoppen (att han går på flera spår och lägger baken till vänster) är pga hasen, han avlastar den genom att sätta ut den så han kan ha den rakare, och låta HB bära mer. Återigen pga skelettdefekten, han vill hålla VB så 'rakt' det går.

Galopp är inget jag har några planer på att göra ofta, igår var det en ren kontrollgrej.

Men jag vet alltså vad dubbla spåren i galoppen och den lilla grundrörelsestörningen från VB beror på. Det som förvånade mig var att skritten (som sällan varit oren) var så knackig medan traven var ren. Och att det värmde ur. Jag försöker alltså räkna ut VAD som värmer ur.
 
Hmm, det känns nästan som om dom som inte har följt din historia om V från början nog inte ska yttra sig i frågan, med tanke på de svar du fått.

Jag kan bara utgå från min häst, hon är lugnare ju mindre ont hon har. Men i ditt fall kanske det inte är riktigt det sambandet, skulle inte tro det. Är han nöjd med att bara gå i hagen nu? Jag menar, han kanske är lat och vill gå och jäsa i hagen, jobbigt och usch att röra sig, han är ju otränad. Det kan kanske förklara varför han skärper sig efter en åthutning.

Jo, det känns som vissa nog iaf skulle läsa inlägget tydligare. Även om man inte följt historien från början så är det ju bar om man läser vad som står iaf..

Han trivs 'sådär' med att gå i hagen, han är ganska uttråkad och vill gärna 'göra något', och det märks tydligt när jag t ex promenadridit lite att han är mycket nöjdare.

jag har också funderat på det där med om han bara är lite lat (och därför jag provade säga till honom ordentligt). Samtidigt så har han ju aldrig varit så förr (blivit lat etc). Men han har ju rätt att ändra sig han med, är bara så himla svårt att veta vilket. När han varit seg förr har det varit i princip det enda tecknet på att han inte varit fräsch. Men då har det funnits i traven också, och skritten brukar vara ganska opåverkad ändå. Och aldrig 'tjuvstannat' förr. Men det var öronen framåt hela tiden etc. Efter jag gav honom den rejäla skänkeln så var det ju inga stopp mer, men var det för han skä'rpte till sig, eller för att han slutade tala om att 'vill inte, aj aj' för han inte fick liksom. Men det är ju sånt som kommer ge sig om ett tag, vilket det är.

Men konstigt är det att han är så halt i skritt först, men ok i trav, och sedan värmer ur, för som du säger, vad finns att värma ur? Men du, har du provat byta sittben i traven?

Det enda jag kan tänka som finns att värma ur är att han blir stel i hagen, att han då avlastar en hel del både under strosande och vilt hagbus etc, att när jag då rider är han rejält stel i början och det tar sin tid att mjukna från. Det har ju båda de här gångerna varit långt mellan turerna, dvs han har stått i hagen bara ett bra tag innan.

Men det är nog den enda teori jag kommer på, och då är det ju bara bra att man fortsätter, så han får mjuka upp sina muskler etc. Men samtidigt är man ju nojig att det är något annat också. Men då BORDE det ju inte värma ur tycker man? jag är ju lite rädd att det ska vara nåt i fram (knäna igen t ex).

Inte provat byta sittben, jag red nog på ett och samma. Provade sitta ner typ fem steg med och det kändes också bra. Men ska prova byta nästa gång. Tack för tipset!

Ja jag har inga svar alls, bara svamlar. Du får väl fortsätta prova dig fram lite grann och se om det blir skillnad när han varit igång någon vecka, du vet ju om hur han ser ut invärtes och det är ju som det är med det.

SVamla på du, jag famlarju i mörker så alla uppslag (sålänge folk läst inläggen vill säga *s*) är välkomna.

Min plan nu är att helt enkelt prova köra igång honom (nu har det ju bara varit 'ströritter')i skritt och lite trav och så se ev förändringar. Sen ska jag se om jag kan smöramig till att vet böjer honom fram när han T-märks på måndag. Inte säkert vet har tid, och vi har ont om bra ställen att springa på (grusväg bara) men det vore bra att få veta hur det står till med fram, om inte annat för att ha något att jämföra med när man kollar om ett halvår.
 
Precis som du själv spekulerar i är min vilda gissning en muskulär stelhet, mycket få hästar (läs: endast unghingstar i flock) håller sig helt mjuka genom enbart hagvistelse. Just stela muskler tycker jag märks mycket mer i skritt både innan och efter värmning, än vad man märker av i en högre gångart.

Min häst har ju haft korsförlamning och det som hände efter det var just att skritten blev katastrofalt dålig, medan traven och galoppen inte alls försämrades lika mycket. Även hon blev snubblig fram och framtung, dock inte oren eftersom ju benen var friska.

Så, ska jag dra till med en vild gissning (ta den för vad den är dock!) så skulle jag säga att musklerna i "rumpan" skulle behöva mjukas upp. En fundering också, provade du rygga honom och hur reagerade han då i så fall?
 
Över 150 läsningar men inga teorier/tankar??

Tyvärr, tycker mest det verkar skumt :confused: , men Sanwans teori låter ju rimlig.

Eller, så kanske han har bestämt sig för att vilja vara haghäst ;) :idea:. Yippie!
 
Så, ska jag dra till med en vild gissning (ta den för vad den är dock!) så skulle jag säga att musklerna i "rumpan" skulle behöva mjukas upp. En fundering också, provade du rygga honom och hur reagerade han då i så fall?

Ryggade faktiskt, men bara några steg och för komma längre in på en 'mötesplatsficka' för att komma undan en traktor med ett släpt med en massa kossor på. Tänkte dock inte på att ryggningen kändes något speciellt, men jag hade inte full fokus på den, höll ju en ögat på traktorn och den andra på Visions öron (dvs om han tänkte reagera för kossorna på släpet, vilket han inte gjorde). Men ska prova rygga vid dagens ridtur få se. Tack för tipset!

Glömde skriva det i förra tråden, att ett equiatrikerbesök (han träffar equiatrikern regelbundet men har inte gjort det sen i början av maj nu) står på programmet så snart han är T-märkt (ska ske på måndag) och det har 'läkt' (eller vad man ska säga, är oömt etc, om det nu blir ömt och så)

Men ju mer jag klurar på det dessto mer börjar den där stelhetsteorin låta rimlig. Han har ju faktiskt vilat en hel del nu, och kompenserar. Och det är ju inte helt otroligt att han dragit på sig spänningar lite 'här och där' som släpper. Och får han då en rejäl djupmassage av equiatrikern borde de försvinna och sen kunna hållas borta..

Så, blir han inte värre ska jag nog försöka låta bli att noja tills hon varit här iaf ;)
 
Men är inte det hyffsat vanligt att jättepigga glada hästar börjar småstanna när dom vilar. Även arbetsnarkomanerna.....

Tycker att några av våra konvalecenter har gjort så, känns inte som dom har ont men dom har smått vant sig vid att ridturerna inte är så skoj som dom brukar och att dom är lite halvsura pga en dålig dag eller nått.

Säger man till dom så brukar dom sluta.

Har tyvär inga smarta teorier om vad som kan vara fel med Vision.
Men om han är lika stel/har ont i båda fram eller bak så brukar det väll märkas mera i skritt än i trav. Traven brukar väl bli stum och tråkig men hästen behöver väll inte markera.
 
Har lagt ner tid på att läsa allt i denna tråd nu så då tänkte jag att jag kan skriva ett svar oxå. Jag har ett halvblod som när jag tog henne hade stått i ett år pga skada. Hon var enligt ägaren en väldigt pigg och framåt häst. Första ridturen var allt annat än framåt skritten gick nästan bakåt och traven var inte mycket att hurra över - sådär höll vi på i ungefär en månad. Så fort hon stod en dag så blev hon stel i skritten igen.

NU - tre månader senare har vi börjat fått ordning på slritten, medans det tog en månad för traven och galoppen. Hon blir fortfarande stel när hon får stå en eller flera dagar, men efter uppvärmning blir det bättre!

Med det här ville ja bara säga att dni teori om stelhet nog stämmer =) Min häst behöver man säga till ordentligt en gång för att hon inte ska gå och sega, men det handlar inte om att hon har ont efter sin gamla skada. För mig hjälpte det mycket med ryggningar och att aktivera henne så hon var tvungen att lyfta ordentligt på benen och därmed sträcka ut och stretcha.

Kanske nåt kan hjälpa.../Emma
 
Känner av skritten mer än traven på Sunny (när hon nu vill gå fram)I skritten känns hon oftast lite oren men i traven så har hon en annan bjudning.
Skönt att höra att ni lever, har inte sett till dig på länge. Hur går det med inkörningen? Du varierar dig väl så Vision inte blir uttråkad av "bara " ridning?
Apropå stelhet så tycker jag att det alltid är mer jobbigt att få ur en stelhet ur en beteshäst i skritt än trav, galopp kan vara knepigt, bara en tanke - för Ida är det lättare med skänkelvikning i trav än skritt, vilket svammel jag kommer med men det är sådana tankar som dyker upp när jag läser din tråd. Hade :)
 
Jag förstår inte heller!

Du väljer att T-märka o ha kvar en häst med en svår hasledsdefekt o sen tror du att han skall fungera normalt. Vad som kommer från hasen o vad som är olika kompensatoriska hältor kommer du aldrig att bli klok på.
PL
 
Ok, jag är ju ingen veterinär och kan inte förklara alla "paradoxer", men att han blir bättre under passet kan förklaras av att han har en inflammation nånstans, för den stelheten (kan ev kännas lite knarrigt i nån led om du testar en i taget) släpper efter lite ökad cirkulation. Jämför med reumatiker och dylikt. De har ofta mest besvär på morgonen eller efter stillasittande.
 
Stelheten vet jag inget om men kan inte hans stannande ha att göra med att han har gått med Kele i hagen ett tag nu och inte "jobbat". De flesta av mina blir så när jag sätter igång dem igen efter en vila, sega, stannar ev ropar. Men efter bara tre fyra gånger verkar det släppa. Vild gissning, sommarlat och stannar; lyssnar och undrar när det e dags att vända. Men sa du att han stannade lika mkt på hemvägen åxå? Isf håller ju inte min teori :crazy:
 
Min gamla häst betedde sej precis som din häst gör.
Oren skritt i början för att sen efter drygt 45 minuter gå i princip helt rent i alla gångarter.
Och inte kunde någon veterinär förklara varför..
Men så åkte jag på en kurs i westernridning för Per Larsson, och se HAN hade lösningen.

Han såg direkt vad som var felet, Min häst hade en grav muskelskada i höger bog.
Vad Per sen lärde mej var att göra mycket specifika stretchrörelser.

Damen tyckte rörelserna var så välgörande att hon efteråt gjorde dom själv i hagen.

Numera gör jag alltid dessa rörelser på ALLA hästar jag rider.
Och helt plötsligt så går hästarna mycket bättre och är mycket mer lösgjorda än tidigare.

Kanske kan vara värt att pröva?
 
Klart är ju att det endera värmer ur, eller att han 'biter ihop' =( (Svårt att säga med honom liksom) men VAD fan är det som isf värmer ur?
och varför är skritten så katastrofal inledningsvis fast traven är okej?

Värma ur? vad betyder det?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 363
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 521
Senast: unoannis
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp