Okej, nu förstår jag ingenting

nu vet ja väl inte om detta kan hjälpa, men jag ska iallafall berätta lite om mitt sto, som visar ung. samma tecken. Hon är triangelmärkt, men har tiditgare tävlat en hel del fälttävlan, på meritlistan står bla. gotländsk mästare i fälttävlan. I början av passet brukar hon för det mesta vara rätt stel i VB, men då både i skritt och galopp. Detta problemet har jag åtgärdat genom att linda henne bak, mest för stödets skull men också för värmen, då hon nästan aldrig är stel på sommaren. Hon blir mjukare efter första galoppen, och i slutet märks det nästan inte alls. Jag vet inte varför hon är Triangelmärkt, då hon har varit det i ungefär 5-6 år, och jag har haft henne 3 år. Nu ska hon få gå som avelssto, (hon var betäckt förra året också, men förlorade sitt föl) och jag har nu så smått börjat sätta igång henne lite, mest för att hon ska få upp kondisen till några månader innan fölningen, sen fixar snön resten. Men men, nu är hon MYCKET stelare än vad hon var innan förlossningen, kanske mest beroende på att hon har vilat ett år. men det har faktiskt hjälpt att linda henne.. men nu vet inte ja om du kan göra dt, men kan du dt så är det kanske värt ett försök iallafall? Han kanske bara vill ha stöd.. :confused:
 
Är det inte dags att låta stackaren få slippa? Du vet att han har en svår defekt, kronisk och ändå rider du?!?!?!?
Spelar väl ingen roll varifrån vilka problem kommer. dom fins där ju.
Nästan allt går att värma ur, jag vet det från travet, såna pålar som var kroniskt halta värmde man länge innan starten så de skulel se rena ut. Fanns olika teorier om varför men jag som själv är en träningsnarkoman med ont i lederna gissar på att man efter att ha tränat ett tag blir likosm hög och sen går man som på räls. Dock gör det ont efteråt.
 
Re: Jag förstår inte heller!

Du väljer att T-märka o ha kvar en häst med en svår hasledsdefekt o sen tror du att han skall fungera normalt. Vad som kommer från hasen o vad som är olika kompensatoriska hältor kommer du aldrig att bli klok på.
PL

Nej, inte förväntat att han ska fungera normalt. om jag hade trott det skulle han inte ha en triangel i baken. Men detta som han kändes när jag skrev inlägget var NYTT och jag blev inte klok på vad det var.

Lika lite som jag tror att han ska fungera normalt (vilket han aldrig kommer att göra, det är därför han är T-märkt och förtidspensionär) så vill jag utan att reflektera härleda allt till 'äh, hör ihop med VB, inget att fundera över, bara konstatera'. Och jag fick liksom inte ihop bitarna VAD det kunde vara.

Dock hittade hovslagaren en hovböld mellan sko och hovpå HF, som med största sannolikhet var boven. Riktigt varför det värmde ur är en bra fråga fortfarande dock, men om man jämför med hur det är med skavsår så linkar man ju mer i början när man går för att sen bekymra sig mindre, man 'vänjer' sig vid smärtan.

Herren har dock haft 'semester' pga att jag jobbat sjukt mycket här nu, så dagsstatusen under ryttare har jag ingen aning om, han brallar och busar dock vilt med Kele i hagen flera gånger per dag så jag skulle tro han tycker han mår alldeles prima.

Så, förhoppningsvis var det de lilla bölden som skon tryckte mot som var boven, det lär väl visa sig i det långa loppet, dvs om det där skumma kommer tillbaka eller ej.

Förresten fick han masso av beröm av vet som T-märkte (som inte varit inblandad ett dugg i utredningarna eller så, han fick dock höra 'historien') för att han var i utmärkt skick. Och han (t-märkningsvet alltså) att han rörde sig 'i princip rent', i princip för det var på grusplan så lite svårt att säga hundra. Men den vet ansåg att det som finns är en liten rörelsestörning, dvs ett avvikande i rörelsemönstret, men ingen initial hälta. JAG tycker han är exakt likadan som när han dömdes ut, dvs med en lindrig initialhälta och en rörelsestörning också. Men ändå trevligt att få höra en utomstående veterinärs bedömning.

Tillägg - Min dator hade ett litet sammanträffande med åskan och är hos datorndoktorn, och lär bli kvar där ett tag till. Därav sent svar, och att jag inte vet när jag kan kolla ev svar i tråden nästa gång.
 
När något värmer ur så blir det bättre av en stunds rörelse/när hästen är uppvärmd och har fått igång blodcirkulationen och värmt upp musklerna. Jämför med om du vaknar och är stel ochdan efter att ha sovit snett en natt, när du fått röra på dig ett tag släpper det. Samma sak om man är stel när man börjar springa, och när man kommit upp i puls, fått fart på cirkulationen och värmt upp musklerna så släpper stelheten.
 
Re: Jag förstår inte heller!

Kul att "se" dig igen! Tänkte bara säga att det inte är så ovanligt att hovbölder börjar som diffus hälta o att hältan går lite fram o tillbaka innan de blir mogna o pålle blockhalt. Bolla (ponnytanten) får i snitt en hovböld om året (nåja, man får väl vara nöjd med att det är en HOVBÖLD per år o inte en ledinflammation ;))o det har varit båda varianterna; både smyghältor som förvärrats på några dagar och pang- blockhälta.

Härligt att dina pållar mår bra!! Det gör faktiskt mina med just nu, ta i trä...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 372
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 521
Senast: unoannis
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp