Olja billigt träns?

Ramona

Trådstartare
Ar det nagon ide att olja billiga trans?
For de ar val egentligen inte gjorda av lader, utan av nagot syntetiskt lader??? :confused:
Jag har ett par stycken 159:- kronare fran H**ks, jag rengor dem, men oljar dem inte da oljan inte "torkar in" i ladret utan bara ligger kvar pa utsidan pa transet.

Vad ar egentligen det basta sattet att skota sina "billiga" laderprodukter?
 
Jag har ett billighetsträns som jag för fyra år sedan stoppade i en hink med ekololja över natten. :o

På morgonen fick det rinna av och jag torkade bort överflödet... lädret blev mjukt o fint.
(Jag har sedan lärt mej att ekololjan inte är bra för läder/sömmar - se Mikes råd - om tråden finns kvar)

Men, men detta träns är idag fortfarande mjukt o smidigt, endast med rengöring med sadeltvål o läderbalsam emellanåt.
 
Jag smörjer även lädergrejer av sämre kvalitet, typ "syntetläder", med glycerintvål och läderbalsam. Då blir de mjuka och mer hållbara.
 
Jag vet faktiskt inte hur det är med lädret på billiga träns(ska fråga "min" sadelmakare ;))men jag kan inte tänka mig att ett träns skulle må dåligt av att underhållas med glycerintvål och läderfett/balsam.
Ekololja ska man däremot helst inte använda.
 
Är inte ekololjan bra? det visste inte jag. Vad ska man använda istället?
 
Nånting som innehåller naturliga ingredienser, INTE mineraloljor, vaselin, paraffin, silikon och annat konstigt. :)

Synd att inte lädervårdstråden ligger kvar, den var jättebra. Lämna tillbaka, tack!! :D
 
Jag har också ett 159 kr träns från H**ks, jag började med att fetta in det med nån sorts fett vi har hemma (vill ni ha namnet så kan jag kolla sen) och hade det varmt så det fick sjunka in, nu är det riktigt fint (om än lite "plastigt", mjukt och smidigt.
 
Jag gör som så att när jag köpt ett billigt träns antingen via Hööks eller Börjes så tvättar jag det med en scotchbrie svamp,den ruggiga sidan.Det gör att lädret "ruggas upp",eller rättare sagt,all överflödig färg försvinner och tränset blir rätt "fult".Men efter att sen har lagt det i olja över en natt och de fått hänga och torka ngr dagar är de mkt smidiga och fina.
jag vet att jag "förstör" lädret på detta sätt,men å andra sidan så håller ändå tränset i ngr år och när de väl skrotas så är det ändå kul att köpa ett nytt.(Jag har f ö ett gammalt börjes-billiga-"skit"-träns som köptes för typ 89 kr -96,fortfarande helt och fullt funtionsdugligt,trots min behandling.)
 
Jag brukar dränka in mina billighetslädergrejor i läderfett! De första dagarna ligger det kvar på utsidan av lädret, men inte på "baksidan". Så där brukar jag försöka massera in så mycket fett jag bara kan under kanske en veckas tid.

Sen är min erfarenhet att när man använt grejorna ett tag så blir de helt plötsligt väldigt emottagliga för läderfett.

Jag använder Effax, mina grejor får inte komma i närheten av Ekoljolja!
 
mitt tips är att använda olivolja, det har jag på mina billiga träns. men lägg på oljan på "undersidan" den som inte är lika fin, då går oljan in bättre, (lägg ingen på åvansidan, det hamnar lite där ändå).

!!lägg bara på lite olja första gången!!
har provat med läderbalsam oxå, men det är inte alls lika bra på sånt.
 
Under alla år har jag "marinerat" mina träns och lädergrimmor i Ekololja. Jag har aldrig någonsin märkt att det skulle ha någon skadlig ínverkan.

Jag gör så här: Plockar isär tränset och lägger delarna i en plastpåse. Sedan häller jag över Ekololja, 2 - 3 dl, och knyter igen påsen. Jag placerar påsen i pannrummet och vänder den en eller två gånger per dag under en vecka. Sedan tar jag upp läderdelarna och låter dem rinna av, det kan ta upp till en vecka innan överskottsoljan har runnit av.

Ännu har jag inte misslyckats med att få ett träns mjukt. :D Det senaste var ett i svart läder, komplett med tyglar och nosgrimma för 99:-.....

Immer
 
det där lät som en riktigt bra metod :D.
jag använder faktiskt också ekololja, har inte provat nåt annat :o.
det är väl bra, men inte sådär jättebra när man bara smörjer vanligt.
men det är det enda som min låtsaspappa envisas med att köpa,
så annars måste jag köpa eget för egna pengar :p.
han tycker att ekololjan är det enda som håller smutsen borta bra från lädret på sina travgrejor som blir väldigt skitiga när man kör :smirk:.
 
Jag har heller aldrig "förstört" ett träns i Ekololja. men jag låter mina träns ligga i en glasslåda över 1-3 nätter beroende på hur stelt det känns, och så ekololja så att allt är täckt. Sen torkar jag aldrig av efteråt, uton att det får torka in- bättre resultat!
Sen behöver man nästan aldrig olja igen. Bara tvål efter ridning och fett vid behov..
Stübbens två är bra, har dock hört att det bleker svart läder, men har inte själv märkt något av det.
Tänk på att inte använda ny utrustning innan ni oljar, för då blir det "bubbligt" där det blir böjt, iochmed att det inte är smidigt när det är nytt, eller iallafall oftast inte, men det gör mycket för utseendet om det oljas FÖRST!!
Min utrustning är jättefin med denna metoden! ;)
 
Jag använder Effax läderbalsam till mina träns (alla är i prisklass 159-249) Dom blir jättemjuka och fina efter ett par omgångar :)
 
Ekololja är bra på läderremmar och dylikt, men om lädret är sytt så brukar sytråden "ruttna" med tiden om man använder ekololja.
Min uppfattning om lädervård är att rengöring är nummer ett för lädervård för ett bra resultat och glycerin tvål funkar jättebra till det.
Jag brukar använda ett smörjmedel som innehåller bivax som har en konserverande effekt och även om jag inte använder lädret på ett par månader så är det fortfarande fint.

mvh jonte
 
Allt läder jag har sett som blivit smort med Ekololja har blivit sladdrigt, på ett äckligt sätt och inte mjukt och behagligt. Lädrets yta har förlorat sin glans, och det har blivit storporigt på något vis :crazy:Först och främst får oljan inte komma i närheten av mina saker på grund av att det verkar förstöra lädrets yta!
 
Japp! Effax läderbalsam är super! Och så luktar det så gott också! :love:

Vill man olja in lädret så är "Pure Neatsfoot oil" bra!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 997
Senast: Corminta
·
Hemmet Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar...
Svar
2
· Visningar
986
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
865
Senast: Lager
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 327
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp