Olja billigt träns?

Är du säker på att det var PURE Neatsfoot oil då? Den jag har luktar knappt någonting. En svart liten dunk med engelsk text på. Kanske finns det olika märken med lite olika innehåll.

Jag luktar alltid på oljor och fetter och sånt innan jag köper det. Gillar inte de som luktar illa! :crazy:
 
Jag har köpt två billiga träns inte hos börjes eller hööks utan hos min lokala handlare och det var säkert 8år sedan nu och dem tränsen la jag i olja, köpte två liter EKOL olja och lät dom ligga i en vecka (det är så länge som jag hat hört att dom ska ligga) och sedan hängde dom på tork säkert lika länge och jag gick e mellan åt och rörde delarna för att mjuka upp det ytterligare och sedan torka av överflöd. Och dom är i jätte bra skick än idag och var supermjuka när jag började använda dom. Och det var sånna här träns som är överösta med extra färg som bara flagnar av och färgar av sig, men det blev jätte bra i oljan, så jag säger Go Ekol Olja! oavsett kvalitet..
 
Jag mailade och frågade sadelmakare - detta är svaret:
"För tvätt av läder: en mild glycerintvål och ljummet vatten.

Olja till läder skall vara ANIMALISK. Det bästa vi hittat hittills är Neatfoot Oil. Finns i alla westernaffärer. Den är ganska dyr, men MYCKET dryg.

Ekol-oljan löser upp dina sömmar så att tråden försvinner......

Om du använder ett läderbalsam skall det vara fritt från silikon. Dom som är bäst är de som är gjorda på cocosfett, tex TIP-TOP och EFFAX."

Med Ekololja förstörde jag ett Kyraträns - det blev helt matt och sladdrigt. Aldrig mer ett kvalitetsträns i närheten av det skräpet.
 
JA men än så länge så har mina träns inte lossat i sömmarna.
Men jag gör ju inte så med alla träns heller. Det är ju lite slös på olja och det kostar pengar. Men det har funkat jätte bra hittills.
Annars så brukar jag tvätta med eller torka av dom rättare sagt med Glycerintvål och sedan använda effax balsam.
Det fanns ett jätte bra balsam förut som min sadelmakare använde, mins inte vad det heter, men det tillverkas inte längre.
Det gör verklgen att lädret blir jätte mjukt och lite glansigt utan att det är fett eller halt. Och sen så luktar det så gott.. som när man kliver in i en hästsport butik.. mmmm... Du vet inte vad det heter... Försvann från marknaden för ca. 5år sedan om inte 6...?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 000
Senast: Corminta
·
Hemmet Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar...
Svar
2
· Visningar
986
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
865
Senast: Lager
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp