Olja till läder

Jag har verkligen jättesvårt att tro att fibrerna förstörs av rimlig mängd olja. Och söker man på internet så rekommenderar typ 99% olja (sadeltillverkare och sadelmakare).

Jag lägger inte heller i oljebad. Undantag billigare grejer om jag inte lyckas få bort stelheten på annat sätt. Med bra läder har behovet aldrig funnits.

Om lädret är torrt är det typ omöjligt att få det ”nöjt” med bara balsam. Man kan hålla på och gnugga hur mkt som helst utan större effekt. Oljan verkar ju helt annorlunda 😊
Ja jag har inget intresse av att försöka övertyga dig, du får göra vad du vill med ditt läder.
 
Ja jag har inget intresse av att försöka övertyga dig, du får göra vad du vill med ditt läder.
Ja det förstår jag såklart 😉

Men för den generella diskussionen så känns det relevant att nämna att sadelmakare som avråder från olja är väldigt få jämfört mot den stora majoriteten som förespråkar olja i rimlig mängd och frekvens.
(Baserat på vad man får upp för resultat på internet)
 
Vilka produkter som använts vid garvningen måste rimligen vara av stor betydelse för hur lädret sedan ska skötas.

Jag har lärt mig att vattenbad är bra vid stelt läder. Följt av läderbalsam. Jag har använt den metoden på ett par tyglar som jag har haft i många år, de är precis lagom mjuka och smidiga.
 
Tänkte kolla i denna tråden, vadå med träns som är sådär halv-billiga och lite stela i lädret. Kan det hjälp med någon bra olja på dom för att mjukna upp dom? Menar då inte lägga dom i bad.
 
Tänkte kolla i denna tråden, vadå med träns som är sådär halv-billiga och lite stela i lädret. Kan det hjälp med någon bra olja på dom för att mjukna upp dom? Menar då inte lägga dom i bad.
En del billiga läder blir aldrig bra hur man än gör, men värt ett försök!
 
En del billiga läder blir aldrig bra hur man än gör, men värt ett försök!
Ja har ett micklem liggande från förre häst som jag tycker är rätt stelt i lädret, men vill inte investera i ett nytt dyrt träns än, så tänkte testa iaf 😊 nästa köp blir nog ett OS, men det får vänta.

Så tänkte om där finns några knep för att mjuka upp lädret men inte förstöra det. Är olja verkligen så dåligt så man bör använda balsam? Har aldrig personligen funderat så mycket över läder olja vs balsam. Även om tränset inte blir lika bra som ett dyrt så kanske det hjälper lite?
 
Ja har ett micklem liggande från förre häst som jag tycker är rätt stelt i lädret, men vill inte investera i ett nytt dyrt träns än, så tänkte testa iaf 😊 nästa köp blir nog ett OS, men det får vänta.

Så tänkte om där finns några knep för att mjuka upp lädret men inte förstöra det. Är olja verkligen så dåligt så man bör använda balsam? Har aldrig personligen funderat så mycket över läder olja vs balsam. Även om tränset inte blir lika bra som ett dyrt så kanske det hjälper lite?
Nej olja är jättebra. Man ska bara inte använda det för ofta när lädret väl mår bra😊
 
Ja har ett micklem liggande från förre häst som jag tycker är rätt stelt i lädret, men vill inte investera i ett nytt dyrt träns än, så tänkte testa iaf 😊 nästa köp blir nog ett OS, men det får vänta.

Så tänkte om där finns några knep för att mjuka upp lädret men inte förstöra det. Är olja verkligen så dåligt så man bör använda balsam? Har aldrig personligen funderat så mycket över läder olja vs balsam. Även om tränset inte blir lika bra som ett dyrt så kanske det hjälper lite?
Den här videon förklarar rätt bra hur resultatet blir med oljebad.

Jag har själv gjort så med mycket gott resultat. Lädret blir mjukt och smidigt och stöter i princip bort smuts efteråt (räcker att dra av snabbt med en svamp bara). Rekommenderas av mig iaf! Jag har gjort detta både på nya dyrare (2000 kr) träns och billiga bortglömda som legat på en vind och möglat, samt allt möjligt däremellan. Har aldrig märkt av nåt negativt alls.
 
Den här videon förklarar rätt bra hur resultatet blir med oljebad.

Jag har själv gjort så med mycket gott resultat. Lädret blir mjukt och smidigt och stöter i princip bort smuts efteråt (räcker att dra av snabbt med en svamp bara). Rekommenderas av mig iaf! Jag har gjort detta både på nya dyrare (2000 kr) träns och billiga bortglömda som legat på en vind och möglat, samt allt möjligt däremellan. Har aldrig märkt av nåt negativt alls.
Åh. Kommer definitivt inte vilje köra oljebad. Tycker inte det tränset såg bra ut i videon efter alls 😱😬 förstår vissa kanske föredrar lädret så men jag satt bara och tänkte åh nej.
 
När vi nu är inne på ämnet läder. Jag funderar på att köpa en ny livrem på Dressman, problemet är ju att de är "lackerade" på båda sidor, hur gör man bäst för att mjukgöra dessa "satans" (läs den stora magen och något mindre höfternas) tjänare så att hälften av insidan inte försvinner/skalas av innan själva "spännläget" börjar bli mjukt och följsamt efter något år.
 
Den här videon förklarar rätt bra hur resultatet blir med oljebad.

Jag har själv gjort så med mycket gott resultat. Lädret blir mjukt och smidigt och stöter i princip bort smuts efteråt (räcker att dra av snabbt med en svamp bara). Rekommenderas av mig iaf! Jag har gjort detta både på nya dyrare (2000 kr) träns och billiga bortglömda som legat på en vind och möglat, samt allt möjligt däremellan. Har aldrig märkt av nåt negativt alls.
Ja det blir mjukt - eftersom fibrerna i lädret är förstörda.
 
Jag tänker också så här:

- Man behöver hålla isär läder och skinn. Det är två olika produkter, om än med liknande bakgrund. Läder är tjockare och styvare då det innehåller mer än bara ytan av huden.

- Läder skall ha lite "styvhet" och lite hålla formen av sig själv. Det skall inte vara torrt eller hårt, men skinn skall vara sladdrigt, läder skall inte vara det.

- Det finns olika sorters garvningar och finish att ha på både läder och skinn. Dessa påverkar hur smidigt/hårt lädret/skinnet blir och hur mjukt det kan bli. Om man inte förstör det (med tex olja).

- Materialet i sömmarna kan ta skada av tex mineralolja. Många av märkesoljorna skriver inte ut vad det är för olja i sina burkar. (Och nej, jag litar inte på att de automatiskt vet bäst, det är bara en ploj för att dels kunna sälja dyra extraprodukter och dels för att kunna neka ersättning till kunder när saker går sönder).
 
Åh. Kommer definitivt inte vilje köra oljebad. Tycker inte det tränset såg bra ut i videon efter alls 😱😬 förstår vissa kanske föredrar lädret så men jag satt bara och tänkte åh nej.
Hmm okej. Då vet jag inte om du ska använda olja alls, för jag tycker det har blivit liknande (alltså inte exakt likadant, innan någon hoppar på mig, men åt samma håll) även om jag använt tex Equipes olja och svamp/trasa. Det blir liksom mjukt ("sladdrigt") på ett helt annat sätt än med fett.
 
Hmm okej. Då vet jag inte om du ska använda olja alls, för jag tycker det har blivit liknande (alltså inte exakt likadant, innan någon hoppar på mig, men åt samma håll) även om jag använt tex Equipes olja och svamp/trasa. Det blir liksom mjukt ("sladdrigt") på ett helt annat sätt än med fett.
Fast det blir ju aldrig liknande som oljebad?
 
Ja mjukt, men aldrig sladdrigt?
Tycker det blir mjukt/följsamt på väldigt olika sätt.
Som sagt, det är din upplevelse och din åsikt. Det betyder inte att jag har fel, eller att du har fel. Ibland kan man uppleva saker olika och hur man beskriver läder efter oljebehandling är nog högst subjektivt och inte minst beror nog resultatet på väldigt många faktorer (läderkvalitet, hur lädret var från början, hur mycket olja man tar, vilka andra produkter man använder osv).
 
Som sagt, det är din upplevelse och din åsikt. Det betyder inte att jag har fel, eller att du har fel. Ibland kan man uppleva saker olika och hur man beskriver läder efter oljebehandling är nog högst subjektivt och inte minst beror nog resultatet på väldigt många faktorer (läderkvalitet, hur lädret var från början, hur mycket olja man tar, vilka andra produkter man använder osv).
Ja absolut, så är det verkligen!
Min erfarenhet är att läder av dålig kvalitet liksom inte har något mellanting mellan stelt och för mjukt, bättre läder som är lagom från början håller sig lagom med väldigt sporadisk oljning. För mkt blir säkert även det åt det väldigt mjuka hållet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
21 973
Senast: Petruska
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 859
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp