Om du fick 5000 kr... (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

5000 är ju inga pengar alls! (frånsett att det är halva min "månadslön")

Jag skulle köpa kläder. Det är en post som är sorgligt försummad sedan en tid tillbaka. Har dessutom tappat kilon eftersom jag inte har nån aptit så mycket hänger löst. :meh:
 
Jag skulle hälla allt i min gård.
Nytt bättre värmesystem, solpaneler, nytt kök och nytt badrum.
Sedan så vore nog de pengarna slut.
Har inget direkt att förändra i huset 🤷🏻‍♀️ Allt är funktionsdugligt, helt och rent. Vi gör lite småfix när det behövs bara. Kostar bara småsummor.
 
Har 3 jag har svårt att välja mellan, köpa ramar med bin på för att utöka min bigård, växter till trädgård men även riktigt sugen på att lägga det på Haga spa och då med någon behandling till det.
 
Om ni hade 5000kr ni måste spendera på "nåt till dig själv". Vad skulle göra/köpa då? Betala hyra, räkningar, lån mm gills icke!

En ny jacka och ett par sneakers kanske. Och någon blomma.

Fick just en del pengar i födelsedagspresent. Det mesta investeras. Men jag unnade mig en del hudvård och ska köpa lite kläder.

Normalt hade jag väl velat resa eller göra ngt. Men inte som läget är nu.
 
Inget särskilt, pengarna hade hamnat på fondkontot jag använder till "nöjessparande" kanske det blivit till bidrag till ett objektiv, en elcykel, en resa eller en kamera i framtiden.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hade det inte varit för den här jäkla pandemisituationen så hade mitt svar nog varit en tatuering, om jag fått pengarna i handen för att spendera dem nu. Men jag bor i ett annat län, och tatueraren håller till mitt i Stockholm, så.. :cautious::meh:

Och nu blev jag nästan sur över det, som om jag faktiskt hade pengar som jag "måste" bränna här och nu. Bra där. :rofl:



I mina scenarion utgår jag från "måste spendera dem på något och detta något ska vara till mig själv".
Hade jag bara fått in 5000:- på kontot imorgon, utan några andra krav än att de inte ska gå till hyran tex, så hade de nog hamnat på något buffertkonto - just nu är det främst katternas som jag jobbar på att fylla på (har ungefär hälften kvar till målet för det).
 
Jag skulle köpa lite blommor och sånt till blomlådorna som snart ska ut, sen nån ny byxa och någon nytt,finare linne och tröja.

Så kanske 1500kr till blommor och 3500 till kläder! Kanske ETT schabrak också. Men bara ett!:o:p
 
Jag har under många år sagt att om jag plötsligt skulle få typ denna summa "över" och kunna köpa vad som helst onödigt men som jag ändå vill ha men aldrig skulle köpa typ, ja då skulle det bli ett par Louboutin-skor. Summan räcker inte till några extravaganta men ett par enkla stylish med klack (beige lack :love:) så kanske det tom skulle kunna bli att jag får användning för dom. :D
 
Jag håller på att spara till två Lilla Åland-stolar, så det hade blivit ett inköp av dessa :D
 
Lämna kvar ett litet lån som skydd mot fastighetskapning.
Googlade lagfartskapning och det känns som att Lantmäteriet har bra rutiner för att det ska förhindras.
”Lagfartskapningar är ovanliga, historiskt har det handlat om ungefär fem försök per år. Sedan 2010 har det inte upptäckts någon lagfartskapning som gett den som kapar en ekonomisk vinning eller den som fått sin fastighet kapad någon ekonomisk skada.

Vi förstår den oro som fastighetsägare kan känna när de läser om försöken till lagfartskapningar. Vi jobbar ständigt med att förbättra rutinerna så att alla inblandade ska känna sig trygga och att allt går rätt till vid ansökan om lagfart.

Vi ser allvarligt på de ärenden som bedöms som försök till lagfartskapning. Särskilda rutiner tillämpas när det i pågående ärenden kommer in påståenden om lagfartskapning eller då Lantmäteriet av annan anledning uppmärksammar att ett förvärv kan vara ogiltigt. Dessa rutiner innebär bland annat att en noggrann kontroll av förutsättningarna utförs i det enskilda fallet.

Vid tveksamheter tas en personlig kontakt med ägaren av fastigheten för att klara ut om det verkligen är fråga om en giltig överlåtelse. Ärendet förs inte vidare förrän förutsättningarna klargjorts och i de fall som man ser fortsatta brister beviljas inte ny lagfart eller inskrivning av nytt tomträttsinnehav.

Beroende på förutsättningarna i det enskilda ärendet beslutar vi om avvisning, avslag eller fortsatt utredningsuppskov i avvaktan på att frågan blir löst i domstol.

Lantmäteriet är sedan 2016 ansluten till tjänsten Mina meddelanden där du kan ta emot post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Posten samlas i en säker digital brevlåda och du öppnar och läser den enkelt med hjälp av din e-legitimation.

Där kan du få information digitalt från Lantmäterietom vissa inskrivningsärenden. Det gäller bland annat E-meddelande som skickas ut redan då ett ärende om ägandeförändring registreras (tilldelas ärendenummer). Detta E-meddelande skickas ut till de lagfarna ägare och tomträttsinnehavare som är anslutna till Mina meddelanden.

Att vi benämner det som E-meddelande är för att det är ett meddelande som endast skickas elektroniskt. Det skickas även ut ett E-meddelande till lagfarna ägare och tomträttsinnehavare som är anslutna till Mina meddelanden när en ansökan om ny inteckning registreras.

År 2010 infördes en rutin som innebär att ett meddelande skickas till den tidigare lagfarne ägaren respektive tomträttsinnehavaren när en ansökan om lagfart eller inskrivning av tomträtt beviljas eller förklaras vilande.

Denna rutin tillämpas i de fall då lagfartsansökan kommer in från en privat ingivare. Målet med underrättelsen är att den lagfarne ägaren/tomträttsinnehavaren ska få kännedom om beslutet och få en möjlighet att reagera och ge in ett överklagande om det är fråga om en lagfartskapning.”
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 780
Hemmet Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och...
2
Svar
22
· Visningar
1 373
Senast: Human
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp