Om du fick 5000 kr... (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

Seabaz

Trådstartare
Om ni hade 5000kr ni måste spendera på "nåt till dig själv". Vad skulle göra/köpa då? Betala hyra, räkningar, lån mm gills icke!
 
Om ni hade 5000kr ni måste spendera på "nåt till dig själv". Vad skulle göra/köpa då? Betala hyra, räkningar, lån mm gills icke!

Eftersom båtsäsongen är svaret enkelt. Båten är lite som ett svart hål. Det går att stoppa in hur mycket pengar som helst och de bara försvinner. Om jag hade 5 000 idag skulle jag köpa ett par nya Oakleys inför säsongen, de gamla har blivit lite repiga. Och så behöver jag nya båtskor, gummistövlar och förmodligen en burk bottenfärg till. Och vips så är 5000 slut.
 
Om ni hade 5000kr ni måste spendera på "nåt till dig själv". Vad skulle göra/köpa då? Betala hyra, räkningar, lån mm gills icke!

Hade jag haft häst så är ju svaret ganska enkelt... :angel::idea:

Men hade jag fått pengarna för att spendera dem idag, så hade det nog blivit en cykel! (Min ska till verkstan och få nya däck+innerslang vid nästa lön, efter att ha stått på opumpade däck i ett par år... Men 5000:- skulle nästan räcka till den som jag skulle vilja ha, om jag skulle köpa en ny istället.) Alternativt nya däck till min befintliga cykel (ungefär en tusenlapp, ev ett par hundralappar till) + nya, fräscha, underkläder av bra kvalitet (främst ett par bh:ar skulle verkligen behövas, har en som sitter vettigt förutom sportbh:arna...räknar med ca 600-1000:-/st) + kanske något träningsplagg/hudvård/extra god middag/ett par pluggar/smycken till örsnibbarna.
 
Hmm. De hade kunnat gå till en ny säng, med lite bidrag från mitt eget konto också 😅 Det hade varit skönt!

Eller nej nu vet jag! En riktig djupgörande städning av lägenheten, dvs betala någon annan att göra det :angel:
... fasen. Jag har inte fått 5000 kr men jag blev jäkligt sugen på att betala för en sån där rejäl städning nu när jag kom tänka på tanken :cautious:
@Sel Du ska inte möjligen till Sverige någon gång snart? :angel::D
 
Ingen aning.
Fick 100.000 för en månad sedan och är helt ekonomiskt handlingsförlamad. Behöver inget och vill inte ha något 🤷🏻‍♀️

100 k är ju en bra buffert att ha på ett konto in case of kris om du inte redan har en buffert?
Typ par hundra kan man ju ha på ett buffertspar, lättåtkomliga men ändå med liite ränta. Efter det hade jag valt att lägga sparandet på ett ISK som ett mer långsikt typ pensionsspar.
Har du ovanstående fixat och har ngn form av lån hade jag om jag vore du amorterat ner lånet.
 
Senast ändrad av en moderator:
100 k är ju en bra buffert att ha på ett konto in case of kris om du inte redan har en buffert?
Typ par hundra kan man ju ha på ett buffertspar, lättåtkomliga men ändå med liite ränta. Efter det hade jag valt att lägga sparandet på ett ISK som ett mer långsikt typ pensionsspar.
Har du ovanstående fixat och har ngn form av lån hade jag om jag vore du amorterat ner lånet.
Har ett par hundratusen nu och eventuellt mer på ingång i form av arv. Lägger det på hög just nu hos SBAB, de har iaf 0,5% ränta 🤷🏻‍♀️ Betalade av det sista på bilen i en klumpsumma förra månaden. Vi funderar på att betala av hela huslånet inom ett par år.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
455
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Hemmet Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och...
2
Svar
22
· Visningar
1 376
Senast: Human
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Myrten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp