Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

farmor

Trådstartare
Jag skulle stänga alla kvinnojourer, låsa in alla misshandlande män 2 o 2 i en cell med fri sprit så skulle de kunna puckla på varandra.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Skulle det öka mängden kärlek i världen?
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag skulle förbjuda att inte tycka som jag :D
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Nä men den skulle inte minska heller. Många kvinnor och barn skulle slippa leva i skräck. Har man sett på nära håll vad dessa män är kapabla till så anser jag att få supa ihjäl sig med en likasinnad inte är det sämsta.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag skulle:
Införa allmän föräldrautbildning så att alla föräldrar fick de verktyg de behöver för att kunna vara en tillräckligt bra föräldrar och få en insyn i hur otroligt viktiga de faktiskt är för sina barn. Där skulle alla som finns i riskzonen kunna plockas upp och få mer hjälp så att de också kan bli bra föräldrar. Här skulle också parterapi bedrivas och chans till barnvakter finnas så att föräldrarna kan fortsätta utveckla och vårda sin relation.
Det skulle finnas dygnet runt jour dit man kan ringa och prata/gråta/gnälla av sig när barnen är sjuka eller man inte har fått sova på hur länge som helst och för alla andra saker som faktiskt är riktigt tuffa med att vara förälder. Där skulle man även kunna få praktiskt stöd, dvs. att någon faktiskt kommer hem och tar över en stund om det är vad som behövs.
Jag skulle införa frivillig föräldraledighet år två och tre då man fick 90% av lönen, första året skulle man få 100% av lönen. Föräldraledigheten delas i tre delar/år där en tredjedel inte kan skrivas över till den andre föräldern. Denna ledighet måste tas ut innan barnet fyller år varje år.
Har en förälder enskild vårdnad får hen givetvis ta ut all föräldraledighet men även en person som inte har vårdnaden ska kunna ta ut en tredjedel om den som har vårdnaden om barnet vill det.
Jag skulle införa att alla föräldrar/vårdnadshavare skulle vara med sina barn en dag i veckan var upp till barnet börjar sexårs verksamheten. För detta utgår självklart 100% av lönen.
Inga barn skulle längre kunna räknas som fattiga då barnbidraget skulle behovs prövas och ges till dem som faktiskt behöver det. Studiebidraget skulle utgå som vanligt men ett extra bidrag utgår till föräldrarna som behöver det så länge barnet går i skolan upp till gymnasienivå.
Underhållsstödet ifrån försäkringskassan skulle höjas till en skälig nivå.
Förskolorna skulle ha max 15 barn/grupp med tre heltidsanställda.
Skolklasser får innehålla max 15 barn på lågstadiet och max 20 barn i övriga åldrar.
De som behöver extra hjälp/stöd/stimulans av någon anledning ska få det genast utan att det ska tjafsas eller dras ut på tiden.
De obligatoriska praktikperioderna på grundskola och gymnasieskola ska utökas så att de unga faktiskt får en ärlig chans att ta reda på vad de vill jobba med.

Personlig lämplighet ska införas för alla yrken och utbildningar förutom betyg så att vi får rätt person på rätt plats.

Heltidsarbete ska vara en rättighet men det ska aldrig vara en skyldighet för privatpersonen att faktiskt jobba heltid om deltid passar dem bättre.


Alla som behöver särskild vård eller tillsyn skulle få det de behöver utan en massa tjafs.

Alla vårdköer skulle byggas bort omgående.

Sjuka ska få den vård och rehabiliteringen de behöver oavsett om de kan komma tillbaka till arbete eller inte.

Sjukförsäkringen ska byggas ut och alla fuskare sättas dit.

Alla hjälpmedel ska vara gratis och man ska få dem omgående när behovet uppstår.


Djurskyddet skulle ses över och bli mycket hårdare. Priserna på kött, mjölk osv. skulle höjas till vad det faktiskt kostar att producera det på ett schysst sätt. Utländskt kött, mjölk osv. får inte längre säljas i Sverige.


Alla miljövänliga alternativ skulle ges pengar så att de kan utvecklas och börja användas. Både bilbränsle, el, värmekällor osv.

Flygresorna skulle sluta subventioneras.

Tågen skulle bli statliga igen och bli vad det en gång var. Kollektivtrafiken skulle byggas ut. På landsbygden genom ringlinjer. Enhetliga taxor skulle införas. Det ska vara lika enkelt att ta sig med kollektivtrafiken oavsett om man bor i Stockholm eller på landsbygden.
Särskilda bilavdrag ska införas till alla på landsbygden.


Dömda brottslingar ska få ordentlig vård och stöd även efter att de har blivit släppta. De ska följas i minst tio år efter att sista straffet är avtjänat. Längre tid för grövre brott.
Det ska vara mycket styrt var och hur man får bo och jobba som dömd. En pedofil ska t.ex aldrig få chansen att bo i ett barntätt område eller jobba med barn på något sätt, inte ens genom frivilligt arbete.
Rättegångar måste ha påbörjats senast tre månader efter brottet har uppdagats.
Dömda ska ges en ärlig chans att förändra sina liv genom utbildning och stöttning. De ska ges chansen att få hjälp med att byta bostadsort och bryta med vänner som fortfarande är kriminella.

Alla som jobbar med barn och unga på något sätt ska ha anmälningsplikt vid minsta misstanke om brott mot barn. Straff ska kunna utmätas för de som inte anmäler.
 
Senast ändrad:
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag skulle införa frivillig föräldraledighet år två och tre då man fick 90% av lönen, första året skulle man få 100% av lönen.
Jag skulle införa att alla föräldrar/vårdnadshavare skulle vara med sina barn en dag i veckan var upp till barnet börjar sexårs verksamheten. För detta utgår självklart 100% av lönen.

Nu kanske det är ett rent drömscenario du målat upp, men jag kan inte låta bli att undra vem som ska betala det? Är det arbetsgivaren som ska stå för det så kan ju alla unga kvinnor glömma att få jobb. ;)
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Nu kanske det är ett rent drömscenario du målat upp, men jag kan inte låta bli att undra vem som ska betala det? Är det arbetsgivaren som ska stå för det så kan ju alla unga kvinnor glömma att få jobb. ;)


Självklart är det ett drömscenario, jag är inte påväg att göra en militärkupp ;)

Men nej, varför skulle arbetsgivaren stå för föräldraledigheten? Det gör de ju inte idag heller.
Varför skulle unga kvinnor glömma att få jobb? Missade du att föräldraledigheten delas? Detta just för att det inte ska bli en kvinnofälla där mannen fortsätter som om inget hade hänt utan vad jag vill är att alla barn ska ha två föräldrar. Jag tror att genom att dela föräldraledigheten i tre och genom att man får 100% av sin ordinarie lön så kan ingen komma och säga att de inte kan ta ut föräldraledigheten. Idag har de som inte vill ta chansen att lära känna sitt barn alla möjligheter att skylla på allt möjligt men det vill jag inte att man ska ha. Vill man inte vara föräldraledig så ska man få stå för det och då ska det också bli krångligt för vem stoppar in sin nio månaders på dagis frivilligt bara för att man inte har lust att vara hemma med sitt barn? Jag tror faktiskt inte att det är så många som gör det när allt kommer omkring utan där går grupptrycket in ifrån samhällets sida. Jag tror att för att få främst pappor att inse att deras barn behöver dem så får man tvinga några generationer att faktiskt lära känna sitt/sina barn och vara föräldralediga. Jag avskyr att det är så men tyvärr så finns det idag mängder med ursäkter för män att inte vara hemma med barnen men bara ett fåtal för en kvinna.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

1, Begæra uttræde ur EU!
2, Skydda skogarna! Tværstopp før nuvarande skøvling, infør ett varsamt skogsbruk istællet med små maskiner och hæstar. Fler naturresevat men i dessa ska stigar och små vægar hållas fria från vindfællen, ev nya vandrings och ridleder i dem.
3, Inføra gamla tullmurar så det blir dyrt att importera sådant vi lætt kan førsørja oss sjælva på, allt mellan jordbruksprodukter och hemelektronik.
4, De flesta gør av med onødigt mycket el. Sætt upp en maxkvot per hushåll -den som bor ensam i ett hus som mig får gøra av med mer æn de som ær fyra i motsavarande hus. Men inte obegrænsat! Den extra elskatten ska gå till vidareutveckling och ev subventionering av miljøvænlig energi.
5, Skattesubvention till de som bor i glesbygd, och æn om i snitt bara en om dagen kliver på/av vid ett tågstopp mellan Sunne och Torsby så ska tågen stanna! Åtminstone minimiunderhåll av vægarna så att bilarna inte skakar sønder.
6, Førældrakurs før blivande førstagångsførældrar finns redan på många håll. Infør det øverallt och æven uppføljningskurser typ sex træffar en gång om året. Inspirera kursdeltagarna att bilda stødgrupper och nærverk dær de kan passa varandras barn vid behov. Ska finnas hela barnets uppvæxt tills det ær nitton år, men får man flera ungar behøver man inte gå om småbarnskursen. Speciell pappagrupp på kursen så att dom får prata av sig lite med varandra. Kan det førebygga att ett par per kurs separerar och att två barn slipper få problem så har kursen betalat sig med råge!
7, På till ex Hammarø lær sig alla barn som inte har någon allvarligt problem att læsa, 98% eller så. Det går, vidareutbilda lærarna och sætt in resurser. Det ær grunden, kan man inte læsa ordentligt och førstå allt så kan man till ex inte læsa och førstå matematiska problem heller!

Finns hur mycket som helst att førbættra och ændå ær jag inte ens "hobbypolitiker!"
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag har ofta diktatortankar om lite allt möjligt, spontant för stunden skulle jag i princip avskaffa fängelser.
Jag tror på ett utvecklat fotbojesystem där var och en, mer eller mindre, istället får sitta fängslad i sitt hem och besök enbart tillåts från personer som är godkända dvs anses vara ett lämpligt sällskap.
Är du inte rejält kriminell innan du hamnar i fängelse har du all möjlighet att trilla dit under fängelsevistelse.
Fotbojesystemet skulle tillåta utevistelse under kontrollerade former när syftet är gott.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

1, Begæra uttræde ur EU!
2, Skydda skogarna! Tværstopp før nuvarande skøvling, infør ett varsamt skogsbruk istællet med små maskiner och hæstar. Fler naturresevat men i dessa ska stigar och små vægar hållas fria från vindfællen, ev nya vandrings och ridleder i dem.
3, Inføra gamla tullmurar så det blir dyrt att importera sådant vi lætt kan førsørja oss sjælva på, allt mellan jordbruksprodukter och hemelektronik.
4, De flesta gør av med onødigt mycket el. Sætt upp en maxkvot per hushåll -den som bor ensam i ett hus som mig får gøra av med mer æn de som ær fyra i motsavarande hus. Men inte obegrænsat! Den extra elskatten ska gå till vidareutveckling och ev subventionering av miljøvænlig energi.
5, Skattesubvention till de som bor i glesbygd, och æn om i snitt bara en om dagen kliver på/av vid ett tågstopp mellan Sunne och Torsby så ska tågen stanna! Åtminstone minimiunderhåll av vægarna så att bilarna inte skakar sønder.
6, Førældrakurs før blivande førstagångsførældrar finns redan på många håll. Infør det øverallt och æven uppføljningskurser typ sex træffar en gång om året. Inspirera kursdeltagarna att bilda stødgrupper och nærverk dær de kan passa varandras barn vid behov. Ska finnas hela barnets uppvæxt tills det ær nitton år, men får man flera ungar behøver man inte gå om småbarnskursen. Speciell pappagrupp på kursen så att dom får prata av sig lite med varandra. Kan det førebygga att ett par per kurs separerar och att två barn slipper få problem så har kursen betalat sig med råge!
7, På till ex Hammarø lær sig alla barn som inte har någon allvarligt problem att læsa, 98% eller så. Det går, vidareutbilda lærarna och sætt in resurser. Det ær grunden, kan man inte læsa ordentligt och førstå allt så kan man till ex inte læsa och førstå matematiska problem heller!

Finns hur mycket som helst att førbættra och ændå ær jag inte ens "hobbypolitiker!"

och du upptäcker du till din förtret att ekonomins spelregler gäller för diktatorer med.Massaindustrin kollapsar, Virkesförsäljningen rasar och Sveriges idag största nettoexportkälla förtvinar till ingenting, Och inga utlänska finansiärer vill satsa pengar på den korkade diktatorn i sverige.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Detta är nog mer en tråd med utsvävande tankar;)

Ibland får man vara oseriös:D
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*Strypa 90% av alla statliga bidrag till kultursektorn
*Höjning av lärarlöner (grundskola och gymnasium), införa en miniminivå på betyg/hp för att kunna antas (ex över nuvarande genomsnitt), komprimering av utbildningen (det ska alltså vara högre tempo och kortare tid) samt underlätta för folk som är utbildade till annat att skola om sig till lärare. Även införa (återinföra?) sekreterartjänster på skolan som handhar endel av lärarnas pappersbörda så de kan fokusera lite mer tid på undervisningen.
*Förstatligande av tågtrafiken
*En beskattningsmodell där intäkter från naturresurser kommer det området till godo.
*Förbättring av cykelvägar och cykelfiler i hela landets större städer, det ska gå att cykla långt och fort både i och mellan städer för att minska bilanvändandet.
*På något sätt stödja småskaligt hållbart jordbruk.
*Gratis sjukvård inkluderat tandvård
*På något sätt (:p) införa så att man, för att få socialbidrag, ska utföra samhällstjänst i X antal timmar/vecka. Vet inte riktigt hur det skulle fungera men ska vara arbeten som ger extra strössel i samhället och inte något som tar ordinarie jobb. Extra folk som läser eller promenerar med gamla, lekledare på skolor, rengöring av allmänna ytor av den art som inte omfattas av ordinarie renhållningen kanske tex.

Lite vitt spånande :laugh:
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*Strypa 90% av alla statliga bidrag till kultursektorn
[...]
*På något sätt (:p) införa så att man, för att få socialbidrag, ska utföra samhällstjänst i X antal timmar/vecka. Vet inte riktigt hur det skulle fungera men ska vara arbeten som ger extra strössel i samhället och inte något som tar ordinarie jobb. Extra folk som läser eller promenerar med gamla, lekledare på skolor, rengöring av allmänna ytor av den art som inte omfattas av ordinarie renhållningen kanske tex.

:eek:

Jag kommer med ens på två saker jag skulle göra:
-Införa basinkomst
-Legalisera klotter/graffiti/street art

Dessutom skulle jag
-Avskaffa äktenskap
-Avskaffa juridiska kön
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Varför är det :eek:
Det sista är ju nästan som basinkomst (om jag tolkar det rätt), bara att alla har rätt till arbete motsvarande ett socialbidrag. Självklart gäller det endast arbetsföra.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Du vill ju döda all kultur! :eek:

Den basinkomst jag skulle införa skulle man bli berättigad till genom att bo i Sverige, utan att behöva straffarbeta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 468
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 782
Senast: verser
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: Lutten
·
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
9
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp