Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Nä bara den som inte kan bära sig själv :angel:

Fast om den ska bära sig själv så börjar vi prata sponsorer och då får du bara privatteatrar med en evig ström musikaler och buskis. Du vill alltså inte ha dramer, barnteater och liknande? För om vi börjar sponsra sådant så blir det kanske OK ibland men väldigt fel ibland.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Och TV-utbudet skulle bara vara en evig ström av freakshow-tävlingar...
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Det är sant att nuvarande skogsbruk ger maximalt med billig massaved, och massa är sveriges viktigaste exportprodukt. Men de där granplanteringarna som man ersätter de ursprungliga skogarna med ger brist på sågtimmer. Därför sätter såginstrustrin press på regeringen för att få avverka skogar som inte är reservat än men som fått ett mer tidsbegränsat skydd eller så. Selektiv huggning, luckhuggning, där man sparar omogna träd gör huggningen ca 30 % dyrare men istället kan skogsägaren se fram emot att kunna göra ett uttag till redan om tjugo år eller så. Och då får han mer sågtimmer, det blir inte bara en vanlig gallring som ger gran-massa. Vanliga gallringar där maskinen gör breda gator förstör dessutom mycket. Att ta vara på det utgallrade kostar antagligen mer än det ger för många låter det ligga som ett plockepinn så att skogen blir ännu mer oframkomlig. Ett argument till är enhetliga granplanteringar är mycket mer stormkänsliga än blandad skog i olika åldrar. Men kommer det en ny Gudrun eller Per så får ju massaindustrin ännu billigare vara! Det planteras gran där det vuxit tall och marken egentligen är för torr för att passa gran, orsaken är att älgen gillar tall bäst.
Det är dyrt att stängsla in planteringen, men det går. Och det lönar sig på lång sikt. Men eftersom det är barnbarn och barnbarnsbarn - eller efterträdare om skogen ägs av ett bolag, som får skörda sågtimmret så bryr man sig inte. Huvudsaken att något planteras pga det är lag på att hyggen måste återplanteras! Tänkt långsiktigt, annars går Sverige i konkurs.


Nja det är väl att göra det för enkelt för sig. Idag så producerar vi massaved på gammal åker,(i alla fall gör jag det) Sutavverkar innan rotrötan etablerar sig (ca 60 år)
För min egen del har jag minskat andelen gran och ökad både löv o tall.
Det du förordar sk blädning, kräver 2 saker ..ett jäkla kunnande och mycket goda ej rötangripna bestånd.
Visst blir det gator i bestånden vid gallring,men dessa gator används ju tre ggr under en växtcykel Så där ligger nog inget större problem. Anpassar man sedan körningen så blir det i praktiken inga markskador att tala om,möjligtvis på de stickvägar som leder fram till bilväg eftersom trafiken där är större..

Själv kör jag ett modernt ”hästekipage” dvs en anpassad liten jordbrukstraktor med huggarvagn, kran o vinsch. Med den hanterar jag stormfällda enstaka träd, gallringar. Det är en jäkla skillnad att skota ut efter gallringsskördaren inne i värmen i traktorn istället för att halka runt ute i kylan med en häst. Slutavverkningarna lejer jag bort.

Häst kräver för mycket kunnande i förhållande till vad det ger, visst det är trevligt men varken säkert eller ekonomiskt för mig.

Jag har som ägare till min fastighet ökat virkesförrådet, ökat tillväxten av skog och ökat andelen löv o tal på bekostnad av gran.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*kl*
Jag skulle snarast införa förbud mot foppatofflor för att de är så vansinnigt fula. I förlängningen skulle jag nog inrätta en modepolis som skulle upprätthålla viss standard på klädseln. Framförallt inne i städerna.

Och så skulle Gunnar få bli minister. Med ansvar för demokratifrågor.

JAAAAAA! Bort med foppatofflor, tubsockor och andra modemissar!
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag skulle bestämma att det är förbjudet att skylla ifrån sig. Man måste stå för det man gör och inte hävda att "hästen var så där mager när jag fick honom" eller "djurtolken sa att han ville leva fast han inte kan gå". Det låter kanske lite hårt men jag skulle nog införa förbud att vara korkad.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Nja det är väl att göra det för enkelt för sig. Idag så producerar vi massaved på gammal åker,(i alla fall gör jag det) Sutavverkar innan rotrötan etablerar sig (ca 60 år)
För min egen del har jag minskat andelen gran och ökad både löv o tall.
Det du förordar sk blädning, kräver 2 saker ..ett jäkla kunnande och mycket goda ej rötangripna bestånd.
Visst blir det gator i bestånden vid gallring,men dessa gator används ju tre ggr under en växtcykel Så där ligger nog inget större problem. Anpassar man sedan körningen så blir det i praktiken inga markskador att tala om,möjligtvis på de stickvägar som leder fram till bilväg eftersom trafiken där är större..

Själv kör jag ett modernt ”hästekipage” dvs en anpassad liten jordbrukstraktor med huggarvagn, kran o vinsch. Med den hanterar jag stormfällda enstaka träd, gallringar. Det är en jäkla skillnad att skota ut efter gallringsskördaren inne i värmen i traktorn istället för att halka runt ute i kylan med en häst. Slutavverkningarna lejer jag bort.

Häst kräver för mycket kunnande i förhållande till vad det ger, visst det är trevligt men varken säkert eller ekonomiskt för mig.

Jag har som ägare till min fastighet ökat virkesförrådet, ökat tillväxten av skog och ökat andelen löv o tal på bekostnad av gran.

Svar: Om du läst det jag skrev i första inlägget så ser du att jag inte har något emot små maskiner! Att använda enbart hästar är inte realistiskt, men det finns moderna hästvagar med vinch och andra tillbehör. Blädning kräver kunskap, ja. Men det är väl på tiden att skogsägarna lär sig! Dom som är mot blädning hänvisar till någon gammal undersökning från 50-talet. På den tiden hade bönderna fortrarande kreaturen på skogen och dom käkade glatt upp alla plantor, desstum var det inte alla som platerade. Jättebra att du satsar på löv och tall, tyvärr är det inte så många som gör det.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Svar: Om du läst det jag skrev i första inlägget så ser du att jag inte har något emot små maskiner! Att använda enbart hästar är inte realistiskt, men det finns moderna hästvagar med vinch och andra tillbehör. Blädning kräver kunskap, ja. Men det är väl på tiden att skogsägarna lär sig! Dom som är mot blädning hänvisar till någon gammal undersökning från 50-talet. På den tiden hade bönderna fortrarande kreaturen på skogen och dom käkade glatt upp alla plantor, desstum var det inte alla som platerade. Jättebra att du satsar på löv och tall, tyvärr är det inte så många som gör det.


Det roliga är ju att det är de mindre skogsägarna som producerarat den råvara av högst kvalitet + att det är bonnskogen som folk vill vara imest. så kunskapen finns där.

Att skaffa en häst + vagn 0 motordriven kran o vinsch lönar sig inte!
Jordbrukstraktorn använder jag så gott som dagligen, skogsvagnen 1 eller 2 månader per år, ska till det hålla en häst? Vi producerar skogsråvara i en omfattning i Sverige och till ett pris fritt bilväg som saknar sitt motstycke i historien. Blädningen funkar inte i stor skala. Ja när jag ska bygga en ny brygga, då blädar jag, då tar jag ner en av de lärkar jag har i skogen, men det virket skulle bli alldeles för dyrt om någon skulle köpa det för full täckning vad det gäller mantimme o maskin timme.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

när jag blir diktator (tror jag måste bli det innan dig, du får väl göra revolution/statskupp typ) ska jag reformera mitt jobb så att vi kan läxa upp danskarna om du vill

alla diktatorer måste ha en försvarsmakt, problemet just nu är vi KANSKE kan vara elaka mot vatikanstaten(fast hillebarderna verkar obehagligt vassa)

jag skulle:

bestämma att vi skulle ha ett folkförankrat försvar, gärna att man gör ngn form av samhällsplikt istället för militär tjänstgöring

kräva att dom som upphandlar kontrakt kan ställas till svars för det dom gjort

minska bemanningen i humorkuben (högkvarteret med 75%). Öb får faktiskt vara kvar för han är en av dom vettigare vi har haft på sista tiden

den general som bestämde att vi ska använda datasystemet prio skall
för alltid vara tvungen att ha stark senap i arschlet

för övrigt skulle jag bestämma att sommaren ska vara längre än vintern och att all god mat ska vara nyttig

edit: allt mrd försvarsmakten löser vi naturligtvis med nuvarande pengar
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Nej men gud så fruktansvärt :(

Inte för att jag gillar foppatofflor. Men tänk vad hemskt om folk inte fick klä sig som de ville. Ungdomar med sina märkliga idéer skulle inte få experimentera och se fåniga ut.

Förstår att modepolis och foppatoffelförbud ska vara roligt men jag tycker att det låter gräsligt bara.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag tycker att det är en omodern institution.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

-Legalisera klotter/graffiti/street art

Hårdare straff till klottrare är en sak jag skulle införa först av allt. Jä*ligt att se fasader, träd, papperskorgar, elskåp, asfalten etc vara nerkladdat av missanpassade idioter som inte har något bättre för sig. :mad:
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag tänker ju faktiskt bli diktator på riktigt, det är ju bäst att passa på nu när armén är icke-existerande och poliserna består av dåligt utbildade våp som mest bara vågar ge sig på Svenssons och lättskrämda tonåringar...

- Ändra minerallagen så att jag, ehem staten behåller mer av värdet.

- Förbjuda dokusåpor, El Presidente tycker inte om.

- Förstatliga skolan och disciplinera alla där...

- Förstatliga alla elbolag, viktig infrastruktur ska inte drivas i privat regi - billig
el till folket ska vi ha !

- Korkade och giriga bankirer kommer inte att få någon bankakut så att folket
tvingas betala - istället kommer sådana banksters att utsättas för offentlig
spöslitning och sättande i påle varefter deras tillgångar förstatligas.

- Kultur är viktigt liksom kunskap, så utbildningsradion kommer att få sända
dygnet runt och vi inrättar en kulturkanal som visar klassiska dramer.

- Reklampauser mitt i spännande filmer kommer att beläggas med dödstraff !

- All spårvägstrafik ska förstatligas och det kommer att bli offentlig
spöslitning för ledningen om inte tågen går i tid.

- Vår ärorika armé ska skydda landet och El Presidente istället för att kriga i
långtbortistan, den kommer även att utvidgas till att omfatta 500 000 man.

- Fri veterinärvård åt alla hästar och lantbruksdjur, distriktsveterinärerna
kommer att utökas och ha ständig bemanning 24/7.

- Skippat bygglov för stall och ridhus, hästar är en nationell angelägenhet
som El Presidente vill uppmuntra.

- Kastrering och offentlig spöslitning för alla pedofiler.

Jag kommer säkert att komma på fler saker :D
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag kom på vad jag glömde - All vård ska förstatligas !

Eftersom El Presidente tycker om sjuksköterskor, i synnerhet om dom har sexiga underkläder, så kommer alla pengar som tidigare gick till löner och förmåner åt käbblande riksdagsmän och fåniga partistöd numer att gå direkt till att höja lönen för alla sjuksköterskor och vårdbiträden.

Vidare så folket älskar inte gud, folket älskar sitt land och El Presidente och under El Presidentes upplysta ledarskap så har folket inget behov av religiös vidskepelse. All religion kommer därför att avskaffas och alla kyrkor kan därför byggas om till studentlägenheter.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Förstår att modepolis och foppatoffelförbud ska vara roligt men jag tycker att det låter gräsligt bara.

Tja... Nu var det ju tänkt att vara roligt. Om jag ska vara allvarlig så tycker jag att själva grundtanken på diktatur är ännu gräsligare.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Se till att alla cykelvägar särskilt på landet ( och i stan på områden som ligger nära hästgårdar/ridskolor) fick en parallell ridstig/ridväg så att folk som vill kan färdas miljövänligt även om de inte vill cykla.

Få tex min kommun att låta bli att bygga idiotiska rondeller i varje gathörn och istället lägga de miljonerna på skola och kanske på den där simhallen. Simhall hade de haft råd att bygga för minst tio år sedan om de inte envisats med minst 5 rondeller som kostar flera miljoner styck och en sk bussgata som bara den kostade ca 5 miljoner.

Istället för alla konstiga arbetsåtgärder för att sätta folk i sysselsättning- använd samma mängd pengar inom kommunerna och ANSTÄLL folk!!!

Gör det lättare att vara småföretagare med mindre regler och mindre papperexersis. Gör det lättare för småföretagare att anställa folk. Betänk att tusen enmansföretagare som kan leva på sitt företag- det är 1000 jobb! 1000 småföretagare som kan anställa en person- det är plötsligt 1000 jobb till.

Och ett företag som skulle ha 2000 anställda som skulle etablera sig i Sverige- det skulle stat och kommun idag bocka och skrapa med foten för...
Men småföretagarna behandlas som skit och ses som att de bara har småföretag för att bedraga staten på skattepengar.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

alla diktatorer måste ha en försvarsmakt, problemet just nu är vi KANSKE kan vara elaka mot vatikanstaten(fast hillebarderna verkar obehagligt vassa)

Äh du får helt enkelt kommendera ut Sveriges lajvare under fanorna. Finns en hel blankvapenlajv. Och vikingaföreningarna de slåss med visserligen trubbiga, men ändock blankvapen. Ja ock så finns det ju en hel del medeltidsreenactors som slåss med spjut, lansar och hillebarder. Och vi i det tidiga 1700-tals reenacteriet har sedan ett år tränat mycket med pik.

Så Vatikanstaten kan vi nog klara av. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

- Vår ärorika armé ska skydda landet och El Presidente istället för att kriga i
långtbortistan, den kommer även att utvidgas till att omfatta 500 000 man.

El Presidente:

Jag förutsätter att stridsvagnarna även kommer att användas till att fullständigt förinta alla förbaskade väggupp.

Jag är en fredlig människa MEN tycker att tex sån här musik ska spelas oftare i radion. Jag VILL INTE höra en samma låt 5 gånger varje förmiddag sjungen av nån juvenil ung man med mesröst- OMVÄXLING på radion.

http://www.youtube.com/watch?v=zWvfo8sC_LM

Mer musik från forna sekler! Mer folkmusik. Mer hårdrock. Mer kraftwerk. Mer punk. Mer av allt som inte är svensktopp och mespopp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 469
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 782
Senast: verser
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: Lutten
·
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
9
· Visningar
443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp