Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Om du ska avskaffa äktenskapet måste du fixa ett likvärdigt alternativ, vilket samboskap inte är.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Självklart är det ett drömscenario, jag är inte påväg att göra en militärkupp ;)

Men nej, varför skulle arbetsgivaren stå för föräldraledigheten? Det gör de ju inte idag heller.

Nä, jag funderade mest på vart pengarna skulle komma ifrån. ;)
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Strypa pengar till kultursektorn är :eek:

Jag skulle också avskaffa äktenskapet. Det är HELT onödigt på alla sätt.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Jag skulle tvinga alla att leva hållbart (inkl. mig själv :sneaky:).
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

:eek:

Jag kommer med ens på två saker jag skulle göra:
-Införa basinkomst
-Legalisera klotter/graffiti/street art

Dessutom skulle jag
-Avskaffa äktenskap
-Avskaffa juridiska kön

finge jag tag på ngn som klottrar på min kåk, maskin eller bil så resulterar det med säkerhet i att klottraren får se insidan på en intensivavdelning....länge;)
basinkomst har vi ju redan idag, klarar du dig inte, dvs är du inte kapabel att försörja dig så träder samhället in, och du får hjälp, naturligtvis på samhällets villkor. Men man ska ju inte skåda en given häst i munnen, så rätta mun efter matsäcken...
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*Jag skulle se till att alkohol blev narkotikaklassat.
*Jag tänkte skriva att jag skulle minska politikernas pensioner, men kom på att om jag vore diktator skulle det inte finnas några politiker alls så det löser ju sig självt.:D
*Och så skulle jag ge sjukvården helt obegränsade medel.:d
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*Jag skulle se till att alkohol blev narkotikaklassat.
*Jag tänkte skriva att jag skulle minska politikernas pensioner, men kom på att om jag vore diktator skulle det inte finnas några politiker alls så det löser ju sig självt.:D
*Och så skulle jag ge sjukvården helt obegränsade medel.:d

Obegränsade medel låter ju kul.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Typ kl

Alltså bukefolket skulle nog bli världens sämsta diktatorer :angel:

Ni har ju liksom missuppfattat allt med att vara en diktator. Man ska bara göra saker för sin egen skull, på alla andras bekostnad.

Till och börja med så vill en riktig diktator ha massa pengar, och att även deras kompisar får pengar (men inte lika mkt) Sen ska man ha en stor tuff armé, som man kan hota grannländerna med (hej Danmark...)

Om jag var diktator så skulle jag sänka svårklass hoppning till 1,10. Och alla som är bättre än mig blir halshuggna alt att jag får deras hästar. Ingen annan får någonsin vinna.

Demokrati är nog lika bra...
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Den basinkomst jag skulle införa skulle man bli berättigad till genom att bo i Sverige, utan att behöva straffarbeta.

Fast det är väl inte straffarbete att en person som vill ha något (i detta fallet basinkomsten) ska ge en motprestation?

Jag skulle nog också kraftigt minska samhällsanslagen till kultur. Visserligen tycker jag att kulturyttringar ofta är positiva, men att betala för något där "allmänheten" inte har tillräckligt intresse för att det ska vara självbärande, är för mig tveksamt.

Jag skulle tvinga fram jämlik lönesättning mellan könen, lika lön för likvärdigt arbete.
Jag skulle höja lönerna för dem som gör största hjältejobbet: personal inom omsorg och sjukvård.

Jag skulle omedelbart ta bort "pensionen" för våra politiker. En a-kassa under upp till ett år för omställning, ja. Lönen för politiker (om de nu funnes kvar men inte ens en diktator kan sätta sig in i allt själv utan det behövs en stab som åtminstone kan försöka förstå en komplex verklighet) skulle förstås, som all annan lön, vara pensionsgrundande för ålderspension.

Jag skulle nog avskaffa en fix åldersgräns för pension, och vara tydlig med den ekonomiska följden av att ta ut pension tidigt eller sent (pengarna är ändliga så det går ju inte att välja att gå i pension vid femtio års ålder bara för att man vill - om man inte har egna pengar förstås).

Jag skulle rensa upp bland dåliga offentliga upphandlingar som gör att landsting och kommuner läcker pengar pga klantiga förhandlare vid upphandlingar.
Jag skulle starkt överväga behovet av blomvattning i kommunerna - det kostar mycket pengar med två gubbar, en traktor och en tank för att vattna blommor. Kunde hellre användas till omvårdnadspersonalen (samma arbetsgivare, därför genomförbar prioriteringsförändring).

Jag skulle nog gärna avskaffa landstingen och göra sjukvården statlig, för att den skulle bli mer jämlik. Idag skiljer utbudet inom vården kraftigt beroende på bostadsort. Exemplevis är inte cancervården lika i olika delar av landet.

Jag skulle införa en högre kostnad för "livskvalitetsvård" inom vissa områden för att bättre ha råd med "medicinskt motiverad vård".

Alkolås i alla bilar vore bra.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Diktator betyder att man bestämmer själv hur man vill göra.
En diktator kan mycket väl tänka på miljön, då denne diktatorn vill ha en bättre miljö. Likaså stoppa inköp av kött från andra länder, då denne diktarorn inte vill stödja djurmissförhållanden som det ofta är i utlandet.
Men en diktator kan även som du sa ta allas hästar. Tänk att få Totilas :p
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*kl*
Jag skulle snarast införa förbud mot foppatofflor för att de är så vansinnigt fula. I förlängningen skulle jag nog inrätta en modepolis som skulle upprätthålla viss standard på klädseln. Framförallt inne i städerna.

Och så skulle Gunnar få bli minister. Med ansvar för demokratifrågor.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

och du upptäcker du till din förtret att ekonomins spelregler gäller för diktatorer med.Massaindustrin kollapsar, Virkesförsäljningen rasar och Sveriges idag största nettoexportkälla förtvinar till ingenting, Och inga utlänska finansiärer vill satsa pengar på den korkade diktatorn i sverige.

Det är sant att nuvarande skogsbruk ger maximalt med billig massaved, och massa är sveriges viktigaste exportprodukt. Men de där granplanteringarna som man ersätter de ursprungliga skogarna med ger brist på sågtimmer. Därför sätter såginstrustrin press på regeringen för att få avverka skogar som inte är reservat än men som fått ett mer tidsbegränsat skydd eller så. Selektiv huggning, luckhuggning, där man sparar omogna träd gör huggningen ca 30 % dyrare men istället kan skogsägaren se fram emot att kunna göra ett uttag till redan om tjugo år eller så. Och då får han mer sågtimmer, det blir inte bara en vanlig gallring som ger gran-massa. Vanliga gallringar där maskinen gör breda gator förstör dessutom mycket. Att ta vara på det utgallrade kostar antagligen mer än det ger för många låter det ligga som ett plockepinn så att skogen blir ännu mer oframkomlig. Ett argument till är enhetliga granplanteringar är mycket mer stormkänsliga än blandad skog i olika åldrar. Men kommer det en ny Gudrun eller Per så får ju massaindustrin ännu billigare vara! Det planteras gran där det vuxit tall och marken egentligen är för torr för att passa gran, orsaken är att älgen gillar tall bäst.
Det är dyrt att stängsla in planteringen, men det går. Och det lönar sig på lång sikt. Men eftersom det är barnbarn och barnbarnsbarn - eller efterträdare om skogen ägs av ett bolag, som får skörda sågtimmret så bryr man sig inte. Huvudsaken att något planteras pga det är lag på att hyggen måste återplanteras! Tänkt långsiktigt, annars går Sverige i konkurs.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Själva poängen med basinkomst är att ingen motprestation krävs. Lika för alla utan krusiduller.
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Hur stor skulle denna basinkomsten vara?
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

Beror på hur mycket tribut diktator-Trani lyckas kräva av Norge. :devil:
 
Sv: Om du vore diktator i Sverige, vad skulle du göra?

*kl*
Jag skulle snarast införa förbud mot foppatofflor för att de är så vansinnigt fula. I förlängningen skulle jag nog inrätta en modepolis som skulle upprätthålla viss standard på klädseln. Framförallt inne i städerna.

Och så skulle Gunnar få bli minister. Med ansvar för demokratifrågor.

Du har min röst när du vill...! :D I samma position skulle jag införa en helgvecka i början på maj, när alla skulle förväntas ta del av naturen och hinna njuta riktigt av hur träden grönskar mer och mer för varje timme. Samt skulle man ägna sig åt odling i trädgårdar eller kolonilotter eller stadsodlingar eller vad man nu har tillgång till.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 467
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Angel
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
26 099
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 264
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp