om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Nominous

Trådstartare
Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd och något överflödigt kilo på honom är inte acceptabelt över huvud taget pga många faktorer. Han ska hållas bra i hull.

Han har hittills ätit hösilage och jag har alltid haft hästar som endast ätit hösliage. Har nog aldrig fodrat torrhö permanent.

Men nu efter några månaders strul med hösilaget och det slutat med att hästen dessutom börjar bli dålig i magen har jag gått ifrån hösilaget helt. Så nu har han ätit torrhö i en vecka och är helt perfekt i magen!! Jätteskönt verkligen.

Det är svårt att få tag på hösilage av bra hygien verkar det som och torrhö är nästan omöjligt att få tag på här. Ingen slår foder för häst i mina trakter, utan bara kofoder. Men detta torrhö är kanonfin. Kankse lite för mycket MJ och för lite Smb.Rp. för att vara perfekt men så länge det funkar och han är bra i magen och jag slipper jävlas med alla dåliga balar är jag supernöjd! Även om foderkostnaden 4dubblades. :cool: Men vad gör vi inte för våra kära?

Men iomed att han är så lättfödd och dessutom lägger på sig av att bara få underhållsbehovet täckt så måste jag blanda i väldigt mycket halm.

Han får nu 5kg hö och 5 kg halm (känns så lite när man är van att skopa in 14 kg lite blötare selage :o ). Han ligger perfekt i MJ och gott och väl täckt behovet för träning med Smb.Rp genom proteintillskott som annars blir toklågt. Så jag tror han kommer hålla sig jättefin på denna foderstat.

Men totala TS på dessa kilon blir 8,7 kg TS. Han väger 600kg. Så det blir ju 1,45kg TS/100kg häst. Lite underkant men det får funka. Kan inte lösa det på annat vis. Har vänt och vridit på allt.
Men han själv väljer att äta mellan 3-5kg halm per natt. Han har alltid lite kvar på morgonen kanske mellan 0.25-0.5kg upp till 2 kg kvar. Han äter halmen med god aptit om inte hö finns. Halmen ligger i höhäck så den blir inte dålig. Lämnar jag kvar den så äter han upp den när han kommer in inför ridning eller liknande.

Är det tillräckligt tycker ni? Han får ju i sig nästan 1,5kg TS/100kg häst varje natt, men väljer vissa nätter att äta lite mindre får dock aldrig i sig mindre än 1,3kgTS/100kg häst! Är det upp till honom och att han bör må bra så länge han har ett val att han KAN äta mer om han behöver eller bör jag se över nåt mer allternativ? :)
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Hästen väljer ju knappast att äta mindre men det spelar ju ingen roll.

Du kan inte öka TS genom att byta ut viss del till lucernstrå? Då borde du ju kunna sänka kraftfodergivan vilket alltid är bra för en häst med magproblem.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Han fick inget kraftfoder alls till hösilaget. Nu är han jättefin i magen.
Han äter inte lucern, får truga i han det. Han äter mycket bättre av halmen och proteintillskottet. Potatisprotein.
Han hade inte problem med magen pga kraftfoder eller annat kroppsligt, utan jag misstänker att hygieniska kvalitén på hösilaget var boven då han blev bra redan dag två på torrhöt. Han är aldrig någonsin dålig i magen annars. Därför jag bytt direkt för det är inte likt honom alls. :)

Självklart väljer han väl att inte äta eftersom han lämnar knappa kilot ibland. Eller hur tänkte du där? Han äter ju halmen direkt ur handen annars så han tycker ju inte att den inte är ätbar. Utan han äter långsamt och jag tycker iafl att det är bra. Det tar hela natten för han att pilla i sig halmen. Skulle det vara bättre att pilla i sig lucern på 20 min och stå utan sen? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Blir ju samtidigt svårt att byta ut mot lusern då det kommer ge på tok för mycket MJ för mina 250g Smb Rp som jag behöver tillägga. Då kommer jag måsta börja nalla på halmen för att komma ner i MJ så han håller vikten.

Potatisproteinet på 400g ger ju ca 270g Smb.Rp och endast 5,5MJ

Ska jag upp i samma mängd protein med lusern blir det ju 2,5kg lusern och då landar ju MJ på 21.25. Det blir ju 16.25 MJ mer så då måste jag ta bort iafl 3 kg halm. Kvar blir ju bara två kg halm och han kommer stå utan mat betydligt längre. Om han ens tänker äta lusernet..

Vette tusan vad som är optimalt. Men jag ska göra ett försök. Ska prova köpa en bal hack och se vad han säger och hur ättiden blir. :)
 
Senast ändrad:
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Kan ju även förtydliga eftersom det alltid verkar behövas att 5-6 dar I veckan äter han upp allt, nån liten tuss som han dragit runt bara. Sen är det en dag, max två, som han kan lämna ett kilo eller max två. Men det är alltid natten efter hoppträning och vi är inte hemma I stallet förrän strax innan 24 så han hinner nog helt enkelt inte äta upp. Andra gånger som det sker är om jag är I stallet sent och han lika då får färre timmar på sig att äta just halmen. För han äter den sakta, vilket jag tycker är jättebra så han har att tugga på länge!

Det handlar inte om att han vägrar äta som du gärna vill att det ska låta fjordtokan.. Utan timmarna räcker inte till för hans pyssel innan det är dadags för utsläpp och morgonhö. Och att ge han halmen ute är bara bortkastat då han pysslar med annat. Den blir bara nedtrampad. Och att göra det för att han inte hinner äta med sin snigelfart en dag I veckan känns lite överdrivet..

Så min undran är hur mycket det gör att han hamnar under rekommenderad ts några dagar I månaden och resten precis på?
 
Senast ändrad:
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Absoluta minigivan är 1 kg ts/ 100 kg häst.
Det levde min insulinresistenta fångponny på när jag bantade henne.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Absoluta minigivan är 1 kg ts/ 100 kg häst.
Det levde min insulinresistenta fångponny på när jag bantade henne.

Absolut. Men den rekommenderade minsta givan är väl 1,5? Så därför har jag inte panik och hästen verkar helt oförändrad och lika positiv och glad. :)
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Min gamla kräsna häst har en krubba med lusernhack som det tog 1 månad innan hon rörde över huvud taget, sen började hon äta av det, så ge inte upp
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Är hästen bra i magen och den har att pilla med utan att stå med tom mage för långa delar av dygnet hade jag inte oroat mig alls. Måste vara super med en lättfödd som äter långsamt, det hade min gärna fått lära sig :D
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Självklart är det väl bra om hästen får i sig minimgiva dvs. 1.5kg ts (tidigare låg rek på 1kg ts /100 kg) MEN han har ju möjlighet att äta om ha vill och han väljer ju själv att inte äta. Om han lämnade större mängd flera dagar i veckan så kanske jag skulle vara orolig men det är så pass lite som han lämnar (i längden) att så länge han är pigg och glad skulle jag inte vara orolig.

Men för att testa så kan du ju efter nästa tränning ta bort hälften av halmen och ge mera hö istället. Visst han kanske råkar vara hungrigare den natten men då får du ju mera ett hum om det faktiskt är så att han inte hinner äta upp eller om det är så att han faktiskt väljer bort halmen. Det är ju samma foder som han är van vid och i detta fall och i studiesyfte så skulle jag nog säga att en gång är ingen gång.
Hur var det när han fick silage efter träning, åt han upp allting då?

Lycka till!
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag trodde han fick kraftfoder som höjde givan protein ytterligare därav tycker jag att det var bättre att i så fall låta hästen äta ytterligare grovfoder-lucern. Men om hästen funkar på denna giva och håller sig smal ser jag inga problem direkt förutom ättiden och den är ju inte alltid så lätt att hålla koll på :)
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Svarar alla.

Han äter alltid upp höt efter vi kommit hem sena kvällar oavsett om det var silage eller torrhö. Några kilo hö äter han upp på nolltid!! Glupsk. Det är därför han får mycket halm för dels få upp TS och sen länga ättiden så han slipper stå utan mat större delen av dygnet. Han fick halm när han åt silage med.

4 kg hö äter han på max en timme och 4 kg halm äter han under kanske 6h. Så han tar en tugga i godan ro lite då och då efter att han ätit upp höt. Kommer han in på tom mage och inte fått hö på flera timmar och det finns halm i boxen så äter desto fortare. Men får han några kilo hö samtidigt så äter han snabbt upp det och sen pillar i halmen resten av natten.

Märks jätteväl om det är stallägaren eller någon annan i stallet som släppt ut. De släpper nämligen ut kl 5 ibland och vi andra inte förrän 7. Och då är det mer halm kvar i boxen. Så det stärker min teori lite att han verkligen äter sakta hela natten fram till morgonen. För när natten blir några timmar kortare så är det mer halm kvar. Aldrig att han lämnar över halvkilot om nätterna är normalt långa som han är van.


Han är jättebra i magen och på toppenhumör. :) Och börjar bli väldigt fin i kroppen.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Var nöjd att det funkar o oroa dig inte! Det är väl toppen att ban har grovfoder kvar att pyssla med länge.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag är jättenöjd att han funkar på så pass lite mat och att han pyssla med halmen länge.

Det är väl bara det att jag blir nojig när jag aldrig fodrat hö tidigare och det ser ju verkligen sååååå lite ut till min stora häst!! Känns bättre för mammahjärtat att fodra en stor hög blött silage.. :angel: Även om de mest är vatten så ser det bättre ut..:D Så egentligen blir väl inte TS halten totalt så jättemycket mindre, men den blir ju lite lägre. Kunde ge lite mer TS på silaget då MJ var lägre per kg TS med det.


Vad är det för tecken man ska hålla koll på om det är så att han ändå får för lite? Är det bra så länge magen är bra och han är oförändrad i personligheten?
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag lovar att han inte får för lite! Lugn!
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Ingen slår foder för häst i mina trakter, utan bara kofoder.

Alltså det där undrar jag mycket över då folk skriver så..vad exakt menar du med kofoder ? Bönder vill absolut inte ha superblött ensilage till sina kossor. Det är inget som är ekonomiskt försvarbart att ha så, inte ens för en bonde. Så, vad menas med kofoder ??
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Alltså det där undrar jag mycket över då folk skriver så..vad exakt menar du med kofoder ? Bönder vill absolut inte ha superblött ensilage till sina kossor. Det är inget som är ekonomiskt försvarbart att ha så, inte ens för en bonde. Så, vad menas med kofoder ??

Kofoder = kobönder som slår hö för eget bruk - dvs de producerar det foder de vill ha och det blir givetvis silage.
Finns inte att få tag på torrhö i länet i princip för mig veteriligen finns det inga mjölkbönder som fodrar med torrhö. ;) Och vi får köpa deras partier som blir över. Så man måste köpa silage som man ska handla från länet och i år har alla leverantörer som vi fått silage från haft problem med mögel i balarna.. :crazy: Av någon anledning har ingen häst i stallet klarat av att äta fodret som varit fint så de måste ha varit dålig hygien på alla partierna som inte vart mögliga för ögat. Skittråkigt!!
 
Senast ändrad:
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag som är lite korkad... förstår inte vitsen med att ge halm o sen lucern.

jag skulle hellre ge mer hö.

För att förlänga ättiden är väl halm OK, men ännu bättre är det att träna mer o då kunna ge den ännu mera hö:grin:

Sprid ut höt i hela hagen o hästen måste röra sig- precis som på bete.

har svårt för när hästarna ska stå stilla o äta o äta ur en hög.
hur naturligt är det?
Jo jag sprider även ut höt i boxen o numera gör även den fd. lättfödda hästen det som nu har fri tillgång.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag sällar mig till de som tycker att du kan vara nöjd med den lösning du har hittat nu!
Risken med för lite grovfoder kan dels vara magrubbningar, dels kan det skapa frustration som kan leda till att hästen utvecklar betendestörningar.
I och med att du har den här lösningen för att undvika magproblem i grunden skulle jag inte gråta över att tappa 0.05 kg TS. :-)
Han verkar dessutom sysselsätta sig hela natten med det han får nu, kanske är det ur en beteendemässig synvinkel t.o.m. bättre att han står och småfipplar med halm än om han skulle få mer hö som han äter på en gång?

Mynta; när jag hör "kofoder" tänker jag att man till (mjölk)kor vill ha så passhöga näringsvärden i grovfodret som möjligt, medan man till en lättfödd häst kan vilja ha ett grövre foder med mindre näring per kg TS...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 081
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp