om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Han får ingen lusern. :) Han får halm och hö. Halm för att kunna ge mer TS och öka ättiden då 7kg hö fyller hans MJ-behov med råge. Därför har jag tagit bort 2 kg hö och lagt till 4-5kg halm. Jag tycker iafl att det känns bättre. Halmen tar flera timmar längre för honom att äta då han pillar i sig den. Höt vräker han i sig.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sprida ut höt i hagen då vi har kollektivstall och jag kan inte räkna med att de andra hyresgästerna ska gå runt i hela hans hage och sprida ut hö. Sen 2kg hö blir inte direkt så att det går att sprida på några stora ytor.

Sen träna mer.. Han går 6 dar i veckan.

Måndag: Uteritt på 15-20km med riktigt mycket (!) övergångar i intervaller. Hästen blir trött och igenomjobbad.
Tisdag: Dressyrträning för tränare. Hästen blir för det mesta ordentligt trött! Kan verkligen inte jobba honom hårdare.
Onsdag: Lättare uteritt på ca 10km blandade gångarter och ut i snårskogen över stock och sten.
Torsdag: Hoppträning. Hästen åter igen trött och igenomjobbad.
Fredag: Galoppintervaller på ca 20km. Hästen rids väldigt trött. Varierar ena passet korta snabba och nästa pass långa (6-7km) långsammare.
Lördag: Vila
Söndag: Dressyr. Lösgörande och jobbar på det vi fått med oss sedan träningen. Hästen rids igenom men inte dödstrött.

Sen börjar det om. Ser inte att jag ska få in nå mer träning faktiskt. Kan inte rida ihjäl hästen för att han ska kunna äta ett kg hö mer än han gör idag. Han pallar inte för mer träning än såhär och han är stor och tung i kroppen så jag vill/kan inte pressa honom som världens sporthäst. Så smirken vet jag inte om jag tycker att jag förtjänar.

Har vridit och vänt på det hela men hittar ingen bra lösning tyvärr.

Sommarhalvåret löser det sig självt. Då går han i nerbetad hage dygnet runt och bara äter. Han klarar sig på 1-2kg hö då och håller sig jättefin men äter dygnet runt. Så det är ''bara'' ett vinterproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag sällar mig till de som tycker att du kan vara nöjd med den lösning du har hittat nu!
Risken med för lite grovfoder kan dels vara magrubbningar, dels kan det skapa frustration som kan leda till att hästen utvecklar betendestörningar.
I och med att du har den här lösningen för att undvika magproblem i grunden skulle jag inte gråta över att tappa 0.05 kg TS. :-)
Han verkar dessutom sysselsätta sig hela natten med det han får nu, kanske är det ur en beteendemässig synvinkel t.o.m. bättre att han står och småfipplar med halm än om han skulle få mer hö som han äter på en gång?

Mynta; när jag hör "kofoder" tänker jag att man till (mjölk)kor vill ha så passhöga näringsvärden i grovfodret som möjligt, medan man till en lättfödd häst kan vilja ha ett grövre foder med mindre näring per kg TS...


Jo det är ju precis så jag också tänker. Att det måste vara bättre att äta 4-5kg halm under 5h än att äta 2kg hö på 30 min. Till samma näringsvärde.

Än så länge tycker jag han verkar nöjd och glad. Han känns och upplevs precis som han brukar även om han är hungrig. Men det är han jämt. Men han jobbas ju i stort sett varje dag och får gå sig trött så han verkar rätt nöjd med livet. Och jättefin i magen. Som jag skrev ovan så är detta endast under vintern då han sommartid går ute dygnet runt i en nerbetad gräshage och bara äter dygnet runt. men det är så pass lite han får i sig så han håller sig jättefin i hull sommartid bara jag drar bort nästan allt hö. Så sommartid kan han inte ha det bättre. Så därför känns det ändå lite förlåtligt att han har det såhär vintertid. Det är ju trots allt för hans hälsa. Han klarar inte av att bli för tung.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Jag hade inte heller oroat mig.
Jag har ett sto som äter långsamt (har alltid gjort så och är kollad i mun) och ibland äter hon bara 1-2kg av sin kvällsranson hö. (från kl 20-5,30) Men så länge dom är pigga välnärda och allt ser bra ut så oroar jag mig inte.

I ditt fall så kan du ju om du vill få det lite smakligare för hästen blanda ihop hö och halm, men då kanske han äter det fortare och så blir han utan några timmar i alla fall. Nu står det inte vilka normala innetider det är, men 9-10kg hö/halm per natt är inte lite.
(Då tycker jag det lät betydligt mindre med två kg ute)
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Han får 9-10 kg Hö/halm totalt per dygn.

Morgon 2kg hö
Lunch 1kg Hö
Kväll 2 Kg hö och 4-5kg halm.

Kvällsfodring vid 17-18 så därför vill jag ha minst 6kg vid den ransonen eftersom det dröjer länge till frukost.

Om jag blandar det så dels drar han runt höt i hela boxen och skiter på det mesta så då äter han bara hälften av halmen (pillar ur den och skiter på den) och det han äter äter han upp mycket fortare än om den är oblandad. Så jag få i han mest om den ligger som den är.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

ja, då förstår jag! :laugh:

Han har ju att tugga på (och gör det med) hela kvällen/natten så det skulle jag inte oroa mig för.

Sen om det varit min häst hade jag nog frågat de andra om man inte kunde lägga ut lite halm i hagen med, som sysselsättning mellan fodertillfällena. Men det kanske inte är poppis bland de andra?
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Det ingår inte så jag kan aldrig räkna med det. Lunch ingår inte heller med det har jag lyckats lösa så att jag tar en annans in/utsläpp mot att hon fodrar min lunch. Mer än så går inte lösa ut då vi inte är fler i stallet tyvärr! De andra som står där är där tidigt på morgonen när morgonfodret ges.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Nu vet jag inte hur du menar... jag menade att man samtidigt som man gav hö också gav halm. Alternativt att du på kvällen lägger ut en halmbal som dom kan äta av mellan fodringarna.

Jag vet dock att det finns fler som inte vill att deras hästar ska äta halm eller så och då är det ju svårt om man har hästen med andra. :)
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Dels så äter han inte av halmen ute, han trampar runt den och dels så kan han inte ät ett enda MJ mer än han äter idag. Han blir tjock.

Så jag måste välja mellan att ge halmen ute eller inne nattetid. Och då känns det bäst att han har halmen på natten när han inte kan göra annat. Ute kan han roa sig på annat håll än att äta. :)
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

Aaggh vilken tidig "kvällsfodring":eek:

Då är nog halm ett måste.
 
Sv: om hästen väljer att äta mindre TS än rekommenderat

mmm jag vet :( Längtar tills jag och killen får flytta in i vårat nya hus så vi kan börja bygga stallet. Vill så gärna kunna bestämma allt själv så jag får som jag vill ha det med hästarna.

Tyvärr finns inga möjligheter att flytta honom heller då alla stall som har plats ledig som har bättre fodringsrutiner bara har trådhagar. Och min går rakt igenom dessa. Måsta ha staket.:crazy: Så jag måste leva med situationen och försöka göra så bra det går av den tyvärr. :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 081
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp