Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

Jag efterlyser studier som undersöker sammanhang mellan magsår och om hästen går själv eller med kompis. Sen skulle jag också vilja se ett förbud på att helt täcka mellan boxar. Jag tycker att det alltid ska finnas ett utrymme där hästarna kan känna varandra om de vill.
Här är en artikel om en rätt intressant studie om magsår på "frilevande" hästar på Island som togs in på stall och kom i träning: https://www.magasinettolt.dk/blog/9644-2/ Den är på danska, så hoppas det går bra. Den svarar ju inte helt på din frågeställning men visar tydligt att även hästar som lever ett "naturligt" liv i flock på stora gräsytor även de kan drabbas av magsår och att det faktiskt kan förbättras i hög grad av att komma in på stall och utfodras med hö/hösilage minst tre gånger dagligen. Dock har nog de här hästarna i stort sett ständig kontakt med andra hästar oavsett de är på stall eller ute - det är rätt vanligt på Island att det inte ens är galler mellan boxarna, utan att hästarna fritt kan nå varandra även när de står på box,
 
Faktum är att det verkligen vore vettigt för de flesta ridskolor för då hade man faktiskt kunnat ha kvar spiltorna för det fåtalet timmar hästarna är inne och inte rids.

Precis! Jag är inte ens direkt emot spiltor i det användningsområdet även om box såklart vore fantastiskt.
 
Här är en artikel om en rätt intressant studie om magsår på "frilevande" hästar på Island som togs in på stall och kom i träning: https://www.magasinettolt.dk/blog/9644-2/ Den är på danska, så hoppas det går bra. Den svarar ju inte helt på din frågeställning men visar tydligt att även hästar som lever ett "naturligt" liv i flock på stora gräsytor även de kan drabbas av magsår och att det faktiskt kan förbättras i hög grad av att komma in på stall och utfodras med hö/hösilage minst tre gånger dagligen. Dock har nog de här hästarna i stort sett ständig kontakt med andra hästar oavsett de är på stall eller ute - det är rätt vanligt på Island att det inte ens är galler mellan boxarna, utan att hästarna fritt kan nå varandra även när de står på box,
Att vara ett djur i det vilda är kanske naturligt men knappast stressfritt.
Särskilt inte med tanke på att vi människor breder ur oss mer och mer. Hur mycket yta för vilda flockar finns egentligen?
Jag tror verkligen att hästar kan trivas i vår tjänst! De har kanske mindre frihet men samtidigt får de mycket som vilda djur kan drömma om. Klart de har magsår i det vilda. Det är säkert en vanlig åkomma. De har sår I munnen av vassa tänder, får ont i hovarna om det råkar bli fel markförhållanden. Ingen människa ber dom att jobba men de får heller ingen hjälp när de inte mår bra.
Jag menar nu inte att du inte tror våra hästar kan ha det bra. Jag tror att du tänker lite åt samma håll.
Jag blir bara så deppig av denna debatt som jag tycker är viktig och jobbig på samma gång.
 
Här är en artikel om en rätt intressant studie om magsår på "frilevande" hästar på Island som togs in på stall och kom i träning: https://www.magasinettolt.dk/blog/9644-2/ Den är på danska, så hoppas det går bra. Den svarar ju inte helt på din frågeställning men visar tydligt att även hästar som lever ett "naturligt" liv i flock på stora gräsytor även de kan drabbas av magsår och att det faktiskt kan förbättras i hög grad av att komma in på stall och utfodras med hö/hösilage minst tre gånger dagligen. Dock har nog de här hästarna i stort sett ständig kontakt med andra hästar oavsett de är på stall eller ute - det är rätt vanligt på Island att det inte ens är galler mellan boxarna, utan att hästarna fritt kan nå varandra även när de står på box,
Intressant! Jag har inte läst den senaste forskningen om magsår men vad jag läst så finns det koppling till utfodring, formen hästen rids i och även antal timmar i veckan som hästen tränas i trav och galopp. Det hade varit intressant om just aspekten kompis i hagen undersöktes och vilka konsekvenser det eventuellt kan ge fysiskt.
 
En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars utevistelse i små rutor. Detta är en känslig fråga och jag märker att om man tar upp det så blir svaret ofta att "ja men det finns inte mer mark vid detta stallet, det har byggts så mycket bostäder i närheten. "
När det handlar om ridskolor så har jag hört svar som att ställer man större krav på utevistelse så kommer det inte finnas några stall närmare städer och det är tråkigt för alla de barn som inte kommer kunna rida eller umgås med djur. Och ja... det vore tråkigt om det blir så. Men samtidigt- någonstans känner jag att man måste börja göra ett val. Människors rätt att rida och ha hästar nära eller hästarnas rätt till utevistelse som är mer än bara små rutor och några få timmar.

Och när det gäller människors hobbyer så behöver man ju också göra ett val. Vill man åka slalom behöver man bo nära backar, vill man segla behöver man bo vid hav eller sjö. Även den som bor på landet långt från städer kanske inte heller har samma utbud om man tex vill dansa, spela teater etc.

Jag förstår tanken att man vill att djur ska finnas så alla som vill kan få umgås med dessa. Men jag har mer och mer börjat fundera kring att det inte är hållbart att hålla hästar på det sätt som jag ser att många stall har det gällande just hage/ utevistelse. Jag har även frågat flera personer om sällskap när dessa låter sina hästar gå själva i sina små rutor. Jag vet att det kan finnas speciella omständigheter för vissa hästar men när dessa har som grundinställning att "det är bättre att hästar går själva för att annars blir det skador." Visst kan det bli skador men det handlar ju också om förutsättningarna tänker jag.

Så... skulle man behöva lagstifta mer? Eller hur får man till bättre utevistelse? Jag gissar att folk också har olika inställning till utevistelse dvs att vissa inte tycker det är lika viktigt som jag gör eftersom man tycker dessa stall är okej...
Men är inte detta en viktig fråga om vi ska komma framåt när det gäller hur vi håller hästar?
Problemet är ju att många ridskolor legat "lantligt" när de byggdes men eftersom kommuner ofta inte tar hänsyn till ridskolor som hobby för många barn och unga så har de byggts in och blivit av med markerna genom åren.
Jag tror det är i den änden vi behöver arbeta för att ridskolehästar ska få det bättre, inte genom att tvinga dem till nedläggning genom lagstiftning.
Jag tror inte det gynnar någon att göra hästhobbyn till något för enbart välbärgade eller boendes på landet.
 
Något man inte får glömma när man pratar just ridskolehästar är att de oftast åtminstone får rejält mer rörelse än en privathäst, utöver hagvistelsen. De går ju i regel mer än en lektion per dag. Säger INTE att det är okej med jättekort utevistelse för det, men ändå värt att ha i åtanke.
 
Något man inte får glömma när man pratar just ridskolehästar är att de oftast åtminstone får rejält mer rörelse än en privathäst, utöver hagvistelsen. De går ju i regel mer än en lektion per dag. Säger INTE att det är okej med jättekort utevistelse för det, men ändå värt att ha i åtanke.
Jag förstår hur du tänker. Jag tycker dock att det inte går att jämföra. Jag har också hört det argumentet, men att ridas 3-4 gånger om dagen kan i mina ögon aldrig ersätta utevistelse med sin art. Så jag tycker personligen inte så mycket om när jag hör det resonemanget från t.ex ridskolor. Det är ju även för det mentala välbefinnandet som hästen är ute, för att ströva och söka föda tillsammans med sina artfränder. Att bli riden är ju inte ett behov hästen har.
 
Jag blir så himla ledsen varje gång jag åker in till stan. På ett ställe står hästarna i vad jag kallar sjukrutor. Dessutom har de nu flera somrar fått ett föl som även de då står i dessa små hagar.
Hagarna är alldeles vid vägen och utifrån mitt ögonmått så är inte den totala hagytan större än vår lilla ridbana på ca 15x30 m. Det är 3-4 hästar och ytan är uppdelad så hästarna går ensamma. Förutom fölet som antingen går med mamman eller med någon av de andra när det är avvant. Det står alltid bara och hänger.
De har mark bakom huset där de går ibland på sommaren men gissar att de tycker det är bekvämt att ha hagarna direkt utanför stallet.
 
Jag förstår hur du tänker. Jag tycker dock att det inte går att jämföra. Jag har också hört det argumentet, men att ridas 3-4 gånger om dagen kan i mina ögon aldrig ersätta utevistelse med sin art. Så jag tycker personligen inte så mycket om när jag hör det resonemanget från t.ex ridskolor. Det är ju även för det mentala välbefinnandet som hästen är ute, för att ströva och söka föda tillsammans med sina artfränder. Att bli riden är ju inte ett behov hästen har.
Det håller jag med om. Men det är i alla fall betydligt bättre än alla de privathästar som står ensamma ute i små rutor för att sedan komma in och ridas i max en timme. Tror inte att ridskolehästar är de som har det värst, rent generellt. De går dessutom ofta i flock under sin utevistelse.
 
Jag förstår hur du tänker. Jag tycker dock att det inte går att jämföra. Jag har också hört det argumentet, men att ridas 3-4 gånger om dagen kan i mina ögon aldrig ersätta utevistelse med sin art. Så jag tycker personligen inte så mycket om när jag hör det resonemanget från t.ex ridskolor. Det är ju även för det mentala välbefinnandet som hästen är ute, för att ströva och söka föda tillsammans med sina artfränder. Att bli riden är ju inte ett behov hästen har.
Många ridskolor har mycket utevistelse i flock rätt stpr del av året.
Där jag har inblick går hästarna ute nattetid mellan maj-okt/nov. Idealet hade ju varit att kunna preparera mark och göra lösdrifter för lerperioden men det är ändå ett liv i flock de timmar de är ute resten av året.
 
Det håller jag med om. Men det är i alla fall betydligt bättre än alla de privathästar som står ensamma ute i små rutor för att sedan komma in och ridas i max en timme. Tror inte att ridskolehästar är de som har det värst, rent generellt. De går dessutom ofta i flock under sin utevistelse.
Ja, det håller jag med om. Det tråkigaste är hästar som står så ofantligt lång tid inne på box - mer än vad de är ute. Typiskt inne i storstad dessvärre.

Många ridskolor har mycket utevistelse i flock rätt stpr del av året.
Där jag har inblick går hästarna ute nattetid mellan maj-okt/nov. Idealet hade ju varit att kunna preparera mark och göra lösdrifter för lerperioden men det är ändå ett liv i flock de timmar de är ute resten av året.
Jag har haft blandade erfarenheter. En lantlig liten ridskola med lång utevistelse i stora gräshagar i flock och en ridskola centralt med utevistelse ca. 5 timmar i - några i flock, några i egna rutor - fast med begränsad hårdgjord yta så de står mest av tiden. Sistnämnda gör sitt bästa utifrån marken de har, men det kan bli bättre med utevistelse.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fast då blir det ju människans psykiska hälsa som anses viktigare än hästens?

Jag mår mentalt mycket bättre när jag är med mina hästar än när jag har hästfria dagar. Men jag kan inte motivera för mig själv att mitt mående är viktigare än mina hästars.

Till viss nivå kan jag anse att det är okej att det får vara så. Det finns så klart gränser för hur hästarna får må och dessa måste alltid granskas och diskuteras, det tycker jag är jättebra.

Men om man går alltför mycket på linjen "ridning är inte en rättighet utan en ynnest" så tror jag man till slut hamnar i att inget är bra nog för att det ska vara okej.

Gissar att markens storlek kan bli ett bekymmer för många ridskolor? Krävs ju större hage för lösdrift, om det inte ska bli söndertrampat.
Tycker det är en bra grej iaf😊

Problemet är ju att många ridskolor legat "lantligt" när de byggdes men eftersom kommuner ofta inte tar hänsyn till ridskolor som hobby för många barn och unga så har de byggts in och blivit av med markerna genom åren.

Ja precis, marken till lösdrift kanske fanns för 20 år sen, men nu finns den inte kvar. Och när man klagar på kommunen så säger de att ridskolor inte ska ligga i bostadsområden, fast precis som du säger så är det samma kommun som byggt in ridskolan.

Nej då, inte alls bitter på att kommunen körde över oss igen...
 
Intressant! Jag har inte läst den senaste forskningen om magsår men vad jag läst så finns det koppling till utfodring, formen hästen rids i och även antal timmar i veckan som hästen tränas i trav och galopp. Det hade varit intressant om just aspekten kompis i hagen undersöktes och vilka konsekvenser det eventuellt kan ge fysiskt.
Jag är inte jättebra på magsår men fick ett ryck en gång och läste ett gäng studier, det verkar skilja sig åt en del beroende på vilken del av magen på påverkas? Det jag tog med mig var framförallt hur viktigt det är att hästar inte motioneras på tom mage utan att de måste ha ordentligt med foder i magen för att inte magsyran ska skvalpa runt och orsaka sår.
 
Jag är inte jättebra på magsår men fick ett ryck en gång och läste ett gäng studier, det verkar skilja sig åt en del beroende på vilken del av magen på påverkas? Det jag tog med mig var framförallt hur viktigt det är att hästar inte motioneras på tom mage utan att de måste ha ordentligt med foder i magen för att inte magsyran ska skvalpa runt och orsaka sår.
Man har teorin att magsår i övre delen är relaterat till.felaktig utfodring medan påverkan på nedre delen är mer komplext och troliga orsaker är stress, sjukdom och viss medicinering.
 
Jag förstår hur du tänker. Jag tycker dock att det inte går att jämföra. Jag har också hört det argumentet, men att ridas 3-4 gånger om dagen kan i mina ögon aldrig ersätta utevistelse med sin art. Så jag tycker personligen inte så mycket om när jag hör det resonemanget från t.ex ridskolor. Det är ju även för det mentala välbefinnandet som hästen är ute, för att ströva och söka föda tillsammans med sina artfränder. Att bli riden är ju inte ett behov hästen har.

Födosöksbehovet är verkligen så intressant. Jag har 1 ha knappt nu tror jag men betydligt mindre yta betas numera sommartid pga vikt hos pensionerad häst. Sommartid rör han sig uppåt/runt 1 mil på sin track. Vintertid betydligt mindre men äter å andra sidan inte alls de mängderna som man brukar kunna läsa om här på buke med fri tillgång. Utan det är ut och först beta (stripbetar) allt som inte betas sommartid och sedan när allt är betat och öppet så är det ändå ut och pilla i gräset en stor del av dygnet. Istället för att fastna vid hösilaget som dessutom är samlat med vatten, tak och ligghall.

Nu har han en ny växande kompis på 2 år men deras beteende verkar helt likna hur han och hans tidigare kompis fungerade.
 
Något man inte får glömma när man pratar just ridskolehästar är att de oftast åtminstone får rejält mer rörelse än en privathäst, utöver hagvistelsen. De går ju i regel mer än en lektion per dag. Säger INTE att det är okej med jättekort utevistelse för det, men ändå värt att ha i åtanke.
Jag tycker det handlar om flera olika nivåer. Ja en ridskolehäst som gör flera timmar spenderar då mindre tid på box än privathästen med samma längd på utevistelse. De får också mer motion vilket kanske motverkar sjukdom.
På samma gång kan det dock bli mer slitage och stress än privathästen.

Och jag tror att utevistelse i hage med kompisar är viktigt för det mentala. Att vara häst. Och jag tror att det är behövlig återhämtning. Och vissa ridskolehästar kanske tom också behöver få mer återhämtning än privathästen.
Så jag tänker att det handlar om många olika aspekter och nivåer.
 
Finns ju ett par stycken i alla fall som byggt lösdrift med skötselstall där hästarna står i spilta. Tror de varit nöjda? :)
Generellt mycket bättre för personalen också.
På mi hemmaklubb har det byggt på detta viset. Lösdrift på nätterna, här finns ligghallar med halm, grusade ytor för att undvika lera och automatisk utfodringsstationer
Gräshage på dagarna och sedan får hästarna komma in i skötselstall på em när det närmar sig lektioner.

Rider inte ridskolehäst så ofta med de få gånger jag gjort det har jag märkt stor skillnad. Hästarna är gladare och mycket mer tillfreds
 
Intressant! Jag har inte läst den senaste forskningen om magsår men vad jag läst så finns det koppling till utfodring, formen hästen rids i och även antal timmar i veckan som hästen tränas i trav och galopp. Det hade varit intressant om just aspekten kompis i hagen undersöktes och vilka konsekvenser det eventuellt kan ge fysiskt.
Ja, vad gäller just de här hästarna så var de i så lätt träning att det bedömdes inte påverka eventuella magsår, utan slutsatsen var att det var just regelbunden, individuell utfodring med tillräckliga mängder grovfoder som gjorde att stor del av de hästarna som hade magsår när de togs in på stall faktiskt återhämtade sig under de åtta veckor som de tränades.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 099
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 389
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 479
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 588
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp