Omplacera igen?

Bukefalos 30 år!

Jag tror att beteendet grundar sig mest i osäkerhet och rädsla utifrån vad det är han reagerar på (cyklar, joggare, elsparkcyklar, osv).

I början var jag mer inne på frustration då det vara var hundar han reagerade på, att det handlade mer om att vilja komma fram och häsla än något annat. Men efter att det har ökat och tillkommit triggera är jag mer inne på osäkerhet och rädsla. Vilket även beteendenutredaren troddw utifrån min beskrivning. Svårt när ett beteenden kan betyda olika saker.
Ja det är lurigt! Det du nämner att han reagerar på är alltihop sånt som går fort, blir han kanske överrumplad? Är det alltid eller bara när de kommer från ett speciellt håll (jag tänker bakifrån)? Bara på nära håll eller också på långt håll? Och hur började det? Jag tänker att om man blir skrämd av cyklar som kommer snabbt bakifrån för att man inte var beredd, så behövs det inte så många gånger att generalisera det till cyklar som kommer från andra håll också. Och sen till elsparlcyklar, joggare, osv.

Jag skvallertränade båda mina hundar och det gav resultat för båda. Med den osäkra jobbade jag parallellt mycket med att få henne tryggare. Det lyckades hyfsat, och det märktes rätt tydligt när hon inte längre drevs av rädsla, hon gjorde fortfarande utfall men då var det liksom bara ett inlärt beteende, känslan bakom var borta. Svårt att förklara, men det var stor skillnad (för mig, mötande såg säkert ingen skillnad). När vi väl kommit dit gick det relativt snabbt att lära in bättre beteende. Hon krävde dock hela livet att man var uppmärksam och fångade upp henne, gick man och drömde för mycket så kunde hon göra halvhjärtade utfall.

Åka iväg för promenader har jag gjort i 10 års tid. Inte för att mina hundar är reaktiva utan för det helt saknas vägar för långpromenader där jag bor.
Tycker personligen inte det är så jobbigt att åka iväg för att gå promenad man får ju variation på köpet.
Jag har ett tiotal olika rundor på olika platser jag går regelbundet.
Ja och då är det görligt för dig att göra det. För mig hade det varit fullkomligt omöjligt att åka iväg varje gång min hund behöver kissa. Däremot har jag gjort enormt många andra förändringar för hundens skull som många andra hade ansett helt vansinnigt ogörliga. Var och en måste komma fram till vad som fungerar i deras liv oavsett hur andra gör.

Ja och då är det görligt för dig att göra det. För mig hade det varit fullkomligt omöjligt att åka iväg varje gång min hund behöver kissa. Däremot har jag gjort enormt många andra förändringar för hundens skull som många andra hade ansett helt vansinnigt ogörliga. Var och en måste komma fram till vad som fungerar i deras liv oavsett hur andra gör.
Fast var läser du att jag åker iväg för hunden ska kissa? Mina hundar är i sin stora trädgård och gör sina behov där självklart kan ingen människa åka iväg var fjärde timme med hunden.

Fast var läser du att jag åker iväg för hunden ska kissa? Mina hundar är i sin stora trädgård och gör sina behov där självklart kan ingen människa åka iväg var fjärde timme med hunden.
Ts skriver att de behöver åka iväg varje gång. Du skriver att du åker iväg varje promenad. Eftersom jag utgår ifrån Ts situation svarar jag utifrån den.

Ts skriver att de behöver åka iväg varje gång. Du skriver att du åker iväg varje promenad. Eftersom jag utgår ifrån Ts situation svarar jag utifrån den.
Nu menade jag ju om ts kunde stå ut och ta dom kortare rastningarna hemma och träna skvaller och åka iväg för långpromenad.
Vet inte var ts bor men i mindre städer och samhällen stöter man ju knappast på triggers på varje rastning särskilt inte under vintern.
Bor ts i Sthlm stad kanske det är annorlunda.

Har ts trädgård eller inte är också en fråga.

Nu menade jag ju om ts kunde stå ut och ta dom kortare rastningarna hemma och träna skvaller och åka iväg för långpromenad.
Vet inte var ts bor men i mindre städer och samhällen stöter man ju knappast på triggers på varje rastning särskilt inte under vintern.
Bor ts i Sthlm stad kanske det är annorlunda.

Har ts trädgård eller inte är också en fråga.
Ja och jag utgick ifrån det Ts skrev. Dvs att de inte kunde gå ut hemma utan triggers utan behövde åka iväg.

Ja och jag utgick ifrån det Ts skrev. Dvs att de inte kunde gå ut hemma utan triggers utan behövde åka iväg.
Läste trådstarten igen och det står inte att dom åker iväg för att hunden ska få kissa eller att dom åker iväg varje gång bara att dom tar bilen och åker iväg för avslappnad promenad i en skog fem minuter bort.

Eftersom ts även beskriver promenaderna hemma antar jag att dom inte alls åker till skogen varje gång.

Hej. Jag är ny här men behöver prata av mig lite kring min omplaceringshund som inte verkar trivas i tätbebyggelse.

Kort historia. I början av februari hämtade jag hem en portugisisk vattenhunds kille som blev 3 år här om dagen. Vi kan kalla honom H.

H är uppväxt i skogen i en trygg miljö med matte och husse samt en äldre hundkompis, samma ras. H är utställd, tränad i både lydnad och viltspår, BPH testad osv. Uppfödaren har kvar avelsrätten så på papper var H en utmärkt hund att ta över. Även alla svar på alla frågor som ställdes innan övertagandet gav även en bild av en trygg och stabil vovve som skulle passa mig och sonen 6 år perfekt.

Anledningen till omplacering att matte blev ensam(husse gick hastigt bort) och matte hade inte tiden att lägga på två hundar.

Första tiden hos mig var jag beredd på att H skulle vara osäker och ha svårt att slappna av, att han eventuellt skulle reagera på saker utomhus då vi bor i tätbebyggelse och i lägenhet. Jag tog ledigt från jobbet för att bygga relation och låta honom komma in i sitt nya hem på ett bra sätt.

Nu har det snart gått tre månader och det jag kan se är att H trivs bra inomhus med mig och min son. Han sover bra, äter bra och kan slappna av, inomhus. Kan vara ensam någon timme, ibland, inte alltid.

Utomhus däremot har problemen ökat med tiden. H skäller och gör utfall mot i princip allt som rör sig hundar, människor, cyklar, el-sparkcyklar, joggare, mopeder, harar, osv. Han är på helspänn i princip hela tiden och är märkbart stressad när vi kommer in igen. För att minska stressen tar jag bilen och åker till skogen 5 minuter bort för att han ska kunna få den fysiska motionen han behöver. Men känner att det inte är hållbart i längden att inte kunna gå ut i området där vi bor.

Jag har kontakt med en beteendeutredare och har ett träningsupplägg som inkluderar skvallerträning och ett gäng olika berikningsövningar. Jag har jobbat in belöningsord och funkar absolut inomhus. Har testat utomhus och funkar hyfsat så länge det inte är skarpt läge eller om han redan gått upp i stress av doft eller annat då är det kört.

Jag vet bara inte vad jag ska göra eller tänka. Det känns mest som att han inte trivs att bo i en miljö av konstanta intryck. Kan ha vänja sig eller skulle han må bättre i en miljö som liknar den han är uppväxt i dvs i skogen utan grannar?
Vad är det för ras?

Läste trådstarten igen och det står inte att dom åker iväg för att hunden ska få kissa eller att dom åker iväg varje gång bara att dom tar bilen och åker iväg för avslappnad promenad i en skog fem minuter bort.

Eftersom ts även beskriver promenaderna hemma antar jag att dom inte alls åker till skogen varje gång.
Jag tror att TS menar att för att hunden ska kunna slappna av så behöver de åka iväg med bilen, och att göra så alla promenader under dagen känns orimligt. De försöker med kisspromenader för att inte behöva göra så men de är svåra.

I ett senare inlägg skriver ju TS även att gå till bilen är jobbigt.

Alla hundar trivs inte i stadsmiljö, om du känner att det blir för mycket för både dig och hunden så omplacera den till landet där den kan få leva ett lugnare liv utan för mycket intryck. Ibland blir det fel även om man göra alla rätt när man skaffar hund och då får man helt enkelt göra om och göra rätt för allas bästa. Det ska vara kul att ha hund, inte en ständig kamp och oro över en sån härlig sak som att ta en promenad med hunden. Jag förstår att det känns svårt men sen när man hittar det där perfekta hemmet där man ser att hunden trivs och kommer till sin rätta så är det så värt det.

Jag skulle en gång behålla en av mina valpar, han var dock aldrig bekväm med livet på landet med hästar. Det hade aldrig hänt något men han gillade inte hästarna, kunde inte slappna och slog på stora larmet hela tiden så fort dom rörde sig. Det höll på att driva mig till vansinne fast jag älskade honom innerligt... Så till slut la jag ut annonser lite varstans, fick massor med svar men hittade hans perfekta hem till slut och det blev så bra för alla. Han trivs och frodas för fullt och vi fick lugn och ro här hemma utan att behöva känna att det blev jobbigt så fort han skulle med ut på gården.

Ja det är lurigt! Det du nämner att han reagerar på är alltihop sånt som går fort, blir han kanske överrumplad? Är det alltid eller bara när de kommer från ett speciellt håll (jag tänker bakifrån)? Bara på nära håll eller också på långt håll? Och hur började det? Jag tänker att om man blir skrämd av cyklar som kommer snabbt bakifrån för att man inte var beredd, så behövs det inte så många gånger att generalisera det till cyklar som kommer från andra håll också. Och sen till elsparlcyklar, joggare, osv.

Jag skvallertränade båda mina hundar och det gav resultat för båda. Med den osäkra jobbade jag parallellt mycket med att få henne tryggare. Det lyckades hyfsat, och det märktes rätt tydligt när hon inte längre drevs av rädsla, hon gjorde fortfarande utfall men då var det liksom bara ett inlärt beteende, känslan bakom var borta. Svårt att förklara, men det var stor skillnad (för mig, mötande såg säkert ingen skillnad). När vi väl kommit dit gick det relativt snabbt att lära in bättre beteende. Hon krävde dock hela livet att man var uppmärksam och fångade upp henne, gick man och drömde för mycket så kunde hon göra halvhjärtade utfall.

Det kan säkert vara så att han blivit rädd bara av att det varit nytt i miljön. Jag vet att tidigare ägaren sa att han hade blivit överrumplad i skogen av en cyklist en gång tidigare och då blivit rädd.

I början hos mig reagerade han bara på andra hundar. De andra reaktionerna har tillkommit med tiden hos mig och där kan jag inte se något samband med att han blivit skrämd eller så. Det är också lite på måfå när han reagerar och inte. Exempel från igår på sista kissrundan mötte cu en granne som vi hälsade på och det gick bra till en början för att 30 sekunder senare reagera starkt med morr och skall.

Jag jobbar på med skvallerträning men upplever det väldigt svårt då jag inte riktigt får någon kontakt ute då han är så fokuserad på allt runt omkring. Jag hoppas det lossnar snart så att vi kommer framåt.

Det kan säkert vara så att han blivit rädd bara av att det varit nytt i miljön. Jag vet att tidigare ägaren sa att han hade blivit överrumplad i skogen av en cyklist en gång tidigare och då blivit rädd.

I början hos mig reagerade han bara på andra hundar. De andra reaktionerna har tillkommit med tiden hos mig och där kan jag inte se något samband med att han blivit skrämd eller så. Det är också lite på måfå när han reagerar och inte. Exempel från igår på sista kissrundan mötte cu en granne som vi hälsade på och det gick bra till en början för att 30 sekunder senare reagera starkt med morr och skall.

Jag jobbar på med skvallerträning men upplever det väldigt svårt då jag inte riktigt får någon kontakt ute då han är så fokuserad på allt runt omkring. Jag hoppas det lossnar snart så att vi kommer framåt.
En fundering, du skriver att hunden är uppväxt på landet men betyder det att uppfödaren aldrig varit i stan med hunden?

Jag bor långt ute på landet och liksom alla andra jag känner som bor långt ute på landet med hund så är vi i stan flera gånger i veckan ändå.

Man kan "fuskstarta" skvallerträning på dom mer svåra individerna, dvs dom ser något som är halvintressant, inga stora triggers med andra ord och då gör man något så dom vänder sig om och söker kontakt och då ska man bli den mest roliga intressanta och positiva saken i hela världen. Förstår du hur jag menar?

Man kan "fuskstarta" skvallerträning på dom mer svåra individerna, dvs dom ser något som är halvintressant, inga stora triggers med andra ord och då gör man något så dom vänder sig om och söker kontakt och då ska man bli den mest roliga intressanta och positiva saken i hela världen. Förstår du hur jag menar?
Sen är inte skvaller alla gånger rätt väg, nu kommer jag väl bli bannad men på vissa hundar räcker ett bestämt nej och knäppa med fingrarna och visa att nu går vi vidare och inte bryr oss och belöning efter det.

Ibland känns det som när något är populärt ska alla träna det på alla hundar.

Har du provat att låta hunden bära på apport under promenaden? Dvs ha en uppgift att fokusera på.

Behöver inte vara en apport som i apport utan du kan lika gärna vara ett supergott ben som den ska bära med sig och frakta hem :)

Jag åker iväg för att H ska kunna få en lugn promenad utan att bli för stressad av triggers. Jag går fortfarande korta rundor i området där vi bor. Som tur är har vi grönområde med stor yta nedanför bostadsområdet där jag lätt kan ha god överblick för att kunna hålla avstånd till triggers samt att jag tar de rundorna under tider när jag vet att det är mindre risk att möta triggers.

Jag bor i lägenhetshus i ett litet samhälle där det bor väldigt mycket barnfamiljer och väldigt mycket hundar.

Jag åker iväg för att H ska kunna få en lugn promenad utan att bli för stressad av triggers. Jag går fortfarande korta rundor i området där vi bor. Som tur är har vi grönområde med stor yta nedanför bostadsområdet där jag lätt kan ha god överblick för att kunna hålla avstånd till triggers samt att jag tar de rundorna under tider när jag vet att det är mindre risk att möta triggers.

Jag bor i lägenhetshus i ett litet samhälle där det bor väldigt mycket barnfamiljer och väldigt mycket hundar.
Har du någon gång provat att bestämd säga åt hunden att vi bryr oss inte om allting runtomkring utan nu går vi och sen belöning efter det?
Skvaller är bra men det är också mycket ansvar för hunden.

Har du provat att låta hunden bära på apport under promenaden? Dvs ha en uppgift att fokusera på.

Behöver inte vara en apport som i apport utan du kan lika gärna vara ett supergott ben som den ska bära med sig och frakta hem :)
Jag har testat det med en leksak som vi brukar leka med i rastgård men det funkade inte 😅 borde kanske testa med något lite mer värdefullt.

Han är dock svår att motivera med godis eller så. Har inte hittat något som han liksom skulle hoppa över eld för (om ni förstår vad jag menar)

Liknande trådar

• Vad avgör om hundar blir vänner?
  • Hund och ekonomi?
  • Övertrött unghund
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat