Det skulle kanske vara en god idé

när det mest akuta gått över. Nu tänker jag att han till en början får vänja sig vid att doften kommer finnas i huset och observera på håll utomhus.
Var nere och pratade med grannarna igår och det visade sig att de inte bara har en okastrerad hane utan även en liten valp. Lite mycket för H på en gång. Tror dock det är den vuxna hunden han har svårt för då han tidigare visat/bråkat med äldre intakta hundar, inte hans favorit.
Grannarna verkar toppen och vi ska hjälpas åt att undvika att mötas i det trånga trapphuset.
Jag har även bollat lite med tidigare ägaren om Hs beteende och vi börjar fundera på om att han stress från i höstas (förlorande av husse, akutdagis, matte i sorg, ändrad vardag, flyttat en gång och sen tillbaka igen pga bråk med annan hund, och sen flytt till mig) att det har satt djupare spår/trauman i H än vad vi trott.
Än sålänge är jag inte rädd att H ska skada oss eller så, men han har visst omriktad aggression mot en av hundvakterna och faktiskt bitit. Så det finns en risk för omedveten skada. Promenader tillsammans med mitt barn blir kontrollerade på ett sätt som inte är avkopplande varken för hunden, mig eller barnet.
Om det är så att problematiken sitter långt in kommer det ens vara möjligt att få bukt på i en miljö av konstanta intryck? Eller kommer livet bestå av anpassningar för att undvika stressreaktion/reaktivitet/omriktad aggression?