Bukefalos 28 år!

Omräkningen analys - kor till häst?

milly

Trådstartare
Hur gör man då? Analysen är gjord för kor och jag vill göra om värdena till häst. Hörde visserligen att det inte skiljer sig särskilt mycket... men... Det har väl betydelse iaf?
 
Sv: Omräkningen analys - kor till häst?

Jag har haft formeln tidigare, det är smrp som skiljer sig om jag inte missminner mig. MEN skillnaden är så liten att inte ens med 20 kg torrhö/dag har den någon praktisk betydelse.

Men säkert har HelenaH formeln... (jag fick min av Roland Svanberg på Analycen)
 
Sv: Omräkningen analys - kor till häst?

Jag tror att man har tagit bort den där skillnaden numera.
PÅ Grovfoder då.
PÅ spannmål skiljer det nog fortfarande en hel del på energin.
 
Sv: Omräkningen analys - kor till häst?

Okej tack för era svar! :bow:

Då är det inget jag behöver direkt ändra på eftersom jag kommer nästan ge enbart grovfoder och små mängder.
 
Sv: Omräkningen analys - kor till häst?

Jag har räknat foderstat åt våra bägge hästar på "kosseanalys" på hö, det fungerar utmärkt och hästarna är jättefina efter ca 1 månad på detta hö! :) De är även väldigt pigga.. :angel:
8,7 MJ och 110 g smrp :cool: :p

Jag tror att det är i princip samma värden som sagt så jag har inte brytt mig om att räkna om.
 
Sv: Omräkningen analys - kor till häst?

Oki! Inga dåliga värden i erat hö :eek: :p .Vårat har 8.8MJ och 60g smbrp/kg foder. :D
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 453
Senast: Luff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 306
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 701
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 662
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp