Jag tänker att det mesta är bättre än att dricka direkt från flaskan...Jag använder karaff när jag dekanterar ett gott vin, det blir godare än om man dricker direkt från flaskan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att det mesta är bättre än att dricka direkt från flaskan...Jag använder karaff när jag dekanterar ett gott vin, det blir godare än om man dricker direkt från flaskan.
Aaah, det kanske vi också använder ibland.Hoodie och något på s som jag bara kommer ihåg när jag ser det.
Jag använder gympadojor och munkjacka.Jag saknar gamla hederliga svenska ord som gympadojor och munkjacka. Alla i min omgivning använder dem men vi verkar vara rätt ensamma om det.
Jag tänker också att sneakers är typiska "stadsskor" alltså sådana där med helplatt gummisula som man ofta får lite ont i fötterna av om man försöker göra något ordentligt med dem.Nu började jag tänka på (och googla) om alla sneakers är gympaskor @Görel .
Jag har liksom tänkt att på svenska är sneakers gympadojjor som modedetalj medan på amerikansk engelska är hela paraplyet av både faktiska tränings- och sportskor, samt modeskor som ser ut som/är sportskor. Liksom converse - det finns väl ingen samtida idrottare som skulle använda dem som sportsko i sin tävlingsgren utan faktiska gympadojor har utvecklats massor i funktion sedan converse var högsta funktionalitet för sport någon gång efter andra världskriget?
Jag vet inte om jag är ensam om att tänka att orden har lite olika definition. Om jag (mot förmodan) skulle vilja köpa löparskor skulle jag aldrig be om hjälp att välja sneakers för löpning, för i min inre vokabulär är sneakers sådana gympaskor som väljs som modestatement (kolla min casual, avslappnade stil) mer än efter funktionalitet.
Googlingen (ecosiaingen?) gör gällande att fler tänker som jag, men jag skummade bara ett par träffar.
Håller med. Snyggskor mer än skor för träning.Jag tänker också att sneakers är typiska "stadsskor" alltså sådana där med helplatt gummisula som man ofta får lite ont i fötterna av om man försöker göra något ordentligt med dem.Absolut inte träningsskor aka gympadojor.
Man. Av människa, mänsklighet.Inspirerad av tråden om vad som var bättre förr, vilka ord tycker ni att man borde använda mera? Det kan vara sådana som helt fallit ut ur språket, eller sådana som finns kvar men kanske hamnat i skymundan till förmån för någon engelsk variant.
Mitt förslag: eljest
Betydelse:
Annars, eller annorlunda.
Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.
Sneakers? Tvåa på bollenHoodie och något på s som jag bara kommer ihåg när jag ser det.
He är ett fantastiskt ord!He.
He, hedde, hett.
Istället för att sätta, lägga, ställa, hälla i, slå på osv.
Användes kontinuerligt här. När jag bodde i södra Sverige var det ofta folk inte riktigt förstod vad jag menade, men jag vägrade ändå sluta säga det. Så praktiskt ju.
Oj gympaskor och munkjacka jag använder de orden flitigt...Jag saknar gamla hederliga svenska ord som gympadojor och munkjacka. Alla i min omgivning använder dem men vi verkar vara rätt ensamma om det.
Samma här, jag känner inte alls att de är på väg bort.Oj gympaskor och munkjacka jag använder de orden flitigt...
Min syn på kanalje är antagligen ganska så förgad av gamla serietidningar som lilla Fridolf och liknande, så jag skulle kanske kunna säga kanalje om en ohyfsad man som t.ex. tränger sig före någonstans, eller släpper igen dörren framför näsan på enJag gillar det ganska sällsynta ordet ”kanalje”, det har en skön klang på något sätt, men som beskrivning av en människa är det lite svårt att hitta rätt typ av person för att kunna använda det.
Därför hajade jag till rejält när jag hörde det faktiskt användas beskrivande i en podd om kidnappningen av "Uppsalastudenten" för kanske tio år sedan. En av de misstänkta (med enorm svada) använde det för att beskriva en av de andra misstänkta. Jag är inte helt övertygad om att jag skulle beskriva den andre personen som just "en kanalje", men det var ändå ett festligt och ovanligt inslag i ett helt bisarrt och ganska ovanligt ärende.
Jag tänker också att sneakers är typiska "stadsskor" alltså sådana där med helplatt gummisula som man ofta får lite ont i fötterna av om man försöker göra något ordentligt med dem.Absolut inte träningsskor aka gympadojor.
Snyggsko? Förstår precis, men är det ett ord?Håller med. Snyggskor mer än skor för träning.
Absolut. Snyggträns ocksåSnyggsko? Förstår precis, men är det ett ord?